Oud & Nieuw en Vuurwerk incidenten en nieuws 2007/2008

Auteur Topic: Oud & Nieuw en Vuurwerk incidenten en nieuws 2007/2008  (gelezen 46376 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #50 Gepost op: 18 november 2007, 10:43:31
http://www.trouw.nl/laatstenieuws/laatstenieuws/article846865.ece/Ruim_2000_kilo_vuurwerk_in_busje_bij_Duitse_grens

Ruim 2000 kilo vuurwerk in busje bij Duitse grens

(Novum) - Een bestelbusje met 2164 kilo illegaal vuurwerk is donderdagavond aan de Duitse grens onderschept. De marechaussee vond in het busje op de A7 bij het Groningse Nieuweschans vuurwerkpakketten met onder meer lawinepijlen en chinese rollen. De 50-jarige bestuurder uit Noordenveld is aangehouden, laat de politie weten.
Lees het artikel

De vuurwerksmokkel kwam aan het licht tijdens een grote grenscontrole tussen 14.30 uur en 22.00 uur. De marechaussee nam bij andere bestuurders een ploertendoder en een halve kilo wiet in beslag en inde ruim vijfduizend euro aan boetes.

Onder de naam "Korridorfahndung" wordt langs de hele oostgrens twee keer per jaar een actie gehouden om onder meer smokkel en georganiseerde criminaliteit tegen te gaan. In Twente werden tientallen overtredingen geconstateerd. Zo werd op de A1 bij de Lutte een veewagen tegengehouden met drie Friese paarden. Dit transport bleek illegaal, de paarden misten de benodigde gezondheidsverklaringen. Ook had het bedrijf uit Lunteren geen vergunning voor het transport.

Zes personenauto's met een tijdelijk Duits kenteken werden bij de Lutte tegengehouden. Hiermee mag in Nederland niet worden gereden. De bestuurders werden na een boete van 450 euro te hebben betaald teruggestuurd naar Duitsland. Bij de diverse controleposten werd verder een groot aantal verkeersovertredingen en technische gebreken aan auto's vastgesteld. Daarnaast werden bij diverse controleposten onder meer messen, slagwapens en knuppels in beslag genomen.


ACKevin

  • Gast
Reactie #51 Gepost op: 18 november 2007, 12:03:05
Allemaal leuk en aardig... maar lees ook even: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,11098.0.html

Het hele topic is interessant maar op pagina 7 en 8 staan de resultaten....  :-X

Een vuurwerkhandelaar zal nooit vertellen dat zijn bedrijf gevaarlijk is.... Het lijkt me nu echt geen objectieve bron..  ;)

Video's zijn te zien op: http://www.chaf.info/videos.htm

Vooral 60 grams raketten (baby pijltjes??) doen het goed in een container: http://www.chaf.info/videos/60_rockets_full.wmv (is maar 5000 kg..)
Heel leuk maar het ging geloof ik over lawinepijlen en die vallen wel degelijk onder 1.1G.
Dat is dus absoluut geen waar want er zijn zat stukken illegaal ( knal)vuurwerk die onder de 1.1G klasse vallen.

Met je eerste link doel je vooral op het artikel over de KMA testen? Ik vind het nogal vreemd dat je hiernaar toe verwijst als we het in dit topic hebben over standaard woonwijken, waarbij een brandje alles zou moeten doen ontploffen, terwijl er in dat artikel getest wordt met schokgolven van 'wit kneed' (legerexplosieven). Die omstandigheden zal je nooit aantreffen op een zoldertje in Stompetoren bv..

En ik wil je echt vragen om een keer te gaan kijken bij een vuurwerkbunker van een willekeurig verkooppunt. Als je ziet hoe overdreven daar alle veiligheidsmaatregelen wel niet zijn.. Hoeveel decennia's zijn er niet voorbij gegaan vóór Enschede, dat men al het vuurwerk gewoon in een garage opsloeg voor de verkoop? Nee, nu moeten er allemaal sprinklerinstallaties bij komen, speciale eisen aan de deuren, muren, afstand tot verkooppunt etc etc. Even ter info, er is naar mijn weten nog geen 1 keer in Nederland wat mis gegaan in een consumenten-verkooppunt van vuurwerk. En toen Enschede kwam is men alle regeltjes strak gaan trekken.

