Is dit een stabiele situatie?

Auteur Topic: Is dit een stabiele situatie?  (gelezen 11774 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Gepost op: 25 december 2007, 00:49:50
Gezien mijn kennis van de mechanica vermoed ik dat de eindsituatie van de auto op zijn kop geen stabiele situatie is.  :-X  Ik zou er niet onder willen werken....  :-X :-X :-X

Volgens mij had of de voorkant geborgd moeten worden tegen wegschuiven (door bijvoorbeeld deze met pinnen aan de grond te verankeren) en/of er had een verbinding moeten zitten tussen de voet van de kelderwinch en de voorkant van de auto. Nu is er geen stabiele driehoek gemaakt en zal door het wegschuiven van de voorkant (of naar achteren of naar voren) de achterkant naar beneden komen....  :-X :-X Spanbanden helpen trouwens ook niet tegen het naar achteren schuiven van de auto. Dus volgens mij kan je alleen een stabiele situatie krijgen als je de voorkant van de auto met de grond verankerd.

Ook kan nu de auto zijdelings wegschuiven. Hij blijft puur liggen op de wrijvingsweerstand van de motorkap en de grond....  :-X :-X

Zie ik dit goed?  ???



http://www.brandweerschouwen-duiveland.nl/?Content=FotoItem&ID=289

(...)

http://www.brandweerschouwen-duiveland.nl/Uploads/Fotos/1198493751476f9037d3e69/22dec07brouw262.JPG[/img]

http://www.brandweerschouwen-duiveland.nl/Uploads/Fotos/1198493751476f9037d3e69/22dec07brouw268.JPG[/img]

Meer foto's op de site




Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1 Gepost op: 25 december 2007, 10:45:25
Het ziet er allemaal er instabiel uit.De auto leunt op 2 dommekrachten,als je een flinke duw tegen de auto geeft,verschuift de hele handel met alle gevolgen van dien.Voor dit soort klussen heb je het Stab-vast materiaal,daarmee  stabilseer je een auto die op de kop ligt,en ligt hij muurvast


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #2 Gepost op: 25 december 2007, 12:18:15
Het ziet er allemaal er instabiel uit.De auto leunt op 2 dommekrachten,als je een flinke duw tegen de auto geeft,verschuift de hele handel met alle gevolgen van dien.Voor dit soort klussen heb je het Stab-vast materiaal,daarmee  stabilseer je een auto die op de kop ligt,en ligt hij muurvast

Heb je daar foto's van?  :)


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #3 Gepost op: 25 december 2007, 12:22:28
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


ACKevin

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 25 december 2007, 12:39:04
Op de website zijn geen foto's van de voorkant van de auto maar voor zover ik met mn boerenverstand kan redeneren vind ik het ook niet echt stabiel. Op de domme krachten leunt denk ik zo'n 400 kg.. dus ligt wel vrij stevig op de domme kracht, alleen omdat het weer zo hoog is maakt het hele spul weer instabiel.. inderdaad 1 ferme duw en hij ligt om denk ik..

Misschien is dit improviseren met de middelen die ze hebben? Ik weet niet of de  Stab-vast standaard bepakking is?


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #5 Gepost op: 25 december 2007, 12:40:17
Kijk hier maar eens: http://www.brandveilig.com/brandveilig%20nieuw/index.asp?Deel=Artikel&verhaal=ja&kenmerk=47&producten=ja

Heb ik met m'n pa op IVIC gezien.

Thanx!

http://www.brandveilig.com/uploadmap/47brandweer%20gekantelde%20auto%202.jpg

De wagen is dan volgens mij nog niet beveiligd tegen voor of achteruit schuiven als hij op een harde ondergrond ligt.


ACKevin

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 25 december 2007, 12:43:00
Nu ik er aan denk, er is bij ons ook een keer geoefend met stabvast, nog wat foto's







Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #7 Gepost op: 25 december 2007, 12:46:25
Thanx!



De wagen is dan volgens mij nog niet beveiligd tegen voor of achteruit schuiven als hij op een harde ondergrond ligt.
Ik zie dat je inmiddels bent voorzien van foto,s  ;D
Maar als je het voertuig hebt gestabiliseert met Stab-vast is verdere stabilisatie aan de voor of achterkant niet nodig.De steunen van stab-vast trekken zich vast tegen het voertuig,waardoor hij muurvast staat.Wij hebben bij ons op de parkeerplaats al diverse malen een auto op de kop gelegt,en gestabiliseert met Stab-vast,en je krijgt de auto geen enkele kant meer op.

Zelfs een auto op de zij liggend op de vangrail van de snelweg is perfect te stabiliseren met Stab-vast.Maar dat is meer een praktijk voorbeeld :-X


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #8 Gepost op: 25 december 2007, 12:52:39
Ik denk dat een auto op zijn kop gewoon een enorm gecompliceerde situatie is omdat je in het slechtste geval de auto stabiel moet maken om twee 'assen', in de lengte en dwarsrichting van de auto. Als een auto op zijn zijkant ligt hoef je niet bang te zijn dat hij naar voren schuift...  ;)

Ik zie dat je inmiddels bent voorzien van foto,s  ;D
Maar als je het voertuig hebt gestabiliseert met Stab-vast is verdere stabilisatie aan de voor of achterkant niet nodig.De steunen van stab-vast trekken zich vast tegen het voertuig,waardoor hij muurvast staat.Wij hebben bij ons op de parkeerplaats al diverse malen een auto op de kop gelegt,en gestabiliseert met Stab-vast,en je krijgt de auto geen enkele kant meer op.

Zelfs een auto op de zij liggend op de vangrail van de snelweg is perfect te stabiliseren met Stab-vast.Maar dat is meer een praktijk voorbeeld :-X

Ok!  ;D

Alleen als ik de foto in het eerste bericht met de Stab-vast stabiliseer als op de site van www.brandveilig.com, lukt het dan niet om de auto naar voren te duwen? ??? Hij blijft alleen liggen op de wrijving tussen de straatstenen en de motorkap. Dit lijkt me een niet in te schatten kracht.
Als hij ligt zoals op www.brandveilig.com met de voorruit in het zand en je zet de stab-vast iets schuin naar voren dan geloof ik het ook wel dat hij goed 'vast' ligt.  :)


Jelmer

  • Bevelvoerder i.o, Brandweer Heerenveen; Ambulancechauffeur Kijlstra Ambulancezorg
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 965
Reactie #9 Gepost op: 25 december 2007, 18:43:08

Misschien is dit improviseren met de middelen die ze hebben? Ik weet niet of de  Stab-vast standaard bepakking is?

Stab-vast is (helaas) geen standaard bepakking.
Bij ons hebben we het niet op de voertuigen en onze TS is bepakt volgens het Biza voorschrift. Maar er word wel budget vrijgemaakt zodat het volgend jaar aangeschaft kan worden.