Blauwe Vlag

Auteur Topic: Blauwe Vlag  (gelezen 5030 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Gepost op: 26 januari 2008, 12:18:18
Na Goeree nu ook openlijk twijfel in het Zeeuwse, getuige een artikel in de PZC

Blauwe vlaggen op de tocht
door Martijn de Koning


ZIERIKZEE - Het is de vraag of er over een paar jaar nog blauwe vlaggen wapperen op de Schouwse stranden.
  
Niet omdat die dan niet meer schoon zouden zijn, maar omdat de vijf Zeeuwse kustgemeenten erover twijfelen zich nog aan te melden voor de toekenning ervan. Ze hebben de Stichting Keurmerk Milieu Veiligheid, die de vlaggen vanaf dit jaar toekent, gezamenlijk een brief geschreven.

Er wapperen 28 blauwe vlaggen op verschillende Zeeuwse strandvakken, waarvan drie op Schouwen-Duiveland. De dundoeken gelden in heel Europa als een erkenning van het feit dat het strand ter plekke veilig en schoon is. Zo mag de vlag alleen in top als er een strandwacht aanwezig is. Daar ligt meteen het eerste punt van kritiek van de gemeenten Sluis, Vlissingen, Veere, Noord-Beveland en Schouwen-Duiveland. Want een deel van het badseizoen kunnen bezoekers dus niet zien dat ze op een prijswinnend strand zitten. En dat is jammer, menen de briefschrijvers.

Een groot bezwaar vinden ze dat de gemeenten vanaf dit jaar duizend euro per blauwe vlag moeten betalen. "Tot nu toe sponsorde de ANWB dit nog", verklaart toerisme-wethouder van Schouwen-Duiveland Ad Verseput. "Nu heeft een nieuwe organisatie de toekenning op zich genomen en komen alle kosten opeens op ons bordje."

Ook over de tijdstippen waarop de controles plaatsvinden, zijn de kustgemeenten ontevreden. Nu gebeuren die drie keer per jaar in de zomermaanden op verschillende tijdstippen op de dag. De gemeenten willen dat alleen in de ochtend wordt gekeurd, omdat volgens hen alleen dan een goed beeld is te krijgen van de schoonmaakacties. Bovendien vinden zij dat elke controle bij gelijke weersomstandigheden moet worden uitgevoerd.

Verseput hoopt dat er snel duidelijkheid komt over de manier waarop de stichting wil gaan werken. "Want we zien wel degelijk in dat het om een groot goed gaat. Met name Duitsers letten er echt op of ze zo'n vlag zien wapperen."

De betrokken gemeenten schrijven zich dit jaar overigens nog wel in voor toekenning van vlaggen.

De stichting die de kleinoden toekent, was gisteren niet bereikbaar voor een reactie.


Kees  8)




Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #1 Gepost op: 26 januari 2008, 12:40:40
Kennelijk is het niet zo belangrijk naar de mening van de gemeenten of een strand 's middags ook nog schoon is. En de aanwezigheid van een strandwacht zou ook geen rol mogen spelen in de erkenning.

Kunnen ze zelf niet een "erkenning"in het leven roepen, een gratis erkenning waarbij veiligheid geen rol speelt en de inspectie alleen op woensdagochtend om 11.00 uur plaatsvind, met een maximum van twee keer per jaar. Aangekondigd natuurlijk.

En wat kost zo'n blauwe vlag als je 'm gewoon in de winkel koopt?

Henk


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #2 Gepost op: 26 januari 2008, 13:55:37
Kennelijk is het niet zo belangrijk naar de mening van de gemeenten of een strand 's middags ook nog schoon is. En de aanwezigheid van een strandwacht zou ook geen rol mogen spelen in de erkenning.

Kunnen ze zelf niet een "erkenning"in het leven roepen, een gratis erkenning waarbij veiligheid geen rol speelt en de inspectie alleen op woensdagochtend om 11.00 uur plaatsvind, met een maximum van twee keer per jaar. Aangekondigd natuurlijk.

