Acute zorg nieuwtjes

Auteur Topic: Acute zorg nieuwtjes  (gelezen 240202 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Feder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 854
Reactie #150 Gepost op: 27 juli 2010, 15:03:20
'Eén afdeling spoedeisende hulp kan dicht'

DEN HAAG - De afdeling spoedeisende hulp van het Refaja Ziekenhuis in Stadskanaal of die van het Sint Lucas Ziekenhuis in Winschoten kan dicht. Dit concludeert het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) na onderzoek. Als één van deze twee afdelingen sluit, kunnen patiënten nog binnen de wettelijk vereiste drie kwartier bij een ziekenhuis komen, stelt het RIVM. Minister Ab Klink van Volksgezondheid neemt binnenkort een besluit. De Groninger ziekenhuizen zijn bezorgd over de verschraling van de zorg. (bron: http://www.rtvnoord.nl/nieuws/nieuws.asp?pid=93501)

Weet iemand waar ik het betreffende onderzoeksrapport van het RIVM kan vinden? Als het RIVM alleen heeft gekeken naar de grens van 45 minuten, dan vrees ik dat nog veel meer SEH's moeten sluiten. Gelet op de kaart van het RIVM (www.rivm.nl/vtv/object_map/o3062n26907.html) dan kunnen er dus ook SEH's dicht in Hengelo, Eindhoven (meerdere), Amsterdam (meerdere), Sittard, Den Bosch, Nijmegen, Rotterdam (meerdere), Roosendaal, Delft, Dordrecht, Haarlem, Almere, Purmerend, Weert bla bla bla...


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #151 Gepost op: 27 juli 2010, 15:56:42
'Eén afdeling spoedeisende hulp kan dicht'

DEN HAAG - De afdeling spoedeisende hulp van het Refaja Ziekenhuis in Stadskanaal of die van het Sint Lucas Ziekenhuis in Winschoten kan dicht. Dit concludeert het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) na onderzoek. Als één van deze twee afdelingen sluit, kunnen patiënten nog binnen de wettelijk vereiste drie kwartier bij een ziekenhuis komen, stelt het RIVM. Minister Ab Klink van Volksgezondheid neemt binnenkort een besluit. De Groninger ziekenhuizen zijn bezorgd over de verschraling van de zorg. (bron: http://www.rtvnoord.nl/nieuws/nieuws.asp?pid=93501)

Weet iemand waar ik het betreffende onderzoeksrapport van het RIVM kan vinden? Als het RIVM alleen heeft gekeken naar de grens van 45 minuten, dan vrees ik dat nog veel meer SEH's moeten sluiten. Gelet op de kaart van het RIVM (www.rivm.nl/vtv/object_map/o3062n26907.html) dan kunnen er dus ook SEH's dicht in Hengelo, Eindhoven (meerdere), Amsterdam (meerdere), Sittard, Den Bosch, Nijmegen, Rotterdam (meerdere), Roosendaal, Delft, Dordrecht, Haarlem, Almere, Purmerend, Weert bla bla bla...
Ik gok dat het ook iets met de drukte te maken heeft... een SEH met te weinig aanbod van patienten wordt er niet beter op....

enne... in Amsterdam een of meerdere SEH's dicht? het OLVG en het SLAZ hebben nu al regelmatig een stop ivm capaciteitstekort...
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Sampie, CCDS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #152 Gepost op: 3 augustus 2010, 18:50:45
Klink weet het allemaal mooi te brengen. Als je het maar overtuigend brengt, gaan mensen het echt geloven, hoor! Laat hij zelf es komen kijken op de SEH!
Groningen wordt gewoon leeggeplukt. Eerst willen ze iedereen naar het noorden hebben. Dat blijkt niet haalbaar i.v.m. de werkgelegenheid e.d.
Dan gaan er stapels gepensioneerden naar rustiger oorden (lees: het noorden!), die in het algemeen wat vaker een beroep doen op de zorg en dan gaan ze die zorg er weg trekken.
Nu ben ik niet zo'n groot politiek licht, maar de wereld doet me elke dat weer verbazen.  ???
However: zowel in het OZG lokatie Lucas als het Refaja zhs hoeft men zich op de SEH beslist niet te vervelen!
Beter goed gek, dan niet goed wijs. Waar een wil is, ben ik weg! Iustitia vincit! ;)


