Incidenten op/aan het water

Auteur Topic: Incidenten op/aan het water  (gelezen 165628 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

fishermensfriend

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 20
Reactie #100 Gepost op: 8 oktober 2010, 10:51:36
Lijkt me meer een geval  van, zo komt jan splinter door de winter.  0098 Lekker goedkoop aan je spullen komen op deze manier.


T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
Reactie #101 Gepost op: 14 oktober 2010, 23:15:57
Ankerketting? Distributieketting van de motor? Kettingen van het vistuig?
Met andere woorden is het noodhulp, ontwikkelingssamenwerking of overheidssteun?  :D ;)

Later bedacht ik dat het ook nog een roerketting kon zijn  :)

Ik heb de vraag aan Postbus51 gesteld. De vraag is doorgespeeld en het bericht is aangepast:
Het marineschip Hr. Ms. Amsterdam is gisteren de Puntland 1 te hulp geschoten. Het schip dreef stuurloos voor de Somalische kust, zonder brandstof en met een gebroken ankerketting.

Met de complimenten aan de voorlichters van Postbus 51 en onze Koninklijke Marine  O0


T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
Reactie #102 Gepost op: 15 oktober 2010, 00:03:04
Lijkt me meer een geval  van, zo komt jan splinter door de winter.  0098 Lekker goedkoop aan je spullen komen op deze manier.

Op basis van SOLAS V regulation 33 is men verplicht ieder schip dat kennelijk in nood verkeert, zo goed mogelijk te helpen.
Zie de Nederlandse folder van IVW http://www.ivw.nl/Images/Infoblad%20Solas%20V%20regels%20voor%20zeegaande%20pleziervaartuigen_tcm247-197879.pdf
De originele tekst vond ik niet bij IMO, maar wel hier http://www.rya.org.uk/infoadvice/regssafety/pleasurecraftregs/Pages/SOLASV.aspx#distress] [url]http://www.rya.org.uk/infoadvice/regssafety/pleasurecraftregs/Pages/SOLASV.aspx#distress[/url]

Maar ik begrijp je punt, vissersvriend   :)


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,383
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #103 Gepost op: 15 oktober 2010, 00:54:31
De originele tekst vond ik niet bij IMO, maar wel hier:
T4tinus, je maakt een zooitje van de url ;-)
Deze werkt wel:
http://www.rya.org.uk/infoadvice/regssafety/pleasurecraftregs/Pages/SOLASV.aspx#distress


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #104 Gepost op: 15 oktober 2010, 17:44:59
Het marineschip Hr. Ms. Amsterdam is gisteren de Puntland 1 te hulp geschoten. Het schip dreef stuurloos voor de Somalische kust, zonder brandstof en met een gebroken ankerketting.
Met de complimenten aan de voorlichters van Postbus 51 en onze Koninklijke Marine  O0

Onze Marine doet wel meer aan bijzondere hulpverlening in die hoek, let vooral op de video die er bij hoort!

http://www.defensie.nl/marine/actueel/nieuws/2010/10/12/46174161/Rederij_Taipan_bedankt_Hr_Ms_Tromp

 O0


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,383
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #105 Gepost op: 20 oktober 2010, 12:41:04
Ameland: Watertaxi slaat lek midden op het Wad

AMELAND - Onderweg naar Ameland is gisteravond rond half elf Watertaxi De Stern lek gevaren. Midden op het wad raakte de bestuurder een nog onbekend object. Hij hoorde een flinke klap, maar voer door. Gaande de vaart werd watertaxi meer en meer onbestuurbaar. Na eerst zijn passagiers aan wal te hebben ontscheept, heeft de stuurman de watertaxi aan de grond gezet. Op die plaats, naast de oude veerdam bleek pas hoe groot de schade was. Het voorste compartiment was zo volgelopen, dat de boot tot aan de rubber kraag in het water lag. Onverwijld is de vrijwillige brandweer van Ameland gealarmeerd. Met twee wagens en duiker rukte het korps Nes uit. Twee pompen werden gebruikt om het water uit de watertaxi te verwijderen. Na het leegpompen werd een gat van 50 bij 30 centimeter zichtbaar. Met hechhout en purschuim is de schade provisorisch gerepareerd.

