Acute zorg nieuwtjes

Auteur Topic: Acute zorg nieuwtjes  (gelezen 237966 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #10 Gepost op: 21 februari 2008, 10:18:40
Ziekenhuis meldt elk vermoeden kindermishandeling
Uitgegeven: 19 februari 2008 18:54
Laatst gewijzigd: 19 februari 2008 19:33

DEN HAAG - Verpleegkundigen van de Haagse ziekenhuizen Antoniushove en Westeinde doen sinds twee maanden melding van ieder geval waarbij zij kindermishandeling vermoeden. Door het zelfbedachte protocol is het aantal meldingen vertienvoudigd.
ANP

Zorgmanager Frans de Voeght van Medisch Centrum Haaglanden (MCH), waarin de twee ziekenhuizen verenigd zijn, bevestigde dinsdag een bericht hierover in NRC Handelsblad.

"Normaal gesproken deden wij alleen melding bij het Advies- en Meldpunt Kindermishandeling (AMK) als een kind letsel heeft waaruit mishandeling zou kunnen blijken. Nu trekken wij ook aan de bel als de sociale omstandigheden zorgelijk zijn''.

Huiselijk geweld

Als voorbeeld noemt De Voeght huiselijk geweld. "Een moeder die door haar man wordt geslagen, of een ouder die een zelfmoordpoging doet: volgens het bestaande protocol is dat geen reden om het AMK te bellen. Maar wij zien wel reden om eens te onderzoeken hoe het met de kinderen in zo'n huishouden gaat.''

Meldingen

In 2007 deden medewerkers van de spoedeisende hulp van het MCH ongeveer een keer per maand melding bij het AMK. Dit aantal is inmiddels gestegen naar tien. "Wij vertellen de ouders dat wij contact opnemen met het AMK. Het Meldpunt onderneemt altijd actie, na alle meldingen gaat er iemand van het AMK bij het gezin in kwestie langs'', zei De Voeght.

Evaluatie

Het nieuwe protocol moet nog worden geëvalueerd. "Als blijkt dat er inderdaad meer aan de hand is in de gezinnen waar wij mishandeling vermoeden, dan wordt het protocol waarschijnlijk ook in andere ziekenhuizen in de Haagse regio ingevoerd'', aldus De Voeght.

bron


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #11 Gepost op: 7 maart 2008, 15:10:24
Het Nederlands Triage Systeem wordt getest


In proefregio’s wordt het NTS voor de telefonische en fysieke triage getest. De triagecriteria in het NTS zijn niet wezenlijk anders dan die van de huidige sectorale systemen, maar het is uniek en vernieuwend dat alle zorgverleners één taal spreken en één systeem gebruiken bij de beoordeling van klachten en vragen. Als de pilot slaagt zullen de disciplines die nu elk hun eigen triagesysteem hanteren overgaan op het NTS.

Meer informatie over de keuze van de proefregio’s en de uitvoering van de pilot vindt u in de nieuwsbrief (pdf).

Bron: http://nhg.artsennet.nl/content/articles/10042/AMGATE_6059_104_TICH_R206798159934393//


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #12 Gepost op: 8 maart 2008, 20:04:27
Immediate Transfer for PCI After Thrombolysis for STEMI
For some high-risk STEMI patients, immediate transfer for PCI improves outcomes, but which patients benefit most from immediate transfer remains unclear.

Primary percutaneous coronary intervention (PCI) is considered the best reperfusion strategy for patients with ST-segment-elevation myocardial infarction (STEMI) when it is available within 90 minutes. If PCI is not rapidly available, thrombolysis is the treatment of choice. Would patients benefit from immediate PCI after thrombolysis?

In a prospective study, 600 patients aged 75 years who presented to non-PCI hospitals in France, Italy, and Poland with high-risk STEMI (Killip class >2, left ventricular ejection fraction 35%, new left bundle branch block, previous MI, or extensive ST-segment elevation) were treated with half-dose reteplase plus abciximab, heparin, and aspirin. Patients were then randomized to be either immediately transferred to a PCI-capable center for emergency coronary angiography with rescue PCI as indicated or to be selectively transferred only for clinical deterioration (persistent pain, hemodynamic instability, persistent electrocardiogram changes) or lack of evidence of post-thrombolysis reperfusion (defined as presence of recurrent pain and ST-segment deviation or T-wave inversion more than 12 hours after thrombolysis, despite maximal therapy). Patients with prior bypass surgery or stent placement, cardiogenic shock, or severe chronic renal or hepatic insufficiency were excluded.

In the immediate-transfer group, 97.0% of patients underwent angiography, and 85.6% underwent rescue PCI. In the selective-transfer group, 35.7% of patients underwent angiography and 30.3% underwent rescue PCI. The rate of the primary outcome — a composite of death, reinfarction, or refractory ischemia at 30 days — was significantly higher in the selective-transfer group than in the immediate-transfer group (10.7% vs. 4.4%). Incidences of major bleeding and of stroke did not differ between groups.

