Is dit een stabiele situatie?

Auteur Topic: Is dit een stabiele situatie?  (gelezen 11817 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Coen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 165
  • Brandweer 4 Life
Reactie #10 Gepost op: 28 december 2007, 09:37:51
Stab-vast is (helaas) geen standaard bepakking.
Bij ons hebben we het niet op de voertuigen en onze TS is bepakt volgens het Biza voorschrift. Maar er word wel budget vrijgemaakt zodat het volgend jaar aangeschaft kan worden.

Helemaal mee eens. Hoe wil je anders een dergelijke inzet oplossen las je niet het mooie Stab-vast materiaal hebt. Een dommekracht is ook geen standaard BiZa, maar je moet op zo'n moment roeien met de riemen die je hebt. Het is beter dat je het vooraf oefent en weet wat de (on)mogelijkheden zijn, dan dat je het in de praktijk onder tijdsdruk toepast.
Een domme leert van zijn eigen fouten, een slimme van de fouten van een ander. Deel daarom de kennis die je hebt!


Henkie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #11 Gepost op: 28 december 2007, 13:32:09

http://www.brandweerschouwen-duiveland.nl/?Content=FotoItem&ID=289

(...)







mogen dommekrachten zover uitgeschoven worden, dat het ''schroefdraad'' (kan zo snel ff niet op de naam komen) zichtbaar word? Bij stut stempels heeft dit invloed om de draag kracht,,, is dit bij de dommekrachten ook zo?

Henk(ie)


marcel-beets

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 294
  • hoofdbrandwacht + ademluchtmedewerker
Reactie #12 Gepost op: 29 december 2007, 14:40:01
mogen dommekrachten zover uitgeschoven worden, dat het ''schroefdraad'' (kan zo snel ff niet op de naam komen) zichtbaar word? Bij stut stempels heeft dit invloed om de draag kracht,,, is dit bij de dommekrachten ook zo?

Henk(ie)

ik denk het niet.  

een schroefstempel werkt namelijk heel anders.

de dommekracht heeft een tandoverbrenging    de last zal dus  op 1 tand van de poot  (recht)  en 1 tand van het tandwiel dat in verbinging staat met de handgreep.


bij een schroefstempel  is de last verdeelt  over de schroefdraad  aan de poot  en aan het omhulsol met de 2 oren   het schroefdraad van de poot zal ongeveer 1.5 keer zo groot zijn als die van de huls  

dat betekend  dat je de stempel  wat op kan draaien.  in zon  situatie  is de last verdeelt over mischien wel 15 rondjes schroefdraad
als je hoger draait dan het schroefdraad is  en het wordt dus zichtbaar    dan zal de last  door minder rondjes worden gedragen en neemt de capaciteit  af



ik hoop dat de uitleg duidelijk is.


wat betreft de stabilisatie      tja   een auto staat nou eenmaal niet altijd op 4 wielen   een goede stabilisatie  is het belangrijkste wat er is  omdat  het om de veiligheid van de eigen mensen gaat.

zon stabvast  systheem   is een goede aanvulling      wij hebben het helaas niet op het voertuig


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #13 Gepost op: 29 december 2007, 14:46:18

ik denk het niet.  

een schroefstempel werkt namelijk heel anders.

de dommekracht heeft een tandoverbrenging    de last zal dus  op 1 tand van de poot  (recht)  en 1 tand van het tandwiel dat in verbinging staat met de handgreep.


bij een schroefstempel  is de last verdeelt  over de schroefdraad  aan de poot  en aan het omhulsol met de 2 oren   het schroefdraad van de poot zal ongeveer 1.5 keer zo groot zijn als die van de huls  

dat betekend  dat je de stempel  wat op kan draaien.  in zon  situatie  is de last verdeelt over mischien wel 15 rondjes schroefdraad
als je hoger draait dan het schroefdraad is  en het wordt dus zichtbaar    dan zal de last  door minder rondjes worden gedragen en neemt de capaciteit  af



ik hoop dat de uitleg duidelijk is.


wat betreft de stabilisatie      tja   een auto staat nou eenmaal niet altijd op 4 wielen   een goede stabilisatie  is het belangrijkste wat er is  omdat  het om de veiligheid van de eigen mensen gaat.

zon stabvast  systheem   is een goede aanvulling      wij hebben het helaas niet op het voertuig

Je zit volgens mij ook met de 'knik' van je 'kolom'. Nu zal de absolute kracht hier wel mee vallen maar als je je domme kracht tegen de grens aan gaat gebruiken zit de vertanding op een zeer slechte plaats. De aanwezige mm2 staal wordt bij de vertanding aardig gereduceerd en zou kunnen leiden dat de domme kracht het ineens en onverwacht begeeft door knik. Zie o.a. http://nl.wikipedia.org/wiki/Eulerknik en http://www.google.nl/search?q=knik+als+bezwijkmechanisme&sourceid=navclient-ff&ie=UTF-8&rlz=1B3GGGL_nlNL241NL241


