Ziegler boos

Auteur Topic: Ziegler boos  (gelezen 14142 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rene112

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 18 oktober 2003, 00:57:38
De aanschaf van een nieuwe tankautospuit zit boven  het drempelbedrag voor een verplichte europese aanbesteding.

Er zijn echter nog maar weinig gemeenten/korpsen die zich exact houden aan de regels voor europese aanbestedingen. Het is namelijk ook zo dat als je in een bepaalde periode (ik dacht 3 jaar) meerdere malen hetzelfde produkt (bijvoorbeeld een tankautospuit) koopt, de kosten bij elkaar moeten worden opgeteld.

Dus als een groot bedrijf de computers niet in één keer vervangt maar elk jaar een gedeelte om onder een europese aanbesteding uit te komen, zitten ze fout.

Een europese aanbesteding voor een tankautospuit is veel werk, maar het grote voordeel is dat je als korps gedwongen wordt om heel goed na te denken over wat je precies wilt hebben en hoe je de aanbiedingen (offertes) gaat beoordelen.

Zoals ffemt19 als schreef: je hoeft niet de goedkoopste te nemen, maar je moet wel vooraf bepalen welke aspecten van de aanbieding je het lichtste en welke je het zwaarste gaat laten meetellen voor de totaalscore.

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard


SirMark

  • HV-enthousiasteling en werkzaam in de uitvaartbranche.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
Reactie #11 Gepost op: 18 oktober 2003, 19:39:27
Ben ik het mee eens, maar het desbetreffende korps heeft altijd bij Ziegler besteld, en dhr. vos rekende voor onderhoud of problemen bijna of geen geld, dan vind ik het nogal "asociaal" om dan meteen rechtsomkeert naar een ander te gaan.

Of de prijzen moeten wel heel veel verschillen ...

Greetz,

Mark

P.S. dit is mn 100ste bericht op dit forum :D


Firefly

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 590
  • Risicobewustzijn is een kwaliteit!
Reactie #12 Gepost op: 18 oktober 2003, 21:56:49
Ik kan begrijpen dat ziegler zich gepasseerd voelt. Echter ik vind niet dat je automatisch aan Ziegler vastzit bij het bepalen van een opbouwer, omdat hij in het verleden veel voor je gedaan hebt.

Service is een belangrijk onderdeel binnen een bedrijf, maar het is zelf verantwoordelijk voor de invulling daarvan. Natuurlijk probeer je een goede indruk te maken bij klanten.

Wanneer men een goede verstandhouding heeft, moet je elkaar kunnen zeggen hoe de zaken tegenover elkaar staan. Het is natuurlijk wel de manier waarop je dit doet. Als dit op een goede manier gebeurt, moet je begrip kunnen tonen!
De goede verstandhouding blijft dan in stand. Bij een volgende aanbesteding kan die misschien weer van pas komen.

Nu loop je kans dat het imago van Ziegler een grote deuk oploopt door zo'n reactie. Wat nog meer klanten kan kosten.
Brandwacht 1e klas + WVD


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #13 Gepost op: 21 oktober 2003, 14:17:01
ik denk dat het imago van Ziegler niet snel gedeukt zal zijn,uiteindelijk is het betreffende korps zelf overgestapt naar een andere opbouwer.
Maar ik kan me wel voorstellen dat Ziegler zich een beetje genomen voelt


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #14 Gepost op: 22 oktober 2003, 02:01:41
Ziegler laaiend over mislopen bouw blusauto

Ach, als de vlammen te hoog op'laaien', dan hebben ze vast nog wel een tasje achter de hand  ;D

Groeten, Peter.


Erik

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
    • Brandweer Goes
Reactie #15 Gepost op: 22 oktober 2003, 14:14:12
Tsja... We oordelen nu op basis van hetgeen in de pers is verschenen. We weten natuurlijk niet of alle partijen het achterste van hun tong laten zien, maar laten we daar gemakshalve maar vanuit gaan.

Als de kwestie zo simpel ligt als uit dit artikel blijkt, dan vind ik de reactie van Ziegler behoorlijk onprofessioneel, arrogant en absoluut niet passend bij een dergelijke gerenommerde opbouwfabrikant.

Er zullen ongetwijfeld goede redenen zijn om een opdracht aan een andere opbouwer te gunnen ipv aan je vaste opbouwfabrikant. Ga als opbouwfabrikant dan eerst eens onderzoeken waarom het brandweerkorps die overstap heeft gemaakt.

Eerlijk gezegd vind ik dat Vos zichzelf en de firma Ziegler behoorlijk belachelijk maakt door dit soort zaken op deze manier in de pers te gooien.

Gr
Erik


jur

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 234
Reactie #16 Gepost op: 21 december 2003, 15:09:29
Een moeilijke kwestie. Ziegler was tot voor kort onbetwist marktleider in Nederland, zeker na de diverse faillisementen van Doeschot-Rosenbauer/Rosenbauer Nederland. Van de collega/concurrent uit de regio, namelijk Spykstaal/Hoogstaal had Ziegler weinig tot niks te duchten. Tot de succesvolle doorstart van Hoogstaal waaruit HDS naar voren kwam. Zeker in combinatie met MAN kan HDS een concurrend product op de markt zetten.  Dat is iets waar Ziegler aan moet wennen, zeker nu heel veel mantelovereenkomsten voor MAN/HDS kiezen.

Overigens denk ik dat de keuze van de intergemeentelijke brandweer Oldambt (waar Winschoten samen met Scheemda en Reiderland deel van uit maakt) voor MAN/HDS niet op zich zelf gezien kan worden. Onlangs heeft de stad-Groninger brandweer ook gekozen voor een tweetal tankautospuiten van MAN/HDS. En als ik mij niet vergis wordt voor het korps Harkstede (gemeente Slochteren) ook een dergelijke TS afgeleverd. Ik krijg dus het idee dat er toch voor een soort van "mantelovereenkomst" is gekozen. En bij een dergelijke mantelovereenkomt zal zeker een Europese aanbesteding nodig zijn.

Overigens heeft Ziegler het moeilijk in haar eigen regio. Het laatste grote project dateert al weer van enkele jaren, namelijk de levering van een vijftal regionale HV-II's. De jongste grote investering binnen de regio zijn allemaal bij andere leveranciers geplaatst, zelfs Duitse! Via VTN/BMT mocht Schmitz namelijk een vijftal VC-III's voor de intergemeentelijke OvD's, een tweetal HV-II's voor de stad-Groninger brandweer en de regio HV-I voor Delfzijl leveren. Dat is natuurlijk ook een klap in het gezicht van Ziegler.


Wessie17070

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 9
Reactie #17 Gepost op: 10 januari 2010, 12:59:07
En HDS bestaat vanaf midden januari ook niet meer.. Althans, de naam dan. Straks zien we geen (nieuwe) HDS auto's meer maar DRV auto's.
Jaja, onder die naam gaan ze verder.. en het staat voor de afkorting:

Dutch Rescue Vehicles. Deze maand komt de nieuwe site in de 'lucht'..

Grik


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #18 Gepost op: 10 januari 2010, 13:43:47
En HDS bestaat vanaf midden januari ook niet meer.. Althans, de naam dan. Straks zien we geen (nieuwe) HDS auto's meer maar DRV auto's.
Jaja, onder die naam gaan ze verder.. en het staat voor de afkorting:

Dutch Rescue Vehicles. Deze maand komt de nieuwe site in de 'lucht'..

Grik

Dat was al een tijdje bekend. Het had o.a. te maken met oude contracten. Maar sinds "De Vries" er "bij-in" is gekomen was men al op zoek naar een manier om de nieuwe naam erin te krijgen. Echter nu pas naar buiten dus.

HDS/DRV...van harte gefeliciteerd in de volgende stap naar een nog gezonder bedrijf (dit in het licht van motorkracht-spijkstaal-hoogstaal-HDS)


Edit: dank je maarten. Nog niet wakker in de nachtdiensten


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #19 Gepost op: 10 januari 2010, 15:13:27
HDS/DRV...van harte gefeliciteerd in de volgende stap naar een nog gezonder bedrijf (dit in het licht van motorkracht-spijkstaal-HDS)

Hoort Hoogstaal niet ook nog in dat rijtje thuis? :)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s