Teamleiders RB Zandvoort weg vanwege OGS

Auteur Topic: Teamleiders RB Zandvoort weg vanwege OGS  (gelezen 23584 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #50 Gepost op: 23 januari 2008, 19:14:48
OK, ik leg je uit muistroom wat hierin het verschil is tussen met OGS rijden en harder dan 50 rijden.

Tussen 50 en 60 rijden zit niet zo heel veel verschil, het is precies het zelfde maar dan wat sneller.

Dat geldt zelfs als je 70 rijdt, gewoon wat sneller dan 50. Iedereen heeft de mogelijkheid het gaspedaal wat verder in te trappen en iets te harde te rijden dan is toegestaan.

Dat kan met iedere auto die op de openbare weg mag.

Met ogs rijden echter is niet zomaar voor iedereen weggelegd. Daar zijn speciale ontheffingen voor nodig en een speciale rijopleiding. Als een reddingsbrigade-auto dat mag is dat iets héél bijzonders. Daar moet je dan zéér zorgvuldig mee omgaan, snap je? Het ligt dan ook gevoelig omdat er natuurlijk heel veel klubjes zijn die ook met OGS willen rijden, zoals de dieren ambulance en het gas bedrijf.

Daarom is te snel rijden van een hele andere orde als het rijden met OGS, snap je?

Graag gedaan,

Henk


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #51 Gepost op: 23 januari 2008, 19:38:30
1. De risico analyse zal inhouden dat rijden met auto's ongevallen kunnen gebeuren, of dat nu op strand of in het terrein of op de autoweg is en de kans daarop niet zo klein is..  Het gebruik van OGS kan juist risico-verlagend zijn.

Het gebruik van OGS kan risicoverlagend zijn  ???
Weet je dat zeker?Zolang de gemiddelde weggebruiker op de openbare weg niet fatsoenlijk weet hoe te reageren op een voertuig met OGS,moet je juist op een strand rekenen dat mensen totaal verrast zullen zijn.Om nog maar te zwijgen met eventuele kinderen die nergens rekening mee houden :-\

Of de OGS nu wel of zonder toestemming van de Meldkamer gebruikt is, is daarvoor niet relevant.. Hoog uit levert dit een boete op.. die door de reddingsbrigadebestuur betaald moet worden, maar de poltie bekeurd hier op niet..


Toestemming van de meldkamer krijgen voor het gebruik van OGS is weldegelijk relevant,bij een eventueel ongeval zal als eerst daar naar worden gekeken.De politie zal hier zeer zeker op bekeuren,zo nodig strafrechtelijk vervolgen.Zeker als er een ernstig ongeval is gebeurt,en er zonder toestemming met OGS is gereden.
Kortom allemaal zaken die eerst goed geregeld moeten worden. ::)


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #52 Gepost op: 23 januari 2008, 20:55:19
OK, ik leg je uit muistroom wat hierin het verschil is tussen met OGS rijden en harder dan 50 rijden.

Tussen 50 en 60 rijden zit niet zo heel veel verschil, het is precies het zelfde maar dan wat sneller.

Dat geldt zelfs als je 70 rijdt, gewoon wat sneller dan 50. Iedereen heeft de mogelijkheid het gaspedaal wat verder in te trappen en iets te harde te rijden dan is toegestaan.

Dat kan met iedere auto die op de openbare weg mag.

Met ogs rijden echter is niet zomaar voor iedereen weggelegd. Daar zijn speciale ontheffingen voor nodig en een speciale rijopleiding. Als een reddingsbrigade-auto dat mag is dat iets héél bijzonders. Daar moet je dan zéér zorgvuldig mee omgaan, snap je? Het ligt dan ook gevoelig omdat er natuurlijk heel veel klubjes zijn die ook met OGS willen rijden, zoals de dieren ambulance en het gas bedrijf.

Daarom is te snel rijden van een hele andere orde als het rijden met OGS, snap je?