En die filmpjes waar je naar verwijst, ik heb er enkele bekeken, maar ik ben zeer benieuwd hoe die dingen worden ontstoken (niet dmv een beginnend brandje in ieder geval!) en hoe het vuurwerk in zo'n container is geplaatst (waarschijnlijk zo gunstig mogelijk om een explosie te veroorzaken, uit de verpakking, lontbeschermers eraf, alles bij elkaar).. En dan hebben ze het nog over 150mm shells.. dit komt neer op 6" (inch) en het is heel moeilijk om hier aan te komen. Even ter verbeelding, de grote knallers bij professionele shows zitten al in die categorie met 7" en 8", om nog maar niet te spreken hoe een consument (zelfs niet met KVK-papieren) hieraan moet komen.

Ik zat inderdaad mis met mijn bewering dat er geen vuurwerk in de 1.1G categorie viel, ik heb het nog even nagezocht op het vuurwerkforum en hier vond ik:
Citaat
1.1G zijn de salutes en zware (knal)bokken. Meeste vuurwerk waar de consument aan kan komen ligt in de 1.4/1.3G klasse.

Citaat
Siervuurwerk (shells) boven de 7" valt onder de categorie 1.1G, alles onder 7" is 1.3G

En lawinepijlen vallen inderdaad soms onder de 1.1G categorie, maar dan heb je het over de Zink 901 en 902 serie..( Zink 901:
) vrijwel elke andere knalpijl is gewoon 1.3G (trueno rocket's e.d.)

Best een lange discussie maar zo zie je ook hoe veel verschillende soorten vuurwerk er zijn, en wat voor regeltjes, wetten, omstandigheden etc etc er bestaan. We kunnen het allemaal wel tot aan de extreme grenzen doorduwen, maar mijn mening blijft dat in de meeste gevallen het nog wel mee valt met de gevaren van vuurwerk (want Enschede is feitelijk het enige vuurwerkincident in Nederland, of kijk ik te weinig naar het journaal? :P )


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #52 Gepost op: 18 november 2007, 12:35:04
(...)

Best een lange discussie maar zo zie je ook hoe veel verschillende soorten vuurwerk er zijn, en wat voor regeltjes, wetten, omstandigheden etc etc er bestaan. We kunnen het allemaal wel tot aan de extreme grenzen doorduwen, maar mijn mening blijft dat in de meeste gevallen het nog wel mee valt met de gevaren van vuurwerk (want Enschede is feitelijk het enige vuurwerkincident in Nederland, of kijk ik te weinig naar het journaal? :P )


Volgens mij is er onlangs nog 'wat' gebeurt in denemarken http://nl.wikipedia.org/wiki/Vuurwerkramp_Seest, en engelland: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,15049.0.html

Ik weet niet hoe 'streng' de Deense wetgeving was maar er lagen daar spullen opgeslagen die zonder vergunning aan volwassenen verkocht mochten worden:


http://www.nifv.nl/web/show/id=64706

N. P. Johnsen traded fireworks of the Danish category II, i.e. articles for entertainment and may be sold without permission to adults


Volgens mij zijn we goed in NL om risico's te bagataliseren en daarna hard te roepen 'hoe heeft dit kunnen gebeuren!". Er zijn gewoon particulieren die heel hun schuurtje / woning vol zetten met vuurwerk om vette winst te behalen. Het is gewoon wachten tot zo'n schuurtje in een woonwijk de lucht in gaat. Jij trekt de discussie naar de gewone handel. Als die handel zich aan de voorschriften houd dan geloof ik ook niet dat het daar nog fout gaat.... maar daar gaat de discussie niet over. De discussie gaat over malloten die een kleine 2 ton aan illegaal vuurwerk in een woonwijk opslaan. Ook voor de brandweer levert dit een risico op!

Als je de verschillende fimpjes en rapporten op www.chaf.info bekijkt zie je dat sommige zaken tot hun verrassing ineens massa-explosief bleken te zijn. Een aanbeveling is ook om de regels daarvoor aan te passen alleen gaat dat wel 10 jaar duren....

