A1 / spoedrit Huisartsenpost (HAP)

Auteur Topic: A1 / spoedrit Huisartsenpost (HAP)  (gelezen 256647 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #90 Gepost op: 20 april 2006, 12:18:02
Ik heb verder geen banden met de HAP, maar het lijkt mij niet meer dan normaal dat er een landelijke standaard is voor representativiteit en algemene werkwijzen voor de HAP's. Sluit me volledig bij Karim aan.

Een allegaartje van huisstijlen, opleidingen, wagens, maakt het voor het publiek er niet overzichtelijker op.

Met name zaken als rijden met OGS, de rijopleiding voor het rijden met OGS en de contacten met de MKA/CPA moeten goed geregeld zijn. Het is toch onvoorstelbaar dat er met OGS gereden wordt zonder degelijke opleiding?

Met een uniforme standaard, kan je nog steeds maatwerk leveren, zowel voor de patienten, als het personeel van de HAP.


amb

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • wat moet dat moet
Reactie #91 Gepost op: 20 april 2006, 14:37:51
En een Eerlijk Cao voor de Hapchauffeurs :(


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #92 Gepost op: 24 april 2006, 21:00:05
Waarom moet alles het zelfde geregeld zijn, wat is er mis met maatwerk, en specifieke dienstverlening?

Een auto kan je kopen, huren, financial lease, operational lease, je kan ook een vervoersoplossing en beheersoplossing bieden.  En die dienst kan geleverd worden door een beheersmaatschappij,een RAV, of de Taxi-bedrijf of de GGD..  Joh, waarom zou je niet de meest effectieve manier kiezen die voor jouw HAP organisatie het beste is..

Waarom eenheidsworst, ipv van verschillende soorten en smaken vlees of misschien wel vis..


Ik ben hartstikke blij dat ik niet hoef te shoppen welke ambulancedienst het beste aansluit op mijn hulpvraag als ik met mijn auto bomen ben wezen plukken.
Het had veel optimaler kunnen als iedereen maatwerk levert, maar nou weet ik redelijk wat ik kan verwachten.
Ik zou het fijn vinden als ik dat ook bij de HAP kan verwachten.


Ambuman

  • Gast
Reactie #93 Gepost op: 1 mei 2006, 12:06:37
Waarom moet alles het zelfde geregeld zijn, wat is er mis met maatwerk, en specifieke dienstverlening?

Een auto kan je kopen, huren, financial lease, operational lease, je kan ook een vervoersoplossing en beheersoplossing bieden.  En die dienst kan geleverd worden door een beheersmaatschappij,een RAV, of de Taxi-bedrijf of de GGD..  Joh, waarom zou je niet de meest effectieve manier kiezen die voor jouw HAP organisatie het beste is..

Waarom eenheidsworst, ipv van verschillende soorten en smaken vlees of misschien wel vis..


Hier gaat Nederland nou juist aan ten onder. Al die verschillende eilanden, dat zie je ook bij de ambulancediensten. Er moet gewoon eenduidigheid komen. Van alle eilandjes die er nu zijn moeten de beste zaken gebundeld worden en dat tot landelijke standaard worden uitgeroepen.
Zorg is een eenheidsworst. Daar kan je niet verschillende smaken in hebben. Iedereen wil gewoon (en heeft recht op) de best mogelijke zorg.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #94 Gepost op: 1 mei 2006, 12:24:48
Hier gaat Nederland nou juist aan ten onder. Al die verschillende eilanden, dat zie je ook bij de ambulancediensten. Er moet gewoon eenduidigheid komen. Van alle eilandjes die er nu zijn moeten de beste zaken gebundeld worden en dat tot landelijke standaard worden uitgeroepen.
Zorg is een eenheidsworst. Daar kan je niet verschillende smaken in hebben. Iedereen wil gewoon (en heeft recht op) de best mogelijke zorg.

