A1 / spoedrit Huisartsenpost (HAP)

Auteur Topic: A1 / spoedrit Huisartsenpost (HAP)  (gelezen 254141 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #350 Gepost op: 5 november 2018, 07:23:51
De vraag is wel wat we daar mee opschieten. Worden er dan niet gewoon meer (onnodige) visites gereden voor mensen die in de huidige situatie op een andere manier ook wel bij de huisarts zouden zijn gekomen?

Die in de huidige situatie 112 bellen omdat de huisarts overdag slecht of niet bereikbaar is of je werkt niet in de buurt van je eigen huisarts. Er zijn al ambulanceregio's waar AVP'ers extra getraind worden in huisartsenzorgtaken.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #351 Gepost op: 5 november 2018, 08:26:07
De ambulance dienst moet in die gevallen  niet rijden. Intake van een 112 melding en uitgifte van Ambulancezorg hoort niet afhankelijk te zijn van of de huisartsenpost open is of niet. Als het geen ambulancezorg is, moet er geen ambulance gestuurd worden. Anders wordt het onbetaalbaar.
De huisartsen moeten maar een manier vinden om het op te lossen. Dat zal natuurlijk ook geld kosten. Maar minder dan ambulances er voor misbruiken.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #352 Gepost op: 5 november 2018, 23:04:33
De ambulance dienst moet in die gevallen  niet rijden. Intake van een 112 melding en uitgifte van Ambulancezorg hoort niet afhankelijk te zijn van of de huisartsenpost open is of niet. Als het geen ambulancezorg is, moet er geen ambulance gestuurd worden. Anders wordt het onbetaalbaar.
De huisartsen moeten maar een manier vinden om het op te lossen. Dat zal natuurlijk ook geld kosten. Maar minder dan ambulances er voor misbruiken.

Een oplossing is dus 24 uur acute huisartsenzorg waar bij triage in de meldkamer bepaald wordt of er een huisarts of ambu heen moet.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #353 Gepost op: 6 november 2018, 09:40:36
Een oplossing is dus 24 uur acute huisartsenzorg waar bij triage in de meldkamer bepaald wordt of er een huisarts of ambu heen moet.

Bijvoorbeeld.


RQ1982

  • Triagist spoedpost
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Reactie #354 Gepost op: 9 november 2018, 04:44:45
Bij ons op de hap worden de u1 ritten eigenlijk niet door de regiearts bepaald maar in overleg met de mka.
Als wij een ambu a1 aanvragen en er is geen wagen vrij, vraagt de mka of de visitearts kan rijden en geeft ons een ritnummer.
Het heeft niets met de nts van doen maar dit zijn de afspraken die onderling zijn gemaakt.
Het komt toch wel regelmatig voor dat wij met u1 rijden.


Ambubroeder

  • Ambulance verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 292
  • Be the change you want to see
Reactie #355 Gepost op: 31 juli 2019, 16:33:50
Mensen ervaring met het rijden van U1 op verzoek van de MKA? En met welke redenen? Heb het idee dat het per regio/organisatie verschilt of dit gebeurd


Venneke82

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 130
Reactie #356 Gepost op: 8 december 2019, 20:29:15
Beetje raar ja om een huisarts naar een patient toe te sturen die een (spannings)pneumothorax heeft (in de wandelgangen ''klaplong'' genoemd  :-\  )  Wat gaat die huisarts daaraan doen???????

Wat als een huisarts op dat moment je enige optie is ?
De melder terugbellen en zeggen , "Sorry maar op dit moment hebben we alleen een huisarts in de aanbieding en ja .... "


Venneke82

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 130
Reactie #357 Gepost op: 8 december 2019, 20:31:10
Mensen ervaring met het rijden van U1 op verzoek van de MKA? En met welke redenen? Heb het idee dat het per regio/organisatie verschilt of dit gebeurd

Bij ons enkel als er geen ambulance beschikbaar is. Staan we bij een reanimatie om de hoek en zijn er ambulances beschikbaar dan worden we gewoon gepasseerd ( niet opgeroepen ! ).


Venneke82

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 130
Reactie #358 Gepost op: 8 december 2019, 20:49:55
Die in de huidige situatie 112 bellen omdat de huisarts overdag slecht of niet bereikbaar is of je werkt niet in de buurt van je eigen huisarts. Er zijn al ambulanceregio's waar AVP'ers extra getraind worden in huisartsenzorgtaken.

Mijn ervaring door de jaren heen ... Money makes the .... Met andere woorden zolang er een marktwerking in de zorg is als jaren geleden door de overheid voorgesteld zal er onnodig veel gedoe zijn. Iedere pastoor werkt op papier samen met ketenpartners, maar predikt toch zeker voor eigen parochie als er centen bij komen kijken.

- Verschillende innovaties in de zorg , rapid responders etc. Zijn hier indirect voorbeelden van.

M.i. moet een ambulancedienst zich bezighouden met het leveren van hoog kwalitatieve zorg in levensbedreigende situaties en incidenten op de openbare weg/ruimten. Aanvullend deze zelfde standaard ten aanzien van de verschillende vormen van ambulancevervoer.

Er zijn de laatste jaren meerdere onderzoeken gedaan / rapporten verschenen die aantonen dat er een forse  toename is van A1 hulpvragen vanuit een huisartsenpost richting Cpa. En in verschillende regio's een afname van spoedritten door de huisartsenposten zelf ( waar deze de arts voor A1/U1 hulpvragen inzet ).
Deze en andere onderzoeken tonen ook aan dat een groot deel van de A1/U1 hulpvragen op huisartsenposten te hoog zijn ingeschat respectievelijk door een huisarts kunnen worden afgedaan.

