Geluidssignalen ambulance voldoende hoorbaar voor overig verkeer???

Auteur Topic: Geluidssignalen ambulance voldoende hoorbaar voor overig verkeer???  (gelezen 17357 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Gast

  • Gast
Reactie #30 Gepost op: 26 januari 2008, 17:26:44
Nou, dat "zien aankomen" ligt maar net aan waar je op dat moment bent. Ik ben een "Spiegel-man" en werd vorige week met veel verkeer achter me in de grijze lucht, harde regen en opspattend water van het wegdek ook nog verrast door een op het laatste moment waarneembare Spinter met een donkerblauwe Optimax op het dak (nauwelijks te zien door ) en grilleflitsers in het blauw (nauwelijks te zien door de grootlichtknipperaar) waarbij alleen de Wig-Wag écht duidelijk maakte (voor mij dan) dat er een ambu aan kwam.

Maar, ik ben het met je eens, ook ik denk dat de meeste autorijders met tunnelvisie op routine op de weg zitten, vooruit kijken en niks om zich heen in de gaten hebben.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #31 Gepost op: 26 januari 2008, 18:11:57
Daarom ben ik ook een voorstander van het maken van onboard filmpjes bij de diverse (brandweer)weblog's. Zo kunnen mensen zien wat er precies gebeurt tijdens het rijden en hopelijk worden zij zo iets bewuster.

Wel denk ik dat de overheid meer kan doen aan het duidelijk maken wat WEL en wat NIET te doen bij spoedvoertuigen. Ik noem een voorbeeld;

In de file, iedereen gaat op de Duitse manier aan de kant (rechterrijbaan naar rechts, linkerrijbaan naar links), alleen jammer dat er altijd een of twee mensen blijven staan, die vervolgens helemaal in de paniek raken en geen idee meer hebben waar die drie pendalen en dat grote ronde ding voor zijn die in hun auto zitten.

Ik weet het, we dwalen af ...... Ik denk alleen niet dat het een probleem is van alleen de ambulancedienst, maar ook van de politie.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #32 Gepost op: 26 januari 2008, 18:25:51
Dit staat allemaal op de nieuwste ambulance bij ons.
Code 3 sirene met wail-yelp en hyper yelp
Martin hoorn twee toon



Beide sirenes werden vooraan in de bumper gemonteerd achter de chrome deksels die je in de bumper ziet, het geluidsniveau in de cabine en sanitaire cel achteraan is dus heel miniem.

Voor het voertuig zijn beide sirenes goed hoorbaar.


Prachtig dingetje ;)

Er hoort eigenlijk alleen nog zo'n amerikaanse hoorn bij he ;D
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


peteroff

  • Gast
Reactie #33 Gepost op: 26 januari 2008, 21:13:39
In het begin van dit topic heeft iemand zijn mening klaar over het rijgedrag van de ambulanchechauffers.

De chauffeur van het ongeval staat in Apeldoorn bekend als zeer rustige en doordachte chauffeur. Daarnaast reed hij ongeveer 20 (!) kilometer per uur toen hij de kruising overreed. De politie heeft hier genoeg getuigen-verbalen van. Punt was dat een grote hijskraan het zicht ontnam van de automobilist die de ambu aanreed. Hij kwam met hoge snelheid uit het niets. Een aarijding was onvermijdelijk. Omdat de ambulance was uitgerust met KAR (een systeem wat de verkeerslichten op groen zet) is het lastig voor de politie om te bepalen of de verkleerslicht voor de automobilist op rood stond. Er bestaat een vermoeden dat de auto zijn snelheid heeft verhoogd om nog even snel door donkergeel te rijden. Te plaatse is een snelheid van 50 km/uur toegestaan. De ambu is linksachter aangetikt en toen omgeslagen.

Ambulancechauffeurs worden in de SOSA opgeleid om te rijden en te anticiperen op niveau 6 tot 8. Een B-rijbewijzer heeft niveau 2, een zakenrijder die al veel ervaring op de weg heeft hooguit niveau 3. Dus aan die rijopleiding mankeert niet zo veel. Maar waar ALLE chauffeurs mee te maken hebben: is dat hun omgeving slechts kan acteren op gemiddeld niveau 2. En dat maakt rijden dus een (risicovolle) kunst.

Tot slot:
Ik ben het er helemaal mee eens dat de sirene opgevoerd moet worden. In Apeldoorn hebben we 5 MB's en 5 T5's (nu nog maar 4 dus  :-[) Die nieuwere T5's hebben een veel luidere sirene en veel meer blauw. Als chauffeur merk je zeer duidelijk het verschil. Het zou dus ook mooi zijn als die ontwikkeling verder gaat en er nog duidelijker blauw (met rood!) te zien is en een doordringende sirene (maar wel met oog voor de patient, 2 instelbare niveau's?).


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #34 Gepost op: 26 januari 2008, 21:19:19
Wat een vreselijke sirene zeg!  :o :-X   als je er mee moet rijden is het volgens mij net alsof je op de kermis rondrijd in een botswagentje  ;D ;D
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #35 Gepost op: 26 januari 2008, 21:48:18
Wat een vreselijke sirene zeg!  :o :-X   als je er mee moet rijden is het volgens mij net alsof je op de kermis rondrijd in een botswagentje  ;D ;D

Ja maar wat wil je? Lijkt mij toch belangrijker om gehoord te worden, dan dat je naar een ''mooie'' sirene luisterd....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #36 Gepost op: 26 januari 2008, 22:03:42
Wat ik persoonlijk een hele mooie oplossing vind is de oplossing die wordt gebruikt op de brw wagens uit Leidsendam (?). Deze hebben een luchthoorn en een electro...

Nu wil ik niet zeggen dat op elke ambu meteen een luchthoorn moet... Ik denk dat óntzettend veel mensen in de buurt van een ambu post dan gaan klagen over geluidsoverlast.

De versneller op een ambulance met verhoging van het aantal DB's mogen van mij ook toegepast worden op een politievoertuig, waarbij nu alleen de sirene versneld... Maar dat is een ander onderwerp...


ariekanarie112

  • Gast
Reactie #37 Gepost op: 26 januari 2008, 22:09:42
Hier in de regio worden die versnellingen op verschillende hulpverleningsvoertuigen toegepast

Politie
http://nl.youtube.com/watch?v=t44LII7-iuo

Brandweer
http://nl.youtube.com/watch?v=Wqtio3gVXYY

Ovd-G
http://nl.youtube.com/watch?v=vWDCLZcY_K0

Filmpjes zijn van mij zelf ;)


ACKevin

  • Gast
Reactie #38 Gepost op: 26 januari 2008, 22:32:06
automobilisten moeten gewoon beter hun spiegels gebruiken
zelfs al je m niet hoort zie je 'm 9 van de 10 al aan komen.

hoef je ook niet als een gek op het laatste moment je wagen in de berm te gooien

Je hebt ook wel eens kruispunten waar gebouwen in de weg staan, of een lastige heg, flauwe bocht, bomen, vrachtwagens etc etc..

/edit sorry,zag niet dat er nog een pagina met reacties achteraan kwam, dus ja.. :p


ariekanarie112

  • Gast
Reactie #39 Gepost op: 26 januari 2008, 22:34:47
als je niet weet wat je op zo'n moment moet doen, moet je gewoon normaal doorrijden net als dat je daarvoor deed.
De chauffeurs zijn hier goed op getraind en zullen hier rekening mee houden en op in spelen