Geluidssignalen ambulance voldoende hoorbaar voor overig verkeer???

Auteur Topic: Geluidssignalen ambulance voldoende hoorbaar voor overig verkeer???  (gelezen 17312 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Fire shark

  • Ach & Brw
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 620

Ambulance op zijn kant door botsing


Na aanleiding van bovenstaande gaan we hier verder. Mod. Jerommeke88

Nou moet ik oppassen wat ik ze maar word het niet eens tijd dat men een ander rijopleiding krijgt of dat de auto's begrenst worden.
Er gebeuren de laatste tijd wel heel erg veel aanrijdingen met ambulances.
Nu is het niet altijd de schuld van de ambulance maar het valt wel op!
Volgens mij moet je toch dermate rustig over een kruispunt heen rijden dat je wel het overzicht kan bewaren en kan blijven zien wat een ander doet!
Oke een tegemoet komende auto op je eigen weghelft kan je niks aan doen maar een aanrijding op een kruispunt tja.
Ik weet waar ik over spreek want ik rij zelf ook regelmatig met Prio1 over de weg dus ik weet een beetje hoe het gaat.
En ik weet ook dat als je een serieuse melding hebt dat je allemaal net ff iets harder rijdt. Maar de kruispunten blijven gevaarlijk!
En voorrang we HELAAS nog steeds krijgen met PRIO 1 we hebben het niet.


ACH & HBT


ACKevin

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 24 januari 2008, 14:50:09
misschien dat er iets gedaan moet worden aan de hoorbaarheid van de ambulances? Ik stond gister voor het stoplicht en ineens reed er een ambulance met A1 over het kruispunt die ik echt niet hoorde aankomen. Het verschil met de brandweer is dan ook levensgroot, omdat ik die wel aan hoor komen. Politie met prio 1 heb ik dan nog nooit meegemaakt maar aangezien zij geen martinhoors hebben gok ik dat ze op hetzelfde niveau zitten als de ambulances


blauwblauw

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • I Love Edge
Reactie #2 Gepost op: 24 januari 2008, 16:16:34
misschien dat er iets gedaan moet worden aan de hoorbaarheid van de ambulances? Ik stond gister voor het stoplicht en ineens reed er een ambulance met A1 over het kruispunt die ik echt niet hoorde aankomen. Het verschil met de brandweer is dan ook levensgroot, omdat ik die wel aan hoor komen. Politie met prio 1 heb ik dan nog nooit meegemaakt maar aangezien zij geen martinhoors hebben gok ik dat ze op hetzelfde niveau zitten als de ambulances

Gewoon een dubbele hoorn speaker in de balk op het dak, die hoor je echt wel aankomen.


ariekanarie112

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 24 januari 2008, 16:45:02
wat betreft de rijopleiding denk ik niet dat daarin tekort geschoten word.
Maar het dermate hard rijden over kruispunten zie ik ook veel te veel gebeuren.
Als bestuurder blijf je toch altijd verantwoordelijk voor wat er met je hv wagen gebeurd.
Dan kan er wel gezegd worden, dat het afhangt van het type melding, maar het lijkt me niet de bedoeling om meer risico's te nemen
zodat je nog meer slachtoffers krijgt.
Hier zie ik het maar al te vaak gebeuren dat er gewoon met een bloedgang door rood gereden word met de gedachte '' ze zien en horen ons toch wel ''


Firecat

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
Reactie #4 Gepost op: 24 januari 2008, 23:07:14
Ik sluit me aan bij het verhaal van Kevin. De drietoon van ambulances is vaak slecht hoorbaar wanneer je in de auto zit.
Voor de duidelijkheid, ik heb het niet over een auto waarin de geluidsinstallatie op standje 10 of hoger staat ???.
De drietoon hoor je vaak pas op een moment dat het weinig nut meer heeft en de ambulance al heel dicht is genaderd.
Denk dat een duidelijk hoorbare drietoon (Martin hoorns) hier toch een stukje extra veiligheid voor bemanning en eventuele patient kunnen creëren.
Het geluid van een electronische sirene zingt namelijk behoorlijk rond, zodat het vaak moeilijk is om te bepalen van welke kant de ambu komt.
Bij het geluid van een Martin hoorn is dat iets beter te bepalen.
Zijn er overigens richtlijnen of voorschriften voor het minimale aantal dB wat een twee- of drietoon moet produceren?
We zijn tenslotte in Nederland, daar moet haast wel een regeltje voor zijn....zo niet, misschien hebben onze oosterburen nog een norm liggen.  ;D


