Oud & Nieuw en Vuurwerk incidenten en nieuws 2007/2008

Auteur Topic: Oud & Nieuw en Vuurwerk incidenten en nieuws 2007/2008  (gelezen 47216 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #180 Gepost op: 2 januari 2008, 21:06:05
http://www.gooieneembode.nl/nieuws/zeker.geen.rustige.jaarwisseling/AR2447/html.aspx

Zeker geen rustige jaarwisseling
 2 januari 2008 17.00   Van onze redactie   4 reacties
Er was ook nog mooi vuurwerk te zien (foto: Teunis Versluis)

HILVERSUM - De jaarwisseling is in Hilversum zonder grote incidenten verlopen, maar echt rustig was het niet. Opvallend is het grote aantal vernielingen van prullenbakken, bushokjes en straatmeubilair. Verder waren vooral in Hilversum en ook in Huizen veel meldingen van brandjes. Hieronder een overzicht van de opvallende gebeurtenissen.

Nog voor de jaarwisseling wilde een man voor zijn woning aan de Cameliastraat een pallet weghalen, omdat hij vermoedde dat deze in brand zou worden gestoken. Een andere man was het daar niet mee eens, pakte een vuurwapen en zette dat bij de man tegen zijn hoofd. Hij haalde enkele keren de trekker over van het ongeladen wapen. In de woning van de vermoedelijke dader trof de politie twee Hilversummers en twee mannen uit Loosdrecht en twee vuurwapens aan. De vier mannen, tussen de 20 en 22 jaar, mochten de jaarwisseling in de cel doorbrengen.

Tien minuten na het toasten raakte een 43-jarige man uit Hilversum in de Hertog Albrechtstraat zijn hand kwijt, doordat vuurwerk in zijn hand ontplofte, en per ambulance naar het ziekenhuis in Hilversum gebracht. Een getuige sprak over een enorme knal en de politie Gooi en Vechtstreek vermoedt dat er sprake was van een vuurwerkbom.

Mist

Agenten die onderweg waren naar een melding van een brandje in de Erfgooierstraat te Hilversum, hoorden een zware klap toen zij op de Graaf Wichmanstraat reden. Zij zagen een auto wegrijden en achtervolgden deze. Door de dikke mist was het echter niet mogelijk de verdachte te achterhalen. Op de plek van de aanrijding met een geparkeerd staande auto bleek echter dat de bumper met kentekenplaat van de auto van de dader was achtergebleven. De verdachte meldde zich de volgende ochtend aan het bureau.

In de Havenstraat ontstond rond vijf uur een opstootje waarbij meerdere personen betrokken waren. Een 17 jarige man gedroeg zich erg agressief en opstandig en richtte zijn agressie ook op de politie.Toen hij de politie in zeer kwalijke bewoordingen uitschold is hij aangehouden wegens belediging van een ambtenaar in functie en meegenomen naar het bureau.

Hondebrug

Op de Hondebrug is het al jarenlang een traditie om tijdens oud en nieuw een vreugdevuur aan te steken. De wijkagent heeft hier van tevoren afspraken over gemaakt en een aanspreekpunt aangewezen. Deze man hield de aanwezige jeugd aanvankelijk redelijk onder controle, maar na een tijdje was het gedaan met de pret. Onder meer autobanden en voorbijgangers werden met rotjes bekogeld. De brandweer kwam ter plaatse, maar werd dusdanig door de jeugd bedreigd dat zij weer vertrokken. Vervolgens stuurden enkele eenheden van de politie de jeugd uit elkaar, zodat de brandweer zijn werk kon doen.


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #181 Gepost op: 2 januari 2008, 21:06:58
Citaat
Politie, brandweer en GGD regio Zuid-Holland-Zuid hebben een relatief rustige oud- en nieuwnacht achter de rug.

Citaat
Deze dreiging was voor één agent dermate serieus dat hij zich genoodzaakt voelde in totaal drie waarschuwingsschoten af te vuren. Een agent raakte licht gewond.

Beide afkomstig uit Politiebericht Zuid-Holland-Zuid van 1 januari. Ligt het nu aan mij of hou ik er een andere definitie van rustig op na. Een agent die zich genoodzaakt voelt te moeten schieten (ervaren of onervaren maakt me helemaal niks uit, blijkbaar ziet het AD daar wel onderscheid in?) vind ik per definitie niet vallen onder de noemer rustig  ???