In plaats dat we hier lering uittrekken en bv landelijk reguleren waarvoor een huisarts A1/U1 inzet moet leveren. Kiezen we er voor om een systeem dat meer en meer onder druk staat gewoon in stand te houden of zoeken we binnen RAV's naar nieuwe mogelijkheden om een afgeleide van huisartsenzorg aan te kunnen gaan bieden. Tuurlijk met de beste intenties naar patiënt en ketenpartners. Maar weer een manier om meer geld naar betreffende dienst te harken.

We beschikken in NL over een goed werkend systeem van HAP's die kwalitatief goede zorg leveren en ook in diverse acute situaties zelfstandig of ondersteunend deze zorg kunnen leveren. Enkel zou e.e.a. meer gereguleerd mogen worden, waar dit nu per regio / HAP verschilt. En dit alles tegen een fractie van de kosten van een reguliere ambulance om over besparingen over de volle linie maar even te zwijgen.

Of kies er voor om huisartsenposten op te doeken en alle acute hulpvragen via 112 te laten lopen, welke dan een ambulance of speciaal getrainde pleeg / seh-arts op pad stuurt. Immers kan medisch gezien een groot deel van de huisartsenklachten prima wachten en is het te bediscussiëren of daar dergelijk systeem voor opgetuigd moet worden.

Ik vraag me af waarom er destijds voor is gekozen om HAP 's ook de mogelijkheid te bieden om zich ook met A1/U1 hulpvragen bezig te houden respectievelijk met voorrangsvoertuigen als zodanig door de regio te sturen.
Als nu een trend lijkt te zijn deze zorg af te schuiven naar Cpa 's.





Ambubroeder

  • Ambulance verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 292
  • Be the change you want to see
Reactie #359 Gepost op: 28 december 2019, 16:18:29
Mijn ervaring door de jaren heen ... Money makes the .... Met andere woorden zolang er een marktwerking in de zorg is als jaren geleden door de overheid voorgesteld zal er onnodig veel gedoe zijn. Iedere pastoor werkt op papier samen met ketenpartners, maar predikt toch zeker voor eigen parochie als er centen bij komen kijken.

- Verschillende innovaties in de zorg , rapid responders etc. Zijn hier indirect voorbeelden van.

M.i. moet een ambulancedienst zich bezighouden met het leveren van hoog kwalitatieve zorg in levensbedreigende situaties en incidenten op de openbare weg/ruimten. Aanvullend deze zelfde standaard ten aanzien van de verschillende vormen van ambulancevervoer.

Er zijn de laatste jaren meerdere onderzoeken gedaan / rapporten verschenen die aantonen dat er een forse  toename is van A1 hulpvragen vanuit een huisartsenpost richting Cpa. En in verschillende regio's een afname van spoedritten door de huisartsenposten zelf ( waar deze de arts voor A1/U1 hulpvragen inzet ).
Deze en andere onderzoeken tonen ook aan dat een groot deel van de A1/U1 hulpvragen op huisartsenposten te hoog zijn ingeschat respectievelijk door een huisarts kunnen worden afgedaan.

In plaats dat we hier lering uittrekken en bv landelijk reguleren waarvoor een huisarts A1/U1 inzet moet leveren. Kiezen we er voor om een systeem dat meer en meer onder druk staat gewoon in stand te houden of zoeken we binnen RAV's naar nieuwe mogelijkheden om een afgeleide van huisartsenzorg aan te kunnen gaan bieden. Tuurlijk met de beste intenties naar patiënt en ketenpartners. Maar weer een manier om meer geld naar betreffende dienst te harken.

We beschikken in NL over een goed werkend systeem van HAP's die kwalitatief goede zorg leveren en ook in diverse acute situaties zelfstandig of ondersteunend deze zorg kunnen leveren. Enkel zou e.e.a. meer gereguleerd mogen worden, waar dit nu per regio / HAP verschilt. En dit alles tegen een fractie van de kosten van een reguliere ambulance om over besparingen over de volle linie maar even te zwijgen.

Of kies er voor om huisartsenposten op te doeken en alle acute hulpvragen via 112 te laten lopen, welke dan een ambulance of speciaal getrainde pleeg / seh-arts op pad stuurt. Immers kan medisch gezien een groot deel van de huisartsenklachten prima wachten en is het te bediscussiëren of daar dergelijk systeem voor opgetuigd moet worden.

Ik vraag me af waarom er destijds voor is gekozen om HAP 's ook de mogelijkheid te bieden om zich ook met A1/U1 hulpvragen bezig te houden respectievelijk met voorrangsvoertuigen als zodanig door de regio te sturen.
Als nu een trend lijkt te zijn deze zorg af te schuiven naar Cpa 's.

Een en ander hangt samen met triage aan de voorkant, er wordt nu veel gebruikt gemaakt van de Ambulances door HA/HAP's door defensieve triage. Een en ander hangt samen met matig opgeleide triagisten door personeelstekort.

Om alle punten die je noemt aan te pakken worden er in diverse regio's initiatieven gestart voor zorgcoördinatie centra. Hier wordt alle triage voor alle hulpvragen gecentraliseerd (112/huisarts/verloskunde/psychiatrie) Daar zal van alle takken van sport een "regisseur" zijn die besluit bij wie het uiteindelijk terecht gaat komen. Constant overleg tussen bijvoorbeeld de huisarts en de meldkamer ambulance maar ook eventuele opvolging door de psychiatrie. De verwachting is dat zorg dan veel beter gereguleerd gaat worden. Zodoende kan ouw suggestie van de huisarts met U1 laten rijden op bijvoorbeeld een hypo of een insult misschien wel meer werkelijkheid worden.