A1 / spoedrit Huisartsenpost (HAP)

Auteur Topic: A1 / spoedrit Huisartsenpost (HAP)  (gelezen 254274 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #310 Gepost op: 29 juli 2016, 08:03:52
Citaat van: leo A link=msg=1439281 date=1469719555
En dan gooien we gewoon ff 400/500 chauffeurs in de ww.  e050
Mensen die staan voor hun vak en een belangrijke bijdrage leveren in/aan de 1e lijns gezondheidszorg buiten kantooruren. O0
Zie de artsen al rijden in onze regio. Weten nu vaak al niet eens waar we rijden, laat staan als ze alleen op pad gaan.

Ik ben het daar niet mee eens. Het is van groot belang dat de gezondheidszorg efficient en effectief ingericht gaat worden. De huidige constructie met HAP en RAV is niet effectief en niet efficient. Je hoeft niet te beschikken over een bijzondere gave om te voorspellen dat het alleen maar beroerder zal gaan worden in de toekomst, de Nederlandse populatie wordt er niet jonger en vitaler op. In het verleden had je de ziekste, oudste mensen centraal bij elkaar in een verzorgings-/verpleegtehuis, tegenwoordig heb je er veel meer en je hebt ze gewoon in eigen woningen zitten verspreid door je gehele verzorgingsgebied.

Als je een systeem aanpakt moet je het op alle onderdelen doen. Je gaat geen 500 chauffeurs in dienst houden omdat ze anders in de WW komen. Je stelt jezelf de vraag is de chauffeur noodzakelijk of kan de huisarts zelf rijden. Als de huisarts zelf kan rijden moet je afscheid nemen van de chauffeurs omdat het de zorg effectiever en efficienter maakt (geen overbodig personeel, kostenbesparing).

Het argument dat het de huisartsen niet zal lukken om in jullie regio ter plaatse te komen zonder een chauffeur beschouw ik als ongeloofwaardig. Een aantal jaren geleden ben ik begonnen met de Mobile Doctors Service bij onze ambulancedienst op poten te zetten. Het is voor mij nooit de vraag geweest of deze huisartsen met een chauffeur op pad zouden gaan. Ik ben behalve de eindverantwoordelijk arts voor de uitrukdienst ook HEMS-arts/chirurg (zelfde als in NL de MMT-arts). Ik heb net als al mijn collega's ook geen chauffeur, dus de huisarts ook niet. Bijna alle huisartsen van de MDS-unit zijn afkomstig uit het Verenigd Koninkrijk, dankzij alle moderne technologische hoogstandjes zoals GPS, routeplanner, iPad, enz. lukt het deze Britse huisartsen om in Doha de weg te vinden tijdens spoedritten.


leo A

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 277
  • LOTUS®kring Zuid-Holland Zuid
    • Lotuskring Zuid Holland Zuid
Reactie #311 Gepost op: 29 juli 2016, 18:57:53
Dus je stelt dat de artsen het makkelijk alleen kunnen doen, geef ze de sleutel van onze voertuigen maar en dan komt het goed.

Wish you luck.

99% van de artsen is er blij mee dat er extra handjes zijn aan het bed. En qua kosten scheelt het ook een behoorlijk stuk, of je iemand naar het zkh laat gaan, of je kan het als HA thuis af.
 Maar je hebt gelijk, Doha is geen Nederland, dus daar zal dat wel werken.
service controleur kleine blusmiddelen Hap chauffeur Dordrecht LOTUS E.H. verlener https://bit.ly/2BTzliB?fbclid=IwAR1TCU2Ox-kHkiz_nwOC3rJZE6v4Kkv24z-


Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Reactie #312 Gepost op: 29 juli 2016, 19:46:16
Tuurlijk vinden ze het handig. Maar de vraag is of het echt nodig is. Ik kan mij in mijn 4,5jaar niet direct een situatie bedenken dat de huisarts het niet zonder mij zou hebben gered. Zonder daarbij afbreuk te doen aan de assistentie die de chauffeurs bieden nu ze er wél zijn. Maar het zou vreemd zijn als de huisartsen het van 8-17 al jaren alleen redden, een daarna een chauffeur onmisbaar is...

Ik betwijfel je stelling dat er méér mensen ingestuurd zouden worden als de HAP-arts zonder chauffeurs zouden moeten werken.

In het huidige systeem hebben de HAP-chauffeurs een toegevoegde waarde,  dat ben ik met je eens. Maar dat er andere, misschien betere/efficientere/goedkopere/..., systemen zijn zonder chauffeurs is gewoon realiteit.  En het kan geen kwaadom eens kritisch maar ons eigen systeem en de andere te kijken.
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #313 Gepost op: 29 juli 2016, 19:54:50
Maandag tot vrijdag van 9:00 tot 17:00 lukt het ze immers ook zonder chauffeur. Sterker nog, het heet toch niet voor niets huisarts.


