A1 / spoedrit Huisartsenpost (HAP)

Auteur Topic: A1 / spoedrit Huisartsenpost (HAP)  (gelezen 256109 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Reactie #320 Gepost op: 29 juli 2016, 22:48:25
Alles valt en staat bij de regelgeving en de inrichting van de huisartsenpost structuur in de avond-, weekend- en nachturen. Sinds in het Nederlandse systeem de huisarts de poortwachterfunctie heeft, én dus de plicht heeft iedere patiënt die zich meldt te behandelen, zit hem daar ook het grote probleem. De wachtkamer die vol zit met niet urgente zaken die makkelijk de volgende dag in de huisartsenpraktijk gezien kunnen worden bijvoorbeeld. Het acute karakter van de diensturen van de huisarts is daardoor ook beperkt. Daarnaast zorgt de invoering van het NTS (Nederlands triage systeem) ervoor dat de triage assistent nog sneller een ambulance inzet in plaats van een huisarts ter plaatse laten komen. En uiteindelijk rijdt de huisarts zelden een U1 rit.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #321 Gepost op: 30 juli 2016, 08:22:53
Citaat van: EM physician link=msg=1439540 date=1469825305
Alles valt en staat bij de regelgeving en de inrichting van de huisartsenpost structuur in de avond-, weekend- en nachturen. Sinds in het Nederlandse systeem de huisarts de poortwachterfunctie heeft, én dus de plicht heeft iedere patiënt die zich meldt te behandelen, zit hem daar ook het grote probleem. De wachtkamer die vol zit met niet urgente zaken die makkelijk de volgende dag in de huisartsenpraktijk gezien kunnen worden bijvoorbeeld. Het acute karakter van de diensturen van de huisarts is daardoor ook beperkt. Daarnaast zorgt de invoering van het NTS (Nederlands triage systeem) ervoor dat de triage assistent nog sneller een ambulance inzet in plaats van een huisarts ter plaatse laten komen. En uiteindelijk rijdt de huisarts zelden een U1 rit.

De huisartsenpraktijken allemaal sluiten. De HAP 24/7 open. De werkende burger hoeft dan niet meer onder werktijd met niet-urgente kwaaltjes naar de huisarts maar kan in de avonduren of op zaterdagmiddag naar de huisarts.

Het systeem in Qatar is bedacht om het aantal ambulanceritten en de druk op de SEH te reduceren. Als de invoering van een nieuw triagesysteem zorgt voor extra ambulanceritten en hogere druk op de SEH gaat er iets goed fout. De Nederlandse RAV-en halen de 15-minuten norm niet, je kunt je dan geen extra ritten veroorloven dankzij je nieuwe triagesysteem. De Nederlandse SEH-en hebben honderden keren per jaar een opnamestop, ambulances met hartpatienten moet op de vluchtstrook van de snelweg wachten. Je kan je ook geen extra aanbod op de SEH veroorloven.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #322 Gepost op: 30 juli 2016, 11:25:48
Vergeet ook niet dat overdag huisartsen vaak ook heel de dag in de praktijk met patiënten bezig zijn. Het is niet alsof ze heel de tijd klaar zitten om in de auto te stappen. Door de jaren heen heb ik gemerkt dat mijn huisartsen erg terughoudend zijn met huisbezoeken. Patiënt krijgt vaak 3 opties: Zelf naar de praktijk komen, huisbezoek 3 uur later als de dokter een gaatje heeft of ambulance bij kritische zaken.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #323 Gepost op: 30 juli 2016, 12:25:10
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1439592 date=1469870748
Vergeet ook niet dat overdag huisartsen vaak ook heel de dag in de praktijk met patiënten bezig zijn. Het is niet alsof ze heel de tijd klaar zitten om in de auto te stappen. Door de jaren heen heb ik gemerkt dat mijn huisartsen erg terughoudend zijn met huisbezoeken. Patiënt krijgt vaak 3 opties: Zelf naar de praktijk komen, huisbezoek 3 uur later als de dokter een gaatje heeft of ambulance bij kritische zaken.

De huisartsen die bij ons op de huisartsenpost (Primary Healthcare Center) werken zijn 24/7 met patienten bezig. Als ze tijd zouden hebben om in de auto te stappen hebben ze nog pech omdat ze geen auto's hebben. De patient heeft maar 1 optie, naar het PHCC in de eigen wijk gaan (met of zonder afspraak). Bij medische spoed bel je het landelijk alarmnummer 999, de ambulancedienst kan een ambulancevoertuig sturen of een 2e-lijns huisarts van de ambulancedienst.

De huisarts heet bij ons GP (= general practitioner). Het zijn geen family doctors of huisartsen.

Ik denk zelfs dat wij hogere kwaliteit leveren omdat de GPs op een PHCC zich volledig kunnen specialiseren in de zorg op de huisartsenpost terwijl de GPs in dienst van de ambulancedienst zich verder specialiseren in de spoedeisende huisartsgeneeskunde.


Venneke82

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 130
Reactie #324 Gepost op: 15 augustus 2016, 20:48:41

Beste "oma",

Het systeem waarmee in Qatar gewerkt wordt, klinkt zoals je het brengt nog niet zo verkeerd.
Hoe is e.e.a. ten aanzien van (bij)scholing dan geregeld ? Ik begrijp het immers goed dat je 2 verschillende huisartsen ( soorten ) hebt.
Die welke op de praktijk werkt en die welke "aan huis komt" ?
In Nederland is "1" huisarts die zich in veel zaken bevoegd en bekwaam kan houden, ook qua acute geneeskunde.
Als "eigen ondernemer" bepaalt deze helaas zelf wat wel en niet ...

