Oud & Nieuw en Vuurwerk incidenten en nieuws 2007/2008

Auteur Topic: Oud & Nieuw en Vuurwerk incidenten en nieuws 2007/2008  (gelezen 46361 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #40 Gepost op: 14 november 2007, 20:04:16
http://www.nhd.nl/nieuws/stadstreek/enkhuizen-westfriesland/article2711531.ece?secId=529

Bezit illegaal vuurwerk 'beetje dom'

Gepubliceerd op 13 november 2007, 18:15
ALKMAAR  -

door ARNO RUITENBEEK
,,Om Máxima te citeren: het was een beetje dom.'' Dat zei een 39-jarige marktkoopman uit Hoorn dinsdag bij economische politierechter A. van der Perk in Alkmaar. Hij had 1500 kilo verboden vuurwerk opgeslagen in zijn, voor dat gevaarlijke goed niet bestemde loods in Zwaag. Een boete van 1000 euro was zijn deel.


Van der Perk legde, eveneens overeenkomstig de eis van milieuofficier van justitie P. Groenhuis, ook nog een voorwaardelijke gevangenisstraf van twee weken op. De angst dat zijn cliënt nog een keer over de schreef gaat, is echter ongegrond, aldus advocaat A. Dekker. ,,Hij is zakelijk genoeg om de kosten en de baten af te wegen. Want als hij veertien dagen moet zitten, verdient hij niets.''


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #41 Gepost op: 15 november 2007, 22:27:58
http://binnenland.nieuws.nl/487064/Tweeduizend_kilo_vuurwerk_gevonden_in_zeecontainer

Tweeduizend kilo vuurwerk gevonden in zeecontainer
Uitgegeven op donderdag 15 november 2007 om 17:54:27

(Novum) - De politie heeft donderdag in het Drentse Weiteveen tweeduizend kilo vuurwerk in beslag genomen. De partij werd aangetroffen in een zeecontainer. Een 27-jarige man uit Emmen is opgepakt. Dat laat de politie weten.

De gevulde container stond bij een woning aan de Zuidersloot. Het gaat om zwaar vuurwerk als Chinese rollen en zogenoemde mortierbakken.
[Copyright 2007, Novum]


ACKevin

  • Gast
Reactie #42 Gepost op: 15 november 2007, 23:41:41
Ik lach me toch elke keer weer een ongeluk als ik zie met welke termen ze weer op de proppen komen. Ik heb redelijk wat vuurwerk in handen gehad en ben moderator op een vuurwerkforum, en als ik zie wat voor nieuwsberichten er naar de burgers wordt vrijgegeven..
het meeste erger ik me nog wanneer ze gaan overdrijven.. dat lawinepijlen en mortieren hele huizen, danwel woonwijken kunnen wegblazen etc.. ik snap niet dat de voorlichting zo slecht kan zijn dat de persvoorlichters niet eens weten waar over gepraat wordt..

Wat moet ik me nou weer voorstellen bij mortierbakken? Een mortier is de buis waarin een shell wordt afgeschoten, dus een doos waarin een aantal buizen zijn gemonteerd? nou wat een gevaar voor de samenleving :P


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #43 Gepost op: 15 november 2007, 23:44:29

het meeste erger ik me nog wanneer ze gaan overdrijven.. dat lawinepijlen en mortieren hele huizen, danwel woonwijken kunnen wegblazen etc.. ik snap niet dat de voorlichting zo slecht kan zijn dat de persvoorlichters niet eens weten waar over gepraat wordt..

Met je eens een paar duizend kilo van die gezellige jongens midden in een woonwijk opslaan... Denk niet dat de huizen eromheen er omgeschonden vanaf komen hoor.  :-X


ACKevin

  • Gast
Reactie #44 Gepost op: 15 november 2007, 23:47:21
Sorry maar dan nog ben ik het niet met je eens. Ik weet niet of je een beetje bekend met het vuurwerk in deze tijd? Vuurwerk wordt ingedeeld in gevarenklasse's. van 1.1 t/m 1.4 (hierbij is 1.1 het zwaarste). Om er even een lijstje bij te pakken:

# Subklasse 1.1: Gevaar voor massa-explosie.
# Subklasse 1.2: Gevaar voor scherfwerking. Er bestaat geen risico voor massa-explosie.
# Subklasse 1.3: Gevaar voor brand, maar weinig gevaar voor scherfwerking.
Gevaar voor brand en scherfvorming, maar geen gevaar voor massa-explosie.
# Subklasse 1.4: Gering gevaar voor ontploffing. De gevolgen blijven hoofdzakelijk beperkt tot de verpakking.