En wat kost zo'n blauwe vlag als je 'm gewoon in de winkel koopt?

Henk

De Blauwe Vlag is primair en milieukeurmerk geldend gedurende het badseizoen. *zie Blauwe Vlag
Het strand kan alleen gereinigd worden als het niet vol ligt met toeristen, als die hun rotzooi tussentijds i.p.v. in de bakken op het strand neerkwakt zegt dat meer over de bezoekers als over de inzet van de gemeente. Overigens zijn de keuringen al aangekondigd.
Afgelopen jaar zijn er bijv. inspecteurs gezien die foto's maakten van een papiertje op het strand.
Er zijn verschillende soorten inspecties, door Stichting KMVK, FEE en ILSe Riskassessment.
De riskassessors (voortkomend uit Redned) letten met name op de veiligheid van recreant en hulpverlener. Via ILSe propageert men het gebruik van gebiedsaanduiding middels rood/gele vlaggen. De inspecteur van de KMVK die afgelopen jaar ons strand kwam keuren had nog nooit gehoord van ILSe en nog minder van de rood/gele vlaggen waarmee wij een proef deden. Ook de Rescuetube was hem overigens volkomen vreemd.
Vervolgens werd er gezeurd over een aantal zaken die de beheerder aangingen en niet de strandwacht. (Ook na uitvoerig tel. kontakt met deze oganisatie staat er nog steeds geen link naar de Risk Assessors van de KNBRD
Achteraf hoorden we dat we volgend jaar geen Blauwe Vlag zullen voeren omdat op een bepaald moment er teveel verontreiniging zou zijn geweest.
De locatie staat echter op de KMVK site wel aangeduid als Blauwe Vlag strand. Het milieukeur zegt dus met name iets over de toestand van vorig jaar, vrij nutteloos dus.
Er zijn diverse zeer drukke stranden in ons land die nooit een Blauwe Vlag zullen kunnen krijgen omdat de mate van verontreiniging onafhankelijk van de inzet van de gemeenten nooit aan de eisen zullen voldoen. Daarnaast hebben zij mogelijk een uitstekende strandwachtorganisatie waar veiligheid hoog in het vaandel staat.
Op mijn vraag waarom nu niet elk jaar de eisen t.a.v. middelen die op een Blauwe Vlag strand aanwezig zouden moeten zijn (zie ILSe rapport) bij de keuringen worden opgevoerd (denk aan AED, zuurstof en wervelplank), was dat er dan teveel stranden zouden afvallen waardoor het label met te weinig deelnemers zit en niets meer voorstelt. Veiligheid heeft zeker niet de hoogste prioriteit!

Ik hoop dan ook vurig dat het kwaliteitskeurmerk voor de strandwacht (genoemd in het ILSe rapport) een aparte status krijgt en dat de gebruiker betere voorlichting krijgt over wat men nu precies van een Blauwe Vlag strand mag verwachten, want ook uit je commentaar blijkt dat je meer verwacht van veiligheid dan een aantal reddingsboeien en een EHBO kist op een paviljoen.

Kees  8)


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #3 Gepost op: 26 januari 2008, 14:37:29
tja Kees,
Het kan ook andersom. Wij zijn afgelopen jaar bijna de vlag kwijt geraakt omdat op een dinsdagochtend, terwijl het met bakken uit de hemel kwam en windkracht 5 was, de twee posten weliswaar geopend waren, maar er geen boten aan het patrouilleren waren en de vlag (nog) niet uithing,  en de aanwezige leden niet in geel rood liepen (maar met een dikke spijkerbroek en trui lekker aan de koffie zaten)....volgens de controleur bij ons was dit een zeer onveilige situatie voor de op dat moment aanwezige strandbezoekers?? (4 wandelaars, 2 honden en een verdwaalde terrasstoel). Daarnaast waren er ook nog eens 4 kite surfers wat natuurlijk helemaal levensgevaarlijk is op zo'n dag!  8)
Het heeft de gemeente 2 weken corresponderen met de Blauwe vlag organisatie gekost om dit te sussen en de vlag te behouden, maar ook bij ons is de afgelopen periode driftig gedisscussieerd over het wel of niet aanvragen van de vlag in 2008. Je kan ook te ver doorschieten....
Wat betreft millueu en reiniging waren er trouwens geen op- en aanmerkingen!
[img]/img]


