Geluidssignalen ambulance voldoende hoorbaar voor overig verkeer???

Auteur Topic: Geluidssignalen ambulance voldoende hoorbaar voor overig verkeer???  (gelezen 17405 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

jpht64

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 236
  • Verzamelaar van Ambulance en Politie materiaal
Reactie #50 Gepost op: 4 februari 2008, 20:53:49
Het is wel een onheilspellend geluid, denk dat de Arbo dit nooit pikt ???


NF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,018
    • www.112ijmond.nl
Reactie #51 Gepost op: 16 april 2008, 13:00:54
Het blijft een lastig punt...

Aan de ene kant is een hardere sirene een manier om sneller opgemerkt te worden (waardoor het verkeer meer tijd heeft om te reageren), maar bij een spoedrit in een gebied met veel voetgangers, bijv. een winkelgebied, zou dat weer tot gehoorsbeschadiging kunnen leiden (lijkt me)

Een hardere versneller lijkt me daarom een goede oplossing. Tussen de voetgangers de gewone sirene, in het drukke verkeer de versneller. Al kunnen voetgangers of fietsers bij een groot kruispunt alsnog last van de oren krijgen natuurlijk.

Ik weet dat hier in de regio (Kennemerland, ambulancedienst Velsen/Heemskerk) er één ambulance is waarbij de versneller net als de VZA-busjes van de filmpjes harder is. Dit is echter een van de oudere wagens, de nieuwere ambu's hebben sirene en versneller weer op dezelfde geluidssterkte. Weet iemand misschien waarom dit is? Is deze oplossing toch niet bevallen of zijn er andere redenen?
112ijmond.nl / IVK, BvV / Brede interesse in Veiligheid en Hulpverlening


RalfW

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,795
Reactie #52 Gepost op: 16 april 2008, 16:28:14
zou je van 1x in de stad lopen en er komt een ambulance of wat dan ook langs al gehoort schade kunnen krijgen? ik loop elk weekend in een uitgaansgelegeheid waar de muziek veel harder staat en heb nergens last van!!


NF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,018
    • www.112ijmond.nl
Reactie #53 Gepost op: 16 april 2008, 19:29:44
Nou, echt prettig is het niet in ieder geval, als een sirene vlakbij passeert.
112ijmond.nl / IVK, BvV / Brede interesse in Veiligheid en Hulpverlening


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #54 Gepost op: 16 april 2008, 19:35:08
Nou, echt prettig is het niet in ieder geval, als een sirene vlakbij passeert.

Hoevaak gebeurt het dat een sirene je vlakbij passeert ? Ik werk en bezoek regelmatig in grote steden en ik heb er weinig last van ....
Ik vind het toch echt zaak dat je gehoord word door het verkeer, die fietsers en voetgangers hebben dan even pech.....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


NF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,018
    • www.112ijmond.nl
Reactie #55 Gepost op: 16 april 2008, 19:44:41
Ik ben het absoluut met je eens, maar ik vrees niet iedereen helaas.

Wat mij betreft moet de sirene van dusdanig volume zijn, dat voorrangsvoertuigen tijdig opgemerkt worden. Als blijkt dat er aanrijdingen gebeuren omdat voorrangsvoertuigen niet gehoord worden, moet het volume gewoon omhoog.
112ijmond.nl / IVK, BvV / Brede interesse in Veiligheid en Hulpverlening


Robinh

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,210
Reactie #56 Gepost op: 16 april 2008, 20:02:48
Als jij op een vaste route woont waar de brandweer mss wel dagelijks langs komt, wordt je het ook wel een keer zat hoor ;)
OP AL MIJN GEPLAATSTE FOTO`S ZIT COPYRIGHT!


NF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,018
    • www.112ijmond.nl
Reactie #57 Gepost op: 16 april 2008, 20:10:45
Als jij op een vaste route woont waar de brandweer mss wel dagelijks langs komt, wordt je het ook wel een keer zat hoor ;)

Ik woon zelf vlakbij een ambulancepost, dus daar kan ik over meepraten ja!
Maar dat bedoel ik ook te zeggen... als er ongelukken gebeuren door te zachte sirenes, moet het volume gewoon omhoog. Maar wanneer het aan de oplettendheid van de weggebruiker ligt, heeft het weinig zin en stoor je alleen maar omwonenden en voetgangers e.d.
112ijmond.nl / IVK, BvV / Brede interesse in Veiligheid en Hulpverlening


Martijn Slotboom

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,279
  • Laten we het gezellig houden op het forum
Reactie #58 Gepost op: 16 april 2008, 20:12:32
Ik reed vanmorgen in hilversum ( of all places ) met de vrachtwagen , en de koel/vriesmotor op vol vermogen , maar toch hoorde ik zeer duidelijk de ambu aan komen


tangosierra65-1

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #59 Gepost op: 16 april 2008, 20:13:18
Ik woon ook bij een vaste route van de ambu / brw / politie en ik moet zeggen dat ik het niet echt hard hoor ofzo..
Behalve de hoogwerker :o Die heeft me er toch een tetter op zitten  ::)
Owja nog ff over de hoorbaarheid, ik reed eerst op de snelweg bij Leidschendam-Voorburg en toen kwam er een ambu voorbij ( tegengestelde richting ) maar ik hoorde hem pas toen ie langs reed en het geluid was gelijk weer heeeeel zacht  :-X