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #182 Gepost op: 2 januari 2008, 21:12:53
http://www.trouw.nl/laatstenieuws/laatstenieuws/article882842.ece/Vuurwerkslachtoffers_blijken_beschoten

'Vuurwerkslachtoffers' blijken beschoten

(Novum) - Twee 9-jarige kinderen uit Heerhugowaard die in de nieuwjaarsnacht gewond zijn geraakt aan hun benen, zijn vermoedelijk geraakt door een 'projectiel uit een wapen'. Het meisje moet waarschijnlijk nog tot vrijdag in het ziekenhuis blijven, meldt de politie in Noord-Holland. Het jongetje mocht na behandeling naar huis.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #183 Gepost op: 2 januari 2008, 21:13:41
http://www.gooieneemlander.nl/nieuws/regionaal/eemland/article2924304.ece?secId=654

Veel vernield tijdens Eemlandse jaarwisseling

Gepubliceerd op 02 januari 2008, 17:30
Laatst bijgewerkt op 02 januari 2008, 17:31

soest, baarn -  Vandalen hebben rond oud en nieuw voor tienduizenden euro's schade aangericht in Baarn en Soest.. Tal van prullenbakken, bushokjes en verkeersborden moesten het ontgelden. Op sommige plekken moet door vreugdevuren gesmolten wegdek worden hersteld.

De politie heeft rond oud en nieuw niemand aangehouden in Baarn, Soest en Bunschoten. ,,De mist maakte het ons ook niet makkelijk'', stelt woordvoerder Hans Meuleman. Hoewel er geen escalaties waren, weigert hij te spreken van een rustige jaarwisseling. ,,De indruk is toch dat er veel is vernield.''
René Guldemond van de gemeente Soest heeft vijftig gesloopte prullenbakken geturfd. ,,Minder dan anders, maar we hebben deels nieuwe bakken die afsluitbaar zijn.'' Drie putdeksels zijn gesneuveld. Vernielde verkeersborden zijn niet geteld. Onder meer in Overhees zijn diverse bushokjes vernield.
De Soester brandweer is zo'n twintig keer uitgerukt. Aan de Bosstraat ging een schuur in vlammen op door vuurwerk van de kinderen des huizes. Verder had de brandweer vooral te maken met containerbrandjes.
De Baanse burgemeester De Groot had de indruk dat het allemaal wel mee viel tijdens de jaarwisseling. De gemeente is nog niet klaar met inventariseren maar heeft tot nu toe dertien vernielde prullenbakken geteld, drie opgeblazen putdeksels, en een stuk of wat verkeersborden. ,,Ik heb niet de indruk dat het heel anders is dan andere jaren'', stelt Eric Verkerk van de gemeente. ,,Maar het is zo zonde van het geld. Een prullenbak kost 360 euro, een verkeersbord 60 euro. Exclusief weghalen van de oude en ophangen van de nieuwe.''
De Baarnse brandweer moest vijftien keer op pad voor kleine brandjes. Vooral de rellerige sfeer in de Essenlaan en de Elzenlaan hield politie en brandweer bezig. Diverse brandjes moesten worden geblust. Bij een woning aan de Essenlaan sneuvelde een ruit. In deze straat hebben politie en brandweer ook ingegrepen toen het vreugdevuur uit de hand liep.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #184 Gepost op: 2 januari 2008, 21:16:56
http://www.trouw.nl/laatstenieuws/laatstenieuws/article882842.ece/Vuurwerkslachtoffers_blijken_beschoten

'Vuurwerkslachtoffers' blijken beschoten

(Novum) - Twee 9-jarige kinderen uit Heerhugowaard die in de nieuwjaarsnacht gewond zijn geraakt aan hun benen, zijn vermoedelijk geraakt door een 'projectiel uit een wapen'. Het meisje moet waarschijnlijk nog tot vrijdag in het ziekenhuis blijven, meldt de politie in Noord-Holland. Het jongetje mocht na behandeling naar huis.

 :-X :-X :-X

http://www.nhd.nl/nieuws/stadstreek/alkmaar/article2923780.ece

Nader onderzoek naar mysterieuze beschieting kinderen

Gepubliceerd op 02 januari 2008, 16:18
Laatst bijgewerkt op 02 januari 2008, 16:38
heerhugowaard -

Het 9-jarige meisje dat in Heerhugowaard in de nacht van oud op nieuw in haar bovenbeen werd geraakt, moet tot morgen in het ziekenhuis blijven. De politie stelt een onderzoek in naar de mysterieuze beschieting, en sluit niet uit dat meer mensen geraakt zijn.