Nu zie je gelijk al waar ik naartoe wil. Consumentenvuurwerk dat in Nederland op 29,30 en 31 december wordt verkocht valt onder de gevarenklasse 1.4. Zoals je in het lijstje ziet is dit totaal niet massa-explosief, een hele kleine kans dat het ontploft en de gevaren blijven beperkt tot de verpakking. (Daarbij wil ik wel even zeggen dat het logisch is dat wanneer er vuurwerk in huis afgaat er op een gegeven moment heus wel wat vlam zal vatten en dus erge brandschade zal veroorzaken, maar het huis blijft overeind ;) )

Dan stappen we over naar het illegale vuurwerk in Nederland, de strijkers, mortieren, chinese rollen, nitraten, vlinders etc etc. Hoe gevaarlijk de pers dit ook wil laten lijken, maar dit valt nog maar onder de gevarenklasse 1.3. Zoals je in het lijstje ziet is er gevaar voor brand, maar nog steeds géén gevaar voor massa-explosie. Dat wil dus zeggen dat wanneer je 100 lawinepijlen naast elkaar zet, ze niet als 1 grote bom af kunnen gaan. Een lawinepijl geeft een behoorlijke klap en heeft een leuke drukverplaatsing maar kan zeker geen huizen wegvagen (ik spreek uit eigen ervaring trouwens).

Om dan gelijk even een sprongetje naar Enschede te maken, heel veel mensen denken dat hier gewoon normaal vuurwerk lag opgeslagen icm illegaal vuurwerk(1.4 en 1.3 klasse). Er zijn al vele onderzoeken geweest en er wordt zelfs gedacht dat er hier explosieven lagen opgeslagen die tot de 1.1 klasse kunnen worden ingedeeld. Er bestaat géén vuurwerk op de wereld wat tot deze klasse kan worden gerekend. Als we het over 1.1 en 1.2 klasse-explosieven hebben moet je denken aan spullen die in het leger worden gebruikt, het échte zware spul.

Daarom blijf ik bij mijn standpunt dat er totaal geen gevaren bestaan tot het opblazen van een hele woonwijk of iets dergelijks wanneer er in het nieuws wordt gesproken over gevonden vuurwerk in een woonhuis. Natuurlijk is er wel gevaar tot grote ravage en brand in het huis en aangrenzende huizen wanneer er een paar honderd kilo vuurwerk af zal gaan, maar dit is allemaal een kettingreactie, geen grote bom. Elk stuk vuurwerk heeft een lontje (of strijkkop), dit is de zwakste plek om het vuurwerk af te laten gaan. Het zal vuur veel meer moeite kosten om door de verpakking heen te raken en zo het vuurwerk af laten gaan. Hierdoor heeft elk stuk vuurwerk dus tijd nodig om af te gaan. Mede hierdoor is het dus niet mogelijk om vuurwerk in 1 keer af te laten gaan als iets het zou 'triggeren'.

Lang verhaal maar hopelijk maakt dit een en ander duidelijk.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #45 Gepost op: 17 november 2007, 19:08:48
Wat Kevin88 hier meld klopt.Gisteren hebben we met de brandweer een rondleiding gehad in een vuurwerkverkoopbedrijf,zij hebben een bunker voor de opslag van 50.000kilo vuurwerk.Daar een hele uitleg gehad over de opslag van vuurwerk,vooral ook over de opslag van het zwaardere vuurwerk wat je sinds vorig jaar mag afsteken.Daar hoef je je geen zorgen over te maken,dat vuurwerk is opgeslagen in kartonnen dozen,met daarom heen een metalen gazen kooi,en daarom heen nog eens een dikke kartonnen doos.Ik heb foto,s gezien van TNO-proeven van die verpakkingen,en je kunt daar gewoon dichtbij komen.Er springen wat vonken uit,en maakt een hoop herrie maar het kan geen kwaad.

