Sprongredder / Springkussen / Springzeil

Auteur Topic: Sprongredder / Springkussen / Springzeil  (gelezen 17092 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #10 Gepost op: 22 januari 2008, 21:58:35
Laat ik het zo zeggen, ze worden ongeveer 1 x per maand opgeroepen voor een inzet sprongredder, vaak betekend dit uitvouwen en klaar leggen. Negen van de tien keer weet de politie (al dan niet het ArrestatieTeam of onderhandelaars) het op te lossen. Ik kan me geen voorbeelden voor de geest halen, dat ie daarwerkelijk iemand heeft opgevangen.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #11 Gepost op: 22 januari 2008, 22:09:17
Precies. Hoe nodig/nuttig is het dan?

Ik heb het in ieder geval nog nooit gehoord/gelezen in de afgelopen 10? jaar dat een kussen daadwerkelijk zijn nu heeft bewezen in NL. Misschien dat iemand anders er ervaring mee heeft?


Feder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 854
Reactie #12 Gepost op: 23 januari 2008, 15:32:18
Voor degenen die denken dat ik me echt zorgen maak over m'n veiligheid; dat valt wel mee hoor ;-)   Ik woon in een nieuwbouwflat, gebouwd conform de laatste veiligheidsnormen. Er is een noodtrappenhuis en de woning is voorzien van meerdere rookmelders. Daarnaast zijn de woningen een uur brandwerend, en als ik het me goed herinner zijn de binnenruimtes een half uur. Dus qua veiligheid zit het wel goed, lijkt me.

Maar toch... ik ben gewoon benieuwd in welke mate er nog springkussens (o nee, sprongredders) zijn, en hoe vaak die worden gebruikt. In de media lees ik er namelijk vrijwel nooit iets over. Met de komst van steeds meer hoge gebouwen lijkt het me overigens niet verkeerd als de brandweer overal, althans waar gebouwen zodanig hoog zijn dat met een HW/AL niet alle etages bereiken kunnen worden, binnen 1 uur kan beschikken over een dergelijk redmiddel. Je zou de sprongredders misschien regionaal kunnen spreiden. Dan heb je aan ongeveer 10 hiervan genoeg om landelijke dekking te krijgen.


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #13 Gepost op: 23 januari 2008, 17:28:51
Ehm, hoe hoog denk je dat je kan gaan met het gebruik van een sprongredder?

HV-Engeltje beschreef eerder in het topic al dat het gebruik met name bedoeld is voor de hoogte van 3 tot 5 verdiepingen. Je kan je ook wel voorstellen dat bij grotere hoogtes de valsnelheid toch echt te groot wordt voor het kussen. Ook zal het steeds moeilijker worden het "kussen" te raken...


ACKevin

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 23 januari 2008, 23:54:42
Als er zoiets landelijk zou moeten komen kan je voorstellen om zo'n systeem te gebruiken wat in circussen is opgebouwd, of bij 'levende kanonskogels'. Een groot net, die je aardig hoog kan hangen dmv statieven en dergelijke..


hv-engeltje

  • brandweervrouw, instructeur EHBO - brandweer en aanverwante zaken
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
  • Instructeur: van alle markten thuis
Reactie #15 Gepost op: 24 januari 2008, 15:11:53
Het is een stuk veiliger om maatregelen te treffen dat iemand niet hoeft te springen... Kijk naar de nieuwbouwflats. Het lijkt me niet bevoordelijk. Ik zou in elk geval nooit springen al staan er tien man te duwen :D

Maar ja, ik durf niet eens van de hoge springplank in het zwembad. Het is geen geschikt redmiddel. Niet iedereen zal er gebruik van maken. Of zie je oma al springen? Of wat dacht je van de buurman met hoogtevrees?  ^-^
It's me!


ACKevin

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 24 januari 2008, 15:41:46
Dan moet hij niet in een flat gaan wonen zoals je al zei :P Maar als we uitgaan van het worst case scenario..? geen mogelijkheid om via de trappen naar beneden te gaan en de hoogwerker of ladder haalt jou balkonnetje niet.. :P


hv-engeltje

  • brandweervrouw, instructeur EHBO - brandweer en aanverwante zaken
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
  • Instructeur: van alle markten thuis
Reactie #17 Gepost op: 24 januari 2008, 15:50:06
Dan wacht je op hulp. Of wil je wachten tot de mensen beneden iets in elkaar hebben gezet en dat je dan kan springen (er zijn 20 wachtenden voor je).
Gewoon afwachten tot er een binnenaanval is ingezet.  8)

Het systeem van sprinkussens- dingen om mensen van grote hoogte op te vangen is er nooit gekomen omdat het niet haalbaar is. Het is onveilig, duurt te lang om op te zetten en de reddingscapaciteit is niet groot. Allemaal redenen om dit niet in te voeren lijkt me.
En ons springkussen? Misschien wordt het ooit wel een keer gebruikt voor iets anders. Als het afgekeurd is als luchtkasteel voor de jeugdbrandweer bijvoorbeeld  ;D
It's me!


ACKevin

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 24 januari 2008, 15:52:18
Dat kan ook nog ja ;) Maar even uit nieuwsgierigheid, als je een trap niet af kan, kan je hem ook niet op (even het meest rampzalige scenario he ;) ), dus niet via de trappen en ook niet via de liften. Hoe worden dan de personen gered? Een stuk zagen uit de balkonnen ofzo? en dan via een laddertje eruit..


Feder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 854
Reactie #19 Gepost op: 24 januari 2008, 16:17:36
Hmmm, ik weet al iets! Ik koop gewoon heel veel lakens. Die kan ik dan aan elkaar knopen, zodat ik.... O nee, dat durf ik echt niet! Ik heb al hoogtevrees als ik bovenop een normale ladder sta. En zo'n springkussen; ik heb ook geen idee of zoiets geschikt is voor een sprong van 50 meter. Misschien moet ik dan toch maar een parachute ofzo kopen. Voor het geval dat ;) - Maar goed, ik stelde de vraag natuurlijk uit nieuwsgierigheid en niet uit bezorgdheid. Ik zat nog te denken aan vluchten naar boven, om dan met een helicopter van het dak te worden geëvacueerd. Volgens mij is dat toch wel de beste oplossing, in het geval de vluchtweg naar beneden helemaal is afgesloten.