Opheffing brandweerduikteams

Auteur Topic: Opheffing brandweerduikteams  (gelezen 241218 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Erik

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
    • Brandweer Goes
Reactie #30 Gepost op: 3 april 2004, 14:29:37
Voor zover ik weet het Terneuzen gewoon een gaspakkenteam. Ook de decontaminatie-unit voor Zeeland-Zuid is in Terneuzen gestationeerd.
Ik begreep het krantenartikel ook niet helemaal op dat punt.... Vaak is krantenberichtgeving ook niet correct of niet volledig, zeker als je als lezer zelf beter in het onderwerp thuis bent dan de betreffende journalist.

Ik maak er uit op dat ze niet tevreden zijn met de inzetbaarheid van het huidige gaspakkenteam, dat het sneller zou moeten. Past weer aardig in het straatje van een beroepsploeg die de burgemeester van Terneuzen zo graag wil hebben. Hij grijpt alle kansen om het eventuele bestaansrecht van een beroepsploeg aan te tonen.

Gr
Erik


firemanr

  • Gast
Reactie #31 Gepost op: 3 april 2004, 14:31:33
Bijna gelijk, Erik..... ;D ;D


Bleij

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 607
Reactie #32 Gepost op: 3 april 2004, 16:16:29
Vorig jaar nog een opmerkelijke alarmering bij een tankwagen in de tunnel . . . . . het gaspakkenteam uit Goes was wél gealarmeerd maar die van Terneuzen mochten thuis blijven . . . . mja :-\

Blijft inderdaad dat de ene journalist de andere niet is, en we soms nog steeds opmerkingen horen én lezen bij bijvoorbeeld omroep zeeland dat men een slachtoffer uit een voertuig heeft gezaagd . . . . . :-X   >:(   :-X


112 Brabant.nl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
  • Fotograaf
    • 112 Brabant.nl
Reactie #33 Gepost op: 3 april 2004, 16:22:04
Blijft inderdaad dat de ene journalist de andere niet is, en we soms nog steeds opmerkingen horen én lezen bij bijvoorbeeld omroep zeeland dat men een slachtoffer uit een voertuig heeft gezaagd . . . . . :-X   >:(   :-X

Ja en een boom knipt de brandweer door midden ;).
Voor het laatste nieuws en de meest actuele fotoreportages over hulpverlening in Brabant ga naar www.112brabant.nl !


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #34 Gepost op: 3 april 2004, 23:49:01
Wat jij bedoelt Ronald is denk ik een beleidsnotie die is opgesteld voor de inzet van gaspakkenteams in het industriegebied in Rotterdam-Rijnmond.

Hierin staat het volgende:

Binnen de 6 minuten-norm dienen de bedrijfsgaspakdragers op locatie te kunnen starten met hun inzet.

De korts mogelijke opkomsttijd voor het gemeentelijk gaspakkenteam van Rotterdam bedraagt 25 minuten. Men heeft dus gekeken of het noodzakelijk is om bij bedrijven met een bedrijfsbrandweer ook op de eerste uitruk een gaspakkenteam te zetten.

Het onderweg aankleden van een gaspakdrager lijkt mij niet bepaald handig. Ook bij het duiken vindt het aankleden buiten het voertuig plaats. Onderweg worden dan het ademluchttoestel, vinnen, etc aan gedaan.

Iemand die in een rijdend voertuig een gaspak aan kan trekken is een knappe jongen, maar je zal zelf ook wel weten dat het geen makkelijke klus zal zijn.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #35 Gepost op: 3 april 2004, 23:51:34
Citaat
Past weer aardig in het straatje van een beroepsploeg die de burgemeester van Terneuzen zo graag wil hebben. Hij grijpt alle kansen om het eventuele bestaansrecht van een beroepsploeg aan te tonen.

Erik,

Ik heb even via een site wat cijfertjes op geteld en ik kom op een gemiddeld aantal uitrukken van 15 per maand voor de post Terneuzen. Ik wil die burgemeester best wel eens spreken als die daarvoor zijn geld uit wil geven ;D


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #36 Gepost op: 4 april 2004, 11:22:36
Nog even ter aanvulling op het opheffen van duikteams. Binnen onze regio waren van oudsher uit ongeveer 5 – 6 gemeentelijke duikteams actief. Op 1 of 2 na waren allen opgericht ter motivatie van de vrijwilligers en een extra uitdaging te bieden.

