Opheffing brandweerduikteams

Auteur Topic: Opheffing brandweerduikteams  (gelezen 240234 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #650 Gepost op: 25 juli 2016, 12:35:15
Citaat van: oma link=msg=1438664 date=1469442395
De brandweer heeft ontzettend lang veel meer duikteams gehad, in al die jaren hebben ze ook amper mensenlevens kunnen redden met de brandweerduikinzet.

Op de drukke stranden kan je volstaan met een (vrijwillige) reddingsbrigade/strandwachten, als er toch iemand kopje onder gaat mag je altijd de brandweer bellen. Ik neem aan dat de brandweer Roermond nog steeds snel een oppervlaktereddingsteam ter plaatse heeft.

Eerder reageerde al een andere Nederlandse brandweerman, ik hanteer zijn definitie van een oppervlaktereddingsteam. Een speciaal geschood/getraind team in natpak met helm, dus niet de brandweerman (zonder specifieke oppervlaktereddingsopleiding/-training) die even de lieslaarzen of waadbroek aantrekt.

Je moet ook goed beseffen dat duiken geen wettelijke taak is van de brandweer. In het verleden heeft de brandweer zelf besloten om het te gaan doen. Het staat de brandweer dan ook vrij om te besluiten het niet meer te doen omdat de aanname dat ze veel levens konden gaan redden geen realiteit is geworden. De brandweer heeft inmiddels AED-hulpverlening tot een extra taak gemaakt. Ik vind het niet raar als je als al problemen hebt om je wettelijke taken goed te kunnen uitvoeren en de noodzaak ziet nieuwe extra taken aan te halen je oudere avonturen zoals het brandweerduiken af wilt stoten.

Ik wist ook niet welke private bedrijven in Nederland onderwaterrobots hebben. Ik heb heel even op Google gezocht, bouwbedrijf Heymans heeft ze net als heel veel andere private bedrijven. Lijken en wrakken bergen is geen hulp verlenen, dus geen taak voor hulpverleningsdiensten van de overheid.

Roermond heeft een reddinsbrigade die per boot op de maas en de maasplassen surveilleert en ook op meldingen reageert. Roermond heeft geen specifiek oppervlaktereddingsteam zover ik weet. Wel hebben ze 2 boten waarmee ze te water kunnen redden.

Vond net een kritisch vraagstuk aan de gemeenteraad over het verdwijnen van de duikploeg:
http://www.brandweervrijwilligers.nl/data/user_files/files/limburg-noord/20120312_Vragen_duikers_brandweer.pdf
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #651 Gepost op: 25 juli 2016, 12:49:54
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1438667 date=1469442915
Roermond heeft een reddinsbrigade die per boot op de maas en de maasplassen surveilleert en ook op meldingen reageert. Roermond heeft geen specifiek oppervlaktereddingsteam zover ik weet. Wel hebben ze 2 boten waarmee ze te water kunnen redden.

Vond net een kritisch vraagstuk aan de gemeenteraad over het verdwijnen van de duikploeg:


Ik vond in hetzelfde document ook de antwoorden op de kritische vragen van de gemeenteraad. De brandweer Roermond heeft "grijpredders" en "oppervlakteredders" die zelfs over een eigen vaartuig beschikken, ze kun vanaf de kant en op het water grijp-/oppervlaktereddingen uitvoeren.

Voorts voert met een zeer belangrijk argument aan, namelijk:

Uit een grondige analyse van waterongevallen in de regio Limburg-Noord is gebleken dat de aanwezige duikteams geen personen onder water hebben gered.

Duikteams zijn niet effectief in het redden van mensen onder water en zijn vanwege de zeer hoge kosten voor het in stand houden van een duikteam, ook niet efficiënt.


Het besluit is niet klakkeloos genomen om brandweerduikers maar af te schaffen. De brandweer kan in haar eigen uitrukrapporten terug vinden hoe vaak in het verleden de brandweerduikers zijn uitgerukt en hoeveel mensen zij hebben kunnen redden. Duiken is ontzettend duur, het is ontzettend kwalijk als de overheid/een overheidsdienst onzorgvuldig omgaat met het geld van belastingbetalers. Heel veel geld uitgeven zonder dat het de samenleving iets oplevert is laakbaar.

Heel veel geld uitgeven omdat het brandweermensen, omstanders of nabestaanden een goed gevoel geeft doe je ook niet met belastinggeld.

Het besluit van de Nederlandse brandweer de duikteams af te schaffen strookt met de uitspraak van het enige Britse brandweer duikteam:

Citaat van: oma link=msg=1435963 date=1468246229
Brandweer Norfolk, UK:

Citaat
It is the only fire service in the UK with its own dedicated diving team which has been regularly used by police forces, who ironically have had to give theirs up because of financial pressures.