Het vuurwerk wat los opgeslagen is verbrandt gewoon,er springt wel het een en ander weg.Maar is dan niet massa-explosief


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #46 Gepost op: 18 november 2007, 00:45:09
Allemaal leuk en aardig... maar lees ook even: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,11098.0.html

Het hele topic is interessant maar op pagina 7 en 8 staan de resultaten....  :-X

Een vuurwerkhandelaar zal nooit vertellen dat zijn bedrijf gevaarlijk is.... Het lijkt me nu echt geen objectieve bron..  ;)

Video's zijn te zien op: http://www.chaf.info/videos.htm

Vooral 60 grams raketten (baby pijltjes??) doen het goed in een container: http://www.chaf.info/videos/60_rockets_full.wmv (is maar 5000 kg..)


FP924

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Reactie #47 Gepost op: 18 november 2007, 01:07:33
Dan stappen we over naar het illegale vuurwerk in Nederland, de strijkers, mortieren, chinese rollen, nitraten, vlinders etc etc. Hoe gevaarlijk de pers dit ook wil laten lijken, maar dit valt nog maar onder de gevarenklasse 1.3. Zoals je in het lijstje ziet is er gevaar voor brand, maar nog steeds géén gevaar voor massa-explosie. Dat wil dus zeggen dat wanneer je 100 lawinepijlen naast elkaar zet, ze niet als 1 grote bom af kunnen gaan. Een lawinepijl geeft een behoorlijke klap en heeft een leuke drukverplaatsing maar kan zeker geen huizen wegvagen (ik spreek uit eigen ervaring trouwens).

Heel leuk maar het ging geloof ik over lawinepijlen en die vallen wel degelijk onder 1.1G.

Er bestaat géén vuurwerk op de wereld wat tot deze klasse kan worden gerekend. Als we het over 1.1 en 1.2 klasse-explosieven hebben moet je denken aan spullen die in het leger worden gebruikt, het échte zware spul.
Dat is dus absoluut geen waar want er zijn zat stukken illegaal ( knal)vuurwerk die onder de 1.1G klasse vallen.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #48 Gepost op: 18 november 2007, 10:41:46
http://www.politie.nl/gelderland-zuid/nieuws/071117_bikers_betrappen_jongens_op_afsteken_vuurwerk.asp

Bikers betrappen jongens op afsteken vuurwerk
 

Culemborg, 17-11-2007 • Vrijdagavond hoorden surveillerende mountainbikers van politie op de Markt een harde knal. Direct vermoedden zij dat het om vuurwerk ging. De agenten fietsten in de richting waar het vandaan kwam, de Ridderstraat, en hoorden toen weer een knal. Ook zagen ze een grote rookpluim.

Twee jongens, die de bikers aan zagen komen, wilden er snel vandoor. De één te voet richting het Koestraatje, de ander op een fiets richting de Grote Kerkstraat. De agenten waren echter sneller en hielden het tweetal aan voor het afsteken van vuurwerk.

Verder onderzoek
De verdachten, jongens van 15 jaar uit Culemborg, zijn op het politiebureau verhoord. Toen zij hun zakken leeg moesten maken, kwam nog méér vuurwerk op tafel. Ontkennen had weinig zin en de twee hebben verklaringen afgelegd. De politie gaat verder ondezoek doen waar het vuurwerk verkocht is. Bovendien werd uit het onderzoek duidelijk dat de fiets, waar één van de jongens op reed, van diefstal afkomstig is. Ook hiernaar stellen de agenten vervolgonderzoek in.
(08)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #49 Gepost op: 18 november 2007, 10:42:21
http://www.radionof.nl/?page=1&id=4464

Man aangehouden na bezit illegaal vuurwerk

zaterdag 17 november 2007

KOLLUM - De politie heeft vrijdagavond een 24-jarige man uit Kootstertille aangehouden op verdenking van het bezit van illegaal vuurwerk. De verdachte reed met een auto op De Tunen. Tijdens een controle zagen de agenten een hoeveelheid vuurwerk in de kofferbak.

Bij onderzoek bleek het om ongeveer 100 lawinepijlen te gaan. Ook werd in zijn auto een busje pepperspray, een verboden wapen, aangetroffen. De verdachte is aangehouden en overgebracht naar het bureau voor nader onderzoek.