A1 / spoedrit Huisartsenpost (HAP)

Auteur Topic: A1 / spoedrit Huisartsenpost (HAP)  (gelezen 256011 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Trophy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 223
  • keep the rubberside down
Reactie #100 Gepost op: 6 mei 2006, 00:01:34
Ook de ambulancedienst is geen eenheidsworst in Nederland, als je oppervlakkig kijkt lijkt het misschien eenheidsworst, maar dat is het beslist niet.. Daar is ook de organisatievorm anders, verschillende rechtsvormen, verschillende manieren van intepretatie van zorg, nog lang niet alle ambulancediensten hebben de zelfde vormen van dienstverlening. De basiszorg is meestel redelijk gelijk. Maar bij de ene dienst mogen ze zelf besluiten of je naar een dotterkliniek mag of niet..

De basiszorg zou mooi zijn dat die gelijk is..  Maar de een is wel meer gelijk dan de ander..   

De basiszorg is niet redelijk gelijk, de basiszorg is gelijk. Dat probert men te garanderen met de (landelijke) SOSA opleiding.
Verder zijn er inderdaad regionale verschillen. De verschillen zitten vaak in de mogeljkheid die een ontvangend ziekenhuis biedt aan opvang op bv cardiologisch of neurologisch gebied. Er wordt niet op eigen houtje beslist of je naar een dotterkliniek gaat of niet.
Er worden afspraken gemaakt met regionale ziekenhuizen over te te volgen procedures voor een resceu PTCA, al dan niet in combinatie met pre hospitaal trombolyse. Soms wordt dit weer gekoppeld aan wetenschappelijk onderzoek, om de kwaliteit van de zorg te verbeteren.
Er wordt gewerkt dus volgens landelijke richtlijnen (de bekende worst) en dat komt de zorg ten goede. Waar nodig en mogelijk wordt er niet afgeweken van de norm, maar aangevuld (maatwerk). Zo gaan die twee toch mooi samen.

Huisartsen werken volgens de hun geldende richtlijnen. En die liggen nu eenmaal anders dan bij ons, immers hun uitgangspositie is anders.
Wat wij in onze regio zien is dat de huisartsen (door bijscholing binnen de ambulancedienst) in spoedgevallen meer en meer de ambulance protocollen in gedachten houden, zich er van bewust zijnde dat dan de zorg naadloos in elkaar over vloeit. Binnen ons werkgebied is de samenwerking met de huisartsen goed: de RAV levert de voertuigen, chauffeurs en bijscholing.

Welke dienst mag op eigen houtje beslissen?
VSAZ ambulancezorg


Karim

  • Gast
Reactie #101 Gepost op: 6 mei 2006, 02:11:44
Er wordt gewerkt dus volgens landelijke richtlijnen (de bekende worst) en dat komt de zorg ten goede. Waar nodig en mogelijk wordt er niet afgeweken van de norm, maar aangevuld (maatwerk). Zo gaan die twee toch mooi samen.


Mooi gezegd!


Welke dienst mag op eigen houtje beslissen?


Voor zover ik weet hoeft alleen Strongbow bij zijn HAP geen toestemming aan MKA te vragen om met A1 te rijden, al ben ik wel benieuwd hoe 't daar (Den Haag, volgens z'n profiel) dan gaat als 't een keertje misgaat....

kleine toelichting: Bij "ons" is er géén toestemming nodig van de Meldkamer Ambulance. Zonodig hebben wij toestemming om te rijden met OGS


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #102 Gepost op: 7 mei 2006, 13:02:50
Bij ons "in de regio" (Den Haag, Wassenaar, Voorschoten, Leidschendam-Voorburg, Rijswijk) is het inderdaad niet nodig om van te voren toestemming te vragen aan de meldkamer voor het rijden met OGS.
Dit is een afspraak gemaakt tussen de betrokken partijen, met instemming van de wetgevende instanties.

Natuurlijk zou het niet de eerste keer zijn dat een rechter uiteindelijk anders beslist, maar daar ga ik gemakshalve maar niet vanuit.

Het grappige van de hele discussie is alleen dat het initiatief om het niet te melden komt vanuit de meldkamer (!)  ;D ;)

Voor het overige is er ook HE-LE-MAAL niets anders en gaan wij op dezelfde wijze om met de richtlijnen.
Ook worden alle A1 ritten geregistreerd en kan men dit zonodig altijd op een later moment alsnog inzien.

