A1 / spoedrit Huisartsenpost (HAP)

Auteur Topic: A1 / spoedrit Huisartsenpost (HAP)  (gelezen 254174 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #10 Gepost op: 22 oktober 2003, 18:05:09
Dat weet ik ook niet beslissing van de Cpa want die had geen ambu`s beschikbaar  >:(

Achteraf viel het reuze mee,erge spierpijn in de rug.


Druifje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 372
  • Je leeft maar zo kort en je bent zo lang dood.....
Reactie #11 Gepost op: 17 november 2003, 16:14:52
Hallo Martien,

ik denk dat je erg op moet passen om mensen of instanties arrogant te noemen....

ik denk dat de cpa er reden voor zal hebben om de HAP's geen toestemming te geven om met OGS te rijden. Zoals in diverse treds reeds opgemerkt zijn de HAP's geen ambulances, de meeste chauffeurs niet opgeleid om met OGS te rijden en is er niets geregeld m.b.t. aansprakelijkheid.

op het moment dat alles is geformaliseerd ben ik er voorstander van om met OGS te rijden, eerder niet eigenlijk!

groeten, d'n druif!
De dingen waar ik tegen ben, die ben ik liever voor.....


Druifje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 372
  • Je leeft maar zo kort en je bent zo lang dood.....
Reactie #12 Gepost op: 19 november 2003, 12:57:07
Chopsticks,

even voor de duidelijkheid, ik zit absoluut niet te springen op het hele OGS gebeuren. Bij ons op de post is het echter wel zo dat er een flink aantal artsen zijn die wel graag zouden rijden met OGS.

Ik denk dat je als HAP-chauffeur je gewoon niet gek moet laten maken, bij ons zijn de regels duidelijk, GEEN spoed-ritten, van de balk die ik op de auto heb zitten gebruik ik dus ook enkel de zoeklichtfunctie (altijd handig om een huisnummer te kunnen onderscheiden  ;D)

Ik ben het overigens met je eens dat we hier spreken over een fundamenteel probleem, ik denk dan ook dat de wetgever hier een leemte in te vullen heeft!

Overigens maak ik uit je reactie op dat je een voormalig HAP-chauffeur bent, misschien is het voor jouw beeldvorming goed te weten dat het beroep van HAP-chauffeur ook professionaliseert. Daarmee bedoel ik dat je steeds minder cowboys op de auto ziet. (ter herinnering, jaren geleden zaten er ook cowboys op de ambu, die tijd is gelukkig ook voorbij!)

Of is er misschien sprake van enige mate van rancune van jouw kant? ik hoop het niet, dan houden we de discussie zuiver!

Mzzl, d'n druif
De dingen waar ik tegen ben, die ben ik liever voor.....


Chopsticks

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 302
Reactie #13 Gepost op: 19 november 2003, 13:27:07
Idd, de zoeklicht functie is wel handig op die balk....
Nee hoor heb geen rancune tegen het beroep van HAP-chauffeur, gaat mij meer om de principiele bezwaren die er tegen te maken zijn.
En ik weet dat HAP-chauffeur beroep professionaliseert, ben zelf ook niet zo lang geleden gestopt. Maar uit de reacties op dit prikbord, maak ik op dat er toch nog wel heel veel cowboys zijn. Koste wat het kost met OGS willen rijden, geen zicht hebben op de wettelijke verantwoordelijkheden en de onderliggende problematiek, noem ik ook cowboy mentaliteit. Ik wil niet zeggen dat mijn standpunt voor 100% zuiver is, maar ik speel nu eenmaal graag devils advocate...


Druifje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 372
  • Je leeft maar zo kort en je bent zo lang dood.....
Reactie #14 Gepost op: 19 november 2003, 15:11:36
....gaat mij meer om de principiele bezwaren die er tegen te maken zijn.

....uit de reacties op dit prikbord, maak ik op dat er toch nog wel heel veel cowboys zijn. Koste wat het kost met OGS willen rijden, geen zicht hebben op de wettelijke verantwoordelijkheden en de onderliggende problematiek, noem ik ook cowboy mentaliteit....

....ik speel nu eenmaal graag devils advocate...

je hebt het over principiele bezwaren, bedoel je daar het vak als HAP-chauffeur mee of bedoel je daar het rijden met OGS mee? wat dat eerste betreft kan ik je niet volgen, wat dat tweede betreft wil ik de discussie blijven aangaan met iedereen 9ik denk dat wij op een aantal vlakken wl op een lijn zitten chopstick!)

betreffende het tweede gedeelte van je quote, in hoeverre is de (beperkte) groep posters hier op dit forum maatgevend voor jouw beeld van HAP-chauffeurs? ik denk dat er zeker cowboys tussen zittn, ik weet ook dat sommigen die hier op dit prikbord voorstander zijn van OGS in de praktijk niet zo blauw-geil zijn als jij misschien denkt, alleen zien zij het nut er wel van in (waar over deze discussie nu uiteindelijk ook moet gaan).

Over je derde stukje: dat gaat je goed af!  ;)

mzzl, d'n druif!
De dingen waar ik tegen ben, die ben ik liever voor.....


