Teamleiders RB Zandvoort weg vanwege OGS

Auteur Topic: Teamleiders RB Zandvoort weg vanwege OGS  (gelezen 23361 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Xandor

  • Maatschappelijkwerker/woonbegeleider meervoudige diagnostiek clienten
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 102
  • Mede oprichter HOGE
    • Homepage
Reactie #40 Gepost op: 18 januari 2008, 00:46:36
Voorstel: Ik verdedig mij niet meer tegen persoonlijke aanvallen en laat me niet meer uitdagen door het geringschattend uitlaten over ons materiaal, zelf niet als het daar helemaal niet over gaat en alleen bedoeld is om te kwetsen.

Maar graag een beetje medewerking van de mods, dat als weer getwijfeld wordt aan mijn verstandelijke vermogens ofzo  druk ik voortaan op het knopje "meld dit bericht aan de modurators". Niet dat ik niet in staat ben mij te verdedigen, maar het wordt zo eentonig en irritant.

Is dit een acceptabel voorstel?

Henk

Nee!
Iedereen moet vrij zijn/blijven om op zijn/haar manier te reageren, moderatie moet uitblijven tot het laatst mogelijke moment.

Laat je niet uit de tent lokken Henk. Het is duidelijk dat met openheid je meer bereikt dan met scijnheiligheid. na de post van van Erny is dit draadje tenslotte eigenlijk klaar. (dat er nog een paar door willen zeuren om hun gram te halen is al triest genoeg)
Ex lid Reddingsbrigade Huizen Mede oprichter HOGE


Matthijs

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 140
  • samenwerkend kunnen we meer.
    • Ontwerpers en bouwers van maatwerk interieurs
Reactie #41 Gepost op: 18 januari 2008, 02:48:17
O0 O0

Matthijs


(ook ik moet even toiletteren) ^-^


LC

  • Gast
Reactie #42 Gepost op: 18 januari 2008, 10:01:50
Henk,

Dat jij je ongezouten mening geeft, dat moet je absoluut laten doen.
Je moet alleen even kijken door wie jij je uit je tent laat lokken.
Deze meneer is in mijn ogen een doorgedraaide EHBOer, wiens enige hulpverlening bestaat uit het volgen van allemaal trainingen waar je hier wijnig aan hebt.
Oja hij kan wel heel goed plaatjes en filmpjes zoeken op internet.

Groeten LC


Gast48368

  • Gast
Reactie #43 Gepost op: 18 januari 2008, 11:11:41
Voorstel: Ik verdedig mij niet meer tegen persoonlijke aanvallen en laat me niet meer uitdagen door het geringschattend uitlaten over ons materiaal, zelf niet als het daar helemaal niet over gaat en alleen bedoeld is om te kwetsen.

Maar graag een beetje medewerking van de mods, dat als weer getwijfeld wordt aan mijn verstandelijke vermogens ofzo  druk ik voortaan op het knopje "meld dit bericht aan de modurators". Niet dat ik niet in staat ben mij te verdedigen, maar het wordt zo eentonig en irritant.

Is dit een acceptabel voorstel?

Henk

Niet alleen acceptabel, het is ook zeker de juiste weg om het hier leuk te houden.

Mods hebben niet overal ogen, maar via de welbekende knop weten wij waar we op moeten letten.  ;)

Dussssssss, we gaan hier weer back on topic (zie topictitel). Iedereen mag zijn of haar mening hebben, maar het wordt hier te persoonlijk.

Anneke

mod


Pamela

  • Gast
Reactie #44 Gepost op: 23 januari 2008, 11:26:50
Daisy, ik stond in de startblokken om de brief van onze (ex)ploegleiders te plaatsen en nu heb je het gras voor mijn voeten weggenaaid... Als actief lid van Zandvoort wil ik wel kwijt dat ik groot respect heb voor de beslissing van de ploegleiders en 100 % achter hun beslissing en motivati sta. Dat geldt trouwens voor de gehele post Noord, een enkeling uitgezonderd. De Zuid Post bemensing heeft geloof ik overigens een andere mening, maar ook die respecteer ik. Ook denk ik dat deze meningen beiden op dit forum geventileerd mogen en moeten worden, Zandvoort staat niet alleen in de brigadewereld! Goed dus dat je dit topic bent gestart!  O0


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #45 Gepost op: 23 januari 2008, 11:41:02

"Wij hebben begrepen dat de meldkamer in deze regio daarom al
jaren geen toestemming aan Reddingsbrigades geeft om met OGS uit te
rukken. Daarmee is wat ons betreft in ieder geval duidelijk dat het
rijden met OGS door Reddingsbrigades in deze regio op dit moment in
strijd met de wet is. Mocht er tijdens het rijden met OGS een situatie
voorkomen dat er een ongeluk plaatsvindt met schade, letsel of zelfs nog
erger dan kan deze situatie, die op zich al heel vervelend is, door het
illegale karakter ervan enorme consequenties hebben voor de betrokkenen.
Consequenties in strafrechtelijke en civielrechtelijke zin zijn niet
uit te sluiten."