Aan de ene kant valt het volgens jou wel mee en aan de andere kant beschuldig je TNO ervan dat ze de situatie zo gunstig hebben opgezet dat er wel een explosie moet volgens... Ik zou je toch eens aanraden om www.chaf.info te lezen als je objectief wilt discussiëren... Alle onderzoeken staan daar te lezen, van de keuze voor de soorten vuurwerk tot video's van de testen...

http://www.chaf.info/d6-2.pdf

(...)

R2 - Waterfall, densely packed
Waterfalls with many gerbs in a dense package are expected to react in a fast succession
and thus producing a considerable amount of heat radiation. One criterion for
the hazard division 1.3 classification is that during a 6(c)-test at 15 m distance heat radiation
of more than 4 kW/m2 is produced over a period of 5 seconds.

(...)


En daarbij hoort dit filmpje (van een 1.3 vuurwerk volledig in de verpakking): http://www.chaf.info/videos/waterfalls_full.wmv  ::) ::) :-X

Hoe denk je dat legaal vuurwerk bij een handelaar komt.... gewoon met deze containers over de weg...  ;)


ACKevin

  • Gast
Reactie #53 Gepost op: 18 november 2007, 13:02:41
Ik had het ook over Nederland, voor zover ik weet zijn de regels niet aangepast in Engeland of Denemarken namelijk.

Ik heb het inderdaad te ver doorgetrokken naar de gewone handel, maar ik heb nergens ontkend dat het geen gevaar is voor de repressie als je straks zo'n schuurtje tegenkomt. Maar ik geloof dat we waren begonnen met het statement dat het hele woonwijken weg zou vagen, en daar geloof ik gewoon niet in. Even terzijde, dat CHAF blijf ik twijfelachtig vinden, hoeveel vuurwerk zit erin (als je een 20' ISO container volstopt met 60 grams pijltjes kan daar een ziekelijke hoeveelheid vuurwerk in), hoe is het geladen, hoe wordt het ontstoken. Ik zie namelijk heel veel filmpjes dat het vanuit het niets, in 1 keer de lucht in gaat, maar een brandje in een schuurtje begint klein, ontsteekt andere stukken vuurwerk en zo wordt het een kettingreactie (zie beginstadia van de vele enschede filmpjes, veel vuurwerk in de lucht, totdat het grote spul de lucht in gaat)..

Ik denk dat ik deze discussie aan het verliezen ben :P Hoe meer vuurwerk je bij elkaar stopt, hoe gevaarlijker het wordt natuurlijk, alhoewel ik erbij blijf dat je wel even het op 1 lijn moet houden. Als je met verhaaltjes aan komt zetten over Deense en Engelse vuurwerkfabrieken, kan je dit namelijk nooit vergelijken met het vervoer van legaal vuurwerk naar een handelaar toe


Martijn Slotboom

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,279
  • Laten we het gezellig houden op het forum
Reactie #54 Gepost op: 18 november 2007, 18:11:24
Politie vindt vuurwerkexplosief in Polder

Gepubliceerd op 18 november 2007, 16:19
Laatst bijgewerkt op 18 november 2007, 16:29

anna paulowna -  
Op vrijdag 9 november is er in de Zuster Siffelslaan in Anna Paulowna een vuurwerkexplosief aangetroffen waarvan de Explosieve Opruiming Dienst (EOD) heeft vastgesteld dat dit een zeer gevaarlijke bom is. Daarbij is kans op grote materiële schade en zwaar lichamelijk letsel groot.

Omdat er vele klachten binnenkomen met betrekking tot vuurwerkoverlast is de politie op zoek naar informatie. Met het oog op opsporing van de daders roept de politie de hulp in van bewoners. Mensen die informatie kunnen verstrekken of vermoedens hebben over personen, die deze explosieven maken en afsteken, kunnen bellen met de politie via 0900-8844. Ook kan hierover gemaild worden naar het volgende e-mailadres: nhn_wcdt_schagen@noord-holland.politie.nl .

