Middelbrand Swiss hotel Damrak 96 (één dode en 4 gewonden) - Amsterdam 15-1-2008

Auteur Topic: Middelbrand Swiss hotel Damrak 96 (één dode en 4 gewonden) - Amsterdam 15-1-2008  (gelezen 19519 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #20 Gepost op: 15 januari 2008, 20:13:16
blijf voorzichtig in wat je zegt... de brand is nog niet uit of we beginnen al met conclusies trekken: Laten we de berichtgeving maar eerst afwachten..! Misschien krijg je dan alsnog gelijk;)

Je bent me net voor. Die kant wilde ik ook op zoals je ziet. ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #21 Gepost op: 15 januari 2008, 20:15:59
Trieste zaak! Dit kan dus niet gebeuren bij een werkende brandmeldinstallatie/ontruimingsinstallatie die direct doormeld en een adequate interne organisatie.... :-X


Dit slaat nergens op om daar nu al over te beginnen,de aanwezigheid van een BMI garandeert alleen maar een snellere alarmering van de brandweer.Het garandeert niet dat er geen  doden meer vallen.Voor de kerst nog een zeer grote brand in een bejaardentehuis,keurig voorzien van BMI en een adequate BHV-organisatie.Maar wel een dode te betreuren.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #22 Gepost op: 15 januari 2008, 20:18:52
Is bekend, maar jij stelt wel heel makkelijk het volgende:

Hiermee stel je dat de BMI niet direct doormeldt en dat de interne organisatie niet adequaat is. Het is immers wel gebeurd.
Lijkt me een beetje voorbarig, omdat er nauwelijk feiten naar buiten zijn gebracht.

Daarnaast is er een utopie op veiligheid (Boutellier). Je kan het nooit 100% veilig maken en je kan dus ook niet stellen dat het niet kans gebeuren bij een werkende BMI & adequate interne organisatie.
Het risico blijft altijd aanwezig (al wordt het wel stukken kleiner, doordat de kans afneemt).

Ik nuanceer het ook in het daarop volgende bericht:

nuancering: als er geen opzet in het spel was

Als er geen opzet in het spel is en/of brandversnellende middelen dan heb je voldoende tijd bij een BMI (volledig in bedrijf) voor het waarschuwen en ontvluchten na activering van een automatische melder. Ook is dan de brand niet uitslaand bij aankomst.

Wat ik aanhaal zijn oorzaken dat het alsnog fout kan gaan. Ik ken genoeg voorbeelden uit mijn praktijk dat een BMI vertraagt staat (zonder toestemming) omdat steeds die vervelende brandweer langs komt. Ook ken ik voorbeelden (dat zal hier niet het geval geweest zijn) dat er alleen maar een nachtportier aanwezig is die niet van zijn plaats af mag...

Ook is mijn ervaring dat een melder op een hotelkamer vaak al afgaat door stoom van het douchen of roken op de kamer... Je moet eens kijken hoeveel loze meldingen er landelijk zijn voor hotels.  Als de brandweer dan aankomt en hij is al uitslaand dan is het geen standaard brandverloop geweest en hebben er andere factoren gespeelt...


Martijn Slotboom

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,279
  • Laten we het gezellig houden op het forum
Dode bij brand in Amsterdams hotel

anp | Gepubliceerd op 15 januari 2008, 20:14
Laatst bijgewerkt op 15 januari 2008, 20:17

 AMSTERDAM -  Bij een brand in een hotel in Amsterdam is dinsdagavond een vrouw om het leven gekomen. Een man raakte zwaargewond. De identiteit van de twee personen is nog onbekend. Dat liet een woordvoerder van de brandweer dinsdag weten.

Drie personeelsleden van het hotel moesten naar het ziekenhuis. Zij hadden last met ademhalen door de rook die bij de brand vrijkwam. Hoe de brand is ontstaan is onbekend.

De brand brak rond 18.15 uur uit in een kamer op de derde verdieping van het Swissôtel aan het Damrak in het centrum van de stad. De brand beperkte zich tot de kamer en kon snel worden geblust. Rond 19.00 uur was het vuur uit. Daarna konden de hotelgasten, die tijdelijk naar buiten moesten, terug naar binnen.

www.nhd.nl


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #24 Gepost op: 15 januari 2008, 20:24:26
Dit slaat nergens op om daar nu al over te beginnen,de aanwezigheid van een BMI garandeert alleen maar een snellere alarmering van de brandweer.Het garandeert niet dat er geen  doden meer vallen.Voor de kerst nog een zeer grote brand in een bejaardentehuis,keurig voorzien van BMI en een adequate BHV-organisatie.Maar wel een dode te betreuren.

Zonder nu weer een waarde oordeel over je brand uit te spreken: in een bejaardentehuis heb je over het algemeen vaak ook te maken met verminderd zelfredzame personen wat de zaak extra compliceert...  ;)


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
0120250  20:27:31 15-1-2008  SIGMATEAM AMSTERDAM: BEHOEFT GEEN REACTIE   CPA Amsterdam (NRK Amsterdam Leiding Groep O&V)

0120250  20:26:44 15-1-2008  NRK VOORALARM :BEHOEFT GEEN REACTIE   CPA Amsterdam (NRK Amsterdam Leiding Groep O&V)


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #26 Gepost op: 15 januari 2008, 21:28:31
Ik nuanceer het ook in het daarop volgende bericht:
nuancering: als er geen opzet in het spel was

Ook al is er wel opzet in het spel, gaat je stelling alsnog niet op.


Maar we dwalen af naar een andere discussie ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Daarmee besluiten we het, terug naar het topic!
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
0120250  20:27:31 15-1-2008  SIGMATEAM AMSTERDAM: BEHOEFT GEEN REACTIE   CPA Amsterdam (NRK Amsterdam Leiding Groep O&V)

0120250  20:26:44 15-1-2008  NRK VOORALARM :BEHOEFT GEEN REACTIE   CPA Amsterdam (NRK Amsterdam Leiding Groep O&V)

SIGMA/NRK Vooralarm meldingen hebben hier NIETS mee te maken.
Zijn proefalarmen.


Sam Hendrix

  • Gast
Was helaas een beetje laat door omstandigheden(ouders.... :P)
Maar hier toch maar even mijn foto's. Ben overigens niet tevreden... :(