Persoonlijk zie ik ook niet zo de noodzaak over alle ophef, zolang er controle mogelijk is op misbruik en alle partijen met elkaar overeenstemming hebben bereikt...

Op één punt maak ik mij wel zorgen; Nog te vaak worden nieuwe chauffeurs zonder een gedegen opleiding in het rijden met optische- en geluidssignalen de weg opgestuurd. Voor een chauffeur zelfstandig de weg op gaat moet een chauffeur de gevorderde rijopleiding hebben voltooid en helaas is dat nog lang niet altijd het geval.

En daar maak ik mij nou druk over  ;)

(overigens denk ik sowieso dat de (medisch ondersteunende) opleiding van de hapchauffeurs vaak voor verbetering vatbaar zijn. Ik denk dat het ook goed zou zijn wanneer de chauffeurs via een onafhankelijke instantie regelmatig worden getoetst op hun bekwaamheid)
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


firefighter5175

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 21
Reactie #103 Gepost op: 5 december 2006, 21:48:51
wij in gelderland midden wel en helaas de regio ede willen de huisartsen het niet
en nu hebben we meditaxi als bedrijf en die wil zelfs zich gaan mengen in first responder ritten
dus het verschilt per regio en de samenwerking per regio is ook verschillend!
In Gelderland-Zuid ook geen A1 voor de hap hoor. De CPA wil dat niet hebben.


Druifje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 372
  • Je leeft maar zo kort en je bent zo lang dood.....
Reactie #104 Gepost op: 6 december 2006, 13:40:32
even off topic: hoe bevalt het bij Medi-taxi?
De dingen waar ik tegen ben, die ben ik liever voor.....


Heleen Lotus

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,245
Reactie #105 Gepost op: 9 december 2006, 00:08:33
even off topic: hoe bevalt het bij Medi-taxi?

Prima.  ;D


trevelyan006

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 11
Reactie #106 Gepost op: 26 januari 2007, 18:11:45
als wij vinden dat het een spoedrit is dan word er gebeld naar de MKA en die beslist of er dan gereden mag worden met OGS. We moeten ook gewoon statussen met de porto's. Alleen het vervoer van de huisartsenposten in Almelo, Hengelo, Oldenzaal en Enschede valt onder Ambulance Oost. Niet de posten zelf. Vandaar dat ook de auto's gele platen hebben...  ;)


PeterEde

  • AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,240
Reactie #107 Gepost op: 20 maart 2007, 21:21:07
.
wij in gelderland midden wel en helaas de regio ede willen de huisartsen het niet ...

In de afgelopen maanden diverse keren de HAP-wagens in Ede met OGS zien en horen rijden. Het rijden met OGS is afhankelijk van de melding en de prioriteit die eraan gegeven wordt. De prioriteit wordt door de huisarts aan een rit gegeven, maar voor diverse meldingen is het al gelijk helder welke prioriteit eraan gegeven moet worden
Geloof niet alles wat je denkt.


Dirk605

  • Gast
Reactie #108 Gepost op: 21 maart 2007, 11:50:06
Ik vraag me af waar deze dicussie over gaat, gaat die over, of HAP auto's met OGS mogen rijden of dat dit van tevoren aangevraagt moet worden.
Want in principe mogen alle door de minister aangewezen voertuigen mits ze aan de voorwaarden voldoen met OGS rijden.
Ik mag dus als SIGMA chauffeur ook met OGS rijden, wel is daarbij de voorwaarde dat dit duidelijk door de CPA aangegeven moet worden en moet daarvoor de juiste opleiding gevolgd hebben.


Karim

  • Gast
Reactie #109 Gepost op: 21 maart 2007, 17:32:34
Ik vraag me af waar deze dicussie over gaat, gaat die over, of HAP auto's met OGS mogen rijden of dat dit van tevoren aangevraagt moet worden.


Over dat 2e lijkt me, want over het feit of hap auto's met OGS mogen rijden of niet hoeven we niet meer te discusseren, daarop is het antwoord gewoon ja (zoals ik al zei toen dit topic geopend werd, 25 November 2005), over dat 2e kan nog wel gepraat worden omdat dat per regio verschilt.

Bij de ene heb je eerst toestemming nodig van de CPA, bij de ander bepaalt de HA of er met A1 gereden wordt en wordt de CPA niet eens ingelicht.