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #153 Gepost op: 5 augustus 2010, 01:05:37
Man hecht eigen wond
Sundsvall -  Een Zweedse man vond dat hij te lang moest wachten in het ziekenhuis tot een gapende wond in zijn been gehecht werd. Daarom heeft hij dat maar zelf gedaan. Het ziekenhuis kon zijn actie niet waarderen en heeft hem aangeklaagd bij de politie.

"Het duurde ook zo lang," vertelt de 32-jarige Jonas aan de lokale krant. Hij had zijn been afgelopen weekend opengehaald aan de scherpe rand van een fornuis, terwijl hij zijn huis aan het verbouwen was. De huisartsenpost in zijn dorp bleek gesloten te zijn. Daarom ging hij uiteindelijk maar naar de eerste hulp in de stad Sundsvall.

Hij werd in een behandelkamer gezet en toen begon het lange wachten. "Ik zat daar maar." Na een uur was hij het zat. "Naald en draad lagen klaar, dus toen deed ik het maar zelf."

Het ziekenhuispersoneel was niet onder de indruk en gaf Jonas aan bij de politie wegens "eigenhandig gebruik van ziekenhuiseigendom zonder toestemming."

Jonas had nog nooit een wond gehecht, maar begrijpt de ophef niet. "Mensen hebben eeuwenlang hun eigen wonden gehecht," zegt hij.
 
http://www.telegraaf.nl/buitenland/7325960/__Man_hecht_eigen_wond__.html?p=37,2


Sampie, CCDS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #154 Gepost op: 13 augustus 2010, 23:08:01
Zo zie je maar weer: iedereen kan hechten. Waarom denk je dat juist ook jongetjes op school handwerken krijgen?!  98uiye
Beter goed gek, dan niet goed wijs. Waar een wil is, ben ik weg! Iustitia vincit! ;)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #155 Gepost op: 14 augustus 2010, 01:20:02
http://www.telegraaf.nl/binnenland/7397949/__Resistente_bacterie_in_Nederland__.html?sn=binnenland,buitenland

vr 13 aug 2010, 22:14
Meerdere gevallen superbacterie in Nederland

BILTHOVEN -  In Nederland zijn inmiddels minimaal twee gevallen bekend van de 'superbacterie' waarover Britse experts eerder deze week de noodklok luidden. Dat laat het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) vrijdag weten.

De resistente bacterie duikt volgens de Britse onderzoekers steeds vaker in ziekenhuizen op. Zelfs de sterkste antibiotica kunnen niet tegen de bacterie op. Vermoedelijk brachten mensen de bacterie mee naar huis, nadat ze in India of Pakistan plastische chirurgie hadden ondergaan.

De bacterie maakt een enzym met de naam NDM-1 aan en heeft tot nog toe tot vijftig mensen in Groot-Brittannië ziek gemaakt. Een aantal van hen zou door de bacterie zijn overleden. De 'superbug' zou ook al in de Verenigde Staten, Canada, Australië en Nederland zijn opgedoken.

In Nederland komt de bacterie volgens het RIVM nog nauwelijks voor. Er zijn tot nu toe drie gevallen bekend van patiënten die de 'superbacterie' hebben. Van twee van hen is zeker dat dit komt door het enzym NDM-1. Vooral patiënten die al verzwakt zijn, bijvoorbeeld door andere ziekten, lopen extra risico als zij besmet raken.