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #14 Gepost op: 29 december 2007, 22:41:05
Ik denk dat we even terug moeten gaan naar de reden waarom we een dommekracht willen gaan inzetten.
Dat is dus om zware lasten op te kunnen heffen,of om zware lasten een kleine stukje van elkaar weg te drukken.
Als je met een dommekracht aan het heffen bent,dien je ook direct met stophout de last (in dit geval de auto) direct te onderstoppen.Zodat wij eventueel wegschuiven van de dommekracht,de auto niet meer naar beneden kan vallen.Een dommekracht is een hefmiddel,geen stabilisatiemiddel.


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #15 Gepost op: 30 december 2007, 22:19:31
Zoals gezegd hebben ik en m'n pa een jaar of 3-4 geleden de Stabvast op IVIC gezien. Het is een mooi systeem en voor ongeveer €1500 voor een hele set leek het ons toch een stuk goedkoper en makkelijker te bedienen dan een hydraulisch systeem..

M'n pa heeft het toen aangekaart bij het korps van Bergen op Zoom, maar toch hebben ze een hydraulisch systeem aangeschaft... :-X
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


Melle

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 357
    • brandweer Amersfoort
Reactie #16 Gepost op: 1 januari 2008, 16:15:38
Een aantal punten wat mij nog bij gebeleven is:

De dommekrachten zijn bedoeld om zware lasten te tillen(liften), en daarbij is het zoals het mij nog bij staat altijd de bedoeling om tussen de last en de grond opstophout/blokken te gebruiken voor de veiligheid dat hij niet terug kan zakken.
Het is dus bruikbaar als stabilisatie mits goed gebruikt!
In het geval op deze foto(Lijkt op de oestermethode THV) is het niet geschikt mocht er zoals eerder aangegeven een duwtje tegen de auto gegeven worden gaat hij glijden bij gebruik van domme krachten er is geen opstophout/blokken gebruikt voor beveiliging.
Ik denk eerder dat de Hydrolische ram (mits beschikbaar) een zeer goede uitkomst zou wezen zoals het ons (BRW Amersfoort) ook geleerd is, bij het toepassen van deze techniek.

Stabvast hebben wij al een aantal jaren en het werkt perfect het zit bij ons op alle TS'en als standaard bepakking.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #17 Gepost op: 2 januari 2008, 13:03:53
Is het niet handig om brandweer Schouwen Duivenland even een mailtje te sturen en in plaats van over hun, met hun te discussieren over het hoe en wat?
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #18 Gepost op: 2 januari 2008, 13:09:42
Zoals gezegd hebben ik en m'n pa een jaar of 3-4 geleden de Stabvast op IVIC gezien. Het is een mooi systeem en voor ongeveer €1500 voor een hele set leek het ons toch een stuk goedkoper en makkelijker te bedienen dan een hydraulisch systeem..

M'n pa heeft het toen aangekaart bij het korps van Bergen op Zoom, maar toch hebben ze een hydraulisch systeem aangeschaft... :-X
Leuk idee, wij hebben de stabvast ook, maar voor zover ik weet ik deze niet geschikt voor dit werk, die wordt toch alleen toegepast om voertuigen te stabaliseren die op zijn kan liggen, en niet voor deze klus  :)
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #19 Gepost op: 2 januari 2008, 13:57:07
Leuk idee, wij hebben de stabvast ook, maar voor zover ik weet ik deze niet geschikt voor dit werk, die wordt toch alleen toegepast om voertuigen te stabaliseren die op zijn kan liggen, en niet voor deze klus  :)
Jammer dat jullie dan zo beperkt oefenen met het stab-vast,en niet zelf gaan uitvinden wat je wel en wat je niet kunt doen met het Stab-vast.Ik vraag me af,hoe je dan in de praktijk te werk gaat,als een auto dan wel op de kop ligt.Want met Stab-vast kun je weldeglijk op de kop liggende auto,s stabiliseren en veel sneller,wordt zelfs getoont in de instructievideo die erbij wordt gelevert.

Er wordt stap voor stap uitgelegt hoe je de boel kan stabiliseren.Wij hebben het nu diverse malen geoefend,werkt perfect.Veel stabilieler,dan het geknoei met stophout of sjorbanden.

Is het niet handig om brandweer Schouwen Duivenland even een mailtje te sturen en in plaats van over hun, met hun te discussieren over het hoe en wat?


Dus brandweermensen mogen niet discusieren over de hier gebruikte methode?En of deze methode slim is om te hanteren.Beetje vreemde gedachtegang houdt je erop na,want dit is nu zo,n discussie die brandweermensen interresant vinden.