Sprongredder / Springkussen / Springzeil

Auteur Topic: Sprongredder / Springkussen / Springzeil  (gelezen 17090 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ACKevin

  • Gast
Reactie #20 Gepost op: 24 januari 2008, 16:19:51
ik heb ook geen idee of zoiets geschikt is voor een sprong van 50 meter.

Er is al meerdere keren aangegeven van niet  ::)

En een helikopterredding klinkt spectaculair maar ik denk niet dat dat gaat gebeuren ;) Dit gebeurde zelfs nog niet bij 9/11 in amerika :P


hv-engeltje

  • brandweervrouw, instructeur EHBO - brandweer en aanverwante zaken
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
  • Instructeur: van alle markten thuis
Reactie #21 Gepost op: 25 januari 2008, 08:30:53
Als je de trappen niet meer afkan ben je waarschijnlijk niet meer onder de levenden hoor. Is het gebouw ingestort. Dan heeft het geen nut een redding te doen...
Maar dit is een what if... discussie aan het worden. Probeer je een normale flat voor te stellen met een woningbrand. Is dat nou iets waarom je niet de trap op kunt? We doen bij de brandweer niets anders  :P
It's me!


ACKevin

  • Gast
Reactie #22 Gepost op: 25 januari 2008, 12:40:02
haha ik geef op ;)


Jelmer

  • Bevelvoerder i.o, Brandweer Heerenveen; Ambulancechauffeur Kijlstra Ambulancezorg
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 965
Reactie #23 Gepost op: 25 januari 2008, 16:55:53
Vroeger en nu (klikkerdeklik)


Feder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 854
Reactie #24 Gepost op: 27 januari 2008, 01:29:02
Vroeger en nu (klikkerdeklik)

Leuke filmpjes. Ik was ze ook al tegengekomen in mijn speurtocht naar 'sprongredders' (wat toch een vreselijk woord! Alsof een redder gaat springen). Met springkussens van 7 x 5,5 meter zouden zelfs sprongen van 60 meter hoogte opgevangen kunnen worden! Er is dus nog een beetje hoop voor mij  :P


Feder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 854
Reactie #25 Gepost op: 4 februari 2008, 09:52:27
Dat springkussens toch wel heel nuttig kunnen zijn, las ik zojuist in een artikel over een brand in een woonblok in Ludwigshafven (Dld). Daar zijn bij een brand in een woongebouw van 4 lagen 9 mensen omgekomen en 60 gewond geraakt. Omdat de vluchtweg naar beneden was afgesloten door brand in het houten trappenhuis, was het raam de enige ontsnappingsmogelijkheid. Ik vermoed dat de springkussen(s) hier veel mensen het leven hebben gered, want ik kan me niet voorstellen dat tientallen mensen hier met ladders gered hadden kunnen worden.

"Bei den Rettungsaktionen spielten sich nach Angaben der Polizei dramatische Szenen ab. Bewohner warfen Kinder in die Arme der Feuerwehrleute und sprangen selbst. Dabei hätten sich mehrere schwer verletzt, erklärte eine Sprecherin. Helfer hatten vor dem Haus Sprungkissen ausgelegt."
Meer info op : http://www.swr.de/nachrichten/rp/-/id=1682/nid=1682/did=3123504/1h4l9ra/index.html of (met diverse foto's) op
http://www.morgenweb.de/nachrichten/fotostrecken/ansicht/3214.html


Tjin

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 60
Reactie #26 Gepost op: 4 februari 2008, 15:45:38
Op een luchtkussen kan steeds maar alleen één persoon opgevangen worden, met redelijke hoge risico's. Een hoogwerker kan tenminste per keer meerdere personen neerlaten, met een stuk minder risico's, dus echt sneller gaat het volgens mij niet, wel gevaarlijker.

Feder, terug komen op jouw situatie, als je écht perse voorbereid wilt zijn om van een flat af te komen, zonder gebruikt te maken van de trappen, neem dan wat abseil cursussen en materiaal.


ACKevin

  • Gast
Reactie #27 Gepost op: 4 februari 2008, 16:07:26
Dat springkussens toch wel heel nuttig kunnen zijn, las ik zojuist in een artikel over een brand in een woonblok in Ludwigshafven (Dld). Daar zijn bij een brand in een woongebouw van 4 lagen 9 mensen omgekomen en 60 gewond geraakt. Omdat de vluchtweg naar beneden was afgesloten door brand in het houten trappenhuis, was het raam de enige ontsnappingsmogelijkheid. Ik vermoed dat de springkussen(s) hier veel mensen het leven hebben gered, want ik kan me niet voorstellen dat tientallen mensen hier met ladders gered hadden kunnen worden.

"Bei den Rettungsaktionen spielten sich nach Angaben der Polizei dramatische Szenen ab. Bewohner warfen Kinder in die Arme der Feuerwehrleute und sprangen selbst. Dabei hätten sich mehrere schwer verletzt, erklärte eine Sprecherin. Helfer hatten vor dem Haus Sprungkissen ausgelegt."
Meer info op : http://www.swr.de/nachrichten/rp/-/id=1682/nid=1682/did=3123504/1h4l9ra/index.html of (met diverse foto's) op
http://www.morgenweb.de/nachrichten/fotostrecken/ansicht/3214.html


4 bouwlagen is zo'n 12 meter.. een ladderwagen of hoogwerker komt tot 30 meter.. ik kan uit dat duitse stukje tekst alleen opmaken dat het springkussen is klaargelegd.. mijn duits is niet zo heel goed maar staat er ook dat ze via het springkussen veilig beneden stonden, of via een redvoertuig?


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #28 Gepost op: 4 februari 2008, 19:06:42
Maar even inhaken op dit topic...

ALS er een situatie is waarbij de redding van benedenaf niet mogelijk is, (vluchtweg afgesloten, alleen nog de uitweg via het raam), Waarom zou er dan niet TOCH een springkussen neergelegd worden?

Zoals je vaak in Azie en Amerika ziet, springt men bij een behoorlijke brand op hoogte, vaak uit het raam... (om de vuurzee te ontvluchten).

Dan is elk beetje "zachter" vallen, toch goed meegenomen?

Dan zou je dus eigenlijk dat springkussen als noodontsnapping moeten gebruiken....
(zoals je bij auto te water als noodontsnapping de voorruit er uit zou moeten kunnen drukken....)
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


Tjin

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 60
Reactie #29 Gepost op: 5 februari 2008, 12:14:19
Maar even inhaken op dit topic...

ALS er een situatie is waarbij de redding van benedenaf niet mogelijk is, (vluchtweg afgesloten, alleen nog de uitweg via het raam), Waarom zou er dan niet TOCH een springkussen neergelegd worden?

Zoals je vaak in Azie en Amerika ziet, springt men bij een behoorlijke brand op hoogte, vaak uit het raam... (om de vuurzee te ontvluchten).

Dan is elk beetje "zachter" vallen, toch goed meegenomen?

Dan zou je dus eigenlijk dat springkussen als noodontsnapping moeten gebruiken....
(zoals je bij auto te water als noodontsnapping de voorruit er uit zou moeten kunnen drukken....)

Als je op een dermate hoogte zit, waar de redvoertuig je niet meer naar beneden kan halen, dan ben je al veel te hoog voor de springkussen, ...als je hem al vanaf die hoogte het weet te raken. Je geeft mensen alleen maar valse hoop, kan je beter iets nuttigers in de wagen zetten. En ik moet zeggen zo een harde doffe klap went toch niet echt...