Kanarie

  • Gast
Reactie #156 Gepost op: 15 augustus 2010, 23:27:00
Ik vind dit stuk wel wat ongenuanceerd. Ik moest zelfs geenstijl erop naslaan om antwoorden te vinden die niet in het Telegraafartikel staan: Vraag1: WELKE bacterie? Antwoord: Kunnen diverse bacteriën zijn, omdat bacteriën in het algemeen genen kunnen overnemen, maar de E.coli wordt specifiek genoemd. Vraag 2: STERKSTE antibiotica? Antwoord: carbopenems. De bacterie met de NDM-1 mutatie kan nog best gevoelig zijn voor andere antibiotica, tenzij het al een multiresistente stam was.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #157 Gepost op: 17 augustus 2010, 08:45:10
Brandwonden sneller te genezen
Onderzoekers uit Duitsland, Italië, Litouwen en het Verenigd Koninkrijk hebben een apparaat ontwikkeld waarmee schadelijke bacteriën bij brandwondenpatiënten eerder zijn op te sporen. De patiënten kunnen daardoor sneller worden behandeld. Europees Commissaris Neelie Kroes (Digitale Agenda) heeft dat donderdag bekendgemaakt. De EU heeft het onderzoek met bijna 1,7 miljoen euro gesubsidieerd.
Jaarlijks sterven meer dan vierduizend inwoners van de EU als gevolg van ongelukken met vuur en worden vele duizenden personen met brandwonden in ziekenhuizen opgenomen. Om te ontdekken welke bacteriën de oorzaak zijn van infecties die daarbij optreden, moesten artsen tot dusver afgaan op microbiologische tetsts, die dagen in beslag nemen. Met het apparaatje kan dat in een paar minuten.

Bron: De Pers
www.medicalfacts.nl


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #158 Gepost op: 19 augustus 2010, 13:03:48
??? ??? Ik neem aan dat het ziekenhuis geen wachtlijsten heeft op deze afdeling?


http://www.ad.nl/ad/nl/1024/Muziek/article/detail/506270/2010/08/19/Hartecho-voor-geliefde-op-Lowlands.dhtml

Hartecho voor geliefde op Lowlands
 
ROTTERDAM - Bezoekers van het popfestival Lowlands kunnen gratis een echo van hun hart laten maken. De service wordt aangeboden door het Rotterdamse Erasmus MC die de echo indien gewenst ook op een cd zet. Jongeren kunnen de echo dan cadeau doen aan hun vriend of vriendin.

Het ziekenhuis hoopt dat de jongeren zich met de actie bewust worden van het belang van hun hart en zich realiseren dat ze er maar één hebben. Ze moeten er dus zuinig op zijn, vindt het ziekenhuis.

Lowlands wordt dit weekend gehouden in Biddinghuizen in Flevoland. Op het programma staan onder meer Snow Partol, Blink-182, Anouk, The Opposites, The Kooks, Groove Armada, Thirty Seconds to Mars, Placebo en Shantel. Het stonerrockensemble Queens of the Stone Age sluit de achttiende editie van Lowlands vanuit de grote tent af. (ANP/AK)


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #159 Gepost op: 23 augustus 2010, 11:02:38
Aantal opnames door GHB verviervoudigd
In de periode van 2004 tot en met 2009 is het aantal mensen dat op de SEH behandeld is met een GHB-vergiftiging verviervoudigd. Het gaat inmiddels om 23 slachtoffers per week en 1.200 op jaarbasis. Dat blijkt uit cijfers van de Stichting Consument en Veiligheid.
Van alle slachtoffers moet 40 procent worden opgenomen in een ziekenhuis en de helft hiervan belandt zelfs op de IC. Zo'n 59 procent van de behandelingen vinden in het weekend plaats en het zijn vooral mannen (69 procent) die op de SEH belanden. Iets meer dan de helft van alle slachtoffers is tussen de 20 en 29 jaar, 22 procent is tussen de 30 en 39 jaar en 14 procent tussen de 15 en 19 jaar.
Bij een groot aantal van de gevallen waarmee het mis gaat is er sprake van polidrugsgebruik. 34 procent heeft ook alcohol gebruikt, 10 procent ook XTC, 7 procent cocaïne en 1 procent speed. "Wij maken ons ernstige zorgen", zegt woordvoerder Cees Meijer van Consument en Veiligheid. "Het gebruik van GHB is een steeds groter gezondheidsprobleem." De stichting wil daarom dat er meer voorlichting komt over de risico's van de partydrug.
www.mednet.nl