Roepnummers Rode Kruis

Auteur Topic: Roepnummers Rode Kruis  (gelezen 35979 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Chopsticks

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 302
Reactie #40 Gepost op: 14 februari 2012, 14:14:05
Ach en als we het toch over eenheid hebben, bij de politie bestaat ook geen eenheid in roepnummers. Zo is in de ene regio xx.01 een noodhulpvoertuig en is in de andere regio dit een XX.21


EHBjOOST

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 387
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #41 Gepost op: 15 februari 2012, 14:34:29
Ook al ben je onafhankelijk dan is het toch goed om aan te sluiten bij landelijke onwikkelingen.
Voor alarmering van bijvoorbeeld O&V  lijkt me dit makkelijk.
Daarnaast is er geen eenheid, zo lijkt het via internet, in roepnummers.
Komt naar buiten toe niet professioneel over. Of is het excuus dat het NRKBbestaat uit zeer gemotiveerde vrijwilligers die zelf wat mogen bedenken?

Het nummersysteem van het landelijk Rode Kruis is een landelijke ontwikkeling. Sterker, ik denk dat het wel eens in je nadeel kan werken als je het zelfde soort nummerplan aan houd als de overheid. Zeker op een meldkamer waar je mogelijk een keer met een C2000 zou kunnen zitten als rode kruis centralist, is een vergissing dan snel gemaakt.

Het is dan handiger om afhankelijk van de afspraken met de VR en de Meldkamer een of een paar nummers toe te kennen aan een rode kruis meldkamer, Maar het nummer systeem van de eigen organisatie in stand te houden.

Elke organisatie heeft een systeem wat het beste bij hun organisatie past. Verder stelt de overheid ook eisen in vergunningen aan roepnummers en roepnamen. Deze moet je bij het aanvragen van een vergunning al doorgeven. Dit zal voor het RK niet anders zijn geweest. Tuurlijk kan zulke dingen altijd veranderen, maar of dit wenselijk is in een grote organisatie als het RK is maar de vraag.

Even heel practisch gezien,
Het is zelfs prettig als je op een meldkamer zit waar je radioverkeer van meerdere organisaties hebt, dat alle organisaties hun eigen roepnamen en reeksen hebben. Je kan aan de roepnaam/nummer horen op welke mobilofoon / portofoon het radio verkeer plaats vind.
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #42 Gepost op: 15 februari 2012, 14:56:02
Waar je dan mee eindigd is dat sommige eenheden drie roepnummers tegelijk hebben, eentje voor iedere meldkamer... Nou ik kan je vertellen dat dat niet echt een succes is... Ik denk dat je als RK je externe communicatie lekker via de VC/eigen meldkamer moet laten verlopen, maar voor interne communicatie is een landelijk plan wel degelijk van belang. Wat ga je anders doen bij interregionale opschaling?

In het kader van verwarring bij de GMK; Als je bij het aanroepen duidelijk de dienst vermeld scheelt dat heel veel, dat gebeurt ook op multi kanalen en dergelijke...  

Ik heb trouwens wel een in de wandelgangen gehoord dat bepaalde districten van het RK voorzien zouden worden van C2000, met welke motivatie is mij niet geheel bekend. Is daar ooit wat mee gebeurd?


EHBjOOST

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 387
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #43 Gepost op: 15 februari 2012, 15:13:55
Sommige eenheden kunnen dan inderdaad 2 nummers hebben. Wat in theorie nu ook zou kunnen.

Eenheden laat je in principe door de eigen meldkamer aan sturen en als ik op een RK VC zit en ook contact heb met een MKA roept de MKA me al op met Rode Kruis VC zandvoort. dus dat gebeurt al.

Ook bij interregionale opschaling gaat het bovenstaande op. De enige die met meerdere roepnummers kanalen werken zijn meestal de meldkamers en misschien een leidinggevende bij een inzet die dan nog even mee kan luisteren.
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,541
Reactie #44 Gepost op: 15 februari 2012, 17:17:11
Als er bij ons in de afdeling gebruikt gemaakt word van een gesloten net (met of zonder relais), word het 5 cijferige roepnummer volledig uitgesproken.
Dit omdat de NRK frequentie's landelijke freq's zijn en bij grote (landelijke) evenementen wij andere afdelingen/NCS'en horen en zij ons. Leuk als verbindelaar om collega's te spreken elders in het land, maar voor de hulpverlening verwarrend.

Vaak meegemaakt dat ik een 59.2** (station in Almere) riep en antwoord kreeg van een 35.2** (station in Amsterdam).


