Overheid bij ramp niet langer vrijuit - 19-12-2007

Auteur Topic: Overheid bij ramp niet langer vrijuit - 19-12-2007  (gelezen 3362 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Gepost op: 19 december 2007, 20:39:51
Ben benieuwd of de 'baasjes' bij de overheid nog steeds zaken gaan 'gedogen'....  ;)

http://www.volkskrant.nl/binnenland/article488534.ece/Overheid_bij_ramp_niet_langer_vrijuit

Overheid bij ramp niet langer vrijuit

Van onze verslaggever Michiel Kruijt
gepubliceerd op 19 december 2007 07:12 , bijgewerkt op 19 december 2007 12:08

AMSTERDAM - Overheidsinstanties, politieke bestuurders en leidinggevende ambtenaren kunnen voortaan worden vervolgd als zij de wet overtreden. Een meerderheid in de Tweede Kamer wil af van de praktijk dat zij vaak niet voor de strafrechter kunnen worden gebracht.

In het Wetboek van strafrecht komt te staan dat overheidsorganen ‘op gelijke voet’ vervolgbaar worden als bedrijven, stichtingen en andere rechtspersonen. Politieke bestuurders en leidinggevende ambtenaren kunnen hierdoor ook als verdachte worden aangemerkt.

Niet automatisch
Dit betekent dat overheidsinstanties en hun bestuurders niet langer automatisch vrijuit gaan in het geval van rampen als de ontplofte vuurwerkfabriek in Enschede (2000, 23 doden), de cafébrand in Volendam (2001, 14 doden) en de brand in het detentiecentrum op Schiphol-Oost (2005, 11 doden).

Het Tweede Kamerlid Aleid Wolfsen (PvdA) diende in april vorig jaar een initiatiefwetsvoorstel in om de strafrechtelijke immuniteit van de overheid op te heffen, maar kon daarvoor geen meerderheid vinden. Dinsdag heeft het CDA besloten het voorstel van Wolfsen toch te steunen en het zelfs te ondertekenen. Omdat de ChristenUnie dat ook doet, kan het voorstel nu op minstens 80 van de 150 Kamerzetels rekenen.

Grote gevolgen
De opheffing van de immuniteit kan grote gevolgen hebben voor de overheid. Na de rampen in Enschede, Volendam en Schiphol-Oost weigerde het Openbaar Ministerie (OM) onderzoek in te stellen naar de rol van overheidsorganen, bestuurders en leidinggevende ambtenaren, ondanks aanwijzingen dat er fouten waren gemaakt bij het verlenen van bouw-, vuurwerk- en brandveiligheidsvergunningen. Volgens het OM was onderzoek nutteloos, omdat toch geen vervolging kon worden ingesteld vanwege de zogeheten Pikmeerarresten uit 1996 en 1998.

In deze uitspraken bepaalde de Hoge Raad dat lagere overheden niet vervolgbaar zijn als zij een overheidstaak uitvoeren die niet aan particuliere instanties kan worden overgelaten. Het toezicht op vergunningen wordt tot zo’n ‘exclusieve overheidstaak’ gerekend. In een eerdere uitspraak had de hoogste rechter in Nederland al uitgemaakt dat de staat nooit vervolgbaar is.

Ongenoegen
Deze niet-vervolgbaarheid riep groot ongenoegen op bij overlevenden en nabestaanden van de rampen. Zij vonden dat mogelijke nalatigheid van gemeenten en andere overheidsinstanties daardoor toegedekt bleef.

Wolfsen heeft een eigen wetsvoorstel gemaakt, omdat hij principieel bezwaar heeft tegen de huidige situatie. ‘Een overheid die burgers aanspreekt op hun verantwoordelijkheden, kan dat alleen doen als zij zelf ook verantwoordelijk kan worden gehouden voor haar handelen of het nalaten daarvan’, aldus de PvdA’er. ‘Belangrijk voordeel is ook dat strafrechtelijk onderzoek mogelijk wordt, waardoor de waarheid over de rol van de overheid bij rampen niet langer buiten beeld blijft.’




peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Reactie #1 Gepost op: 19 december 2007, 22:23:37
Aan de ene kant is de verantwoordelijkheid nu ook een aansprakelijkheid. Dit zou als katalysator kunnen werken om bepaalde zaken geregeld te krijgen. Bijvoorbeeld het tekort aan ambulances in delen van de regio, als gevolg van de halsstarrige weigering van de ministers om er budget voor te geven. Volgens mij is tijdens het vorige kabinet goed gesneden, als hierdoor de zorg onder de norm komt en dit wordt meermalen aangegeven, is, als ik het verhaal goed lees, de aansprakelijkheid belegd in de wetgever.

Aan de andere kant kan het ook heel snel negatieve gevolgen hebben. Je merkt nu al dat mensen "hun bureau" schoon willen houden om geen krasjes te krijgen bij problemen. Nu er een recht-component aan toegevoegd wordt, zal er een strijd ontstaan om de verantwoordelijkheid  zo snel als mogelijk weg te zetten bij een ander. Uiteindelijk zie je dan dat de "zwakste" (het voetvolk) als pion wordt geofferd. Ik ben benieuwd hoe dat hier mee gaat in de toekomst.

