Evaluatie C2000

Auteur Topic: Evaluatie C2000  (gelezen 14856 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #30 Gepost op: 19 maart 2008, 21:17:33
Een opfris cursus per jaar zou inderdaad wonderen doen! Waarom zouden we geen C2000 examen met jaarlijkse herhaling invoeren? Dat moet je toch ook doen voor andere zaken?

Simpelweg omdat we tijd tekort hebben?
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Alva

  • Gast
Reactie #31 Gepost op: 19 maart 2008, 21:20:55
Communicatie is soms even essensieel als een wapen voor een politie agent. Als je tijdens een achtervolging niet goed kan schakelen tussen de regio's kan het wel eens fout gaan.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #32 Gepost op: 19 maart 2008, 21:36:41
Daar ben ik het overduidelijk mee eens, als je ziet dat sommige nog niet eens een aparte bank kunnen vinden (voorbeeldje van een multi-disiplinaire inzet bijv.)
Het lijkt me overigens handiger om dit 1 maal een cursus voor te geven dan dit jaarlijks te herhalen. Het probleem is, dat er qua bediening van een C2000 portofoon geen goede scholing is geweest vanaf het begin af aan.

Analoge portofoon BOEM -> overschakeling C2000 porto, hier heb je het boekje en een middag cursus, succes ....

Bij onze regio hebben ze nog aardige scholing gehad, maar er zijn regio's bij waar het echt een drama is....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Alva

  • Gast
Reactie #33 Gepost op: 19 maart 2008, 21:44:21
Moeten de gebruikers gewoon niet gedwongen worden om vaker te gaan schakelen? Bijvoorbeeld standaard bij een grote brand/incident alle leidinggevenden op één gespreksgroep?


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #34 Gepost op: 19 maart 2008, 22:39:09
En hoevaak heeft de gemiddelde medewerker een groot incident? 1 keer per jaar?
Sommige wat meer, andere helemaal niet ....

Voorbeeldje brandweer Amsterdam en brandweer Sexbierum.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Alva

  • Gast
Reactie #35 Gepost op: 19 maart 2008, 22:48:40
Waar de één tijd te kort komt om te oefenen en het leert in de praktijk heeft de ander tijd genoeg op te oefenen maar brengt het haast nooit in de praktijk! Denk daar maar eens over na!  ^-^

Gewoon bij de politie en ambulance ook incident gespreksgroepen gaan gebruiken. Wat is er beter dan als een agent al bij het incident is hij naar de ambulance rechtstreeks door kan geven hoe hij het beste kan aanrijden en wat hij precies aantreft. Maar ik moet toegeven dat in mijn regio ik ook roepende ben  in de woestijn. Er zijn nog zoveel heilige huisjes om te halen!


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #36 Gepost op: 19 maart 2008, 23:18:11
Waar de één tijd te kort komt om te oefenen en het leert in de praktijk heeft de ander tijd genoeg op te oefenen maar brengt het haast nooit in de praktijk! Denk daar maar eens over na!  ^-^

Gewoon bij de politie en ambulance ook incident gespreksgroepen gaan gebruiken. Wat is er beter dan als een agent al bij het incident is hij naar de ambulance rechtstreeks door kan geven hoe hij het beste kan aanrijden en wat hij precies aantreft. Maar ik moet toegeven dat in mijn regio ik ook roepende ben  in de woestijn. Er zijn nog zoveel heilige huisjes om te halen!

Daar heb je gelijk in!

Over de gespreksgroepen.... de politie vind het erg prettig om collega's te kunnen horen indien nodig .... ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #37 Gepost op: 20 maart 2008, 09:11:23
Daar heb je gelijk in!

Over de gespreksgroepen.... de politie vind het erg prettig om collega's te kunnen horen indien nodig .... ;)

Tja indien nodig. Het ligt aan het inzicht van een centralist om dat juist te bepalen. Incidenten waarbij de veiligheid van ambulance medewerkers mogelijk in gevaar zou kunnen zijn, dan kies ik ervoor om de ambulance naar een RMG te laten schakelen, zodat de politie de ambu bij het incident kan schakelen en zo kan de ambu dan meeluisteren. De Politie meldkamer is daar meestal niet zo makkelijk mee, omdat er natuurlijk ook andere info over dat kanaal heen "geboerd" wordt. Info die je liever niet wilt weten.

Bij colmplexere inzetten met meerdere disciplines is een RMG ideaal. Zie de inzet afgelopen dinsdag avond op het Zandvoortse strand. Aldaar communiceeerde ZRB, KNRM, Brandweer, Ambulance en Politie allemaal op hetzelfde kanaal. Het was alleen voor verschillende mensen behoorlijk ingewikkeld om op dat RMG kanaal te komen. En dat terwijl wij in Kennemerland gebruik maken van VKC => Verkorte Kies Codes. Appeltje eitje, als je de code kent.

Koppelingen tussen kanalen tijdens aanrijdenden gebeurt eigenlijk alleen bij opgeschaalde incidenten. Zo meldt een OvD-G zich in op zijn eigen werkkanaal, maar dat is tijdens het aanrijden gekoppeld aan het incidentkanaal waar de ambulances op werken. Op dat incident kanaal zit dan ook bijvoorbeeld alle opgeschaalde medische diensten als MMT, Heli, Reddingsbrigade. Als de OvD-G ter plaatse is gaat de koppeling tussen incident en werkkanaal OvD-G eruit, zodat de functie van dat kanaal weer herstelt wordt en het weer een werkkanaal wordt.

Toevallig ben ik van de week benaderd door de ROC van de RAV om een PPT en instructie te maken over C2000 en het gebruik van C2000 en alle rand apparatuur.

RR (oefening baart kunst en kennis is macht)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #38 Gepost op: 21 maart 2008, 00:50:05
Rolf,

Ik begrijp dat er behoorlijk is opgeschaald dinsdag.
En dat het eigelijk allemaal Zandvoorters waren (op de ambu na), van de politie, de brandweer, de KNRM en de reddingsbrigade natuurlijk.

Het lijkt mij voor de hand te liggen dat bij zo'n incident ook de buren worden gealarmeerd, eventueel met een Prio 3.
Waarom is dat niet gebeurd?

Het lijkt nu of er een voorkeur bestaat voor de brandweer en de KNRM ten opzichte van de reddingsbrigade.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #39 Gepost op: 21 maart 2008, 14:59:17
Wij verbindelaars, hobbyisten en freaks vergeten vaak dat voor velen de radio een stukje ondersteuning is van hun taak en slechts een nevenvaardigheid.

Kees  8) (KISS)