Waarom is zorg eenheidsworst ?, hoezo marktwerking in de zorg ?, De politiek is het hier duidelijk niet helemaal met je eens..

De patient (zou moeten) kunnen kiezen welke arts er aan zijn bed staat ? en welke zorg die levert..   De basiszorg is voor iedere verzekerde het zelfde, maar je kan je bijverzekeren..  Je kan zelfs je eigen arts en verpleging in dienst nemen.. (Da kost wat..!!)
Het solidariteitsbeginsel is er voor de basiszorg..maar lang niet voor alle type zorg. 
Als ik nu een RAV bel en vraag om voor 2000 euro per dag voor mijn huis een ambulance met bemanning te laten staan.. dan doen ze dat.. 

Niet iedereen heeft recht op de zelfde zorg, dat is in ieder geval niet de praktijk van alle dag.. Als je marktwerking in de zorg wil, (als politiek) kan je niet gelijktijdig eenheidsworst maken..
En de vraag is of de patient gebaat is met eenheidsworst in de dienstverlening.
Toegang tot de zorg, kan eenheidsworst zijn..  Maar ik bepaal als patient toch zelf welke doktor ik aan mijn bed wil en door mijn verzekeraar daarvoor te vragen goede contracten aftesluiten krijg ik de beste zorg..

Of marktwerking de ideale zorg levert, weet ik niet, maar wel dat het mij als patient bepaalde rechten en plichten geeft.  Voor spoedeisende hulp, wil ik de snelste en de meeste adequate dienst die er is.. Ik heb alleen niet de tijd om te selecteren..


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #95 Gepost op: 2 mei 2006, 00:19:08
Voor spoedeisende hulp, wil ik de snelste en de meeste adequate dienst die er is.. Ik heb alleen niet de tijd om te selecteren..

Dus toch maar kiezen voor de hoog gekwalificeerde eenheidsworst die de ambulancedienst nastreeft, want je weet immers niet waar in nederland het noodlot toeslaat


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #96 Gepost op: 2 mei 2006, 15:40:38
Dus toch maar kiezen voor de hoog gekwalificeerde eenheidsworst die de ambulancedienst nastreeft, want je weet immers niet waar in nederland het noodlot toeslaat

Ook de ambulancedienst is geen eenheidsworst in Nederland, als je oppervlakkig kijkt lijkt het misschien eenheidsworst, maar dat is het beslist niet.. Daar is ook de organisatievorm anders, verschillende rechtsvormen, verschillende manieren van intepretatie van zorg, nog lang niet alle ambulancediensten hebben de zelfde vormen van dienstverlening. De basiszorg is meestel redelijk gelijk. Maar bij de ene dienst mogen ze zelf besluiten of je naar een dotterkliniek mag of niet..

De basiszorg zou mooi zijn dat die gelijk is..  Maar de een is wel meer gelijk dan de ander..


Karim

  • Gast
Reactie #97 Gepost op: 2 mei 2006, 18:33:44
Ook de ambulancedienst is geen eenheidsworst in Nederland, als je oppervlakkig kijkt lijkt het misschien eenheidsworst, maar dat is het beslist niet..

 ::)

Natuurlijk... en bij de SOSA krijg je 'n speciaal boekje van je eigen regio waar alle uitzonderingen en afwijkingen van de landelijke richtlijnen en protocollen instaan...


Bart S

  • Gast
Reactie #98 Gepost op: 2 mei 2006, 18:35:42
Natuurlijk... en bij de SOSA krijg je 'n speciaal boekje van je eigen regio waar alle uitzonderingen en afwijkingen van de landelijke richtlijnen en protocollen instaan...

Nee hoor, die krijg je gewoon in je eigen regio, en die kun je dan zelf in je protocollenboekje plakken.... ;)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #99 Gepost op: 2 mei 2006, 18:44:47
Ambulancezorg het gaat verder dan het LAMP protocollen boekje.. ?  En huisartsen doen het toch weer anders.. :-D