"The reality is we are never going to rescue anyone but in order to provide closure for the victims' families, it is a very important function that we are able to provide a recovery team to be on the scene very quickly,

http://www.itv.com/news/anglia/2013-05-01/norfolk-fire-service-dive-team-the-only-one-in-the-country/


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #652 Gepost op: 25 juli 2016, 13:02:30
Maar wat ook in het stuk wordt aangegeven is iets wat jij niet vind:

Citaat
De taak van het regionale
duikteam verschuift van het redden van mensen onder water naar het bergen van
mensen onder water
en het ondersteunen van hulpdiensten

Citaat
Het regionale duikteam Weert wordt daarom enkel ingezet voor
het bergen van personen en overige ondersteunende taken bij (dreigende)
waterongevallen.

 
Citaat
Het duikteam heeft nog enkel de taak om slachtoffers zo spoedig mogelijk te bergen en hulpverleners te ondersteunen bij (dreigende) waterincidenten

Dus het bergen van slachtoffers is wel degelijk een taak van de brandweer nog. En dus niet iets voor particulieren met hun eigen duikers/robot.

Verder vind ik het een goed kritisch stuk wat is gevraagd.

Wat er wel goed in vermeld staat is dit:

Citaat
N.B.: In het Maasplassengebied zijn een tweetal reddingsbrigades actief, de Reddingsbrigade Maasplassen welke opereert vanuit Heel en de Roermondse Reddingsbrigade. Deze reddingsbrigades zijn aangesloten bij de landelijke organisatie Reddingsbrigade Nederland en verzorgen onder meer strandwacht- of bewakingsdiensten in waterrijke (recreatie)gebieden. Deze reddingsbrigades zijn (nog) niet ingebed in de hulpverleningsstructuur van de Veiligheidsregio LimburgNoord. Op lokaal niveau wordt wel de samenwerking gezocht tussen de brandweer
en de reddingsbrigades
Zoals ik dus al zei: Reddingsbrigade werkt hier samen met de veiligheidsregio/brandweer bij incidenten op/bij het water.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Reactie #653 Gepost op: 25 juli 2016, 13:41:31
Citaat van: oma link=msg=1438653 date=1469438780
Ik ben het met je eens dat iemand onder water hoger overlevingskans heeft als ze 'maar' tien minuten onder water hebben gelegen. Het klokje begint te tikken zodra iemand onder water gaat, daarna moet iemand anders 112 bellen, de meldkamer moet het duikteam alarmeren, het duikteam moet uitrukken, de duikers moeten het duikpak enz aantrekken/omdoen, ter plaatse moeten de duikers het water in gaan (iets wat meestal niet zo snel gaat omdat duikers op droge niet zo snel zijn), de duikers moeten het slachtoffer lokaliseren en vervolgens boven water krijgen. De vraag is hoe realistisch het is om het binnen 10 minuten te gaan doen. Als iemand het realistisch vind moet je ook gaan bepalen hoeveel water je in Nederland hebt en hoeveel duikteams je beschikbaar moet hebben 24/7 om de burger binnen 10 minuten weer boven water te krijgen.

Ik kan me goed vinden in besluit om bij invallende duisternis je brandweerduikers uit het water te halen. Duiken is risicovol ook voor professionele brandweerduikers.

Het bergen van lijken of voertuigen onder water is geen taak van de hulpverleningsdiensten, zelfs het doorzoeken van een vijver of kanaal op verzoek van de politie (wapens of ander bewijs) is geen brandweertaak.

Het is niet raar als de brandweer ontdekt dat ze zelden tot nooit iemand redden door de inzet van brandweerduikers en zegt dat zij te veel geld besteden aan het bergen van lijken en het niet uitgesloten is dat een privaat duikbedrijf veel goedkoper is.

Inzet van brandweerduikteams is vooral uitstralen naar de samenleving dat je (tegen beter weten in) probeerde levens te redden.

Het is niet dat de duikers niet snel zijn, ze willen en moeten gewoon eigen veiligheid waarborgen. De apparatuur omhangen, buddy-check doen, info doornemen over duiklocatie en veilig te water gaan moet je niet als een kip zonder kop doen.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #654 Gepost op: 25 juli 2016, 13:50:22
Citaat van: Fletwed link=msg=1438679 date=1469446891
Het is niet dat de duikers niet snel zijn, ze willen en moeten gewoon eigen veiligheid waarborgen. De apparatuur omhangen, buddy-check doen, info doornemen over duiklocatie en veilig te water gaan moet je niet als een kip zonder kop doen.

Volgens mij had ik ook geschreven dat ze duikpak enz moeten aantrekken/omdoen. Een duiker kan zich onderweg in het voertuig al klaarmaken, op het droge is hij nooit snel door de fles op zijn rug, de loodgordels en de zwemvliezen.

Ik sta vaak genoeg bij oefeningen te kijken als duikers (van politie (antiterreur/arrestatieteams) en/of naval special forces) te water gaan, sommige hebben de flippers onder de arm om ze pas in water aan te trekken, anderen lopen achterwaarts naar het water met de flippers aan, het kost hoe dan ook te veel tijd voor ze daadwerkelijk kunnen zwemmen/duiken als er iemand onder wat ligt (voor slachtoffer telt letterlijke iedere seconde).