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #15 Gepost op: 19 november 2003, 15:44:03
De balk en verdere uitrusting/striping zijn landelijke richtlijnen van binnenlandse zaken(als ik het goed heb begrepen).

quote:"Maar uit de reacties op dit prikbord, maak ik op dat er toch nog wel heel veel cowboys zijn. Koste wat het kost met OGS willen rijden, geen zicht hebben op de wettelijke verantwoordelijkheden en de onderliggende problematiek, noem ik ook cowboy mentaliteit"

Ik vind dat je een mening hebt over mensen die je niet kent,Ik werk in dezelfde regio als Druif.En ik vind het stuk voor stuk verantwoordelijke en goede chauffeurs.Met heus geen enkele cowboy-mentaliteit.

Alleen ik vind weer dat bepaalde standpunten worden ingekleurd door opmerkingen als cowboy-mentaliteit,blauw-licht geil-heid.Terwijl niet naar de inhoud word gekeken van reacties.

Ik ben het mee eens dat het financieel probleem op gelost moet worden ,alleen de situatie is nu anders.En die situatie houd ook in dat wij naar spoedmeldingen worden geroepen.
Of wij het leuk vinden of niet,en dat zijn dezelfde meldingen waar de ambu met a1 heen rijd.


Je kunt dan wel heel hard roepen dat het anders moet(waar ik het overigens mee eens ben).
Maar ik vind dat je eerst op de situatie nu moet reageren.en dan ook tegelijkerheid het probleem om moet proberen op te lossen.

Alleen ik vind het als chauffeur soms erg frustrerend dat je naar spoed-gevallen moet en dan niet duidelijk kunt maken aan het overige verkeer dat je haast hebt.

Want het is niet zo leuk om in de verkeersdrukte te staan wanneer je naar een :benauwde baby moet van 3 maanden,een kind met een verstikking,een sterk vermoeden op een reanimatie,assistentie van een reanimatie of een 112-melding.

En dan heeft zo een opmerking van schoenmaker blijf bij je leest ,ook geen meerwaarde.

De meeste chauffeurs die ik spreek vinden dat bij SOMMIGE meldingen het gerechtvaardigd is om met Ogs te rijden.Ook veel artsen hebben deze mening.Dus het is heus geen (cowboy-)mentaliteit van alleen de chauffeurs.

Tenminste niet van onze regio,ik kan natuurlijk niet spreken over andere regio`s
(want dan vorm ik een mening over mensen die ik niet ken :-\ )

Dan zou je ook kunnen gaan kijken wat de meerwaarde is van Sigma-teams of andere ondersteunende hulpverleningsdiensten.

Ik zelf blijf het vinden dat de Hap als een aanvulling(ondersteuning) kan dienen en in een enkele situatie als vervanging van een ambu.Alleen dan moet de Hap-wagen daar wel met Ogs heen kunnen rijden(bijv.een hypo).

En ik denk zelf dat je op deze manier een hoop werkdruk van de Cpa kunt nemen en ook een betere triage uit kunt laten voeren,zodat de Ambu meer naar `echte` spoedmeldingen kan ipv voor niet te rijden.

Dus eigenlijk een meer efficientere manier van werken,en daar word iedereen beter van.

gr martien


mus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
  • veiligheid boven alles
Reactie #16 Gepost op: 19 november 2003, 17:10:49
Ik denk dat het probleem van de ogs niet zit in de reden waarom je vindt dat je hiermee moet rijden.
 Het ligt puur op het wettelijke vlak. Het is bij de wet geregeld wie er met ogs mogen rijden. Daarnaast is het bij de burgers niet bekend welke status deze signalen hebben. Als je weet dat er al diverse ongelukken zijn geweest met zowel politie, brandweer en ambulance die de ogs voerden en burgers kun je wel voorstellen wat er gebeurt als je een ongeluk veroorzaakt. Als je niet de juiste procedures volgt wordt je voor de rechtbank gesleept. Dit kan zelfs oplopen tot poging tot moord. Realiseer dat jezelf wel. Het is inderdaad zo dat er genoeg redenen zijn om ogs voor de hap te legaliseren, maar dat is nog niet zo. Zolang dit niet bij wet is geregeld begeef je jezelf elke keer bij het gebruik van deze signalen op een gevaarlijk pad. En als er ongelukken van komen zal het roepen om dit te verbieden nog luider zijn. Want het is nu al niet legaal. De verzekeringsmaatschappijen maken bij een aanrijding letterlijk gehakt van de goede argumenten en wijzen je dan op de wettelijke voorschriften. Of deze in jouw ogen nu deugen of niet daar malen zij niet om.
Vergeet niet te leven, meer is er niet.  Het leven is mooi, je moet het wel willen zien.


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #17 Gepost op: 19 november 2003, 17:12:54
Dan zou je ook kunnen gaan kijken wat de meerwaarde is van Sigma-teams of andere ondersteunende hulpverleningsdiensten.

Er zit natuurlijk wel een groot verschil in een SIGMA of een HAP. De ene wordt ingezet bij een ramp (waar handen tekort zijn) en het ander aan inviduele patiënten.
Dus een vergelijking is niet echt te maken...

Christian


Druifje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 372
  • Je leeft maar zo kort en je bent zo lang dood.....
Reactie #18 Gepost op: 19 november 2003, 17:12:55
dat bedoel ik!
De dingen waar ik tegen ben, die ben ik liever voor.....


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #19 Gepost op: 19 november 2003, 18:51:47
Ik doelde eigenlijk erop dat beide ondersteunende diensten kunnen zijn van de ambulance-dienst,

En Mus ,
We rijden nu niet met Ogs hoor  :)

We wachten geduldig af of er iets over beslist word,en wanneer er word besloten er niet mee te rijden .Doen we het niet.