Incidenten op/aan het water

Auteur Topic: Incidenten op/aan het water  (gelezen 250478 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Gepost op: 31 januari 2008, 09:41:48
NOS teletekst - 09:28 31 Januari 2008

Druk jaar voor reddingswerkers KNRM

Reddingswerkers van de KNRM hebben het vorig jaar drukker gehad dan ooit. Ze moesten bijna 1800 keer uitvaren en redden daarbij ruim 3400 mensen en zestig dieren.

Daarmee komt het gemiddelde op vijf reddingsacties per dag. Dat is nog nooit zo hoog geweest. Toevallig was de open dag van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij op 28 april ook de drukste dag van het jaar.

De meeste reddingsacties zijn nodig na motorstoringen en navigatiefouten. Het aantal aanvaringen is daarnaast sterk gestegen. De KNRM zegt dat watersporters zichtbaarder moeten zijn.


Samen sterk in de hulpverlening!


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #1 Gepost op: 3 augustus 2008, 14:15:44
Jacht gezonken op de Noordzee 3 augustus.

Rond 10.30 uur ontving het Kustwachtcentrum te Den Helder via de radio een noodoproep van het jacht Qubio.

Het jacht bevond zich op dat moment ongeveer 3,5 kilometer ten westen van Monster en maakte water. Hierop is gelijk alarm gemaakt voor de K.N.R.M. reddingboten van Hoek van Holland en Ter Heijde. Ook het Kustwachtvaartuig Visarend alsmede een politie vaartuig zijn ingezet. Een reeds daar aanwezige sleepboot, de Eerland 26, heeft de tweekoppige bemanning van het jacht, die reeds in een rubbervlot waren gegaan, aan boord genomen.  Het jacht is gezonken.

Inmiddels zijn de opvarenden, die in goede gezondheid verkeren, met de reddingboot van Ter Heijde onderweg naar de wal, zodat de Eerland 26 zijn reis kan vervolgen. Omtrent de oorzaak is nog niets bekend.

Bron: Kustwacht


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #2 Gepost op: 27 januari 2009, 11:07:11
www.online-p2000.nl/ 17:36:03 23-01-09 PRIO 1 : GOOIMEER ALMERE INZET REDDINGBRIGADE
Reddingsbrigade Almere


Een bewoner in de torenflat bij Almere haven zag afgelopen vrijdag een zeilboot bijna op de dijk lopen en belde 112.  JSH rukte uit en was om 17.50 net op tijd ter plaatse om te voorkomen dat de boot op de dijk geworpen werd en nam de zeilboot op sleep.

Om 18.10 liep de Cobra met de "Black Night" de haven van Almere binnen en liep daar de net uitgerukte RB Almere tegen het lijf, hoewel wij de brandweer Flevoland het sein einde aktie hadden gegeven.


www.online-p2000.nl/ 17:21:27 26-01-09 Pr 1 EILAND HUIZERHOEF HUIZEN RB3919 RB4619 Dienstverlening/reddingsbrigade
ivrm Bemanning Reddingsboot Blaricum-1 & Mayflower Huizen
17:21:27 26-01-09 Pr 1 EILAND HUIZERHOEF  HUIZEN RB3919 RB4619 Dienstverlening/reddingsbrigade
ivrm Bemanning Reddingsboot De Gooier Huizen


Een bewoner van kuststrook van Huizen belde maandag tegen de avond 112 omdat er al sinds de dag ervoor een boot in de havenkom lag van het Huizer Hoef, een eilandje op het Gooimeer, met de zeilen gehesen. Omdat rekening moest worden gehouden met een onwelwording nam de kustwacht het aanbod van de Seeker om uit te varen met beide handen aan.

Enkele minuten later om 17.25 meldde de Cobra van JSH zich ter plaatse. om 17. 40 meldde de Seeker zich ook in maar kreeg te horen dat het wederom om de "Black Night" ging die zijn zeilen aan het drogen was. Ook de Blaricum 1 die net uit de loods bij de post gereden werd kon binnen blijven.

De schipper van de "Black Night" is een zg "waterloper", hij woont op zijn schip en zorgt regelmatig voor meldingen.

Wat mijn punt is?  Als je een groot gedeelte van het reddingswerk op een stuk van de Nederlandse Randmeren voor je rekening neemt en keer op keer eerder bent dan de "officiele" reddingsdiensten mag je wat mij betreft nu en dan van je laten horen,

waarbij ik aanteken dat ik de gewraakte posting meteen verwijderd heb nadat de mod er zijn twijfels over had,

Ik nooit over deze twee uitrukken (wetende hoe gevoelig dit ligt bij de reddingsbrigades) had bericht zonder jouw aanval,

Jij waarschijnlijk dit tempo aanhoudende niet snel de 100 postings zal halen.

Waarom ben je geen lid meer van de ARB eigenlijk, vertel eens wat over je zelf...