Graag gedaan,

Henk



Sorry Henk,
Als ik je uitleg snap zoals jij dat bedoelt vind ik je argument totale onzin.
Het ene mag niet, dus moet alles eraf want ja iemand die zich niet in bedwang kan houden zou dat spul wel eens aan kunnen zetten.
Terwijl je niet harder mag dan 50, maar die wagen kan makkelijk 120
Dit zijn in mijn optiek de feiten en heeft niets te maken dat iets gevoelig ligt en zo zijn er nog vele voorbeelden te noemen.

ps henk, het verschil tussen 50 en 60 km/uur maakt een aardig verschil in remweg en kan een fataal ongeval voorkomen. Zeker het verschil tussen 50 en 70 km/uur


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #53 Gepost op: 23 januari 2008, 21:33:34
Precies: iedereen kan te hard rijden met zijn gewone auto. Het rijden met OGS echter gaat niet zomaar, dat heeft een bijzonder karakter waar aan stringente voorwaarden moet worden voldaan en is dus onvergelijkbaar met een auto waar te hard mee gereden kan worden. Daarom is het rijden met OGS -ook al staat het uit- onderhavig aan een vergunning.

Volgens mij weet jij dat echter nog beter dan ik... Wel zag ik op wegmisbruikers dat de bekeuring maar 75 euro kost, een schijntje eigenlijk. Misschien ga ik nog wel eens 75 euro betalen voor die lol. Ben ik ook eens op tijd thuis.

Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #54 Gepost op: 24 januari 2008, 11:54:46
Ik heb je precies uitgelegd, hoe het zit met individuele aansprakelijkheid..

Het al dan niet illegaal zijn van OGS (Naar mijn intepretatie is het niet niet illegaal op ze er op te hebben, als de auto echt als hulpverleningsvoertuig herkenbaar is.., Het manco van de huidige geldende regelgeving is dat het niet erg duidelijk is vermeld, en  daar is met de nieuwe regelgeving inmiddels meer duidelijkheid over..).
Maar het is volkomen irrellevant voor de aansprakelijkheids vraagstuk...

Met OGS aan rijden, is gebonden aan spelregels en opleiding van de chauffeur, Je kan voor chauffeurs bijvoorbeeld een reglement hebben..(zijn even wat gekke voorbeelden, maar wel illustratief..)

Citaat
Op de geasfalteerde openbare weg gelden de volgende spelregels.. Er word niet met OGS gereden, zonder nadrukkelijke toestemming van de meldkamer.
Twee uitzonderingen, Stilstaan langs de weg of het het langzaam langs de file rijden naar een ongeval toe, is toegestaan.
Op het strand is OGS toegestaan..
Het rijgedrag met OGS mag een maximale snelheid hebben van 30 kilometer per uur..


Als Aangestelde chauffeurs (dus niet elk lid meteen rijbewijs) zich houden aan zo'n gedragscode en ze rijden in opdracht van het bestuur, en de auto is correct verzekerd met OGS clausule Moet een chauffeur bij een ongeval wel uitleggen wat er is gebeurd, maar is die volledig ingedekt....
Het bestuur van Reddingsbrigade, c.q. eigenaar van de auto kan theoretisch een boete krijgen van oneigenlijk gebruik van OGS.. (dat zal niet gebeuren, of een rechter wimpelt het direct van tafel..)

Als je als organisatie de drie lagen correct implementeerd is er niets aan de hand..  
De chauffeur hoeft zich dan alleen te verantwoorden, als hij aantoonbaar roekeloos rijgedrag is te verwijten. En het eerste waar men naar zal kijken is wat het reglement van de organisatie is voor het rijgedrag..   In het gekke voorbeeld van hierboven.. Rijd de persoon met 40 kilometer per uur over een heuvel, zonder verkenner.. en hij rijdt over een vrijend paartje, kan dat dus aangemerkt worden als roekeloos rijgedrag..  

  • Dus het bestuur moet een strak reglement maken voor chauffeurs, ook voor het gebruik op strand.. (zorgvuldigheidseis)
  • De rijopleiding moet goed zijn, maar mag intern gegeven worden.. Aandacht moet er zijn voor : OGS, Rijvaardigheid op de weg,  terreinrijden (op het strand) (zorgvuldigheidseis)
  • Het voertuig moet verzekerd zijn, dus inclusief toestemming van de verzekeraar voor het gebruik van OGS.  (eis van de verzekeraars)
  • De commandanten moeten chauffeurs beoordelen of zij zich aan de reglementen houden en correctief optreden indien nodig, binnen de kaders die de organisatie heeft gesteld. (zorgvuldigheidseis)
  • het incident management moet goed geregeld zijn.. De auto rijdt pas na toestemming van de commandant, meldkamer.  En niet alle voertuigen op het strand rijden als blinde vinken zo snel mogelijk naar een incident.. (zorgvuldigheidseis)