Vider

  • NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 493
Reactie #45 Gepost op: 15 februari 2012, 17:25:35
Ik heb trouwens wel een in de wandelgangen gehoord dat bepaalde districten van het RK voorzien zouden worden van C2000, met welke motivatie is mij niet geheel bekend. Is daar ooit wat mee gebeurd?
Die wandelgang is al heel wat jaren oud en loopt volgens mij dood
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw


frank1984

  • BHV, RK Rolde
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 36
Reactie #46 Gepost op: 26 april 2012, 20:30:41
Eens kijken of ik nog een klein beetje dit verhaal kan ophelderen, de opbouw van de roepnummers zit als volgt in elkaar:

Eerste nummer: Werkgebied
1: Landelijk
2: Utrecht
3: N. holland
4: Z. holland
5: Gelderland en Flevoland
6: Overijsel en N.O. Polder
7: Limburg en Friesland
8: Drenthe en N. Brabant
9: Zeeland en Groningen

Een aantal werkgebieden maken dus gebruik van hetzelfde eerste nummer, maar zullen elkaar door de geografische scheiding niet in de weg zitten.

Tweede nummer: Regio. De werkgebieden zijn weer onderverdeeld in regio's, let op, dit is niet hetzelfde als afdeling

Derde nummer: Afdeling

Vierde nummer: Functie, voertuig of post

Vijfde nummer: volgnummers van het vierde nummer

Daarbij geeft het vierde nummer aan waar je me te maken hebt:

0 = voertuig
1 = Verbindingscoördinator van de afdeling
2 = Plaatsvervangend verbindingscoördinator
3 = NCS / Basisstation
4 t/m 9 vrij voor posten

Als je nu bijvoorbeeld meerdere voertuigen hebt, kom je niet uit met bijvoorbeeld 86.70, maar dan gebruik je 86.701 en 86.702. Ditzelfde kun je doen met posten. Als je meer dan 6 posten hebt (86.74 t/m 86.79) dan kun je gaan werken met 86.741, 86.742 enz.

Bij de (plv) verb. coördinator en de NCS krijg je dus geen volgnummers, want er is er daar telkens maar 1 van.

Als je te maken krijgt met hele grote netten (bijvoorbeeld zoals bij de vierdaagse in Nijmegen) dan zijn er zoveel porto's + mobilofoons in omloop, dat je met deze roepnummers niet uitkomt. Dan worden er inderdaad reeksen van buiten Nijmegen gebruikt. Dit gaat dan echter in overleg met de Landelijke verbindingsdienst. Daarbij is er inderdaad ook nog een scheiding gemaakt tussen de verschillende netten zoals eerder gezegd. Logistiek, hulpverlening en organisatie zit op gescheiden netten. Dit maakt het op de meldkamer ook weer wat makkelijker, want je zit dan als centralist voor een specifiek net. Zo ben je niet het ene moment bezig een voertuig ergens heen aan het sturen en het volgende moment met een reanimatie bezig.

Ik hoop dat ik er een beetje in geslaagd ben het wat duidelijker te maken, ik heb me best gedaan in iedergeval  0098


RemcoV

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 299
Reactie #47 Gepost op: 27 april 2012, 10:01:02
Die wandelgang is al heel wat jaren oud en loopt volgens mij dood

In Amsterdam heeft Opvang & Verzorging wel de beschikking gekregen over een aantal C2000 portofoons. Die kunnen dan bij een inzet ook gebruikt worden voor onderling contact, maar het idee is (volgens mij) vooral een 'gegarandeerde' lijn met de MKA en AC-Gemeente/GHOR.

Remco
! Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel !


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,541
Reactie #48 Gepost op: 27 april 2012, 10:37:17
In Amsterdam heeft Opvang & Verzorging wel de beschikking gekregen over een aantal C2000 portofoons. Die kunnen dan bij een inzet ook gebruikt worden voor onderling contact, maar het idee is (volgens mij) vooral een 'gegarandeerde' lijn met de MKA en AC-Gemeente/GHOR.

Remco

Ook bij grote evenementen heeft de NCS in Amsterdam C2000 verbinding met of de MKA of de VC GHOR.


RemcoV

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 299
Reactie #49 Gepost op: 27 april 2012, 12:42:59
Ook bij grote evenementen heeft de NCS in Amsterdam C2000 verbinding met of de MKA of de VC GHOR.

Bij de (grote) evenementen waar ik bij betrokken was liep het contact met de MKA gewoon via het evenementennummer van de MKA. Denk dat dit mogelijk alleen is als de VC wordt ingezet zoals bij 4 mei. De porto komt dan uit de VC en is niet standaard bij het Rode Kruis.

De C2000 porto's van O&V zitten wel in de standaard uitrusting van het team Amsterdam.

Remco
! Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel !