Sprongredder / Springkussen / Springzeil

Auteur Topic: Sprongredder / Springkussen / Springzeil  (gelezen 17091 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Feder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 854
Gepost op: 22 januari 2008, 14:35:17
Ik woon in een aardig hoge flat, zo'n 52 meter boven de aardbodem. Mocht er een zodanige brand zijn dat ik niet meer naar beneden kan gaan (de kans dat zoiets gebeurd is vrij klein, maar je weet het maar nooit) dan zie ik slechts 1 oplossing, en dat is via het raam naar buiten. De ladderwagen en hoogwerker van Groningen halen mijn etage lang niet, dus dat wordt springen... Nu hoop ik dus maar dat de Groninger brandweer beschikt over springkussens. Op het internet zag ik dat in ieder geval de korpsen van Utrecht en Amsterdam over dergelijke kussens beschikken. Maar hoe is dat bij andere korpsen? Weet iemand in welke situaties een brandweerkorps moet beschikken over een springkussen? Of zijn daar geen regels voor? En tot welke hoogte kan je in zo'n kussen springen? Worden dit soort kussens nog vaak gebruikt? Ik ben benieuwd of iemand hier wat meer over kan vertellen.




ACKevin

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 22 januari 2008, 14:55:00
Wij hebben op de ladderwagen een springkussen, en tijdens een oefenavond is mij verteld dat deze geschikt was voor sprongen van 15 meter hoogte geloof ik.

Nu ben ik druk op zoek maar ik vermoed dat een springkussen BZK bepakking is..


hv-engeltje

  • brandweervrouw, instructeur EHBO - brandweer en aanverwante zaken
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
  • Instructeur: van alle markten thuis
Reactie #2 Gepost op: 22 januari 2008, 15:19:54
Even een aanvulling op Kevin zijn verhaal. We hebben op ons laddervoertuig een springkussen. Dit is voor de hoogte tussen een gewone opzetladder en het laddervoertuig. Vanaf de derde verdieping tot en met de vijfde verdieping ongeveer. Dit is geen standaardbepakking! En zal het hopenlijk ook nooit worden. Het is aangeschaft omdat de oude ladder langer duurde om op te zetten en ik denk dat als het kussen wordt afgekeurd deze ook van het voertuig zal verdwijnen.

In de acht jaar dat we het hebben is het.... nog nooit gebruikt  :o
Er is gewoon geen situatie waarin je het nodig zou hebben. Dus handig en nuttig? Lijkt me niet. Niet in Nederland met deze bouw die we hier aantreffen.

En ja, waar jij woont. Wat dacht je van het noodtrappenhuis. Het lijkt me dat er wel voorzieningen zijn getroffen om in geval van te kunnen vluchten. En als je het niet meer ziet zitten kun je of van tevoren verhuizen of gewoon afwachten. Springen is geen optie.

Begeef je naar de zijde van de straat en wacht op aanwijzingen van de brandweer. Dat is de beste optie. Springen???? :-[
It's me!


ACKevin

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 22 januari 2008, 15:26:06
Oh grappig om te weten, doet me wel denken aan de reclame waarbij de hoogste bieder gered wordt door de brandweer en recht heeft op het springkussen op de grond :P


Martijn Slotboom

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,279
  • Laten we het gezellig houden op het forum
Reactie #4 Gepost op: 22 januari 2008, 15:45:10
ik woon dus ook in een flat , 8e etage de hoogwerker van purmerend of desnoods zaandam halen deze hoogte met gemak +- 32meter masten


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #5 Gepost op: 22 januari 2008, 19:38:24
Toch snap ik die gedachte wel een beetje,...

(liever springen dan in de rook of brandende kamer staan)
Als je ook kijkt wat er toen op 11 september in NewYork gebeurt is, (die mensen sprongen ook de dood te gemoed..)
 :'( :'( :'(
Dat hoop ik nooit mee te maken....
Dat is eigenlijk ook een van de redenen om als ik in een hoog gebouw ben, te kijken hoe de ontruimingsprocedure is, en waar de nooduitgangen zijn... (vluchtwegen etc)

Dat is eigenlijk ook op mijn werk van toepassing, ik werk in een gebouw van 17 etages en 70 meter hoog, (zelf zit ik op de 9e, dus dat is nog wel te doen, qua ontruimen via het trappenhuis, maar bij een ander gebouw waar ik wel eens gewerkt heb, zat ik op de 32e etage! ga dan maar eens naar beneden lopen, bij een alarmering........ ^-^)
(wel goed voor je conditie...) 8)
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #6 Gepost op: 22 januari 2008, 19:52:19
Ik woon in een aardig hoge flat, zo'n 52 meter boven de aardbodem. Mocht er een zodanige brand zijn dat ik niet meer naar beneden kan gaan (de kans dat zoiets gebeurd is vrij klein, maar je weet het maar nooit) dan zie ik slechts 1 oplossing, en dat is via het raam naar buiten. De ladderwagen en hoogwerker van Groningen halen mijn etage lang niet, dus dat wordt springen... Nu hoop ik dus maar dat de Groninger brandweer beschikt over springkussens. Op het internet zag ik dat in ieder geval de korpsen van Utrecht en Amsterdam over dergelijke kussens beschikken. Maar hoe is dat bij andere korpsen? Weet iemand in welke situaties een brandweerkorps moet beschikken over een springkussen? Of zijn daar geen regels voor? En tot welke hoogte kan je in zo'n kussen springen? Worden dit soort kussens nog vaak gebruikt? Ik ben benieuwd of iemand hier wat meer over kan vertellen.



