Opsluitingen ?amersfoort? over de schreef

Auteur Topic: Opsluitingen ?amersfoort? over de schreef  (gelezen 2291 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

AMK

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 695
  • VPK io
Gepost op: 17 januari 2008, 21:33:23
Ik hoorde vandaag in het nieuws dat in volgens mij amersfoort de opsluitingen over de schreef gaan. Het maakt deel uit van een plan om het aantal geweldsdelicten naar beneden te brengen. Jongelui die bijvoorbeeld opgepakt worden omdat ze geweld gebruiken bij het uitgaan, mogen het hele weekend in de cel doorbrengen.
Wat mij betreft een prima oplossing, maar ik snap niet dat dat nu weer aangevochten wordt. Mensen die zoveel vrijheid niet aankunnen, gedragen zich wel na een weekendje cel. Nouja, oké, niet in alle gevallen maartoch.

Iemand hier een mening over?




ACKevin

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 17 januari 2008, 21:52:28
Wat is er dan over de schreef? Het feit dat ze enkele nachten op het bureau moeten blijven (goede zaak!) of dat er iets mis is met de toestanden in die cellen ofzo?


AMK

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 695
  • VPK io
Reactie #2 Gepost op: 17 januari 2008, 22:29:15
Dat ze in plaats van een nachtje een heel weekend in de cel moeten blijven. Nu vind men dat dat niet kan, omdat het onrechtmatige vrijheidsberoving zou zijn. Er moet eerst administratief werk gedaan worden dat in principe 2 minuten kost, maar dit laat de politie zitten tot het begin van de nieuwe week zodat ze verder in het weekend daar ook geen last meer van hebben. Ik vind het een goede zaak om ze langer op te sluiten.


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #3 Gepost op: 18 januari 2008, 16:43:28
Dat ze in plaats van een nachtje een heel weekend in de cel moeten blijven. Nu vind men dat dat niet kan, omdat het onrechtmatige vrijheidsberoving zou zijn. Er moet eerst administratief werk gedaan worden dat in principe 2 minuten kost, maar dit laat de politie zitten tot het begin van de nieuwe week zodat ze verder in het weekend daar ook geen last meer van hebben. Ik vind het een goede zaak om ze langer op te sluiten.
Hmm, 2 minuten? Jij hebt zeker geen ervaring met politiewerk?


AMK

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 695
  • VPK io
Reactie #4 Gepost op: 18 januari 2008, 20:47:15
Hmm, 2 minuten? Jij hebt zeker geen ervaring met politiewerk?

spreekwoordelijk bedoeld Max.


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #5 Gepost op: 18 januari 2008, 21:39:57
Rechter oordeelt over weekendarrangement

Amersfoort - De politierechter heeft donderdag een 21-jarige man uit Amersfoort veroordeeld tot een werkstraf en voorwaardelijke gevangenisstraf. De man was op 4 augustus en 22 december vorig jaar aangehouden wegens onder meer geweldpleging en bedreiging. Beide keren had de politie gebruik gemaakt van het zogenaamde ‘weekendarrangement’.

Het weekendarrangement is een verzamelnaam voor een pakket aan maatregelen van de politie in Amersfoort en het Openbaar Ministerie. Het houdt onder meer in dat wie in het weekend wordt opgepakt wegens een serieus vergrijp pas op maandag weer op vrije voeten wordt gesteld.
De advocaat van de verdachte betoogde dat het Openbaar Ministerie niet-ontvankelijk moest worden verklaard, omdat de termijn voor de inverzekeringstelling zou zijn misbruikt.

De officier van justitie stelde dat ook voor het uitbrengen van een dagvaarding iemand kan worden vastgehouden. Omdat pas op maandagmorgen alle relevante gegevens van een verdachte verzameld kunnen worden kan ook dan pas een dagvaarding worden uitgebracht, stelde hij. De rechter oordeelde dat het nog moeten uitbrengen van een dagvaarding op zich een zelfstandige grond is om de inverzekeringstelling te laten voortduren. Het Openbaar Ministerie was daarom ontvankelijk in haar vervolging.

De rechter oordeelde echter dat de man na de aanhouding op 4 augustus te lang had vastgezeten. De man had sneller een dagvaarding moeten krijgen. De aanhouding en de duur van de inverzekeringstelling op en na 22 december was wel conform de regels, oordeelde de rechter.
De man kreeg wegens verschillende vergrijpen een werkstraf van in totaal 170 uur en vier weken voorwaardelijke gevangenisstraf opgelegd. De rechter hield daarbij rekening met het feit dat de verdachte in augustus te lang was vastgehouden. Hiervoor trok hij veertig uur werkstraf van de eis af.

www.blikopnieuws.nl