A1 / spoedrit Huisartsenpost (HAP)

Auteur Topic: A1 / spoedrit Huisartsenpost (HAP)  (gelezen 261050 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Reactie #120 Gepost op: 6 oktober 2008, 09:57:44
Een tijdje geleden kwam na een reanimatie de huisarts met spoed ter plaatse. Nou weet ik wel dat de huisarts ter plaatse komt om het overlijden vast te stellen (kan ook een andere reden zijn), maar waarom deze met spoed reed ontging me even. Iemand opheldering?

Klinkt als of een misverstand of dat de reanimatie nog niet was afgelopen. Andere verklaring is dat de melding via de HAP is gegaan maar dat de HAP auto nog van ver moest komen en niet wist dat het inmiddels een 'verloren zaak' was. Eigen ervaring: recent bijna met spoed naar iemand gereden die niet meer aanspreekbaar zou zijn. Op het laatste moment werd duidelijk dat de patient terminaal was en dat het in de lijn van verwachting lag... misverstanden zijn er altijd maar liever een keer teveel dan een keer te weinig, denk ik dan.


Sjoerdkorfage

  • Gast
Reactie #121 Gepost op: 17 oktober 2008, 22:27:00
Dat is geen misverstand. Dat is gebrekkige triage.. Iets wat helaas veel teveel voorkomt op huisartsenposten.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #122 Gepost op: 17 oktober 2008, 23:57:12
deze kon ik ook niet helemaal verklaren, anders dan dat er in dit geval nog wel gereanimeerd wordt?   ???

livep2000
09:10:11 17-10-08AMBU12131 A1 #######STRAAT HAARLEM Overlijden RITNR 40158
0126999CPA Kennemerland ( Monitorcode )
0126131CPA Kennemerland ( Ambu 131 Haarlem )

            
livep2000
09:08:50 17-10-08AMBU12156 A1 #######STRAAT HAARLEM Overlijden RITNR 40157
0126999CPA Kennemerland ( Monitorcode )
0126156CPA Kennemerland ( Ambu 156 Velsen )
Samen sterk in de hulpverlening!


Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Reactie #123 Gepost op: 18 oktober 2008, 11:47:32
Dat is geen misverstand. Dat is gebrekkige triage.. Iets wat helaas veel teveel voorkomt op huisartsenposten.

Ja, kan ik weinig anders op zeggen dan: inderdaad.

deze kon ik ook niet helemaal verklaren, anders dan dat er in dit geval nog wel gereanimeerd wordt?   ???

livep2000
09:10:11 17-10-08AMBU12131 A1 #######STRAAT HAARLEM Overlijden RITNR 40158
0126999CPA Kennemerland ( Monitorcode )
0126131CPA Kennemerland ( Ambu 131 Haarlem )

            
livep2000
09:08:50 17-10-08AMBU12156 A1 #######STRAAT HAARLEM Overlijden RITNR 40157
0126999CPA Kennemerland ( Monitorcode )
0126156CPA Kennemerland ( Ambu 156 Velsen )

Tja, op zich is op het moment dat er sprake is van reanimatie de patient inderdaad al overleden. Maar het is wel een vreemde manier van opschrijven. Misschien wist de centralist niet meer hoe je 'reanimatie' schrijft en wilde niet voor paal staan?  ;D


NF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,018
    • www.112ijmond.nl
Reactie #124 Gepost op: 18 oktober 2008, 12:08:32
Misschien wist de centralist niet meer hoe je 'reanimatie' schrijft en wilde niet voor paal staan?  ;D

Dit is gewoon een term uit het GMS van de CPA Kennemerland. De centralist schrijft het er (in principe) niet zelf bij.
Voor een reanimatie bestaan verschillende termen, zoals 'onwel', 'gezondheidsprobleem', of 'cardiologie'. (Wat niet gelijk betekent dat elke 'cardiologie' een reanimatie is overigens)
Ik ben alleen even kwijt wat dit met 'huisarts en prio 1'te maken heeft
112ijmond.nl / IVK, BvV / Brede interesse in Veiligheid en Hulpverlening


AMK

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 695
  • VPK io
Reactie #125 Gepost op: 18 oktober 2008, 12:14:47
Voor een schouwing rijd een huisarts nooit met spoed.
Dus ik denk dat hier toch een andere melding geweest zal zijn en zij door de mka met spoed daar heen gestuurd zijn voor een mogelijke assistentie bij een reanimatie.
Bedenk wel dat de hap auto, alleen met toestemming van de mka met spoed rijd en alleen wanneer dit ook nodig zal zijn.
Dus zomaar met spoed (A1) rijden wordt echt niet gedaan.
Een andere verklaring kan ik hiervoor niet bedenken.


[niet al te best filmpje]
Het ambulance personeel en de first responders waren alweer naar buiten, en toen kwam de huisarts ter plaatse. Het betrof een reanimatie van een kind, kan dat er iets mee te maken hebben?


Heleen Lotus

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,245
Reactie #126 Gepost op: 19 oktober 2008, 01:27:21

[niet al te best filmpje]
Het ambulance personeel en de first responders waren alweer naar buiten, en toen kwam de huisarts ter plaatse. Het betrof een reanimatie van een kind, kan dat er iets mee te maken hebben?

Ik ben hier niet bij aanwezig geweest, dus kan er ook niets over zeggen.


Sjoerdkorfage

  • Gast
Reactie #127 Gepost op: 19 oktober 2008, 10:11:14
Voor dit soort dingen was ik blij dat we in Twente gewoon C2000 hadden. Misverstanden zoals dit (mogelijk) is heb je dan veel minder. De meldkamer ziet je rijden en informeert via de porto. Zonder tussenkomst van een assistente op de post die het daar al druk zat heeft, een extra schakel is, en voor de rest geen inzicht heeft in het rijden van de auto.

A1 moeten we daar aanvragen bij de meldkamer. Die weet dus dat we rijden.. en waar we heen rijden. Indien we mogen stoppen horen we dat direct.

Ook vaak genoeg meegemaakt dat de meldkamer aan de porto hing of we even een straatje verderop wilden gaan kijken vanwege een A1 melding. Dit sloten ze dan later kort met de assistente (anders waren we er alweer voorbij geweest).

C2000 is ondanks de aanwezige beperkingen best fijn :)

Verder: Reanimatie van een kind is altijd alle hens aan dek. Vaak zie je ook nog een traumateam ter plaatse komen.

PS: ik ben momenteel geen chauffeur meer. Ik ben afgelopen september gestopt vanwege afstuderen. Heb het in totaal 3 jaar gedaan.


Heleen Lotus

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,245
Reactie #128 Gepost op: 19 oktober 2008, 18:55:03
Het enigste wat ik nog over dat filmpje kan zeggen is, dat er wel degelijk toestemming was van de mka.


Marno

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 233
  • Co-assistent - SEH EMC RB-Callantsoog
Reactie #129 Gepost op: 21 oktober 2008, 09:22:26
Dat is geen misverstand. Dat is gebrekkige triage.. Iets wat helaas veel teveel voorkomt op huisartsenposten.
Dus, jij weet wat er in die specifieke casus besproken is tussen patient, doktersassistente en arts? Daarnaast heb je ook verstand van het triagesysteem zoals het gebruikt wordt op de huisartsenposten?

Waarschijnlijk niet, dus is je post waardeloos.
Aan mijn zonen, aan de zonen van mijn leermeester en aan de leerlingen die verklaard hebben zich aan de regelen van het beroep te zullen houden, aan h