Ik lees bestuurders en leidinggevenden, hoe ver wordt dat doorgevoerd. Is een BV verantwoordelijk, is dat op post niveau, district, regio, etc?

PS De club van Mr. Van Vollenhoven heeft hiermee wel een punt gehaald. Die zijn al veel langer voorstander van deze constructie naar ik meen
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #2 Gepost op: 19 december 2007, 22:33:48
De vraag is dus is het melden van een 'probleem' aan een hogere echelon voldoende om je 'vrij' te pleiten......? Een preventist die een gevaarlijke situatie meld en zijn baas doet er niets mee of hij mag er niets mee doen ivm politieke gevoeligheid...  :-X Moet die dan nog 'mee' gaan werken aan zo'n project of mag hij zijn eigen verantwoordelijkheid nemen en weigeren het project verder te behandelen... (even niet naar je carrière kansen daarna kijken...  ;) ;D)


korsakoff

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 19 december 2007, 22:53:41
gewoon regelmatig een cya-memo naar je baas sturen.
(Cover Your Ass)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #4 Gepost op: 19 december 2007, 22:55:14
gewoon regelmatig een cya-memo naar je baas sturen.
(Cover Your Ass)

'Pleit' je dat vrij van je eigen verantwoordelijkheid voor bijvoorbeeld een uitrukploeg als je BV bent?


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #5 Gepost op: 19 december 2007, 23:00:00
'Pleit' je dat vrij van je eigen verantwoordelijkheid voor bijvoorbeeld een uitrukploeg als je BV bent?

Jij haalde het voorbeeld van de preventist aan. Als je dan kunt aantonen dat je gesignaleerd en gemeld hebt (door bijvoorbeeld een memo te kunnen overleggen met de onderzoeksinstantie), ga je lijkt mij vrijuit.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #6 Gepost op: 19 december 2007, 23:06:18
Wat je overigens aanhaalt van de bevelvoerder lijkt mij ook een heikel punt. In de respressie kan je niet altijd volgens de normen handelen en zul je moet improviseren, handelen op ad-hoc basis.

Krijgen we dan een claimcultuur?
vb:
"Mijn vrouw is overleden, de brandweer durfte mijn brandenden huis niet in"

Als onderzoek dan vervolgens uitwijst dat de brandweer wel naar binnen had gekund, ga je dan een bevelvoerder vervolgen?

Dit is wel heel zwart-wit gesteld en gechargeerd, maar ik bedoel maar aan te geven dat je bij bepaalde overheidshandelingen moeilijk kan bepalen of er sprake is van verwijtbaar handelen. Dat is ook één van de redenen dat de taak bij de overheid ligt; het is niet wenselijk dit over te laten aan de markt.

Dus hoe ver ga je / kan je gaan bij het vervolgen van overheidsfunctionarissen...
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Reactie #7 Gepost op: 19 december 2007, 23:42:33
Wat je overigens aanhaalt van de bevelvoerder lijkt mij ook een heikel punt. In de respressie kan je niet altijd volgens de normen handelen en zul je moet improviseren, handelen op ad-hoc basis.

Krijgen we dan een claimcultuur?
vb:
"Mijn vrouw is overleden, de brandweer durfte mijn brandenden huis niet in"

Als onderzoek dan vervolgens uitwijst dat de brandweer wel naar binnen had gekund, ga je dan een bevelvoerder vervolgen?

Dit is wel heel zwart-wit gesteld en gechargeerd, maar ik bedoel maar aan te geven dat je bij bepaalde overheidshandelingen moeilijk kan bepalen of er sprake is van verwijtbaar handelen. Dat is ook één van de redenen dat de taak bij de overheid ligt; het is niet wenselijk dit over te laten aan de markt.

Dus hoe ver ga je / kan je gaan bij het vervolgen van overheidsfunctionarissen...

Helemaal correct gezien. Waar ligt de grens.

Wat de CYA betreft. Ik vrees dat we de rest van de oerwouden gaan vernietigen met deze memo's
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #8 Gepost op: 20 december 2007, 11:35:33
"Mijn vrouw is overleden, de brandweer durfte mijn brandenden huis niet in"
Als onderzoek dan vervolgens uitwijst dat de brandweer wel naar binnen had gekund, ga je dan een bevelvoerder vervolgen?

Ik kan me vergissen hoor, maar een brandweerman, ambulanceverpleegkundige en politieman (denk aan het recente gevalletje waarbij een man schreeuwend vermoord werd terwijl er 2 bewapende agenten de kat uit de boom stonden te kijken onder het motto ik stond er bij en luisterde er naar) is nu toch ook strafrechtelijk en civielrechtelijk te vervolgen in geval van verwijtbare fouten ?

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Michelle1983

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 20 december 2007, 19:49:36
Ik kan me vergissen hoor, maar een brandweerman, ambulanceverpleegkundige en politieman (denk aan het recente gevalletje waarbij een man schreeuwend vermoord werd terwijl er 2 bewapende agenten de kat uit de boom stonden te kijken onder het motto ik stond er bij en luisterde er naar) is nu toch ook strafrechtelijk en civielrechtelijk te vervolgen in geval van verwijtbare fouten ?