 

Het meisje en een jongetje van dezelfde leeftijd stonden vlak voor één uur 's nachts op de Beukenlaan naar het vuurwerk te kijken toen ze plotseling pijn aan hun been voelden. Eerst werd gedacht aan rondspattend vuurwerk, maar vanwege de verwondingen werden ze naar het ziekenhuis overgebracht.

De jongen kon snel naar huis (schampschot), maar het bovenbeen van het meisje bleek doorboord en had een zogenaamde 'doorschotopening' en bloedde flink. Het meisje is erg aangeslagen en de familie krijgt slachtofferhulp. :-X :-X :-X :-X :-X :-X

De recherche denkt aan 'een projectiel uit een wapen' en zoekt getuigen en andere mogelijke slachtoffers. Zij kunnen tegen lokaal tarief contact opnemen met telefoon 0900-8844.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #185 Gepost op: 2 januari 2008, 21:18:20
http://www.trouw.nl/laatstenieuws/laatstenieuws/article882608.ece/Zeker_220_vuurwerkslachtoffers_in_grote_steden

Zeker 220 vuurwerkslachtoffers in grote steden

(Novum) - In de ziekenhuizen van Amsterdam, Den Haag en Rotterdam zijn met Nieuwjaar meer dan 220 vuurwerkslachtoffers behandeld. Dat blijkt uit een rondgang langs de ziekenhuizen.
Lees het artikel
Klik hier!

In de Amsterdamse ziekenhuizen werden meer dan 69 slachtoffers behandeld. Het Onze Lieve Vrouwe Gasthuis, dat normaal twintig mensen op een nacht behandelt, behandelde er nu in totaal tachtig. Het is niet bekend hoeveel van hen vuurwerkslachtoffer waren.

Een van de Amsterdamse slachtoffers had vuurwerk in zijn mond gekregen. Een ander moest een hand laten amputeren. "Dat was de vierde deze week", licht een woordvoerder van het Academisch Medisch Centrum toe.

In Den Haag werden ongeveer tachtig slachtoffers behandeld. De Rotterdamse ziekenhuizen behandelden 74 patiënten. De plaatselijke oogkliniek meldt vijf zwaargewonden, van wie er één bijna niets meer kan zien. Het aandeel jongeren onder de 18 jaar dat zich er met oogklachten meldde, zakte van tachtig procent vorig jaar naar vijftig procent dit jaar.

Het Deventer ziekenhuis is een van de ziekenhuizen die door de mist een extra drukke nacht hadden. "Daardoor konden mensen niet meer naar huis en werd het hier behoorlijk vol", zegt een woordvoerder.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #186 Gepost op: 2 januari 2008, 21:19:36
http://www.hartvannederland.nl/localitem/4158/Hand_geamputeerd_na_ontploffen_vuurwerk

Hand geamputeerd na ontploffen vuurwerk

    * Publicatie: 02/01/08 16:17
    * Laatst gewijzigd: 02/01/08 16:19

Een 25-jarige man uit Almelo is dinsdagavond in zijn woonplaats gewond geraakt bij het afsteken van vuurwerk.

Het vuurwerk exploseerde in de hand van de Almelo�r. Hij is per ambulance naar het ziekenhuis gebracht. Daar is zijn rechterhand geamputeerd. Ook raakte een oog van de man beschadigd tijdens de ontploffing waardoor hij nu minder goed ziet.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #187 Gepost op: 2 januari 2008, 21:21:25
http://www.brabantsdagblad.nl/regios/denbosch/article2400955.ece

'Shit, nu heb ik een strafblad'
door Marc BrinkDEN BOSCH

02 jan 2008, 14:02 - In en rond de Bossche brandweerkazerne zijn vanochtend jongeren bezig geweest om klusjes op te knappen als straf voor het illegaal afsteken van vuurwerk. Via Bureau Halt konden zij zo ontsnappen aan boetes van minstens honderd euro.

Nadat enkele jongeren 's ochtends vuurwerkrestanten van de stoep hebben geveegd leeft de 15-jarige Dylan van Riel uit Drunen zich met een poetsdoek uit op een vieze tegelwand van een van de remises in de kazerne. Na een kwartiertje mag hij een brandweerauto onder handen nemen. "Een vriendje gooide een strijker. Hij vroeg nog of ik het goed vond en ik zei ja. Dus ik ben gewoon schuldig", zegt Dylan.

Hij weet nog precies wat hij dacht toen drie agenten in burger hem betrapten: Shit. Nu heb ik een strafblad. Maar zo'n vaart loopt het niet. Want de politie gaf hem de kans om een strafblad te omzeilen via deze werkstraf van in totaal zes uur.

