Opheffing brandweerduikteams

Auteur Topic: Opheffing brandweerduikteams  (gelezen 243436 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #620 Gepost op: 18 juli 2016, 08:02:31
Citaat van: Breathe link=msg=1437314 date=1468753001
Omdat Reddingsbrigades ook personeelstekorten hebben, komt regelmatig voor, steeds vaker overigens.
En bij een catamaran op zijn kop op zee of binnenwater, bij het eerste KNRM en bij het tweede kunnen idd opp redders brw bij.
Heeft niets met heilige huisjes te maken, maar gewoon met het niet kunnen leveren.
Daarbij vaak scholieren en studenten bij de Reddingbrigades welke niet van school kunnen komen, dus dan kom je wss vanzelf bij de brandweer.

Dat van die langere aanrijtijd ben ik met je eens, maar dat wordt steeds vaker een probleem en zal dus ergens een keer een kantelpunt moeten krijgen, men zal weer moeten gaan investeren in veiligheid, maar dat duurt nog even denk ik.



Indien de Reddingsbrigades serieus genomen worden en structureel worden ondersteund zou het wel eens kunnen zijn dat er genoeg vrijwilligers zijn..
In de zomermaanden zal onder de kust een catamaran op zijn kop in eerste instantie worden geholpen door bewakende Reddingsbrigades.

Als ik de pers mag geloven hebben diverse brandweerkorpsen moeite om genoeg vrijwilligers of beter gezegd parttime brandweermensen in te zetten. Indien deze dan bezig zijn om bij een catamaran te komen in  waadpakken vind ik dat niet efficiënt  investeer in een organisatie die de kennis en kunde heeft.

Door de houding van de overheid, lokale bestuurders, sommige veiligheidregio's en brandweermanagers worden volwassen vrijwilligers bij de reddingsbrigades gedemotiveerd en stoppen zij.
Denk eens out of the box en zoek als brandweer samenwerking met de Reddingsbrigade.
Dit zal niet overal gaan, maar er zijn brigades genoeg die na een investering de taak als oppervlakte water redding kunnen verzorgen. Wat in de toekomst een bezuiniging zal opleveren


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #621 Gepost op: 18 juli 2016, 08:57:00
Je zal dan wel weer een topic krijgen dat niet overal hulp geboden kan worden omdat niet overal een reddingsbrigade gevestigd is.


guest12562

  • Gast
Reactie #622 Gepost op: 18 juli 2016, 09:11:15
Citaat van: muistroom link=msg=1437372 date=1468821751
Indien de Reddingsbrigades serieus genomen worden en structureel worden ondersteund zou het wel eens kunnen zijn dat er genoeg vrijwilligers zijn..
In de zomermaanden zal onder de kust een catamaran op zijn kop in eerste instantie worden geholpen door bewakende Reddingsbrigades.

De veiligheidsregio's zijn hun verdeling van het geld aan het verleggen, recent wilde men nog de reddingsvloot wegbezuinigen. Heeft niets met serieus nemen te maken, maar gewoon met keuzes. Net als de keuzes om te stoppen met duikteams.

Dus:

Citaat van: Bert65 link=msg=1437381 date=1468825020
Je zal dan wel weer een topic krijgen dat niet overal hulp geboden kan worden omdat niet overal een reddingsbrigade gevestigd is.

Is dit niet zo'n rare gedachten.
Je moet gewoon je eigen verantwoording nemen, zorgen dat je jezelf kunt redden, dat is de insteek op dit moment.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #623 Gepost op: 18 juli 2016, 11:02:50
Citaat van: muistroom link=msg=1437372 date=1468821751
Indien de Reddingsbrigades serieus genomen worden en structureel worden ondersteund zou het wel eens kunnen zijn dat er genoeg vrijwilligers zijn..
In de zomermaanden zal onder de kust een catamaran op zijn kop in eerste instantie worden geholpen door bewakende Reddingsbrigades.

Als ik de pers mag geloven hebben diverse brandweerkorpsen moeite om genoeg vrijwilligers of beter gezegd parttime brandweermensen in te zetten. Indien deze dan bezig zijn om bij een catamaran te komen in  waadpakken vind ik dat niet efficiënt  investeer in een organisatie die de kennis en kunde heeft.