www.nhd.nl


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #55 Gepost op: 23 november 2007, 12:20:27
Jongen raakt hand kwijt na rommelen met vuurwerk
BODEGRAVEN - Een 18-jarige jongen uit Bodegraven is donderdagavond zwaargewond geraakt doordat hij met vuurwerk had gerommeld. Hij raakte zijn hand kwijt nadat het vuurwerk plotseling was afgegaan.
Het ongeluk vond plaats in een woning aan de Werf in Bodegraven. De jongen is de woning uitgerend en is in de dichtstbijzijnde sloot gesprongen. De politie heeft de jongen uit de sloot gehaald en het ambulancepersoneel heeft bij aankomst de zorg overgenomen. Het slachtoffer is met de ambulance naar het ziekenhuis gebracht.
De technische recherche heeft onderzoek gedaan en vond in de woning vuurwerk. Het vuurwerk is in beslag genomen.
www.rtvwest.nl

21:55:41 22-11-07 16 G BRAN Prio 1 De Werf 57 BODEGRAVEN (BDN) Persoon te water 62740 62688 62897  
711222155411503496      1503496 BRW Reeuwijk ( Korpscoordinator )
711222155411503490      1503490 BRW Reeuwijk ( Duikers )
711222155411503129      1503129 BRW Bodegraven ( Korpscoordinator )
711222155411503110      1503110 BRW Bodegraven ( Groep 1 + 2 )
711222155411503017      1503017 BRW Hollands-Midden ( OvD Gouda E.O. )

21:52:59 22-11-07 16 I AMBU A1 De Werf BODEGRAVEN (BDN)  
711222152591523111      1523111 CPA Hollands-Midden ( Alphen aan den Rijn Ambu 16-111 )

21:51:18 22-11-07 16 I AMBU A1 De Werf BODEGRAVEN (BDN)  
711222151181523115      1523115 CPA Hollands-Midden ( Gouda Ambu 16-115 )


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #56 Gepost op: 24 november 2007, 17:44:35
http://www.blikopnieuws.nl/bericht/63215

Politie neemt illegaal vuurwerk inbeslag

Nieuwerkerk aan den IJssel - Politie Hollands Midden heeft dinsdag 20 november een 42 jarige man uit Nieuwerkerk aan den IJssel gehoord over het in het bezit hebben van illegaal vuurwerk. De politie had informatie dat de man het vuurwerk in zijn woning bewaarde.

Bij de doorzoeking in zijn woning op dinsdag 20 november werden 200 nitrate thunders, 10 titanium thunders en 43 strijkers mini pirat aangetroffen en inbeslaggenomen. De politie maakt proces verbaal op tegen de verdachte.

De politie benadrukt het gevaar van illegaal vuurwerk. Illegaal vuurwerk is niet goedgekeurd vuurwerk waardoor er een verhoogde kans is op letsel. Lontjes kunnen tekort zijn, vuurwerk beschadigd, teveel kruit waardoor het vuurwerk te snel, te hard of in een andere richting klapt dan gewenst. Dat maakt illegaal vuurwerk niet alleen gevaarlijk voor de vuurwerkafsteker, maar ook voor omstanders.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #57 Gepost op: 24 november 2007, 19:46:50
http://www.telegraaf.nl/binnenland/2582962/Bestrijding_illegaal_vuurwerk_hopeloos.html

Bestrijding illegaal vuurwerk hopeloos
door een onzer verslaggevers

AMSTERDAM -  Zolang professioneel zwaar vuurwerk in België en Duitsland relatief eenvoudig te koop is, blijft de opsporing en bestrijding ervan in Nederland vechten tegen de bierkaai. Dat zegt officier van justitie Gustaaf Biezeveld van het functioneel parket. Hij wil dat Europa de invoer van zwaar vuurwerk aanpakt.

Het meeste illegale Chinese vuurwerk dat in Nederland in omloop is, wordt ingevoerd via buurlanden België en Duitsland. Naar schatting gaat het om 1 à 2 miljoen kilo per jaar. Daarvan is vorig jaar 150.000 kilo onderschept. Hoewel relatief weinig, is officier van justitie Biezeveld, die de jacht op de illegale handel leidt, blij met iedere onderschepte lawinepijl. "Die kunnen tenminste niet meer voor ongelukken zorgen."

Illegaal vuurwerk is lucratieve handel en wordt professioneel aangepakt. " Containers vol vuurwerk bestel je in China niet per fax", aldus Biezeveld. Justitie heeft een aantal grote spelers op de korrel en verwacht aanhoudingen te verrichten. "Een aantal spelers zie ik volgend jaar op zitting."

