Cameraman omroep Brabant gehinderd tijdens werk

Auteur Topic: Cameraman omroep Brabant gehinderd tijdens werk  (gelezen 27167 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #10 Gepost op: 4 januari 2008, 11:47:29
Ik vind wel dat die agent een beetje overdreven reageerd hoor...
Gelijk de camera wegduwen "hier wordt niet gefilmd!"...
Hij zou op zijn minst eerst kunnen vragen waarvoor hij filmt, wie hij is etc.

En wat ik over het algemeen vind bij de Politie, is dat iedere agent anders reageert hierop, maar wat mij nog meer
opvalt is dat bijna elke agent iets anders zegt terwijl ze eigenlijk weten dat het "niet kan".

Zoals "Als u mij filmt belemmerd u mijn werk en neem ik uw camera in beslag"... ohja, dus als ik iemand film wordt hij belemmerd in zijn werk? Op welke manier dan?????

Ze zoeken vaak (lang niet altijd) gewoon dingen om iemand aan te kunnen houden/weg te sturen of de apparatuur in beslag te nemen...

Kies gewoon een middenweg! Zeg dan, "ik vindt het prima als u flimt als u even wat verder weg gaat staan".... of spreek af dat hij eerst de beelden gesensureerd (of hoe je dat schrijft) laat zien voordat hij ze naar de zender(s) stuurt...

Er zijn vele mogelijkheden maar vaak wordt er gelijk een directe link gezocht naar in beslag nemen/wegsturen/aanhouden etc. Dat hoeft écht niet zo te gaan allemaal. Als ik in mijn regio en de omliggende regio's kijk, heeft de politie bijna nooit last van de pers of amateur pers. Er worden meestal ter plaatse gewoon goede afspraken gemaakt als er bepaalde dingen te zien zijn die liever niet (dichtbij) gefilmd mogen worden (kom je weer dat het officieel wel mág maar men wil het liever niet). Zo kan ik mij een dodelijk ongeval herrinerren op de snelweg, die gefilmd mocht worden tot het moment dat het slachtoffer uit het voertuig gehaald werd (een beetje pers zou dit ook al niet gaan filmen/fotograferen). De CVD (of wie de leiding ook heeft) kwam gewoon naar de pers toe en vertelde dat hij het prima vond als er werd gefilmd, alleen of er bij het slachtoffer uit het voertuig halen even niet geflimd kon worden. Prima toch? Geen problemen verder.

Als ik dit de laatste tijd hier zo zie met al die problemen met fotografen en cameramensen, heb ik zoiets, zijn ze daar nou zo dat ze gelijk zo reageren? Kunnen ze daar geen afspraken maken? Waarom gelijk zo fel reageren...???


Menneke86

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 401
Reactie #11 Gepost op: 4 januari 2008, 12:00:07
AT wil en hoort naar mijn mening ook gewoon niet op de film, dat maakt hun werk er zeker niet veiliger op. Ik vind dat de agent het netjes opgelost heeft. Omroep Brabant heeft het over ruw optreden, dit vind ik ook gewoonweg overdreven. Ook is mij altijd geleerd dat ik moet luisteren naar wat een agent mijn opdraagt. Discussie vind ik eigenlijk zinloos en meneer had moeten vertrekken, perskaart of niet.


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #12 Gepost op: 4 januari 2008, 12:08:48
Zinloze discussie inderdaad. Je moet het AT niet zomaar ongevraagd in beeld brengen. Zeker niet middenop de rijksweg, volop in actie.


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #13 Gepost op: 4 januari 2008, 12:16:20
AT wil en hoort naar mijn mening ook gewoon niet op de film, dat maakt hun werk er zeker niet veiliger op. Ik vind dat de agent het netjes opgelost heeft. Omroep Brabant heeft het over ruw optreden, dit vind ik ook gewoonweg overdreven. Ook is mij altijd geleerd dat ik moet luisteren naar wat een agent mijn opdraagt. Discussie vind ik eigenlijk zinloos en meneer had moeten vertrekken, perskaart of niet.
 
Dat doet de media ook altijd wel graag ja, van een mug een olifant maken  ;D   Als je dit ruw noemt, hoe mag ik dan rellen wel niet benoemen..?  ;D
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Reactie #14 Gepost op: 4 januari 2008, 13:25:29
Een zinloze discussie over een "journalist" die zich aansteld. Ik vraag me überhaupt af wat dit op dit forum doet... :-X
343, never forget.


donblondie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
Reactie #15 Gepost op: 4 januari 2008, 14:12:53
Een zinloze discussie over een "journalist" die zich aansteld. Ik vraag me überhaupt af wat dit op dit forum doet... :-X
Misschien dat de officier van justitie even met hem in discussie wil kunnen wij ons met belangrijkere zaken bezig houden  :-X


Karim

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 4 januari 2008, 14:27:07

Zoals "Als u mij filmt belemmerd u mijn werk en neem ik uw camera in beslag"... ohja, dus als ik iemand film wordt hij belemmerd in zijn werk? Op welke manier dan?????

Wat dacht je van het in beeld brengen van bepaalde agenten in burger (waaronder deze agent) waarvan dat echt niet wenselijk is. Als hij herkenbaar op 't internet en 'n dozijn 112websites verschijnt kan hem dat zeker hinderen in z'n verdere werk, om nog maar over eventuele veiligheids risico's te zwijgen.


Citaat
of spreek af dat hij eerst de beelden gesensureerd (of hoe je dat schrijft) laat zien voordat hij ze naar de zender(s) stuurt...

Zoals die agent al zei, hij heeft daar geen controle over, hij kunnen ze dat controleren.  Je kan wel roepen van "ja ik maak iedereen wel onherkenbaar op de film" maar wie zegt dat die persoon zich dan ook aan z'n woord houdt ?

Citaat
Er zijn vele mogelijkheden maar vaak wordt er gelijk een directe link gezocht naar in beslag nemen/wegsturen/aanhouden etc. Dat hoeft écht niet zo te gaan allemaal.

Nee, het werd eerst 'n paar keer netjes gevraagd, en pas toen die "fotograaf" 'n grote bek ging opzetten en met domme kreten ging gooien werd er gedreigd z'n camera af te pakken.  Jammer dat 't uiteindelijk niet gedaan heeft, die sukkel had gewoon te luisteren naar de vordering van die agent.


Citaat
Als ik dit de laatste tijd hier zo zie met al die problemen met fotografen en cameramensen, heb ik zoiets, zijn ze daar nou zo dat ze gelijk zo reageren? Kunnen ze daar geen afspraken maken? Waarom gelijk zo fel reageren...???

In 't analoge tijdperk had je 'n handje vol scannerluisteraars die met hun camera tp kwamen, je wist wie 't waren, en waren afspraken en men hield zich daaraan.
Nu met P2000 komen er bij 'n incident opeens 20 man terplaatse, waarvan de helf vaak nog onder de 16, en daar zitten altijd wel 'n paar rotte appels tussen die zich niks van de regels e.d aantrekken, en 't dus verpesten voor de rest die wel weten hoe 't hoord.

"De media" veranderd, hun houding is veranderd, en de relatie tussen hulpverleners en media is daardoor veranderd/'verstoord.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #17 Gepost op: 4 januari 2008, 14:45:34
Ben ik de enige die die cameragast maar irritant vindt ?

"bla bla grondwet!"  "bla bla persvrijheid!"  

Arrestatieteam wil niet gefilmd worden, hij kan geen perskaart tonen, hij krijgt 't agent tegenover 'm die vriendelijk en beleefd blijft en toch blijft ie maar drammen.

Van mij hadden ze 'm mogen arresteren, als ie uit z'n auto gesprongen is om plaatjes te schieten staat die auto dus op een van de rijbanen of vluchstrook "geparkeerd". Irritant mannetje hoor.

Nee hoor we zitten op een lijn.
Vandaag nog gepraat met 2 oude persrotten. Hun mening was ook dat je dit niet maakt of draait. Er zijn gewoon diverse onbeschreven regels. Dit is er dus eentje van.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


mon3aantje

  • Inspecteur, Politie eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
Reactie #18 Gepost op: 4 januari 2008, 14:59:44
Je mag inderdaad gewoon filmen op de openbare weg.
Ik snap eerlijk gezegt niet waarom de leden van het AT niet gewoon hun bivakmuts opdoen als ze overgaan tot actie.
Je bent dan van al het gezeur af. Nu in deze actie dragen ze geen bivakmuts. Ik ben dan van mening dat de reporter van het regionale tv kanaal ook moet beseffen dat dit niet op de film gezet kan worden. Los of hier nu regels zijn of niet. Ik denk dat de leden van het AT gewoon gefilmd mogen worden maar aangezien zij al het vuile werk hier opknappen in Nederland wat betreft de aanhouding van de grotere criminelen lijkt het me toch respectvol om ze niet te filmen. Ter bescherming van hun familieleden en natuurlijk ter bescherming van de leden zelf. Ik heb het in de praktijk nog niet voor de hand gehad dat er film opnames gemaakt werden tijdens een inzet van het AT.
Gewoon logisch nadenken en niet gaan zitten zeuren over de grondwet bla bla bla. denk aan het werk van deze heren doen en aan hun familie en niet aan je sensatie filmpje voor de lokale tv zender.
Verder is deze reporter wel super vervelend. Maar ik denk dat PD4Sam (Rob) nu van mening is dat de politie weer zeer onterecht heeft opgetreden. en dat dit weer een bewijs is van de verharding tussen de media en politie.......


Straalpijp Rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,863
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Reactie #19 Gepost op: 4 januari 2008, 15:50:16
Volgens mij is de link dood? :)