Geluidssignalen ambulance voldoende hoorbaar voor overig verkeer???

Auteur Topic: Geluidssignalen ambulance voldoende hoorbaar voor overig verkeer???  (gelezen 17384 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

AMK

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 695
  • VPK io
Reactie #60 Gepost op: 16 april 2008, 20:17:21
tussen mij en de post zit enkel een heel groot weiland, dus ik hoor alles wat vertrekt. Op de weg hoor ik ze ook altijd. Wat mij betreft hard zat.


Badbertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 57
Reactie #61 Gepost op: 16 april 2008, 20:21:49
Sirenes zijn gewoon te zacht. (vind ik)

Ik sta net als fietser bij een stoplicht schrik ik me wezenloos van een nieuwe ambu die aan komt rijden met A1 terwijl ik wist dat hij langs zou gaan komen en ik was al aan het luisteren of hij eraan kwam.

Sta ik net op hetzelfde punt komt een oudere ambulance aanrijden, die hoorde ik toch al zeker een klein minuutje vantevoren.

Gewoon de sirenes van de ambulance en politie wat harder en alle brandweerwagens uitvoeren met martin hoorns.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #62 Gepost op: 16 april 2008, 22:17:34
Als jij op een vaste route woont waar de brandweer mss wel dagelijks langs komt, wordt je het ook wel een keer zat hoor ;)

Even de tijd om deze gedachtegang te lezen...

Stel u eens voor, dat u aan een hoofdweg woont en 's nachts om drie uur rijdt er een gehaaste brandweerwagen, ziekenauto of andere hulpdienst met loeiende sirenes uw huis voorbij. Grotendeels zijn dit vrijwilligers of andere "onbetaalbare" helpers. U wordt onmiddellijk wakker en denkt eventueel...

...Hopenlijk komen ze nog op tijd ?

of

...Volgens het verkeersregelement moeten

ze met hun sirene en blauwzwaailicht rijden

of ( het meest waarschijnlijke )

...WAAROM moeten die IDIOTEN zo'n kabaal maken ? ...

MAAR HEEFT U ER AL EENS AAN GEDACHT ?

~> Dat die IDIOTEN vijf minuten voor ze daar met hun kabaal voor uw huis passeerden rustig in hun bed sliepen net zo als U ?

~> Dat die IDIOTEN ook om zes uur zich uit hun bed moeten sleuren, net zoals U.

~> Dat die IDIOTEN, wanneer ze na een interventie- die ongeveer 2 á 3 uur duurt- weer in hun bed kruipen, eigenlijk toch niet slapen. Omdat men nu eenmaal niet in slaap kan vallen wanneer men net mensen uit een brandende woning of verongelukt voertuig heeft gered.

Maar waarschijnlijk wordt u helemaal niet wakker.  Omdat onze bestuurder op de terugweg zijn sirene niet heeft aangezet of omdat u helemaal niet aan een hoofdweg woont. Dan heeft u geluk en moet u niet over de brandweer, de ziekenwagens zeuren.

...Daar bovenop denken die IDIOTEN intussen zelf :

WAAROM DOEN WIJ IDIOTEN DIT EIGENLIJK ????

  

 Bron: geen idee  :-X
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


NF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,018
    • www.112ijmond.nl
Reactie #63 Gepost op: 16 april 2008, 22:29:20
haha leuk! ;D en o zo waar...
112ijmond.nl / IVK, BvV / Brede interesse in Veiligheid en Hulpverlening


RalfW

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,795
Reactie #64 Gepost op: 16 april 2008, 22:50:37
ja inderdaad...

als je in de buurt van een brandweerpost of ambulance post gaat wonen weet je dat je "geluidsoverlast" kunt krijgen... dan moet je maar ergens anders gaan wonen of gewoon niet zeuren!

en wat betreft voetgangers en fietsers.... zolang ze niet de hele dag op de motorkap van een voertuig zitten moeten ze niet zeuren dat het zeer doet aan de oortjes...


pelagiapeil

  • Gast
Reactie #65 Gepost op: 16 april 2008, 22:52:05
Aan de andere kant denk ik dat als iedereen zich gewoon aan de regels houdt, en zich met 1 ding bezig houd namelijk ''verkeer'' !!
Als er dan ook nog eens goed in de spiegels gekeken word en de radio op standje NORMAAL word gezet dan zal dat al een hoop schelen O0 O0

Zelfs met de radio UIT hoorde ik de ambu niet aankomen die ik ineens achter mijn auto zag,mijn hart hikte toen ff.


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #66 Gepost op: 18 april 2008, 00:01:04

en wat betreft voetgangers en fietsers.... zolang ze niet de hele dag op de motorkap van een voertuig zitten moeten ze niet zeuren dat het zeer doet aan de oortjes...

ach je komt er wel achter als het straks schadeclaims regent van gehoorbeschadigingen door een te harde sirene, want dat gebeurd nu zo als je volgens de regelgeving maximaal 125 dB voert op je HV-voertuig.

gelukkig zijn er nog geen sirenes/luidsprekers die zo hard kunnen en een andere troost is dat de sirenes nu allen overdag tenminste 110 dB moeten zijn, dus vergelijkbaar met de dubbele martinhorn (113dB)
bovendien moet iedereen nu een 2-toon voeren (overgangstermijn van 5 jaar)
Nemo me impune lacessit


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #67 Gepost op: 18 april 2008, 15:46:02
2 toon ook voor ambu, of gedurende de rit continu optische en akoestische signalen, tot aan hte plaats incident?

Regel geldt hier bij de diensten namelijk al langer....

De sirenes die meer "herrie" maken zijn er op zich wel (Pintsch Bamag met actief luidsprekersysteem, kun je in theorie tot 10 speakers aan koppelen) of de Whelen 295HFS serie, die in NL ook met 2 toon en 200 watt leverbaar is.

De vraag is alleen of het zinvol is. Ben zelf wel gecharmeerd van de "rumbler" functie uit de USA. Een laagfrequentie toon mee laten trillen om zo je voorganger erop te attenderen dat er eraan kotm, door middel van trilling van de carrosserie.

Ben wel blij dat eindelijk die speakers of hoorns van het dak verdwijnen naar de bumper. Maakt het namelijk voor degene die naar een incident onderweg is ook wat draaglijker en op de meldkamer hoor je eindelijk eens normaal het portofoonverkeer, in plaats van een "TATUTATU" en een onverstaanbare stem door de spreeksleutel.


Groeten, Ruud


Nico_B

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 168
Reactie #68 Gepost op: 18 april 2008, 22:28:48
Het kan niet hard genoeg zijn!!!
Als je soms ziet dat er geen reactie komt als je achter een auto rijd is en blijft het levens gevaarlijk.
Ik weet niet waar ik het filmpje heb gezien maar in Amerika heeft "die" reddingswagen er ook nog een treinhoorn op zitten. Dat is teminsten geluid O0

Nico _B
Groet Nico_B


medicalboy

  • Gast