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #4 Gepost op: 26 januari 2008, 15:34:10
Voor de duidelijkheid, ik bedoelde dus de waterverontreiniging welke overigens keurig op de Blauwe Vlag site staat vermeld.
Voor wat betreft eenduidigheid in bebording, markering en eerste hulp voorzieningen ligt er mijns inziens nog een taak voor de kersverse directeur.

Kees  8)


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #5 Gepost op: 26 januari 2008, 22:28:15
De Operational Guidelines on European Beaches is alweer 3 jaar oud en onduidelijk is of die nog geldt.

Wat vooral opvalt is dat nog al gemakkelijk het zwemmen verboden wordt.
Dat heeft een grote impact en daar wordt niet op in gegaan.

In Zandvoort gold ook ooit een zwemverbod, de politie, veelal te paard, zorgde voor de afdwinging.
Dat was een halve eeuw geleden, geen idee hoe je dat nu zou moeten doen. Ik denk dat als je dat wil, je het niet voor elkaar krijgt.

En dan valt een groot deel van het bewaakte zone idee uit de Operational Guidelines in elkaar. Want een zone met continue hoogwaardig toezicht kan slechts zeer klein zijn en dan dient dus de rest een zwemverbod te kennen. Anders is die zone niet effectief en waarschijnlijk de beheerder nalatig. Verder vraag ik me af hoe je die zone bemenst, zijn 2 strandwachten genoeg? 200 x 200 meter, hoeveel mensen passen daarin en stel je dan een maximum. Zijn er 10.000 mensen in het water, is het dan vol waar het verantwoord toezicht aangaat? En moeten de mensen die het water in willen dan wachten tot anderen er uit zijn?

De ILS Guidelines bevatten veel zinnige zaken, helaas echter ook de nodige onzinnige.
Vooral de inzet op zeer hete dagen mag van mij meer aandacht krijgen.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #6 Gepost op: 27 januari 2008, 11:20:08
Het probleem van deze guidelines is dat het een europees iets is, doordaat europa veel verschillende stranden kent in verschillende omstandigheden voor deze richtlijnen een mooi gemiddeld iets. Krijg je zaken als die minuten norm waarop je het brwaakte gebied moet aanpassen. Een grens van drie minuten blijft afhankelijk van weer en getijde. Dit maakt het er niet makkelijker op om te controleren. Er zijn zaken welek wel goed controleerdbaar zijn als borden en vlaggen. Als je op een reddingsbrigadepost allerlei vlaggen ziet hangen zie je door de bomen het bos niet meer (nederlandsevlag, vlag van de EHBO vereniging, gemeente vlag en dan een rode vlag), hiernaast staan 20 patattenten van allerlei kleuren vlaggen en het vreemd vinden dat de strandbezoeker de vlag niet ziet. Voor de veiligheid op het strand kan er nog veel bereikt worden door deze zaken beter uit te werken. Duidelijke en eenduidige voorlichting is van belang hiervoor. Hierbij is 1 landelijke standaard voor waarschuwingsborden boven het strand een mooi begin.

9910001
9910001


Marno

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 233
  • Co-assistent - SEH EMC RB-Callantsoog
Reactie #7 Gepost op: 27 januari 2008, 11:55:07
tja Kees,
Het kan ook andersom. Wij zijn afgelopen jaar bijna de vlag kwijt geraakt omdat op een dinsdagochtend, terwijl het met bakken uit de hemel kwam en windkracht 5 was, de twee posten weliswaar geopend waren, maar er geen boten aan het patrouilleren waren en de vlag (nog) niet uithing,  en de aanwezige leden niet in geel rood liepen (maar met een dikke spijkerbroek en trui lekker aan de koffie zaten)....