Is dit geregeld, is het nu niets aan de hand voor de betrokken medewerker mits die zich aan de spelregels houd, en geen OEI (ongewenst eigen initatief) actie houdt..
  • Illegaal van OGS hebben of voeren levert  hooguit een boete op voor het bestuur, c.q. eigenaar van de auto.. niet voor de chauffeur..
  • Aansprakelijk, voor de schade,kan je afdekken met een verzekering..
  • Strafrechtelijk komt alleen als er sprake is van roekeloos gedrag van de chauffeur, en om je daar tegen in de dekken, neem je een strak reglement, waaraan iedereen zich houdt en gecontrolleerd wordt (zorgvuldig werken...)
Dat kan iedere bedrijfs jurist en verzekeringsagent je vertellen..

De grote probleem bij de implementatie zijn eigenlijk De verzekeraar en het voorkomen van onzorgvuldig gedrag van chauffeurs..
De rest is levert hooguit een bekeuring op voor de eigenaar van de auto en /of bestuur..

Doe je huiswerk.. !!!,  Ik ga het echt niet verder uitkouwen hoor..  Het is niet simpel, maar nu ook geen raket-technologie..

Wees zorgvuldig in je woord gebruik..
Als iets niet direct duidelijk is, is het niet direct illegaal in de juridische zin van woord.  Werk even met echte bedrijfsaansprakelijkheid juristen..  

Verder als Regio Kennemerland toestemming geeft en de wetgeving ook duidelijk is,  wil nog niet zeggen dat je verzekeraar daar ook mee eens is...

Ik heb alleen nog niet duidelijk waarom regio Kennermerland wel alarmeerd, maar geen toestemming geeft voor OGS ????  En waarom is dat een probleem bij Zandvoort en niet bij de andere reddingsbrigades..


Xandor

  • Maatschappelijkwerker/woonbegeleider meervoudige diagnostiek clienten
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 102
  • Mede oprichter HOGE
    • Homepage
Reactie #55 Gepost op: 24 januari 2008, 12:18:33
Het manco van de huidige geldende regelgeving is dat het niet erg duidelijk is vermeld, en  daar is met de nieuwe regelgeving inmiddels meer duidelijkheid over..

Welke regelgeving is dan nu de huidige (en dus geldende) en welke de nieuwe ? en wanneer gaat die in?

Kijk je kan wel je eigen organisatie structuur idee willen pushen (doordrammen) hier. Maar volgens mijn gevoel is dat nog helemaal niet zover.
Ex lid Reddingsbrigade Huizen Mede oprichter HOGE


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #56 Gepost op: 24 januari 2008, 12:55:30
Beste Daisy,

Laat iedereen z'n eigen huiswerk doen... Elke juridische afdeling van een Ambulance dienst kan je dit vertellen..

Ik irriteer me mateloos aan, mensen die iets roepen en niet hun huiswerk hebben gedaan..  En dan de juridische definities van de door hun gebruikte terminologie niet eens kennen..  Je zlal je moeten verdiepen in wat is aansprakelijkheid en hoe is dat geregeld..

Jammer is dat het bestuur van Zandvoort, niet het vermogen hebben om dat goed uitleggen naar de medewerkers..

Maar we krijgen hier denk ik geen antwoord op, in hoeverre Zandvoort hun autoverzekering in orde hebben en hoe hun verzekeraar met OGS omgaat.,
Ik weet niet of iedere lid zomaar in de auto mag rijden, en of ze een voertuig reglement hebben voor de medewerkers en wat daar instaat..

En ik vind het erg gek. Dat we nog steeds geen antwoord hebben op de vraag waarom veilgheidsregio geen toestemming geeft voor gebruik met OGS..