Xandor

  • Maatschappelijkwerker/woonbegeleider meervoudige diagnostiek clienten
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 102
  • Mede oprichter HOGE
    • Homepage
Reactie #5 Gepost op: 24 januari 2008, 23:17:03
isolatie van personenauto's is tegenwoordig dusdanig goed dat er idd. in een auto weinig te horen is van de
geluidssignalen.

Ik vraag mij af wanneer er eens een technische oplossing komt. erg eenvoudig om autoradios (net zoals het omschakelen naar nieuws of verkeer als je naar een MP3 aan het luisteren bent)  het signaal van een naderend voortuig met voorrang (dmvOGS) aan gaat geven.
Ex lid Reddingsbrigade Huizen Mede oprichter HOGE


ariekanarie112

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 24 januari 2008, 23:18:08
Aan de andere kant denk ik dat als iedereen zich gewoon aan de regels houdt, en zich met 1 ding bezig houd namelijk ''verkeer'' !!
Als er dan ook nog eens goed in de spiegels gekeken word en de radio op standje NORMAAL word gezet dan zal dat al een hoop schelen O0 O0


ACKevin

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 24 januari 2008, 23:38:59
Aan de andere kant denk ik dat als iedereen zich gewoon aan de regels houdt, en zich met 1 ding bezig houd namelijk ''verkeer'' !!
Als er dan ook nog eens goed in de spiegels gekeken word en de radio op standje NORMAAL word gezet dan zal dat al een hoop schelen O0 O0

En als we alle brandgevaarlijke voorwerpen uit de wereld halen hebben we ook geen slachtoffers meer bij brand..

beetje raar redeneren zo, niemand is perfect, en zeker de mens niet. Jij zal vast wel ooit iets over het hoofd gezien hebben.. al is het maar op de fiets, scooter, motor of auto, maar zelfs met een normaal radiostandje hoor je de ambulance heel moeilijk aankomen.. en je zal nét op dat onoverzichtelijke kruispunt rijden waar jij groen krijgt, of net een straatje uitkomen, die heg voorbij rijden of samen optrekken met een vrachtwagen die hem wél ziet en jij niet..


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #8 Gepost op: 25 januari 2008, 09:58:28
Zijn er overigens richtlijnen of voorschriften voor het minimale aantal dB wat een twee- of drietoon moet produceren?
We zijn tenslotte in Nederland, daar moet haast wel een regeltje voor zijn....zo niet, misschien hebben onze oosterburen nog een norm liggen.  ;D

zie http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,17985.0.html
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #9 Gepost op: 25 januari 2008, 10:51:23
Zelf als chauffeur werkzaam op het gele busje, merk ik in mijn vrije tijd ook wel eens dat ik niet goed (lees laat) kan inschatten waar de ambu met A1 vandaan komt.

Sterker nog, heb zelf wel eens met de ambu voor het verkeerslicht staan wachten toen er een onder A1 een ambulance mij van achter benaderde en had het pas héél laat door.... ;D ::)

Het probleem is dat zo'n "martin hoorn" of wat voor kabaal de collega's van de brandweer ook voeren, het stressniveau van de patiënt erh verhogen.
Er lopen al studies waar wordt gekeken in hoeverre het stressniveau van iemand met cardiale klachten wordt verhoogd door het rijden met OGS en of dat ernstige negatieve gevolgen heeft voor de patiënt.
Je kunt je voorstellen wat nog meer "lawaai" met de patiënt zou kunnen doen.

Ben zelf een groot voorstander van de nieuwste ontwikkelingen waarmee hulpverleningsvoertuigen een signaal versturen waarmee voertuigen via hun radio worden gewaarschuwd dat men aanrijdend is.
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur