Opheffing brandweerduikteams

Auteur Topic: Opheffing brandweerduikteams  (gelezen 240235 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Reactie #660 Gepost op: 9 augustus 2016, 22:47:26
Citaat van: FlyingDutchman link=msg=1438880 date=1469558241
Even losjes vanaf de heup geschoten... zou vanuit een paar gecentraliseerde plekken in NL een duikteam per helikopter aan te voeren zijn? Aankleden in de heli? Is maar een ideetje hoor...

Leuk idee, maar de uitvoering:
- de ruimte in een helikopter is niet veel groter dan dat ze hebben in en duikwagen hebben
- je zit met hoogteverschillen en daarmee dus met Caissonziekte (weet niet zeker of dit ook voor heli's geld)
- gaat veel meer kosten dan wat meer brandweerduikers te stationeren (piloot, 2 duikers en duikploegleider)


guest12562

  • Gast
Reactie #661 Gepost op: 6 november 2016, 16:12:49
Zit zo eens te kijken en zie veel berichten voorbij komen over de oppervlakte reddingsteams.
Ik vraag me echter wel af hoe zinvol deze teams zijn in vergelijking met het afschaffen van de duikteams.

Als je naar de reddingen kijkt van de duikers, dan halen ze echt slachtoffers uit het water door ze op te duiken, dit is niet de taak en uitvoerbaar door de oppervlakte reddingsteams.
Als ik naar oppervlakte reddingsteams kijk vraag ik me af of men daadwerkelijk ter plaatsen komt met een zwaaiend persoon aan het oppervlakte. Ik kan me die meldingen zelf namelijk nagenoeg niet voor me halen.
Of de persoon is onderwater verdwenen en er moet worden gezocht of de persoon zit in het voertuig en zit vast en moet worden opgedoken.

Als een persoon daadwerkelijk aan het oppervlakte is dan wordt deze er vaak uitgehaald door een omstander of een diender welke vaker eerder ter plaatsen is, omdat zij altijd op straat zitten.

Dus mijn vraag wat voegt een oppervlakte reddingsteam toe en is het echt zo efficiënt om deze teams grootschalig op te leiden?


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #662 Gepost op: 6 november 2016, 19:58:00
Nou ja, aan de andere kant:

" Aanwezige sportduikers hebben gedoken om te kijken of ze de duiker konden vinden maar dit had geen resultaat. De brandweerduikers zijn niet in het water geweest"

Dan zijn ze er wel maar is het weer te gevaarlijk waarschijnlijk... :-\

http://www.hvzeeland.nl/nieuws/30989-overlevingskans-vermiste-duiker-nihil/?utm_source=hvzeeland&utm_medium=website&utm_campaign=dossier


guest12562

  • Gast
Reactie #663 Gepost op: 6 november 2016, 20:04:59
Ik snap je punt, gevoel heb ik ook bij gevaar, want een duiker neemt nu eenmaal bepaalde risico's en in een klein hoekje schijnt een groot gevaar. Het ligt er ook maar net aan hoe bewust de duiker daarvan is en wat hij er zelf aan doet om het gevaar te beperken.

Het is overigens niet hetgeen ik aanhaal in mijn stelling  ;)


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #664 Gepost op: 8 november 2016, 08:41:54
Citaat van: Doruz link=msg=1456200 date=1478458680
Nou ja, aan de andere kant:

" Aanwezige sportduikers hebben gedoken om te kijken of ze de duiker konden vinden maar dit had geen resultaat. De brandweerduikers zijn niet in het water geweest"

Dan zijn ze er wel maar is het weer te gevaarlijk waarschijnlijk... :-\

http://www.hvzeeland.nl/nieuws/30989-overlevingskans-vermiste-duiker-nihil/?utm_source=hvzeeland&utm_medium=website&utm_campaign=dossier

De brandweerduikers mogen niet dieper dan 15 meter, het is dus vrij zinloos om daar op die bekende locatie het water in te gaan.
Waarom de brandweerduikers daar naartoe met vliegend vaandel en slaande trom als het voor de brandweerduikers zinloos is om het water in te gaan.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #665 Gepost op: 9 augustus 2018, 09:32:32
'Aantal duikteams bij brandweerkorpsen is in vijftien jaar tijd gehalveerd'

https://www.nu.nl/algemeen/5405291/aantal-duikteams-bij-brandweerkorpsen-in-vijftien-jaar-tijd-gehalveerd.html