leo A

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 277
  • LOTUS®kring Zuid-Holland Zuid
    • Lotuskring Zuid Holland Zuid
Reactie #314 Gepost op: 29 juli 2016, 20:12:15
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1439504 date=1469814890
Maandag tot vrijdag van 9:00 tot 17:00 lukt het ze immers ook zonder chauffeur. Sterker nog, het heet toch niet voor niets huisarts.
En een huisarts zit op een vaste locatie, meestal in eigen dorp/wijk. Weet daar goed de weg, kent zijn eigen patiënten. Dat is iets anders dan een gebied van vele duizenden Km2. Maar laat ze maar allemaal naar de SEH gaan, kunnen we met elkaar nog meer premie gaan betalen, en vraag ik wel bijstand aan.
service controleur kleine blusmiddelen Hap chauffeur Dordrecht LOTUS E.H. verlener https://bit.ly/2BTzliB?fbclid=IwAR1TCU2Ox-kHkiz_nwOC3rJZE6v4Kkv24z-


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #315 Gepost op: 29 juli 2016, 20:15:41
Citaat van: Rhonus link=msg=1439501 date=1469814376

Ik betwijfel je stelling dat er méér mensen ingestuurd zouden worden als de HAP-arts zonder chauffeurs zouden moeten werken.



Ik zou wel 1 voorbeeld willen lezen van een patient die niet ingestuurd naar de kliniek omdat de huisarts een chauffeur bij zich had. De HAP-chauffeur zou dan de doorslaggevende factor zijn om een patient niet in te hoeven sturen.

Citaat van: leo A link=msg=1439495 date=1469811473
Dus je stelt dat de artsen het makkelijk alleen kunnen doen, geef ze de sleutel van onze voertuigen maar en dan komt het goed.

Wish you luck.

99% van de artsen is er blij mee dat er extra handjes zijn aan het bed. En qua kosten scheelt het ook een behoorlijk stuk, of je iemand naar het zkh laat gaan, of je kan het als HA thuis af.
 Maar je hebt gelijk, Doha is geen Nederland, dus daar zal dat wel werken.

Ik stel inderdaad dat je de huisartsen de sleutel van de auto kan geven en het daarna goed komt.

Nico van Hasselt (92 jaar, huisarts in Amsterdam Buitenveldert) was onlangs op TV te zien. Hij ging op visite bij een patient in Vinkeveen, het is hem gelukt zonder HAP chauffeur. Als een Nederlandse huisarts van 92 jaar het kan zal het dus niet aan Doha liggen en in Nederland ook gewoon kunnen werken.


Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Reactie #316 Gepost op: 29 juli 2016, 20:31:28
Citaat van: leo A link=msg=1439508 date=1469815935
En een huisarts zit op een vaste locatie, meestal in eigen dorp/wijk. Weet daar goed de weg, kent zijn eigen patiënten. Dat is iets anders dan een gebied van vele duizenden Km2. Maar laat ze maar allemaal naar de SEH gaan, kunnen we met elkaar nog meer premie gaan betalen, en vraag ik wel bijstand aan.
Om de weg te kennen hebben we tegenwoordig navigatie (die de chauffeurs ook gewoon gebruiken, plaatselijke kennis is geen eis voor de chauffeurs) en mét chauffeur kent de arts de patiënten nogsteeds niet.  Dat zijn dus niet echt sterke argumenten vóór de chauffeurs.
En nogmaals, hoe draagt de chauffeur bij aan het verminderen van het insturen van patiënten?
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)


Ambubroeder

  • Ambulance verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 292
  • Be the change you want to see
Reactie #317 Gepost op: 29 juli 2016, 21:46:55
Citaat van: leo A link=msg=1439508 date=1469815935
En een huisarts zit op een vaste locatie, meestal in eigen dorp/wijk. Weet daar goed de weg, kent zijn eigen patiënten. Dat is iets anders dan een gebied van vele duizenden Km2. Maar laat ze maar allemaal naar de SEH gaan, kunnen we met elkaar nog meer premie gaan betalen, en vraag ik wel bijstand aan.

wat een kul argument. Alsof een huisarts niet zelf in staat zou kunnen zijn een navigatie systeem te bedienen.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #318 Gepost op: 29 juli 2016, 21:56:13
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1439504 date=1469814890
Maandag tot vrijdag van 9:00 tot 17:00 lukt het ze immers ook zonder chauffeur. Sterker nog, het heet toch niet voor niets huisarts.

Zie mijn eerdere post waar ik nog geen antwoord op heb.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Reactie #319 Gepost op: 29 juli 2016, 22:44:05
Citaat van: RemRoof link=msg=1439160 date=1469696169
Even voor mijn beeldvorming:

Hoe is het nu op werkdagen geregeld? De huisarts heeft dan geen chauffeur met OGS. Wordt dan nagenoeg alles doorgezet naar de MKA?

Binnen "werktijd" is de dichtheid van huisartsen veel groter. In principe moet een huisarts zijn patiënten binnen 15 minuten kunnen bereiken. Daar heeft hij geen chauffeur of OGS voor,  maar een acceptatiebeleid. Er wordt dus vooraf geregeld dat de arts "op tijd" bij zijn patiënt kan zijn. Als jij  je wilt inschrijven bij een huisarts (c.q. huisartsenpraktijk), zal beoordeeld worden of je geaccepteerd kunt worden, onder meer op basis van de afstand. Zo nodig kun je doorverwezen worden naar een huisarts dichter bij.

Daar moet bij worden opgemerkt dat de incidentie van "spoed" in de werktijden per arts ook een stuk lager ligt, ten opzichte van de NAW-tijden.
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)