A1 / spoedrit Huisartsenpost (HAP)

Auteur Topic: A1 / spoedrit Huisartsenpost (HAP)  (gelezen 254305 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #40 Gepost op: 26 november 2005, 13:52:45
Die bedoel ik inderdaad. Werkt blijkbaar als proef om de rijtijden minder te overschrijden. Maar of dat ook echt de oplossing is? In de ambu categorie staat de discussie.  ;)


Bart S

  • Gast
Reactie #41 Gepost op: 26 november 2005, 22:34:47
Misschien zijn er een paar plaatsen in Nederland waar dat nog niet allemaal goed geregeld is maar in de meesta plaatsen mag 'n hapteam (dus arts + chauffeur) gewoon met A1 rijden.

Hier is prima geregeld dat de HAP niet met prio-1 rijdt ;)


mister koek

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 49
  • Rode kruis EHBO-er voormalig Sigma-lid
Reactie #42 Gepost op: 26 november 2005, 22:44:47
hier rijden ze wel met prio 1, in de tijd voor C2000 hoorde je de meldingen daarover wel naar de CPA want moet dan gebeurt wel.


Karim

  • Gast
Reactie #43 Gepost op: 27 november 2005, 14:47:01
Hier is prima geregeld dat de HAP niet met prio-1 rijdt ;)

Wat is daar zo prima aan dan ?

Ik heb destijds bij de hap anders een prima rijopleiding gehad  ;) en zeker als het wat drukker was en er veel meldingen bij ons en via 112 binnen kwamen dan was het voor de centralisten wel 's fijn als ze eerst een hap auto, al dan niet met A1 konden sturen om te kijken of er een ambu nodig was.

De post hier (ggd en hap zit in 1 gebouw) verzorgt een gebied van meer als 500.000 inwoners, verdeelt over 10 gemeente, en de grootste afstand is naar Vaals/lemiers, en dat is gewoon zo'n 30 km van de post verwijderd. Probeer daar maar 's in 15 minuten te komen in de spits.

Of als het druk is of tijdens een nachtdienst, als de cpa daar 'n wagen heen moet sturen terwijl een arts het ook wel af kan (ik noem 'n pt. die bijna bewusteloos is vanwege 'n hypo, of 'n mogelijke reanimatie (onduidelijke melding)) dan gaat de hap met A1 die kant op, en is de cpa tenminste niet gelijk een ambulance kwijt voor langere tijd.

Of als assistentie bij 'n rea, als de ambu's van de post in Heerlen allemaal uit zijn dan moet er een van Geleen of van Maastricht komen, en dat duurt gewoon te lang.

Dus ik vind 't prima dat de hap ook met A1 kan rijden. Maar uiteraard wel alleen als het nodig is, en het wordt beslist door de cpa-centralist.


Bart S

  • Gast
Reactie #44 Gepost op: 27 november 2005, 16:17:10
Wat is daar zo prima aan dan ?

Ik heb destijds bij de hap anders een prima rijopleiding gehad  ;) en zeker als het wat drukker was en er veel meldingen bij ons en via 112 binnen kwamen dan was het voor de centralisten wel 's fijn als ze eerst een hap auto, al dan niet met A1 konden sturen om te kijken of er een ambu nodig was.

De post hier (ggd en hap zit in 1 gebouw) verzorgt een gebied van meer als 500.000 inwoners, verdeelt over 10 gemeente, en de grootste afstand is naar Vaals/lemiers, en dat is gewoon zo'n 30 km van de post verwijderd. Probeer daar maar 's in 15 minuten te komen in de spits.

Of als het druk is of tijdens een nachtdienst, als de cpa daar 'n wagen heen moet sturen terwijl een arts het ook wel af kan (ik noem 'n pt. die bijna bewusteloos is vanwege 'n hypo, of 'n mogelijke reanimatie (onduidelijke melding)) dan gaat de hap met A1 die kant op, en is de cpa tenminste niet gelijk een ambulance kwijt voor langere tijd.

Of als assistentie bij 'n rea, als de ambu's van de post in Heerlen allemaal uit zijn dan moet er een van Geleen of van Maastricht komen, en dat duurt gewoon te lang.

Dus ik vind 't prima dat de hap ook met A1 kan rijden. Maar uiteraard wel alleen als het nodig is, en het wordt beslist door de cpa-centralist.

Grinn.... kom ff van de kast af ;D
Met prima geregeld bedoel ik dat de afspraken duidelijk zijn en dat die afspraken o.a. zijn dat de HAP hier niet met prio-1 rijdt. Jou berichtje deed voorkomen alsof het niet prima geregeld zou zijn zolang een HAP niet met blauw-blauw mag rijden ;)
De door jou geschetste problemen komen hier vrijwel niet voor (afstanden/te weinig auto's). Het lijkt er wel op dat je met de huisarts nu de logistieke en dekkingsproblemen van de CPA oplost, en daar is een HAP volgens mij toch niet voor bedoeld?
Ik heb overigens alle vertrouwen in de rijopleidingen en vaardigheden van de HAP chauffeurs hoor ;)


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #45 Gepost op: 29 november 2005, 08:49:24
Hier is prima geregeld dat de HAP niet met prio-1 rijdt ;)

Even uit nieuwsgierigheid... waar is hier?  8)
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #46 Gepost op: 29 november 2005, 13:23:27
Volgens mij Amstelveen en omstreken. Of spreek ik nu voor mijn beurt?  ::)


Chopsticks

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 302
Reactie #47 Gepost op: 29 november 2005, 13:42:38
In Gelderland-Zuid ook geen A1 voor de hap hoor. De CPA wil dat niet hebben.


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #48 Gepost op: 29 november 2005, 14:13:42
In Gelderland-Zuid ook geen A1 voor de hap hoor. De CPA wil dat niet hebben.

Welke vervoerder rijdt in Gelderland-zuid? (MediTaxi, Medi-Expresse, etc.?)
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #49 Gepost op: 29 november 2005, 14:32:34
Meditaxi:
Noord-Holland
Alkmaar
Amstelveen
Amsterdam
Beverwijk
Blaricum
Haarlem
Heemstede
Hoofddorp
Purmerend
Zaandam
Zuid-Holland
Alphen a/d Rijn
Gouda
Voorhout
Utrecht
Amersfoort
Houten
Nieuwegein
Stad Utrecht
Utrecht
Woerden
Zeist
Gelderland
Harderwijk

Medi Expresse:
Regio Haaglanden  
Leiden e.o.  
Oosterhout e.o.  
Gelderse Vallei  
Arnhem e.o.  
Apeldoorn  
Boxmeer e.o.  
Tiel Rivierenland  
Nijmegen  
Oude IJssel  
Bergen op Zoom  
Breda  
Etten Leur  
Roosendaal  
Zutphen  
Zierikzee  
Lelystad  
Arnhem uitbreiding  
Vlissingen  
Goes