Hulpverlening middel- en zware voertuigen

Auteur Topic: Hulpverlening middel- en zware voertuigen  (gelezen 2716 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ALTSHV

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Gepost op: 27 januari 2008, 13:18:18
Hallo mensen,

Het is de laatste tijd steeds meer in het nieuws; vrachtwagens die betrokken zijn bij ongevallen. Wat mij echter verbaasd is dat er binnen het leidraad oefenen bijna geen aandacht wordt geschonken aan ongevallen met boven genoemde voertuigen. Is er misschien iemand die weet waar er meer informatie te vinden is m.b.t. dit soort ongevallen? Een vrachtwagen is bijvoorbeeld heel anders afgeveerd dan een personenwagen en waarschijnlijk zal dit met het stabiliseren al problemen geven.

Groeten.




Cerberus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 117
  • Geen beter weer dan brandweer
Reactie #1 Gepost op: 27 januari 2008, 13:49:00
In de Herziene Leidraad Oefenen is wel aandacht voor complexe THV, oefenkaarten 600 serie.
Bijv. 611 THV bij vrachtwagen of bus op zijn kant. Oefening voor TS, HV en HA-Basis.


RalfW

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,795
Reactie #2 Gepost op: 27 januari 2008, 16:00:06
materiaal voor het stabiliseren van vrachtwagens etc zit toch in de HV1 en HVH's?


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #3 Gepost op: 27 januari 2008, 16:01:46
materiaal voor het stabiliseren van vrachtwagens etc zit toch in de HV1 en HVH's?

Hallo mensen,

Het is de laatste tijd steeds meer in het nieuws; vrachtwagens die betrokken zijn bij ongevallen. Wat mij echter verbaasd is dat er binnen het leidraad oefenen bijna geen aandacht wordt geschonken aan ongevallen met boven genoemde voertuigen. Is er misschien iemand die weet waar er meer informatie te vinden is m.b.t. dit soort ongevallen? Een vrachtwagen is bijvoorbeeld heel anders afgeveerd dan een personenwagen en waarschijnlijk zal dit met het stabiliseren al problemen geven.

Groeten.

Het gaat over het oefenen en niet of er wel of geen materiaal is om het te stabililseren....  ::)


ALTSHV

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Reactie #4 Gepost op: 27 januari 2008, 18:57:49
Hallo,

Heb net even de oefenkaart opgezocht en doorgelezen. Binnenkort (19 februari) ga ik een oefening uitzetten waarbij we eens gaan kijken wat er nu wel en niet mogelijk is. Het aantal verende delen bij een vrachtwagen is namelijk veel groter dan bij een personenwagen. Zodra een personenwagen onder de carroserie wordt ondersteund is het stabiliseren al grotendeels klaar. Daarintegen bij een vrachtwagen heeft de stoel bijvoorbeeld ook vering en de cabines zijn ook altijd afgeveerd.

Mochten er nog mensen zijn met tips/ervaringen dan zie ik die graag tegemoet.

Groeten.


RalfW

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,795
Reactie #5 Gepost op: 27 januari 2008, 19:22:06
Het gaat over het oefenen en niet of er wel of geen materiaal is om het te stabililseren....  ::)

en dus mag ik er geen vraag over stellen


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #6 Gepost op: 27 januari 2008, 19:27:34
en dus mag ik er geen vraag over stellen

Als je vragen over het materieel hebt kan je daar een nieuw topic over openen als je dat nodig vind...  ::) Hier 'steel' je het onderwerp van de topic starter en ga je een hele andere kant uit dan de topic starter bedoelde... Ik denk dat de topic starter echte wel weet waar welk materiaal op welk voertuig ligt...  ::) ::) 8)