Henk


Don

  • schipper/chauffeur/bestuurslid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
Reactie #3 Gepost op: 27 januari 2009, 12:58:56
eerste puntje idd een te late actie van almere om pas om 18.10 een x het water op te gaan (zou graag de andere kant ook ff horen wat de reden is van hun late optreden)

punt 2 een allarmering van 17.21 met een reactie van jsh van 4 min heel netjes maar dat de seeker er dan ook naar meer dan 20 min achteraankomt is ook een beetje traag

dit zijn geen vingerwijzingen maar hoor ook graag de anderekant van het verhaal van de late opkomst.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #4 Gepost op: 27 januari 2009, 13:14:54
eerste puntje idd een te late actie van almere om pas om 18.10 een x het water op te gaan (zou graag de andere kant ook ff horen wat de reden is van hun late optreden)

punt 2 een allarmering van 17.21 met een reactie van jsh van 4 min heel netjes maar dat de seeker er dan ook naar meer dan 20 min achteraankomt is ook een beetje traag

dit zijn geen vingerwijzingen maar hoor ook graag de anderekant van het verhaal van de late opkomst.

Ja, dat komt omdat wij niet zomaar "in de boot kunnen springen en uitvaren". Eerst telefonisch kontakt met de kustwacht over de plaats en aard van de melding, Menno daarover informeren die dan al onderweg is, weer bellen over wel of niet uitvaren voor de Seeker, dan alle bende aan boord sjouwen, brancard, drie koffers met EHBO, AED en zuurstof, Immobilisatie set. Toch waren wij als tweede op het water, De Gooijer hebben we nooit gehoord en de Blaricum 1 stond nog op de trailer bij de post.

Maar 20 minuten kan beter, we moeten dat meer oefenen en Matthijs zou zijn mobieltje niet op trillen zetten in zijn jaszak aan de kapstok, dat zou ook schelen.  ::)  ;D

Henk


rixten

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 27 januari 2009, 19:14:13
Denk meer dat Don doelt op de opkomst tijd van de "RB" en in dit geval niet van de Seeker.

Het gaat niet altijd over "DE Seeker", al heb ik wel altijd het idee dat dat zo moet zijn.  ;D


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #6 Gepost op: 27 januari 2009, 19:25:38
Denk meer dat Don doelt op de opkomst tijd van de "RB" en in dit geval niet van de Seeker.

Het gaat niet altijd over "DE Seeker", al heb ik wel altijd het idee dat dat zo moet zijn.  ;D

Leg eens uit....


eerste puntje idd een te late actie van almere om pas om 18.10 een x het water op te gaan (zou graag de andere kant ook ff horen wat de reden is van hun late optreden)

punt 2 een allarmering van 17.21 met een reactie van jsh van 4 min heel netjes maar dat   de seeker er dan ook naar meer dan 20 min achteraankomt is ook een beetje traag
dit zijn geen vingerwijzingen maar hoor ook graag de anderekant van het verhaal van de late opkomst.


duif

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 36
Reactie #7 Gepost op: 27 januari 2009, 20:48:39
zelfs dit stukje van het forum word weer gebruikt door "hoge" blijf even bij de les, HV nieuwtjes op het water .


rixten

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 27 januari 2009, 21:05:27
....... ik doelde eigenlijk op iets anders. Het vingerwijzen en de late opkomst kun je ook terug vinden in een eerder citaat. Ik citeer maar even een klein stukje "Ook de Blaricum 1 die net uit de loods bij de post gereden werd kon binnen blijven." Wat ik hiermee bedoelde: Dit was ook na ruim 20 minuten.

Maar goed, zo zie je dat je hier niet normaal iets kan plaatsen zonder direct aangevallen te worden. Jammer......

Misschien dat mij nu ook een lesje geleerd is.......;)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #9 Gepost op: 27 januari 2009, 21:56:26
Ik val je beslist niet aan, en ben ook niet over HOGE begonnen hier, alleen over dat ik het jammer vind dat het IJmeer langzamerhand verdwijnt.  Als iemand zegt "de seeker er dan ook naar meer dan 20 min achteraankomt is ook een beetje traag" denk ik dat het over de Seeker gaat.

Vervolgens weerleg ik dan ook de bewering van Rixten dat het niet over de Seeker gaat door het zinnetje waar de Seeker met name genoemd wordt aan te halen.

Citaat
punt 2 een allarmering van 17.21 met een reactie van jsh van 4 min heel netjes maar dat de seeker er dan ook naar meer dan 20 min achteraankomt is ook een beetje traag
.

Jammer dat je dat als een aanval ervaart. Wat mij betreft kan heel die off topic zooi weg, maar roept iemand wat dat zal ik reageren. Hoe het komt dat ik wel schrijf hier en andere reddingsbrigades uit de buurt een embargo hebben uitgesproken weet ik niet, maar aan het embargo doe ik dus niet mee. Er wordt wel driftig meegelezen door de collega's, want ik wordt wel regelmatig aangesproken op teksten waar men het niet mee eens is.

Henk