LC

  • Gast
Reactie #57 Gepost op: 24 januari 2008, 13:00:06
Wettelijk wel toestemming of niet, de chauffeur blijft volgens mij ten alle tijde verantwoordelijk. (dus niet de ploegleider, mooie brief trouwens HvV en GW)
Dus als je toch vind dat jouw komst enige bijdrage kan leveren in het probleem van het slachtoffer, en je dus sneller wilt rijden als normaal op het strand, Zet dan aub OGS aan zodat in elk geval meer mensen je horen en zien, en die begrijpen dan ook dat je haast hebt.
Vraag jezelf alleen goed af wat voor bijdrage jij kunt leveren, de brigade kan geen infuus geven, geen hartfilmpje maken, geen pijn stilling geven.
Alleen in levensbedreigende situaties, bijv een reanimatie en de politie en dus de aed is er nog niet, en dus niet voor plijsterplak zaken.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #58 Gepost op: 24 januari 2008, 15:20:16
Wettelijk wel toestemming of niet, de chauffeur blijft volgens mij ten alle tijde verantwoordelijk. (dus niet de ploegleider, mooie brief trouwens HvV en GW)
Dus als je toch vind dat jouw komst enige bijdrage kan leveren in het probleem van het slachtoffer, en je dus sneller wilt rijden als normaal op het strand, Zet dan aub OGS aan zodat in elk geval meer mensen je horen en zien, en die begrijpen dan ook dat je haast hebt.
Vraag jezelf alleen goed af wat voor bijdrage jij kunt leveren, de brigade kan geen infuus geven, geen hartfilmpje maken, geen pijn stilling geven.
Alleen in levensbedreigende situaties, bijv een reanimatie en de politie en dus de aed is er nog niet, en dus niet voor plijsterplak zaken.

De chauffeur is verantwoordelijk, voor het goed uitvoeren van de taken die hem zijn opgedragen door bestuur en hij is verantwoordelijk voor de veiligheid van hemzelf, bijrijders , omstanders c.q. overige deelnemers..
Wat wil je als verantwoordelijke organisatie voorkomen.. Ongeleide projectielen die zomaar wat doen.
De signalering van OGS vind ik belangrijk is de context van veiligheid van hemzelf, bijrijders en omstanders en overige deelnemers..

Een chauffeur die op eigen houtje gaat rijden, zonder opdracht van de RB commandant, RB meldkamer, I.M. of hoe jullie dat allemaal mogen, moet daarop flink worden aangesproken.. (OEI = betekend gewoon ongelukken..)

Maar betekend wel dat voor dat iemand op de auto stapt, er aan vele voorwaarden voldaan moet zijn..  Dus er moeten weldegelijk een aantal zaken geregeld zijn.. En dan is de toestemming van MKA ondergeschikt en niet relevant, tenopzichte van een goede verzekering, rijopleiding...
Maar realiseer je wel, je veranderd de wereld niet in dag..  Dus geef partijen even de tijd om het voor de toekomst te regelen..


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #59 Gepost op: 25 januari 2008, 18:17:13
Wat ik begrepen heb van een medewerker van de meldkamer is het volgende:

Ten eerste willen de meeste centralisten graag de Reddingsbrigade met OGS uitsturen. Dit mag helaas niet van het management van de meldkamer omdat er in de huidige regelgeving onduidelijkheden zijn, met name op het gebied van verantwoording en aansprakelijkheid. Het schijnt uitgezocht te zijn door diverse juridische medewerkers van verschillende disciplines. Om niet in een onduidelijke situatie te verzeilen heeft de meldkamer al jarenlang dus de toestemming voor het rijden met OGS aan de Reddingsbrigades onthouden. Dit feit werd alleen nooit door het Zandvoortse bestuur aan de leden verteld, zodat de eigen vrijwilligers dus niet op de hoogte waren van dit standpunt en er dus gewoon met OGS op pad werd gegaan. Een zeer kwalijke zaak in mijn ogen.

Het melden met A1 aan brigades is een technische zaak: een aparte melding aanmaken voor de Reddingsbrigades kost extra tijd dus er is gekozen om dezelfde (A1) melding voor een ambulance door te zetten naar de brigades, maar schriftelijk is vastgelegd dat dit niet gezien mag worden als toestemming om met OGS te rijden. Dit dus om de snelheid van melden en het belang voor de patient te dienen. Vandaar dus de spagaat van de meldkamer: wel meldingen met A1, maar toch geen OGS.

Nogmaals, dit is informatie uit de tweede hand, maar volgens mij wel betrouwbaar.

De reden waarom de meldkamer toestemming moet geven is, dat zij in de alarmering moeten checken of het wel echt levensbedreigend is. en spoed eisend is..., De uitvoerende organisaties (in dit geval de Reddingsbrigade) zijn zelfs aansprakelijk voor hun gedrag, en het volgen van de regelgeving.. De MKA is nooit aansprakelijk voor het rijgedrag van chauffeurs en richtlijnen..  De RB moet hun zaakjes goed regelen, dat kan de MKA als voorwaarde stellen voor alarmering en ze kunnen dat toetsen..
De spagaat is dus volkomen onnodig en onzinnig..,  

Is de MKA in kennerland een onderdeel van connexxion ??