Orgaandonatie

Auteur Topic: Orgaandonatie  (gelezen 7555 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Kanarie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 283
Reactie #10 Gepost op: 8 april 2013, 13:11:31
Te vrijblijvend toch? Iemand die 25 jaar gerookt heeft komt in aanmerking als hij een aantal jaren gestopt is met roken vanwege ernstig longemfyseem.

Wat mij betreft gaan de longen naar mensen die hun leven lang al gevochten hebben om lucht in de longen te krijgen (CF).


Na 6 maanden zelfs! Om iemand die ooit gerookt heeft, nooit te transplanteren, gaat me te ver, maar wat mij betreft, kan het aantal packyears en het aantal jaren sinds de laatste sigaret worden meegenomen in de urgentiebepaling.
Jammer genoeg kan ik de Europese richtlijn niet vinden. Waarschijnlijk verschilt hij niet veel van de Amerikaanse.


Verder ben ik voorstander om organen niet toe te wijzen aan mensen die het langst op wachtlijsten staan maar aan mensen met de hoogste medische urgentie.
Men is bezig met een nieuw systeem voor de longtransplantatiewachtlijst waarbij de medische urgentie zwaarder weegt dan de tijd op de wachtlijst, los van de al bestaande high urgency status.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #11 Gepost op: 8 april 2013, 13:23:14


Na 6 maanden zelfs! Om iemand die ooit gerookt heeft, nooit te transplanteren, gaat me te ver, maar wat mij betreft, kan het aantal packyears en het aantal jaren sinds de laatste sigaret worden meegenomen in de urgentiebepaling.
Jammer genoeg kan ik de Europese richtlijn niet vinden. Waarschijnlijk verschilt hij niet veel van de Amerikaanse.

Men is bezig met een nieuw systeem voor de longtransplantatiewachtlijst waarbij de medische urgentie zwaarder weegt dan de tijd op de wachtlijst, los van de al bestaande high urgency status.

In Nederland is de kans inderdaad groot dat we naar het urgentiesysteem gaan. Het uitsluiten van ex-rokers gaat mij niet te ver, het toelaten van ex-rokers tot de wachtlijst gaat mij te ver. Daardoor mag je roken tot je longen net zo elastisch raken als een stuk wc-papier en je niet meer in staat bent te roken en met een beetje geluk een paar nieuwe longen krijgt van de dokter.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #12 Gepost op: 5 januari 2016, 18:19:54
Bijna kwart Nederlanders wil organen doneren

VANDAAG, 11:45 BINNENLAND

Bijna een kwart van de Nederlanders is bereid om na zijn overlijden organen af te staan. Daarmee is het aantal donoren in 2015 licht gestegen ten opzichte van 2014.

In totaal staan nu 3,6 miljoen Nederlanders geregistreerd als donor. Een klein deel van de bevolking laat het aan de nabestaanden over en 11 procent heeft expliciet aangegeven geen donor te willen zijn.

Meer vrouwen dan mannen
lees verder: http://nos.nl/artikel/2078710-bijna-kwart-nederlanders-wil-organen-doneren.html
Samen sterk in de hulpverlening!