Een springkussen is een noodoplossing als de preventieve voorzieningen gefaald hebben en als de repressieve dienst je niet meer op een normale manier kan redden. Volgens mij zijn korpsen met springkussens in Nederland zeldzaam aan het worden. De preventieve eisen zijn van een zodanig niveau dat het niet meer nodig is dat je 'uit het raam stapt'.

Een woning is altijd zijn 'eigen' subbrandcompartiment. Dit houd in dat je in je woning altijd x minuten veilig bent voordat een brand bij de buren door/over slaat naar jouw woning. Vanaf de toegang van je woning kan je altijd twee kanten uit vluchten naar twee verschillende trappenhuizen. Binnen je woning is het verstandig om in zoveel mogelijke ruimten een rookmelder op te hangen die in het ideale geval (draadloos) gekoppeld zijn. Gaat er dan één rookmelder af in het begin van je woning dan hoor je het overal. Hang tenminste een rookmelder op in de route die je vanaf de verst gelegen verblijfsruimte naar de toegang van je woning moet lopen.
In nieuwbouw woningen zijn rookmelders al verplicht.

Een andere situatie is een portiekflat. De hoogste verdiepingsvloer van een portiekflat (nieuwbouw)  is nooit hoger dan 12,5 meter Daar kan je vanaf de toegang maar één kant op vluchten. Is er rook in het trappenhuis blijf dan gewoon in je woning met de deur dicht en ga bij een raam/balkon staan aan de straat kant van waar de brandweer je kan redden met een ladder / hoogwerker. Ook hier ben je  x minuten veilig voordat een brand bij je buren door/over slaat naar jouw woning. Ook hier zijn natuurlijk rookmelders in je woning belangrijk

Verhalen over het ontbreken van rookmelders: http://www.rookmelders.nu/boxtel.php

Verhalen over het aanwezig zijn van rookmelders: http://www.rookmelders.nu/nw.php


Siebert

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Reactie #7 Gepost op: 22 januari 2008, 21:14:55
Wij hebben op de ladderwagen een springkussen, en tijdens een oefenavond is mij verteld dat deze geschikt was voor sprongen van 15 meter hoogte geloof ik.

Nu ben ik druk op zoek maar ik vermoed dat een springkussen BZK bepakking is..

http://www.lfr.nl/contents/pages/81424/voorschriftbepakkingtsv12051997.pdf

Springkussen is geen standaard bepakking, maar wel optioneel. De bepakkingslijst van BZK geeft aan:

Citaat
"Afhankelijk van het verzorgingsgebied en/of de risicodekking in de regio kunnen de volgende materialen toegevoegd worden aan de bepakking
...
1 Redmateriaal voor personen zoals springbalg/springkussen volgens DIN 14151, teil 1 t/m 3."

(Nooit geweten trouwens. Zo zie je maar weer, leer je toch nog iets op zo'n forum.)

Eén ding weet ik dan weer wel (bijna zeker): in Groningen hebben ze niet van die kussens!

Als je dus boven de 30 meter woont, zorg dan voor rookmelders. Je kunt dan in ieder geval op tijd een brand ontdekken. Indien vluchten niet meer mogelijk is, dan zit er niets anders op dan te wachten op de brandweer, die middels een binnenaanval zal proberen de brand te blussen. Zorg in ieder geval dat je zelf de deuren dicht houdt en probeer via een raam in ieder geval frisse lucht te krijgen. Het kan nog helpen om natte doeken onder de deur te leggen om de rook tegen te houden.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #8 Gepost op: 22 januari 2008, 21:34:22

In de acht jaar dat we het hebben is het.... nog nooit gebruikt  :o
Er is gewoon geen situatie waarin je het nodig zou hebben. Dus handig en nuttig? Lijkt me niet. Niet in Nederland met deze bouw die we hier aantreffen.


In Amsterdam worden ze toch gemiddeld 1 x per maand ingezet, meestal is dit voor zelfmoordpogingen of mensen die dreigen te vallen....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #9 Gepost op: 22 januari 2008, 21:35:32
In Amsterdam worden ze toch gemiddeld 1 x per maand ingezet, meestal is dit voor zelfmoordpogingen of mensen die dreigen te vallen....

Preventief ingezet of daadwerkelijk en met succes gebruikt?