Landing Lifeliner op/naast ziekenhuis

Auteur Topic: Landing Lifeliner op/naast ziekenhuis  (gelezen 29530 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #10 Gepost op: 8 januari 2008, 18:12:24
Vesalius, dank je! Lijkt mij dat het AMC ook zo'n situatie kent..., ben nog wel benieuwd hoe zij dat doen met een HLO.

Op het VU weet ik dat er op de 'spoed-knop' wordt gedrukt bij een alarmering, zodat de beveiligers weten dat de Lifeliner weggaat. Volgens mij is het niet verplicht dat er hier dan nog eens een beveiliger bij komt, aangezien de HLO ook een opleiding/cursus heeft tot brandwacht. Wel eens meegemaakt dat de beveiliging naar boven komt als de heli een check doet op het dek...

De HLO heeft idd ook een brandbestrijdende opleiding en aanvullend daarop training in communicatie met de helikopter en heeft de leiding op het platform. Naast 1 HLO'er moet er in een heli-haven nog minimaal 1 brandwacht zijn en op een platform naast de HLO'er nog minimaal 2 brandwachten. Althans vanaf 1-1-'08 daarvoor waren er in R'dam maar 2 personen op het platform, of dat nu al veranderd is weet ik niet.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #11 Gepost op: 8 januari 2008, 18:40:39
Is dat niet een taak voor een HLO'er (was Patries op dit forum dat niet?) of een BHV'er?

HLO'ers en HDA's (helicopter dek assistant) die je op helideks ziet, zijn vaak ook BHV'er. (je kan het ook andersom benaderen, het zijn BHV'ers met aanvullende opleiding). Met de gemiddelde BHV-opleiding heb je bij lange na niet genoeg kennis om op een helidek op te treden.

Minimaal één HDA moet (naast de HLO) op het dek aanwezig zijn (althans, volgens de laatste informatie die mij bekend is)

Maar misschien dat Patries er inderdaad meer over kan vertellen? :)

Op het UMC (utrecht) is de bedrijfsbrandweer opgeleid voor helikopterbrandbestrijding. Aldaar beschikt het platform over koolzuursneeuwblussers, poederblusinstallatie, hogedruk handline met water / schuim en sinds kort ook over twee schuimbluskanonnen, welke worden gevoed door het eigen bluswaternet.
Daarmee voldoen ze aan de eisen die de Inspectie Verkeer en Waterstaat stelt aan helikopterlandingsplaatsen.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


PH-PXA

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,465
Reactie #12 Gepost op: 8 januari 2008, 18:55:27
Hoi,

Hier een foto bij het Julianaziekenhuis, oftewel het oude Rode kruis met de aangebouwde vleugel wat ze het julianaziekenhuis noemen, hier een foto die een kennis vanmiddag heeft gemaakt van de allemering. En op de achtergrond is de brandweer auto zichtbaar en verderop de OVD ;)

Foto: erwin lem



Greetz roy


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #13 Gepost op: 9 januari 2008, 00:09:26
Hoi,

Hier een foto bij het Julianaziekenhuis, oftewel het oude Rode kruis met de aangebouwde vleugel wat ze het julianaziekenhuis noemen, hier een foto die een kennis vanmiddag heeft gemaakt van de allemering. En op de achtergrond is de brandweer auto zichtbaar en verderop de OVD ;)


Greetz roy
Even een vraag, is het, indien het mis gaat met een heli (qua landing of opstijgen bedoel ik dan) niet lastig om iets te doen?
Want je staat eigenlijk precies in het gebied waar het gevaarlijk is...
zie bijgaand filmpje...

http://www.youtube.com/watch?v=vrcv_AxuV70

Dit is wel een extreem voorbeeld (filmpje), maar toch....
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #14 Gepost op: 9 januari 2008, 07:42:11
Tsjaaa, dit is inderdaad een extreem voorbeeld en ik ken weinig helikopterpiloten die zolang zo laag blijven vliegen in zo'n gebied met bomen en lantaarnpalen...


Marno

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 233
  • Co-assistent - SEH EMC RB-Callantsoog
Reactie #15 Gepost op: 9 januari 2008, 15:42:26
Heb je idd gelijk in, en soms staan er zelfs 3, ik heb begrepen dat de beveiligers een HLO opleiding hebben, als de pieper gaat dat hun direct spoeden naar het platform aankleden en de lampen en het heli dek verzorgen.  (mischien is die regeling die jij beschrijft hier de 3de man inmiddels al geworden)

Ze hebben nu zelfs oranje helmen gekregen :) (inmiddels al een aantal maanden)

Jammer genoeg zit de SEH van het Emc aan de andere kant van het ziekenhuis waardoor een ambulance echt noodzakelijk is :|...

Een tijdje geleden heeft het EMC nog een eigen brandweerauto tot haar bezit gehad, weet iemand of in die tijd deze auto werd bemand om bij een heli landing deze in te zetten? :-\  ? ? ?


Groetjes roy
Ik weet niet of je een maandje geleden bedoelt?

Toen waren er werkzaamheden aan de blusinstallatie van het heli dek en gedurende de werkzaamheden heeft er een brandweerwagen bij paraat gestaan.
Aan mijn zonen, aan de zonen van mijn leermeester en aan de leerlingen die verklaard hebben zich aan de regelen van het beroep te zullen houden, aan h


PH-PXA

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,465
Reactie #16 Gepost op: 9 januari 2008, 16:31:34
Ik weet niet of je een maandje geleden bedoelt?

Toen waren er werkzaamheden aan de blusinstallatie van het heli dek en gedurende de werkzaamheden heeft er een brandweerwagen bij paraat gestaan.

Ik bedoelde een geruime tijd geleden, mischien wel jaren zelfs geleden, het was een oude rotterdamse brandweer auto heb ik begrepen. Dan heeft de Baan(tas23-1) beneden gestaan zeker  :P

Laatst was er zelfs een afhijssing van het helidek wegens een deffect aan de lift,  :|


Greetz roy


Christian010

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,829
Reactie #17 Gepost op: 9 januari 2008, 17:39:37
Ik bedoelde een geruime tijd geleden, mischien wel jaren zelfs geleden, het was een oude rotterdamse brandweer auto heb ik begrepen. Dan heeft de Baan(tas23-1) beneden gestaan zeker  :P

Laatst was er zelfs een afhijssing van het helidek wegens een deffect aan de lift,  :|


Greetz roy

Dat laatst is ook alweer even geleden..

01/09 - 19:20 PRIO 1 TS231 AL211 EMCR Heliplatform Westzeedijk (RT) HV Hoogte assistentie ambulance


Patriess

  • Verpleegkundige/EHV/BHV+/LOTUS i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,804
Reactie #18 Gepost op: 9 januari 2008, 18:24:40
Bij mijn (vorige) werk ook in een haags ziekenhuis hadden wij beschrikking over een helidak op de 15de etage, maar aangezien ons ziekenhuis alleen over BHV met adembescherming beschikt en niet over brandwachten kwam er bij ons gewoon een coplete TAS. Wij hadden wel een HLO maar die had de taak voor de veiligheid op het platform en het "loodsen" van de helikopter. de echte brandbestrijding werd dus uitgeleend aan de plaatselijke brandweer.

Maar op het VUmc b.v. hebben ze 1 brandwacht die tevens HLO'er is. daar komt de brandweer dus niet
Nurse powerrrrr


ArieScanner

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,623
  • Met vriendelijke Groet, ArieScanner
    • Persmoment.nl - This is the moment!
Reactie #19 Gepost op: 9 januari 2008, 19:52:22
Bij mijn (vorige) werk ook in een haags ziekenhuis hadden wij beschrikking over een helidak op de 15de etage, maar aangezien ons ziekenhuis alleen over BHV met adembescherming beschikt en niet over brandwachten kwam er bij ons gewoon een coplete TAS. Wij hadden wel een HLO maar die had de taak voor de veiligheid op het platform en het "loodsen" van de helikopter. de echte brandbestrijding werd dus uitgeleend aan de plaatselijke brandweer.


Maar een HLO heeft toch ook een brandbestrijdingscursus gehad? Waarom is de plaatselijke brandweer dan alsnog nodig? Bovendien: hoe deden ze dat als het op een helidek is? Corrigeer me als ik het fout heb hoor, maar een HLO kan in geval van brand dan toch een blussysteem in werking stellen, zodat het blussysteem automatisch aangaat?
Persmoment.nl - Fotografie: www.persmoment.nl  Brandweer Diemen Web-Log: www.kazernediemen.web-log.nl