Daar valt ook over te discussieren. Als je als reddingsbrigade propageert dat je gedurende een bepaalde periode verantwoordelijk bent voor de veiligheid op het strand moet je dat ook hard kunnen maken.
Dus de vlag hangt vanaf postopening (10.00) zeker als de omstandigheden slecht zijn zorg je dat er een gele of rode vlag hangt. De boot uitrukgereed met twee man in wetsuit. En een auto klaar, met de zwemmer eveneens in wetsuit. (ja ik heb m'n commandant ook wel eens inwendig vervloekt :))
Daarbij bestaan er natuurlijk mooie lange broeken en truien in het rood/geel ;)
Aan mijn zonen, aan de zonen van mijn leermeester en aan de leerlingen die verklaard hebben zich aan de regelen van het beroep te zullen houden, aan h


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #8 Gepost op: 27 januari 2008, 12:08:00
Als je als reddingsbrigade propageert dat je gedurende een bepaalde periode verantwoordelijk bent voor de veiligheid op het strand moet je dat ook hard kunnen maken.

Volgens mij worden de reglementen van de Blauwe Vlag gewoon door de strot gedrukt van een lokale reddingsbrigade. Ik ben van mening, maar daar hebben we het al vaker over gehad, dat we de regeltjes "in de zin van . . . . ." moeten kunnen beoordelen. Ik ben van mening dat het totaal geen meerwaarde heeft om op dagen zoals Erny omschrijft, een reddingsbrigade te gaan toetsen. Nee, neem dan een drukke dag en dan kan je op meerdere manieren een reddingsbrigade toetsen die veel meer hulpverlenend relevant zijn. Bijvoorbeeld de snelheid van een daadwerkelijke redding, een goede meldingsaanname, samenwerking met andere diensten etc. Maar ja, dat wordt niet getoetst.

Dus de vlag hangt vanaf postopening (10.00) zeker als de omstandigheden slecht zijn zorg je dat er een gele of rode vlag hangt. De boot uitrukgereed met twee man in wetsuit. En een auto klaar, met de zwemmer eveneens in wetsuit. (ja ik heb m'n commandant ook wel eens inwendig vervloekt :))
Daarbij bestaan er natuurlijk mooie lange broeken en truien in het rood/geel ;)

Vanaf 10.00 uur. De eene reddingsbrigade werkt met roosters en tegen vergoeding werkende medewerkers, terwijl de andere reddingsbrigade totaal vrijwillig is. Voor de één is het dus een "baan" terwijl de andere vrij van werk of studie is. De discussie komt elk jaar weer, wat moet een reddingsbrigade medewerker hebben en aan voldoen om een all-round strandwacht te kunnen zijn? Ik kom als het mij uitkomt en in geval van calamiteiten ben ik er, maar stap niet in een rooster.

RR (rood/ geel met koffie en toastie vlekken)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #9 Gepost op: 27 januari 2008, 12:33:42
Ik kom als het mij uitkomt en in geval van calamiteiten ben ik er, maar stap niet in een rooster.

RR (rood/ geel met koffie en toastie vlekken)

Gelukkig dat niet iedereen er zo over denkt. Toen wij nog echt "bewaakten" was het meest waardevol de volhouder op de pier. Altijd turend door zijn verrekijker en melden als ie wat ongewoons zag. Een dienst van twee uur, dan werd ie afgelost. Iedereen wist dat daar altijd iemand stond waarbij je op hulp kon rekenen.

Ook bij ons sloeg de "vrijblijvendheid" toe en de pier wordt niet meer bemand. Nu moeten we wachten tot iemand anders alarm slaat.
Petje af voor de brigades die nog een geheel gevuld rooster cq piketdienst voor elkaar krijgen, zoals de RB Blaricum. On line op het afgeschermde gedeelte van de site in te vullen met een automatisch SMS-je voor bijzonderheden.

Het zou mooi zijn als ze daar een blauwe vlag voor zouden krijgen in Blaricum.

Henk

Daar heb je wat aan!