Nu vele jaren later komt men tot de conclusie dat met de invoering van de Leidraad Oefenen, verschillende kwaliteitsnormen en het financiële budget wat hiervoor jaarlijks nodig is het duiken voor de brandweer toch maar eens bezien moet worden.

In regionaal verband worden twee duikteams in stand gehouden (1x beroeps en 1x vrijwillig) terwijl de andere teams komen te vervallen. De reden hiervoor is dat levensreddend duiken bijna niet haalbaar is en het dus ook geen meerwaarde heeft om in elke gemeente een duikteam paraat te houden. Zo duiken wij zelf voor een deel van onze regio en rukken we zelfs uit voor waterongevallen in een andere regio vanwege onze snelle inzettijd.

Het is alleen merkwaardig dat Terneuzen nu juist weer een duikteam op gaat richten en er in regionaal verband niks gebeurt. Ik zou alleen wel eens willen weten hoe ze dat in de leidraad gaan inpassen. Je hoort iedereen al klagen dat het niet gehaald kan worden maar als je ook nog eens gaspakken en duiken gaat doen dan wordt het wel heel veel. En niet te vergeten de uitruk zelf....kun je alle taken blijven uitvoeren ook tijdens gelijktijdige incidenten??


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #37 Gepost op: 4 april 2004, 11:37:41
dat is bij ons ook zo Brandweer Bunschoten heeft een duikploeg,en de beroeps in Amersfoort hebben een duikploeg.Maar je moet altijd rekening houden met een aanrijti9jd van zo,n 10 tot 15 minuten


Erik

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
    • Brandweer Goes
Reactie #38 Gepost op: 5 april 2004, 07:10:03
Erik,

Ik heb even via een site wat cijfertjes op geteld en ik kom op een gemiddeld aantal uitrukken van 15 per maand voor de post Terneuzen. Ik wil die burgemeester best wel eens spreken als die daarvoor zijn geld uit wil geven ;D

Ga je gang :-) Maar uit zijn commentaren in krant, op de radio en op tv druipt het er altijd vanaf. "Een SIV stand-by bij alle situaties van tegengesteld verkeer in de tunnel? Tsja, als we een beroepsploeg hadden, dan is dat mogelijk......" Dat zei hij een paar weken geleden nog. En zo zijn er nog wel een paar voorbeelden te noemen. Maar goed, dus discussie ging hier over de duikteams, dus laten we er maar niet teveel over uitwijden.

Gr
Erik


firemanr

  • Gast
Reactie #39 Gepost op: 5 april 2004, 16:36:28
Nog even ter aanvulling op het opheffen van duikteams. Binnen onze regio waren van oudsher uit ongeveer 5 – 6 gemeentelijke duikteams actief. Op 1 of 2 na waren allen opgericht ter motivatie van de vrijwilligers en een extra uitdaging te bieden.

Nu vele jaren later komt men tot de conclusie dat met de invoering van de Leidraad Oefenen, verschillende kwaliteitsnormen en het financiële budget wat hiervoor jaarlijks nodig is het duiken voor de brandweer toch maar eens bezien moet worden.

In regionaal verband worden twee duikteams in stand gehouden (1x beroeps en 1x vrijwillig) terwijl de andere teams komen te vervallen. De reden hiervoor is dat levensreddend duiken bijna niet haalbaar is en het dus ook geen meerwaarde heeft om in elke gemeente een duikteam paraat te houden. Zo duiken wij zelf voor een deel van onze regio en rukken we zelfs uit voor waterongevallen in een andere regio vanwege onze snelle inzettijd.

Het is alleen merkwaardig dat Terneuzen nu juist weer een duikteam op gaat richten en er in regionaal verband niks gebeurt. Ik zou alleen wel eens willen weten hoe ze dat in de leidraad gaan inpassen. Je hoort iedereen al klagen dat het niet gehaald kan worden maar als je ook nog eens gaspakken en duiken gaat doen dan wordt het wel heel veel. En niet te vergeten de uitruk zelf....kun je alle taken blijven uitvoeren ook tijdens gelijktijdige incidenten??
Terneuzen is groot en beslaat gelukkig niet alleen de stad Terneuzen, Jordi,......zoals je zelf ook weet. ;)
Het wil dus niet zeggen dat dit gestationeerd gaat worden in Terneuzen zel. Misschien Sas van Gent?????
(Dit is zomaar een schot voor de boeg, maar zou best kunnen omdat je daar natuurlijk al een paar brandweerduikers hebt!) ;D