Comment: Patients in this study received half-dose reteplase plus abciximab rather than full-dose reteplase. Nevertheless, the better outcomes in the immediate-transfer group suggest that high-risk STEMI patients should be transferred immediately to PCI-capable centers for angiography after thrombolysis. Whatever dosing regimen is used, one point is clear: Emergency physicians working in non–PCI-capable facilities should know how to gain access to a 24/7 system for rapid transfer to a PCI-capable center for acute STEMI patients who do not respond to thrombolytic therapy.

— Kristi L. Koenig, MD,
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #13 Gepost op: 8 maart 2008, 23:11:32
bron?


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #14 Gepost op: 8 maart 2008, 23:24:35
Published in Journal Watch Emergency Medicine March 7, 2008
Covering:
Di Mario C et al. Lancet 2008 Feb 16; 371:559
Danchin N and Armstrong PW. Lancet 2008 Feb 16; 371:534
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #15 Gepost op: 10 maart 2008, 15:20:21
Minder opnamen na hartinfarct
Geplaatst op: 10-03-2008 om: 13:16

 
 Reageer op dit bericht

 
Het aantal ziekenhuisopnamen na een acuut hartinfarct is sinds 1995 met bijna een derde gedaald. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

 
Volgens het CBS zijn in 2005 twaalf mensen per tienduizend inwoners in het ziekenhuis opgenomen vanwege een acuut hartinfarct. Bij de mannen was de daling van het aantal opnamen het sterkst: 34 procent. Het aantal opnamen van vrouwen daalde met 27 procent.
De statistici van het CBS zien een verband tussen de daling van het aantal opnamen na een hartinfarct en de daling van het aantal patiënten met een te hoog cholesterol en een veranderde leefstijl, zoals minder roken.  


Bron: http://www.mednet.nl/content/html/38.asp?nb_id=8932


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #16 Gepost op: 10 maart 2008, 16:55:16
http://www.ad.nl/diagnose/2123324/Hoestdrank_gevaarlijk_voor_babyrsquos.html

maandag 10 maart 2008
Hoestdrank gevaarlijk voor baby’s

De Stichting Wiegedood waarschuwt voor de risico’s van hoestdrank en andere drogisterijmiddeltjes.
afbeelding vergroten
Volgens de stichting hebben hoestmiddeltjes geen effect en kunnen zij zelfs nadelig zijn voor baby’s.

De Stichting Wiegedood baseert zich op onderzoek dat is gepubliceerd in Pediatrics. Daaruit blijkt dat verkouden kinderen jonger dan 2 jaar beter goed kunnen drinken en eten in plaats van hoestdrankjes te gebruiken.

Hoewel bijwerkingen van drogisterijmiddeltjes niet vaak voorkomen, kunnen ze wel gevaarlijk zijn, zoals hartritmestoornissen, stuipen en bewustzijnverlies.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #17 Gepost op: 12 maart 2008, 19:18:35
Citaat
Comment: Patients in this study received half-dose reteplase plus abciximab rather than full-dose reteplase. Nevertheless, the better outcomes in the immediate-transfer group suggest that high-risk STEMI patients should be transferred immediately to PCI-capable centers for angiography after thrombolysis. Whatever dosing regimen is used, one point is clear: Emergency physicians working in non–PCI-capable facilities should know how to gain access to a 24/7 system for rapid transfer to a PCI-capable center for acute STEMI patients who do not respond to thrombolytic therapy.

Hier vinden ze het al broodroof als we iemand meteen meenemen naar een PCI-centrum.

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #18 Gepost op: 22 maart 2008, 14:03:08
http://www.telegraaf.nl/binnenland/3614805/_Nolly_maakte_eigen_operatie_mee__.html

Nolly maakte eigen operatie mee
door Rene Steenhorst

AMSTERDAM -  Nolly Meerstadt maakte onlangs haar eigen hartoperatie helemaal mee: de narcose werkte niet goed. 'Ik lag te huilen onder mijn iglo'
De hel op de operatietafel: je eigen operatie meemaken maar niks kunnen zeggen

HET MOET DE absolute hel zijn: 'live' je eigen hartoperatie bijwonen, bewust meemaken hoe je borstbeen met een snerpende cirkelzaag wordt geopend, het chirurgisch mes ín je voelen snijden... en NIET om hulp kúnnen roepen!

Omdat spierverslappers je gevangen houden. Niemand van de artsen of verpleegkundigen die merkt dat je wakker geworden bent. Horrorstory, waar gebeurd!

Net als die, jaarlijks, circa 1600 andere situaties van onbedoeld ontwaken tijdens de anesthesie (narcose) in Nederlandse operatiekamers. Sinds deze feiten onlangs bekend werden, komen soms huiveringwekkende ervaringen vrij. Dus, lees dit verhaal níet als u binnenkort moet worden geopereerd!

Nolly Meerstadt (81) kreeg onlangs een pacemaker. In het Slotervaartziekenhuis in Amsterdam. Om de regelmaat van haar hart te herstellen. Relatieve routine-ingreep onder anesthesie, kwestie van ongeveer een uur.

Maar al die tijd was zij er getuige van hoe het operatieteam bij haar het platte doosje met ritme bewakende elektronica onder haar sleutelbeen plaatste, de verbindingen met haar hart legde en vervolgens haar huid weer sloot.

,,Het was een afschuwelijke ervaring", zegt de vrouw die de overigens goed werkende pacemaker ,,wel als een duidelijke verbetering" van haar conditie ervaart en weer ,,veel meer lucht" heeft dan ze daarvoor had.

,,Ik heb liggen huilen van de pijn onder mijn 'iglo'. Want zo noem ik de kap met een soort raampje waaronder ik lag op de operatiekamer. Daardoorheen zag ik, al die tijd, de dokter druk aan het werk. Ik kon helemaal niets doen, maar voelde álles: ik riep 'au!' toen het mes erin ging, het voelde alsof ze een luikje onder mijn sleutelbeen sneden, maar later bleek het een klein sneetje van een centimeter of vier, vijf te zijn. Meer niet.

Dat eerste 'au' hoorde de dokter, waarop hij zei 'voelt u dat?' Onmiddellijk liet hij verdoving bijspuiten, en daarna nog een aantal keer. Ze waren vervolgens zó met de ingreep bezig dat ze niets van mijn verdere paniek in de gaten hadden. Ik had vreselijk veel pijn. Dacht ook dat ze mijn sleutelbeen hadden doorgezaagd, maar waren daaronder natuurlijk erg aan het wroeten om de pacemaker op zijn plek te krijgen. Dit vergeet ik nooit meer."

Ontwaken tijdens een narcose staat bekend als 'awareness'. Het is de nachtmerrie van de meeste operatiepatiënten. Veel gestelde vraag is dan ook: ,,Dokter, ik word toch niet wakker tijdens de operatie?" En meestal gebeurt dat ook niet. Maar soms wel...

Zoals bij 'Virginie'. Op één van de internet-fora vertelt zij aangrijpend van haar bewust meegemaakte baarmoederverwijdering. Tijdens de ingreep werd ze plots wakker door een hard geluid, dichtbij haar. ,,Ik merkte dat men met mijn buik bezig was, zonder dat ik pijn voelde." Uit alle macht trachtte zij kenbaar te maken dat zij was ontwaakt.

,,Ik probeerde mijn ogen te openen of iets te zeggen, maar dat lukte niet. Uiteindelijk kon ik mijn voet en mijn hoofd licht bewegen. En hoorde iemand daarop uitleggen: 'O, dat bewegen, dat zijn onwillekeurige spiertrekkingen.' Ik voelde me zó machteloos, probeerde vervolgens heel beheerst mijn voet en hoofd te blíjven bewegen, zonder dat het op spierkrampen zou lijken. Later vernam ik dat het precies zo gegaan was als ik hier vertel."

Of zoals een patiënte uit Friesland, Femmy uit Oosterwolde, die in 1999 in het ziekenhuis De Tjongerschans te Heerenveen, via een keizersnede onder algehele anesthesie een kind kreeg en tóch precies voelde wat er gebeurde. Eerst die vliegensvlugge, vlijmscherpe beweging van het operatiemes in haar buik.

Gevolgd door de loodzware druk op haar buik van handen die haar kind uit haar baarmoeder tilden. Maar ook de metalen 'spreiders' die de wond openhielden tót het moment dat ze weer werd gehecht - steek voor steek, huidlaag voor huidlaag. Dit alles gebeurde bij vol bewustzijn, evenals het terugtrekken van de ruw aanvoelende beademingsbuis uit haar luchtpijp. Ze is het nooit meer vergeten.


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #19 Gepost op: 22 maart 2008, 17:00:31
Sorry Palmpie maar berichten uit de Telegraaf zijn nu niet bepaald de meest betrouwbare berichten wanneer het over de gezondheidszorg gaat en dit is weer zo'n tendentieus geschreven bericht.

Als eerste wil ik wel even duidelijk maken dat ik awareness nu niet wil ontkennen bagatelliseren maar dit artikel staat vol onzin.

Ze beginnen met horrorteksten van snerpende cirkelzagen in je brstbeen en vervolgens gaat het over een pacemaker-implantatie. Voor degenen die niet weten hoe dat gaat het is een ingreep die 9 van de 10 keer met een lokale verdoving geplaatst wordt middels een kleine snee (+/- 4 cm) net onder je sleutelbeen. waarna er een bloedvat aangeprikt wordt waardoor een draad wordt opgevoerd richting het hart.

Er komt geen cirkelzaag aan te pas, het borstbeen blijft onaangeroerd.

Het lijkt er eerder op dat hier te weinig lokale verdoving is toegepast en dus niet de beruchte awareness.

Verder worden de verhalen van internetfora gehaald, nu ook niet bepaald betrouwbare bronnen.

Wel is het zo dat tijdens een keizersnede awareness relatief vaak voorkomt, de reden hiervoor is dat met name in het begin weinig anesthesie wordt gegeven om te voorkomen dat het kind te suf ter wereld komt. Sommige anesthesiologen waarschuwen hier dan ook vooraf voor zodat de vrouw niet direct in paniek raakt.