Toerisme


Naast de illegale professionele importeurs is het voor doorsnee consumenten vrij eenvoudig om zelf zwaar vuurwerk in buurlanden te kopen. Dat leidt tot vuurwerktoerisme. Het is volgens Biezeveld opvallend dat vrijwel alleen Nederlanders er belangstelling voor hebben. "Dat zegt iets over onze mentaliteit. Belgen en Duitsers doen dat niet. Nederlanders creëren zo hun eigen markt. "

Hij pleit daarom voor een gezamenlijke Europese, grensoverschrijdende aanpak. Biezeveld: "We kunnen het niet alleen." Sinds 2005 werken verschillende diensten -politie, marechaussee, douane - in Nederland nauw samen om illegale vuurwerkhandel aan te pakken. Dat gebeurt het hele jaar door en niet alleen bij kofferbakcontroles van consumenten rond de jaarwisseling bij de grens.


ACKevin

  • Gast
Reactie #58 Gepost op: 24 november 2007, 19:51:34
http://www.blikopnieuws.nl/bericht/63215

Politie neemt illegaal vuurwerk inbeslag

Nieuwerkerk aan den IJssel - Politie Hollands Midden heeft dinsdag 20 november een 42 jarige man uit Nieuwerkerk aan den IJssel gehoord over het in het bezit hebben van illegaal vuurwerk. De politie had informatie dat de man het vuurwerk in zijn woning bewaarde.

Bij de doorzoeking in zijn woning op dinsdag 20 november werden 200 nitrate thunders, 10 titanium thunders en 43 strijkers mini pirat aangetroffen en inbeslaggenomen. De politie maakt proces verbaal op tegen de verdachte.

De politie benadrukt het gevaar van illegaal vuurwerk. Illegaal vuurwerk is niet goedgekeurd vuurwerk waardoor er een verhoogde kans is op letsel. Lontjes kunnen tekort zijn, vuurwerk beschadigd, teveel kruit waardoor het vuurwerk te snel, te hard of in een andere richting klapt dan gewenst. Dat maakt illegaal vuurwerk niet alleen gevaarlijk voor de vuurwerkafsteker, maar ook voor omstanders.

Dit is dus een van de berichten waar ik op doelde.. illegaal vuurwerk is wel goedgekeurd vuurwerk, alleen volgens andere eisen, lontjes zijn ook gewoon volgens standaarden gemaakt en zijn van hetzelfde type en merk als de lontjes in nederland. Legaal vuurwerk kan net zo beschadigd zijn als illegaal vuurwerk, er zit inderdaad meer kruit in maar dit heeft geen invloed op de snelheid van het effect. Het klapt inderdaad harder maar een legaal rotje is net zo onvoorspelbaar in de richting dan een illegaal stukje vuurwerk. Wat een nutteloze argumenten


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #59 Gepost op: 24 november 2007, 20:10:20
Dit is dus een van de berichten waar ik op doelde.. illegaal vuurwerk is wel goedgekeurd vuurwerk, alleen volgens andere eisen, lontjes zijn ook gewoon volgens standaarden gemaakt en zijn van hetzelfde type en merk als de lontjes in nederland. Legaal vuurwerk kan net zo beschadigd zijn als illegaal vuurwerk, er zit inderdaad meer kruit in maar dit heeft geen invloed op de snelheid van het effect. Het klapt inderdaad harder maar een legaal rotje is net zo onvoorspelbaar in de richting dan een illegaal stukje vuurwerk. Wat een nutteloze argumenten

Waarom mogen ze in Amerika wel vuurwapens kopen en hier niet... Waarom is er op de Duitse autobaan geen snelheidsverbod en hier wel... Waarom mag je in Engeland 0,8 promillage aan alcohol in je bloed hebben en hier maar 0,5...

Het zijn allemaal zaken waarvan we hier in NL afgesproken hebben dat wie die niet tolereren omdat ze gevaarlijk zijn... In andere landen zien ze het toch weer anders...  ;) Dus ik zou zeggen, ga in de politiek (of wordt beleidsambtenaar... ;)) of ga verhuizen...  ;D