Jacques

Zeer zeker. Het gaat om iets heel anders, namelijk niet om strafbare gedragingen van individuen, maar om strafbare gedragingen van rechtspersonen. Het wordt een beetje juridisch, kan ik even niets anders van maken.

In het Wetboek van Strafrecht staat nu in artikel 51, eerste lid: Strafbare feiten kunnen worden begaan door natuurlijke personen en rechtspersonen.

Onder rechtspersonen vallen ook publiekrechtelijke rechtspersonen, zoals de Staat, de provincies, de gemeenten en de productschappen. In principe kunnen die dus vervolgd worden in verband met een strafbare gedraging. In de jurisprudentie zijn daarop door de Hoge Raad wel een aantal beperkingen aangebracht.

M.b.t. de staat is het vrij duidelijk gemaakt in een arrest over de vliegbasis Volkel: "Als uitgangspunt heeft te gelden dat de handelingen van de staat geacht moeten worden te strekken tot de behartiging van het algemeen belang. (...) Met dit stelsel strookt niet dat de staat zelf voor zijn handelingen strafrechtelijk aansprakelijk zou zijn." Simpel dus, de staat kan niet worden vervolgd.

M.b.t. lagere publiekrechtelijke organen is het iets ingewikkelder. In met name het tweede Pikmeer-arrest is dat nader uitgewerkt. Als aan twee voorwaarden wordt voldaan, dan kan het publiekrechtelijke orgaan niet worden vervolgd:
- het moet gaan om een openbaar lichaam in de zin van hoofdstuk 7 van de Grondwet;
- de ten laste gelegde gedraging van het openbaar lichaam moet naar haar aard en gelet op het wettelijk systeem rechtens niet anders dan door bestuursfunctionarissen kunnen worden verricht in het kader van de uitvoering van de aan het openbaar lichaam opgedragen bestuurstaak, zodat uitgesloten is dat derden in zoverre op gelijke voet als het openbaar lichaam aan het maatschappelijk verkeer deelnemen.
Wordt hieraan voldaan dan is vervolging sowieso uitgesloten.

De mogelijkheden tot vervolging van publiekrechtelijke personen is dus beperkt. Dat heeft ook gevolgen voor nog een andere bepaling in het Wetboek van Strafrecht, namelijk artikel 51, tweede lid:
Indien een strafbaar feit wordt begaan door een rechtspersoon, kan de strafvervolging worden ingesteld en kunnen de in de wet voorziene straffen en maatregelen, indien zij daarvoor in aanmerking komen, worden uitgesproken:
1°. tegen die rechtspersoon, dan wel
2°. tegen hen die tot het feit opdracht hebben gegeven, alsmede tegen hen die feitelijke leiding hebben gegeven aan de verboden gedraging, dan wel
3°. tegen de onder 1° en 2° genoemden te zamen.

Het komt erop neer dat wanneer een rechtspersoon een strafbaar feit pleegt, ook de opdrachtgevers en de feitelijk leidinggevers  m.b.t die gedraging strafrechtelijk aansprakelijk gesteld kunnen worden. Alleen, wanneer de publiekrechtelijke rechtspersoon niet vervolgd kan worden, dan de opdrachtgevers/feitelijk leidinggevers dus ook niet.

De wetswijziging gaat echt alleen maar om de vervolging van publiekrechtelijke rechtspersonen (Staat, provincies etc.) en de opdrachtgevers en feitelijk leidinggevers binnen die rechtspersonen. Het gaat er dus niet om dat wanneer een individuele gemeenteambtenaar valsheid in geschrifte pleegt, dat daarmee de gemeente strafrechtelijk aansprakelijk zal zijn.

Bovendien zitten er nog wel wat punten aan om in de gaten te houden:
1. Een meerderheid in de Tweede Kamer betekent nog niets, we hebben altijd nog een Eerste Kamer die ook inhoudelijk-juridisch naar wetsvoorstellen kijkt - juich dus niet te vroeg.
2. Kunnen vervolgen betekent nog niet dat daadwerkelijk vervolgd wordt! Daarvoor is het opportuniteitsbeginsel, het is aan het OM om te bepalen welke zaken ze aanbrengt bij de rechter.
3. Zelfs bij vervolging, is er geen enkele garantie dat de publiekrechtelijke rechtspersoon ook daadwerkelijk veroordeelt wordt. Ze zal zich in heel erg veel kunnen beroepen op een rechtvaardigingsgrond zoals overmacht in de zin van noodtoestand c.q. handelen ter uitvoering van een wettelijk voorschrift. Daarnaast is altijd de vraag naar de causaliteit nog aanwezig, zeker bij ernstige delicten (als het gaat om dood door schuld bijvoorbeeld, wordt de vraag of een handeling van de overheid wel in direct genoeg verband staat om te zeggen dat het de dood heeft veroorzaakt). Bovendien zou er in de straftoemetingsvrijheid van de rechter ook nog veel kunnen gebeuren.
Mijn conclusie: Heb geen al te hoge verwachtingen.