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #655 Gepost op: 26 juli 2016, 12:51:10
Citaat van: pascal link=msg=1438825 date=1469528333
p2kflex
11:59:09 26-07-16GROUP-1P 1 Persoon te water : : Rembrandtkade : Deventer 041610 (WO: middel)
MWO0611383BRW IJsselland (Zwolle Noord) (BvD)
MWO0611385BRW IJsselland (Zwolle Noord) (Kazernecode)
MWO0611386BRW IJsselland (Zwolle Noord) (Blusploeg Beroeps)
MWO0611410BRW IJsselland (Zwolle Noord) (Lichtkrant)
p2kflex
11:56:52 26-07-16GROUP-1P 1 Persoon te water : : Rembrandtkade : Deventer 066872 (WO: middel)
MWO0612120BRW IJsselland (Voorlichter CoPI Noord-West)
p2kflex
11:56:52 26-07-16GROUP-1P 1 Persoon te water : : Rembrandtkade : Deventer 066872 (WO: middel)
MWO0805163BRW Noord- en Oost-Gelderland (Heerde) (Bevelvoerder)
MWO0805165BRW Noord- en Oost-Gelderland (Heerde) (Kazernecode)
MWO0805166BRW Noord- en Oost-Gelderland (Heerde) (Blusploeg 1 - 1e TS)
MWO0805190BRW Noord- en Oost-Gelderland (Heerde) (Lichtkrant)
MWO0806840BRW Noord- en Oost-Gelderland (Heerde) (HV-2 / WO 6872)
p2kflex
11:45:41 26-07-16GROUP-1P 1 Persoon te water : Jachthaven Deventer : Rembrandtkade : 191 7412HL Deventer 041096 042810 042811 042831
0610143BRW IJsselland (Deventer) (Bevelvoerders)
0610145BRW IJsselland (Deventer) (Kazernecode)
0610146BRW IJsselland (Deventer) (1e uitruk beroeps)
0610147BRW IJsselland (Deventer) (Beroeps)
0610155BRW IJsselland (Deventer) (Bemanning bijzondere voertuig)
0610170BRW IJsselland (Deventer) (Lichtkrant)
0610171BRW IJsselland (Deventer) (Infocode klein Incident)
0610263BRW IJsselland (Deventer) (2e uitruk)
0611760BRW IJsselland (OvD Zuid)
0612120BRW IJsselland (Voorlichter CoPI Noord-West)

Overleden gevonden, was vermist sinds vanochtend.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #656 Gepost op: 26 juli 2016, 13:54:38
Even een casus uit mijn beleefwereld: in de directe omgeving van Arnhem zijn enkele zandputten waar veel recreatie is evenals de Rijn, IJssel en veel kleinere riviertjes en lokaal binnenwater. Om deze plekken af te dekken met duikteams die in een zinvolle tijd (10-15 minuten) aanwezig kunnen zijn vanaf ontvangst meldkamer, moeten zo 5 WO locaties worden ingericht rondom de stad en in aangrenzende gemeenten. Dat is niet realistisch...hoe geef je daar prioriteit aan?
Bijdragen op persoonlijke titel.


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #657 Gepost op: 26 juli 2016, 20:37:21
Even losjes vanaf de heup geschoten... zou vanuit een paar gecentraliseerde plekken in NL een duikteam per helikopter aan te voeren zijn? Aankleden in de heli? Is maar een ideetje hoor...

Sent with Tapatalk on the move

Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #658 Gepost op: 26 juli 2016, 21:04:25
Citaat van: FlyingDutchman link=msg=1438880 date=1469558241
Even losjes vanaf de heup geschoten... zou vanuit een paar gecentraliseerde plekken in NL een duikteam per helikopter aan te voeren zijn? Aankleden in de heli? Is maar een ideetje hoor...

Heb je meer plekken/heli's nodig dan wat nu het traumateam heeft. Zij dekken met 4 heli's nog niet heel Nederland binnen 30 minuten.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #659 Gepost op: 27 juli 2016, 06:42:25
Citaat van: FlyingDutchman link=msg=1438880 date=1469558241
Even losjes vanaf de heup geschoten... zou vanuit een paar gecentraliseerde plekken in NL een duikteam per helikopter aan te voeren zijn? Aankleden in de heli? Is maar een ideetje hoor...

Duikers vanuit een helikopter kan wel, bij ons springen duikers van Naval Special Forces uit helikopters of laten zich aan een touwtje uit de helikopter in het water zakken. Het zijn eliteteams die niet gebruikt worden om drenkelingen het leven te redden. Ze hebben wel een belangrijke taak in de civiele hulpverlening, namelijk het ondersteunen van de civiele hulpverleningsdiensten in specifieke omstandigheden. Bij ons zijn ze binnen 15 - 20 minuten ter plaatse, de vraag is of het snel genoeg is als het zou gaan om redden van drenkeling onder water.