Geluidssignalen ambulance voldoende hoorbaar voor overig verkeer???

Auteur Topic: Geluidssignalen ambulance voldoende hoorbaar voor overig verkeer???  (gelezen 17327 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

tcf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 882
Reactie #20 Gepost op: 25 januari 2008, 18:49:32
Zo he, die hoor je pas goed  :) van mij mogen ze liever vandaag als morgen allemaal zo een sirene nemen  ;)
:o

Die is zeker hard!!!


Martijn Slotboom

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,279
  • Laten we het gezellig houden op het forum
Reactie #21 Gepost op: 25 januari 2008, 19:01:19
daar moet je volgens mij niet te dichtbij staan , dan hoor je erna volgens mij een lange piep in je oren  :o


Karim

  • Gast
Reactie #22 Gepost op: 25 januari 2008, 19:32:51
Waarom niet net zoals in vele andere landen overstappen op de wail/yelp/phaser al dan niet met airhorn ?

Is veel beter te horen dat 't simpele "taatuu" en daarnaast kan je ook nog afwisselen van geluid bij bijv. kruisingen wat weer exrta aandacht creeerd.

http://www.zippyvideos.com/1533801236820496/tunnel/


smartie92

  • Gast
Reactie #23 Gepost op: 26 januari 2008, 09:00:07
dat op het laatst lijkt net op het geluid dat het speelgoed geweer van m'n broertje maakt :)


PH-PXA

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,465
Reactie #24 Gepost op: 26 januari 2008, 09:22:52
dat op het laatst lijkt net op het geluid dat het speelgoed geweer van m'n broertje maakt :)

Dat kan dan wel zijn, maar die trilt teminste een beetje door je auto heen, je hoort hem niet alleen maar denk dat je die ook wel een beetje voelt als die op je lip zit ;D

Greetz,

roy


Karim

  • Gast
Reactie #25 Gepost op: 26 januari 2008, 13:09:42
Dat kan dan wel zijn, maar die trilt teminste een beetje door je auto heen, je hoort hem niet alleen maar denk dat je die ook wel een beetje voelt als die op je lip zit ;D


True.

En omdat 't zo'n apart geluid is reageren er ook veel meer mensen op, zelfs de meeste voetgangers stoppen en kijken om om te zien waar dat gekke geluid vandaan komt.


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #26 Gepost op: 26 januari 2008, 13:47:12
Dit staat allemaal op de nieuwste ambulance bij ons.
Code 3 sirene met wail-yelp en hyper yelp
Martin hoorn twee toon



Beide sirenes werden vooraan in de bumper gemonteerd achter de chrome deksels die je in de bumper ziet, het geluidsniveau in de cabine en sanitaire cel achteraan is dus heel miniem.

Voor het voertuig zijn beide sirenes goed hoorbaar.
Go home we got it !!!  We finish what others can't


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #27 Gepost op: 26 januari 2008, 16:21:16
Wat ook niet vergeten moet worden is dat er in vele landen om ons heen voertuigen rijden die voorzien zijn van sterkere speakers op de sirene's, wat in combinatie met hogere / vibrerende tonen een heel ander geluid naar buiten brengt.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Gast

  • Gast
Reactie #28 Gepost op: 26 januari 2008, 17:05:26
Voor zover ik weet worden er voornamelijk, en ook in de landen om ons heen 100Watt speakers gebruikt, dat wil zeggen dat ze de 100Watt die de sirene eruit duwt omzetten in geluid. 100Watt speakers zijn de standaard momenteel.
Oudere sirenes, zoals de PA200 hadden een aansluiting voor zowel 58Watt speakers als 100Watt speakers maar alles wat daarn a is gekomen kon 100Watt of 2x 100Watt eruit "duwen", vertaald in 1 speaker of 2 speakers op het dak. Er wordt dus geen 200Watt door 1 speaker geduwd.
Er zijn wel 200Watt speakers te krijgen en worden ook in de US behoorlijk veel gebruikt. Een stukje gekopiëerd van een US forum over zwaailichten e.d. waar ik moderator op ben:

Citaat
You have a speaker that is 90 dB efficient at one watt one meter. Since for every time you double the power, you add 3 dB, if you drive this speaker at 100 watts, you are going to get ~ 110 dB out of this speaker. If you drive it at 200 watts (assuming it will take it), the speaker will only produce ~112 dB. And no one here can tell me the difference between 110 and 112 dB.
When I say that you get a 3 dB gain when you double the power, I am greatly simplifying. The power to spl curve is exponential, based on 2. So, you gain 3 dB every time you hit another power of two: 1, 2, 4, 8, 16, 32, 36, 128, 256, 512, etc (all in watts). The difference between a 100 watt amp and a 200 watt amp is ~2 dB
*****
In the argument of 100w vs 200w, it is a 3-5 db difference. There are factors you are not considering, such as constructive interference. If the speakers are mounted correctly, they actually 'help' each other (don't know how else to explain) - kind of a "total is greater than the sum of the parts" thing. And, you CAN hear the difference. SPL meters and statistics be darned, when you put 2 cars 300' away from you and listen (1 car = 1 speaker, other car has 2 speakers) you CAN tell the difference. That's all that really matters in the end, isn't it? Most of our customers run 200 watt systems now and they love them - I mean *really* love them.

If you're running dualtone sirens (wail and yelp at the same time) that's different. The tones are all crossing over each other so they are not in phase and can actually decrease your volume. Plus, it gives the illusion there are 2 vehicles when there is only really 1 - confusing to motorists.
*****
The extra confusing bit with 2 speaker 200W systems running the same tone is that there will be points within the coverage of the 2 speakers where the sound will be out of phase and cancel whilst there will be other points where it is in phase and adds


Een extra speaker van 100Watt, of een 200Watt ipv een 100Watt speaker levert dus maar een extra 3 tot 5db op.
De plaatsing van speakers is belangrijker dan een verdubbeling van de hoeveelheid speakers voor het effect, de Duitse Hella balken hebben er bijv. 2 speakers inzitten, een Stadt (breed signaal) en Land (recht naar voren signaal) erin zitten. De "stadt" speaker gooit het geluid er breed uit en profiteert zo van de weerkaatsing van gebouwen, de "Land" speaker is meer naar voren gericht en haalt zijn winst daarmee op snelwegen en het platteland.
Plaatsing van de speaker en omgeving waarin het geluid wordt weerkaatst of niet leveren meer winst op aan waarneembaar geluid dan een tweede speaker erbij.


nick1107

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 626
Reactie #29 Gepost op: 26 januari 2008, 17:14:42
automobilisten moeten gewoon beter hun spiegels gebruiken
zelfs al je m niet hoort zie je 'm 9 van de 10 al aan komen.

hoef je ook niet als een gek op het laatste moment je wagen in de berm te gooien