Kijk hier gaat het over de implementatie problemathiek..
Een heldere vraag in de implementatie problemathiek, ligt ook in de kern van het bovenstaande tekst..

De essentie zit hem in risico-analyse, risico-beheersing, risico-afdekking, (verzekering, bestuursaansprakelijkheid, en persoonlijke aansprakelijkheid van de chauffeur..)

1. De risico analyse zal inhouden dat rijden met auto's ongevallen kunnen gebeuren, of dat nu op strand of in het terrein of op de autoweg is en de kans daarop niet zo klein is..  Het gebruik van OGS kan juist risico-verlagend zijn.


2. Risico-beheersing,  in plaats van iedereen met een auto (al dan niet met OGS) te laten rijden, stel je chauffeurs aan, en geeft ze een uitgebreide training met rijden met die auto, en rijden met OGS,
Gedragsrichtlijn implementeren..  Chauffeurs daar voor laten tekenen..(simpel gesteld, OGS is geen vrijstelling voor roekeloos en risico verhogende rijgedrag..)

3, Risicoafdekking,  
Laag 1. Verzekering van de auto..  Een auto met OGS zal niet zo maar te verzekeren zijn. Interpolis (de verzekeraar van REDNED) zal niet zomaar auto's met OGS verzekeren. , Als de verzekeraar hier akkoord mee gaat, (waarschijnlijk tegen een hogere premie) is 90% van de aansprakelijkheid gedekt..

Laag 2. Aansprakelijkheids en bestuursaansprakelijkheids Verzekering van de Reddingsbrigade, komt in het geding als de reddingsbrigade (bestuur), niet goede voorschriften heeft voor het gebruik van auto's. en door de tekortkomingen in het beleid en voorschriften de rechtsvorm aansprakelijk is.. (Stel dat het als illegaal word aangemerkt door de rechter dan is het bestuur daarvoor aansprakelijk.. niet de medewerker en zal dit niet als bezwarende feit zijn voor de medewerker )

Laag 3. Medewerker aansprakelijk stellen, kan alleen in dien er buiten de protocollen is gehandeld en er spake is van roekeloos gedrag van de Medewerker.  Dit word wel gedekt door de bovenstaande verzekeringen, echter de medewerkers kan bij aantoonbaar roekeloos gedrag, strafrechtelijke worden vervolgd. (zie de voorbeelden uit de ambulancewereld)

De interpretatie of iets illegaal is, kan op zich over discusseren.. ? Maar is op gebied van aansprekelijkheid op zich niet zo interesant. (Stel dat het als illegaal word aangemerkt door de rechter dan is het bestuur daarvoor aansprakelijk.. niet de medewerker en zal dit niet als bezwarende feit zijn voor de medewerker)

Je moet je dus de volgende vragen stellen in het kader van aansprakelijkheid..

  • Is de verzekering van de auto in orde ? Is de auto verzekerd met OGS ???? Word de auto alleen gebruikt voor het door het reddingsbrigadebestuur bedoelde werk.. (dus geen flauwe geintjes, ff prive tochtje.. etc..)
  • Zijn er apart chauffeurs aangewezen of mag elk lid met een rijbewijs er mee rijden,
  • Zijn die chauffeurs getraind,en hebben die een richtlijn van uit het bestuur ondertekend. ???
  • Is de aansprakelijkheids verzekering van de reddingsbrigade op orde..
Zijn de bovenstaande zaken allemaal correct geregeld, kan je nu al aan de slag..  Ja is dat niet geregeld. heb je wel een probleem en moet je gewoon stoppen.

Of de OGS nu wel of zonder toestemming van de Meldkamer gebruikt is, is daarvoor niet relevant.. Hoog uit levert dit een boete op.. die door de reddingsbrigadebestuur betaald moet worden, maar de poltie bekeurd hier op niet..

Wat zijn nu precies de redenen van de veiligheidsregio, om geen toestemming te geven voor het rijden met OGS ?
Ligt dat in de bovenstaande zaken..  Ik heb al eens eerder geschreven, als de meldkamer wel alarmeert,maar geen toestemming geeft voor OGS, staak dan je dienstverlening of rij je stapvoets over het strand, en ja er gaan mensen dood..  En dan heb je weer kamervragen, maar ligt de bal bij de veiligheidsregio en niet bij de betreffende RB..

De burgemeester kan trouwens zelf een ontheffing geven over gebruik in zijn gemeente, en de auto verzekeren als brandweer auto..  Dus gemeente politiek kan ook een oplossing bieden..


De commandanten moeten niet op de plek van het bestuur gaan ztten.., Hun intepretatie over het illegale karakter en de enorme consequenteis voor de vrijwilligers, klopt niet geheel..
De commandanten, hebben de verantwoordelijkheid om ongeleide projectielen in hun club, te beheersen..
En als ze daarvoor geen instrumenten heeft, door een duidelijke gedragsrichtlijn en aanstelling van chauffeurs, en beoordelings van gedrag van chauffeurs, moet je taak neerleggen..  !!!
Als je het beleid van bestuur niet kan opvolgen, moet je taken neerleggen.  Maar de beargumentering in de brief klopt niet geheel..


De grootste problematiek zit naar mijn inschatting  eerder in, dat de verzekering (inclusief OGS) van de voertuigen niet in orde is, (interpolis dekt dit namelijk niet....)


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #46 Gepost op: 23 januari 2008, 12:02:11
Zou leuk zijn als werkgevers zich aan de wetgeving zouden houden en niet zouden inspelen op de graagte van werknemers om bepaalde handelingen uit te voeren doch hen goed voor te lichten en eveneens te houden aan de wetgeving in aller belang.
Om me tot bewakende reddingsbrigades te beperken, gebruik OGS, voertuigen onterecht geregistreerd als landbouwvoertuig, niet voeren van vaartuig registratienummers bij gebruik op binnenwater etc.

Kees  8)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #47 Gepost op: 23 januari 2008, 12:23:21
Zou leuk zijn als werkgevers zich aan de wetgeving zouden houden en niet zouden inspelen op de graagte van werknemers om bepaalde handelingen uit te voeren doch hen goed voor te lichten en eveneens te houden aan de wetgeving in aller belang.
Om me tot bewakende reddingsbrigades te beperken, gebruik OGS, voertuigen onterecht geregistreerd als landbouwvoertuig, niet voeren van vaartuig registratienummers bij gebruik op binnenwater etc.

Kees  8)

Absoluut mee eens,  maar als REDNED en de locale gemeenten hierin hun verantwoordelijkheid nemen en partijen aan te moedigen regelinggeving slimmer te organsieren.. (daar zie je trouwens inmiddels hele goede voorbeelden van, maar dat is iets van de laatste jaren..)

Maar Kees, je loopt ook lang genoeg mee, dat je soms een beetje moet schipperen, om iets gedaan te krijgen, zeker als je vernieuwend bezig bent..


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #48 Gepost op: 23 januari 2008, 13:19:00
Daisy bedankt voor het nader verhelderende bericht. Op het moment dat het bestuur zegt het mag niet gebruikt worden maar we laten het blauw er wel op volgt ze een meer sporen beleid waarbij ze achteraf alle kanten op kan. Het is zeker niet zo dat het bestuur verantwoordelijk is bij ongevallen. Als chauffeur ben je verantwoordelijk voor de manier waarop en hoe je rijdt. Probeer je maar eens te beroepen op je bestuur onder deze omstandigheden.

Ik denk dat de ploegleiders de enig mogelijke, juiste beslissing genomen hebben die twee signalen afgeeft: 1 we trappen niet in jullie valkuil, 2 je zult wat anders moeten verzinnen want de kuil is nu bekend en zal gedicht moeten worden. Bedenk wel dat deze beslissing niet tegen het bestuur gericht is maar haar streven naar een goede oplossing bevordert. Ik zou dan ook maar blij zijn met dit steuntje in de rug: "zelf zullen we de situatie niet snel op de spits drijven, maar gezien de ontwikkelingen op de werkvloer moeten we nu snel spijkers met koppen gaan slaan om te voorkomen dat de situatie verder uit de hand loopt."

Henk


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #49 Gepost op: 23 januari 2008, 17:35:00
Zit er ook een snelheidsbegrenzer op de wagens?
Je mag niet harder dan 50 in de bebouwde kom. Nu geeft het bestuur toch echt de mogelijkheid om harder te rijden. Onbegrijpelijk!

Ik zou SBS6 RTL ook bellen, mailen faxen, hang het groot aan de klok. Dan ben je binnen je vereniging goed opbouwend bezig.  :(