Zijn vader en moeder waren 'niet zo blij' toen ze hoorden dat hun zoon was betrapt. "Het was ook niet zo slim om te doen. Vrienden lachten mij flink uit toen ze hoorden dat ik was betrapt. Ik had ook beter moeten opletten. Maar ze zagen er uit als gewone mensen", zegt Dylan terwijl hij de laatste tegel smetteloos poetst.

Met een 12-jarige jongen uit Den Bosch die liever niet met zijn naam in de krant staat, gaat hij naar een tankspuitauto die klaar staat voor de schoonmaak. Brandweerlieden geven het tweetal de nodige poetsdoeken en schoonmaakmiddelen. Zijn moeder heeft de Bosschenaar naar de brandweerkazerne gebracht. Misschien was het beter als zijn tante dat had gedaan. "Want zij vond het goed dat ik een paar dagen te vroeg vuurwerk ging afsteken. We hadden het samen gekocht. Rotjes en tolletjes", zegt de Bosschenaar.

Volgens hem kreeg zijn tante de slappe lach toen zij hoorde dat hij was betrapt. Maar hij kan er niet om lachen. Hij beschouwt de straf van vier uur schoonmaken als 'een goede les'. "Ik ben er te oud voor om dit soort dingen te doen en heb er veel spijt van", zegt de jongen haast verdacht voorbeeldig.

Voor Halt-medewerker Paul Glorius is het een herkenbaar verhaal: "De meeste jongeren accepteren deze maatregel. Wie het niet naar behoren uitvoert krijgt alsnog te maken met justitie."


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #188 Gepost op: 2 januari 2008, 21:23:02
http://www.nieuwnieuws.nl/archives/binnenland/2008/01/marcouch_me_veel_te_laat.html

Marcouch: ME veel te laat

Ahmed Marcouch, stadsdeelvoorzitter van Slotervaart, meent dat de ME 'veel te laat' in Slotervaart is gearriveerd toen circa vijftig jongeren nieuwjaarsnacht rond één uur de ruiten ingooiden van het politiebureau. "Kennelijk waren er andere prioriteiten. Maar ik had, zeker na wat er hier eerder gebeurd is, ook anders verwacht."

Kansenjongeren

Marcouch beklaagt zich tegenover het Parool over de kansenjongeren omdat ze het opnieuw hadden gemunt op het wijkteam: "Teleurstellend dat men een team aanvalt dat het zo te verduren heeft gehad. Je zou ingetogenheid en respect verwachten, na alles wat de agenten hier hebben meegemaakt. Achter elk uniform zit ook gewoon een mens."

Krachtdadiger

De stadsdeelvoorzitter "baalt verschrikkelijk dat er niemand is aangehouden". Maar gaat ervan uit dat de politie alsnog aanhoudingen zal verrichten: "Er ligt genoeg informatie om veel krachtdadiger en effectiever tegen dit tuig op te treden. De politie draait op volle toeren, is mij verteld. En ik kan de daders verzekeren dat we ze niet alleen strafrechtelijk zullen achtervolgen, maar ook de financiële schade op ze gaan verhalen."


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #189 Gepost op: 3 januari 2008, 18:15:41
http://www.trouw.nl/laatstenieuws/laatstenieuws/article883874.ece/Onderzoek_naar_130_autobranden_Den_Haag

Onderzoek naar 130 autobranden Den Haag

(Novum) - De Haagse politie is een groot onderzoek gestart naar de bijna branden die tijdens de jaarwisseling bijna 130 auto's troffen. Zeven mensen zijn al opgepakt. Hun betrokkenheid wordt onderzocht. De politie gaat uit van meer verdachten.

Vooral het centrum van Den Haag was maandagnacht het werkterrein van autopyromanen. Daar gingen 109 auto's in vlammen op. Andere branden werden onder meer gesticht in Zoetermeer, Delft en Leidschendam-Voorburg.

Volgens de politie is het aantal autobranden mede zo hoog omdat de brandweer in meerdere gevallen niet direct kon ingrijpen. Daardoor sloeg het vuur over. Ook moest in enkele gevallen worden gewacht met blussen omdat brandweerlieden werden bekogeld met vuurwerk.

De politie deelt flyers uit in de hoop getuigen te vinden. Verder worden alle camerabeelden bekeken en is er zaterdagmiddag een buurtbijeenkomst in Den Haag. Ook is een sms-alert verstuurd. De politie hoopt dat mensen met hun mobieltje filmpjes of foto's hebben gemaakt.