Door de houding van de overheid, lokale bestuurders, sommige veiligheidregio's en brandweermanagers worden volwassen vrijwilligers bij de reddingsbrigades gedemotiveerd en stoppen zij.
Denk eens out of the box en zoek als brandweer samenwerking met de Reddingsbrigade.
Dit zal niet overal gaan, maar er zijn brigades genoeg die na een investering de taak als oppervlakte water redding kunnen verzorgen. Wat in de toekomst een bezuiniging zal opleveren

Zelfs al zou de reddingsbrigade serieus genomen worden (want dat worden ze!) hou je het probleem dat dit allemaal vrijwilligers zijn en dat zij vaak alleen op vakantiedagen en in de weekenden varen. En dat een groot gedeelte hiervan nog schoolgaand is, niet in de stad waar ze bij de reddingsbrigade zitten. Dus daar los je je probleem niet mee op.

Hier in Roermond werkt de brandweer vaak genoeg samen met de reddingsbrigade als er wat is. Maar dan moet wel de reddingsbrigade wel inzetbaar zijn dan (dus vakantiedagen of weekenden voornamelijk).
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #624 Gepost op: 18 juli 2016, 13:02:19
De reddingsbrigades hebben nmm onterecht een matig imago,kennelijk is de PR onvoldoende want de KNRM die in feite aanmerkelijk minder doet voor Jan met de Pet maar meer voor de bevoorrechte bootbezitters heeft minder te klagen zowel vwb inkomsten als waardering.
De reddingsbrigades redden niet alleen maar geven voorlichting en vormen een kweekvijver voor vaarliefhebbers,maar landelijk oppervlakte reddingen 360/7/24 lijkt mij te hoog gegrepen voor reddingsbrigades.


Markvniel

  • Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 425
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Reactie #625 Gepost op: 19 juli 2016, 09:32:55
In Culemborg werken Brandweer en ReddingsBrigade ook goed samen.

Helaas in Vlaardingen zouden wij de mensen niet op de been kunnen krijgen voor een 365/24/7 bemanning. Te weinig vrijwilligers, wel het materiaal er voor. Toch denk ik zeker dat we in de samenwerking met de brandweer allemaal er wijzer van zouden worden. Je kan met spullen en kennis elkaar zonder meer verder helpen, wat misschien weer nieuwe vrijwilligers motiveert!
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!


Brandslanghaspelhouder

  • manschap A - Duiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 85
Reactie #626 Gepost op: 19 juli 2016, 09:51:25
Citaat van: oma link=msg=1436870 date=1468590988
Dat heb je goed gezien.

Je hoeft geen volgelaatsmasker te dragen vanwege een stoffelijke overschot.

Jij denkt dat een duiker met volgelaatsmasker en droogpak beter zicht heeft als het water troebel(er) is?

Geeft dat dan geen gezondheidsgevaren?

Ja ik denk dat dat wel verschil maakt, je kan langer/rustiger kijken onderwater en je hebt een lamp mee of op je masker. Lamp kan natuurlijk ook voor een oppervlakteredder.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #627 Gepost op: 19 juli 2016, 11:41:22
Citaat van: Brandslanghaspelhouder link=msg=1437548 date=1468914685
Geeft dat dan geen gezondheidsgevaren?


nee


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #628 Gepost op: 19 juli 2016, 20:01:40
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1437394 date=1468832570
Zelfs al zou de reddingsbrigade serieus genomen worden (want dat worden ze!) hou je het probleem dat dit allemaal vrijwilligers zijn en dat zij vaak alleen op vakantiedagen en in de weekenden varen. En dat een groot gedeelte hiervan nog schoolgaand is, niet in de stad waar ze bij de reddingsbrigade zitten. Dus daar los je je probleem niet mee op.

Hier in Roermond werkt de brandweer vaak genoeg samen met de reddingsbrigade als er wat is. Maar dan moet wel de reddingsbrigade wel inzetbaar zijn dan (dus vakantiedagen of weekenden voornamelijk).

Helaas worden ze niet serieus genomen.
In Roermond zijn dus zaken wel goed geregeld, een van de weinige gemeente.
Ik vraag me dan af waarom het kw de reddingsbrigade's ( langs de kust) vanaf een aantal jaar geleden wel serieus neemt.

Bij de kleine brigades kan een intensieve samenwerking met het betreffende korps veel geld schelen.
Waar een wil is, is een weg 8)


guest12562

  • Gast
Reactie #629 Gepost op: 20 juli 2016, 20:04:30
Volgens mij blijf je over het probleem van tekorten bij de Reddingsbrigades heen stappen.

Je gaat het probleem opheffing duikteams dus niet oplossen met Reddingsbrigades, dus dat is geen optie.
Ik haal het nog maar een keer aan omdat er in een van de topics weer een artikel is gepost met te korten bij Reddingsbrigades.