Op veel huisartsenposten waar het vervoer uitbesteed wordt, geven de dienstvoertuigen en aanwezige uitrusting, de arts veel meer mogelijkheden dan deze overdag in de eigen praktijk heeft.
Dit in combinatie met bovenstaand, kan maken dat in bepaalde situaties een patiënt thuis kan blijven i.p.v. naar een ziekenhuis.
De chauffeur kan in voorkomende situaties de arts ondersteunen, door ideeën aan te dragen / i.o.v een medische ( assisterende ) handeling te verzorgen. Dit kan zeker een bezoekje aan het ziekenhuis voorkomen en ambulance inzet sparen.
Cijfers zijn helaas niet voor handen.

Het huidige systeem is ontwikkelt op grond van het bestaande "dag systeem" , had dit 10+ jaar geleden herzien geweest, hadden we mogelijk ook een andere inrichting gekend.

Tuurlijk bespaart het kosten , als chauffeurs wegvallen. Verwacht hier niet teveel van ... Als we kijken naar alle facetten van zorg waar bespaart kan worden. Dit vertalen naar cijfers, dan vormt deze in de eerste plaats relatief kleine groep medewerkers, maar een héél klein deel van de kosten. Bijna te verwaarlozen .... ( meeste chauffeurs vallen onder taxi cao, één van de minst betalende sectoren in NL ).

Een deel zou kunnen worden omgeschoold tot triagist en daarmee uit de ww blijven.  ;)

Aan de andere kant, zou je er ook voor kunnen kiezen om de positie van de chauffeur te verbeteren / verstevigen.
Waarbij er b.v. meer gebruik gemaakt wordt van de mogelijkheden die deze nu al mee kan brengen of deze zelfs uitbreiden middels aanvullende scholing of mss wel ( beperkte ) big.

Maar idd, het blijft altijd nuttig systeem te herzien op verbeteringen.
Zoals een RAV ook besteldvervoer kan uitbesteden of hiervoor laagcomplex ambulances / personeel voor kan organiseren. Teneinde de échte ambulances te ontzien  ....


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #325 Gepost op: 15 augustus 2016, 21:01:24
Ze zouden HAP chauffeurs kunnen omscholen tot ambulance chauffeurs, we hebben immers een chronisch tekort aan ambulances. Zo heel verschillend zijn vakken van een HAP en een ambulance chauffeur immers niet.
Beide zitten op het zelfde opleidingsniveau, beide kunnen ze rijden in een auto met OGS, beide hebben ze een beperkte medische opleiding waarmee ze in staat zijn een medisch professional (huisarts of ambulance chauffeur) te ondersteunen.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #326 Gepost op: 15 augustus 2016, 21:11:37
Citaat van: Venneke82 link=msg=1442799 date=1471286921
Beste "oma",

Het systeem waarmee in Qatar gewerkt wordt, klinkt zoals je het brengt nog niet zo verkeerd.
Hoe is e.e.a. ten aanzien van (bij)scholing dan geregeld ? Ik begrijp het immers goed dat je 2 verschillende huisartsen ( soorten ) hebt.
Die welke op de praktijk werkt en die welke "aan huis komt" ?
In Nederland is "1" huisarts die zich in veel zaken bevoegd en bekwaam kan houden, ook qua acute geneeskunde.
Als "eigen ondernemer" bepaalt deze helaas zelf wat wel en niet ...



In feite hebben we in Qatar twee soorten huisartsen in overheidsdienst. De huisartsen die werken op de huisartsenpost zijn in dienst van PHCC (primary healtcare coorportation), de huisartsen die aan huis komen zijn in dienst van Hamad Medical Corporation, de ambulancedienst is een onderdeel van HMC.

Er is geen verschil in bevoegd- en bekwaamheden tussen Nederlandse huisartsen en de huisartsen die in Qatar werken. Er is ook geen verschil in bijscholing.

De huisartsen bij HMC moeten wel verplicht deel nemen aan de klinische lessen voor advanced paramedics.

Eigenlijk hebben we nog een derde soort huisartsen in Qatar, de private huisdokter (family doctor).


spades

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Reactie #327 Gepost op: 16 augustus 2016, 16:53:24
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1442801 date=1471287684
Ze zouden HAP chauffeurs kunnen omscholen tot ambulance chauffeurs, we hebben immers een chronisch tekort aan ambulances. Zo heel verschillend zijn vakken van een HAP en een ambulance chauffeur immers niet.
Beide zitten op het zelfde opleidingsniveau, beide kunnen ze rijden in een auto met OGS, beide hebben ze een beperkte medische opleiding waarmee ze in staat zijn een medisch professional (huisarts of ambulance chauffeur) te ondersteunen.

Geen gek idee, daarom doet RAV Ijsselland dit al ;). Grootste verschil is het C rijbewijs dat voor sommige gele busjes nodig is.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #328 Gepost op: 16 augustus 2016, 16:58:26
Dat rijbewijs kun je halen :) zet er gewoon een opleidingsclausule in het contract. Als je binnen 2 jaar uit dienst gaat moet je een deel terug betalen bijvoorbeeld.


spades

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Reactie #329 Gepost op: 16 augustus 2016, 17:05:27
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1442942 date=1471359506
Dat rijbewijs kun je halen :) zet er gewoon een opleidingsclausule in het contract. Als je binnen 2 jaar uit dienst gaat moet je een deel terug betalen bijvoorbeeld.
Zo is het ook weer.