Foto zie: www.nieuwedockumercourant.nl


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,383
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #106 Gepost op: 20 oktober 2010, 12:56:18
Rederij Noordgat schiet coaster Nina te hulp op de Noordzee

Afgelopen vrijdag kreeg de coaster Nina een complete black-out 35 mijl ten noorden van Terschelling. Door brandstofproblemen stopten alle motoren en had het schip geen voortstuwing en elektrische voorzieningen meer. Rederij Noordgat, een onafhankelijk sleep- en bergingsbedrijf van Terschelling werd gebeld door Marico, de scheepsagent van de Nina. Noordgat voer hierop uit met het snelle bergingsvaartuig Hurricane.
Noordgat voer hierop uit met het snelle bergingsvaartuig Hurricane. Rond 2300 bereikte de Hurricane de Nina die ondertussen op verzoek van de kustwacht ten anker was gegaan. Ondanks 4 meter hoge golven wist de bemanning van de Hurricane een kabel over te geven zodat de luchtcompressoren van de Nina konden draaien op de generator van de Hurricane. Na anderhalf uur waren de luchtvaten van de Nina weer zo vol dat de motoren gestart konden worden. Hierna werd de Hurricane bedankt en rond 0630 kon de Nina haar reis weer vervolgen.

Bron: http://www.terschellingnieuws.nl (20-10-2010)



Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,994
Reactie #107 Gepost op: 20 oktober 2010, 21:47:19
Twee rapporten van de KNRM over het zelfde incident(?)... Zoek de verschillen...  0098 0098 0098

Van station Dordrecht:

http://www.knrm.nl/30waar_wij_zijn/10reddingstations/dordrecht/06reddingrapporten/?TheArticle=16245&hm=3
Citaat

Omgeslagen zalmdrijver
Dordrecht, 16 oktober 2010

Omstreeks 14:40 uur, nadat de vaartuigen van de stations retour gingen van de gezamenlijke oefening tussen de stations Dordrecht, Ouddorp, Stellendam Binnen en - Buiten, kwam er een melding binnen op VHF 10 van een omgeslagen zalmdrijver in het Vuile Gat ter hoogte van de VG 11.

De blusboot 'Zuid-Holland', met de oefenleiding aan boord, en de 'KBW 1910' keerden hierop direct terug richting Vuile Gat. De blusboot 'Zuid-Holland' werd OSC (red.: On Scene Coordinator). De 'DRB 39', een vaartuig van de Dordtse Reddingsbrigade, was nog bezig met afsluitende werkzaamheden en ging ook direct ter plaatse.

Deze was als eerste ter plaatse en kon nog iemand van boord afhalen. De tweede persoon was inmiddels naar een collega zalmdrijver gezwommen. De zalmdrijver was gezonken.

Vervolgens heeft de 'DRB 39' de twee personen overgebracht naar de blusboot 'Zuid-Holland', alwaar ze even op adem konden komen. De 'KBW 1910' heeft te samen met de 'DRB 39' nog wat spullen uit het water gevist en veiliggesteld. Vervolgens heeft de eigenaar een berger opdracht gegeven voor berging.

Omstreeks 15:30 uur lag de 'KBW 1910' weer uitrukgereed op station.

http://www.knrm.nl/ud/images/16245_bodytext_image.jpg

Van station Stellendam:

http://www.knrm.nl/30waar_wij_zijn/10reddingstations/stellendam/06reddingrapporten/?TheArticle=16252&hm=3

Citaat
Drukte voor KNRM station Stellendam
Stellendam, 16, 18 en 19 oktober 2010

Zaterdag 16 oktober om 12.50 uur, net bezig met de evaluatie van een oefening met station Dordrecht, werd de schipper van de 'Antoinette' van KNRM station Stellendam door het Kustwacht Centrum gebeld met het verzoek om te varen naar een omgeslagen bootje bij de boei VG 5 (Vuile Gat) op het Haringvliet.

Er werd uitgevaren en onderweg kreeg de schipper en bemanning te horen dat de 2 opvarenden van de zeilboot 'SMD 5' al waren opgepikt door een ander schip. Ter plaatse gekomen werd een man van de 'SMD 5' overgenomen voor informatie.

Er werd een opstapper overgezet om een sleepverbinding te maken. Het jacht werd rechtop gezet en naar ondiep water gebracht. Met 2 pompen werd het bootje leeg gepompt. Toen het leeg was werd het door de reddingboot naar Middelharnis gesleept en in de haven afgemeerd.

Wie heeft nu wat gedaan... 0098 0098 Wie is de berger..?  0098 0098


Stamper

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
Reactie #108 Gepost op: 20 oktober 2010, 23:32:31
Dit zijn twee verschillende incidenten in het zelfde gebied. Er zitten ongeveer 2 uur tussen de meldingen.


Stamper

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
Reactie #109 Gepost op: 20 oktober 2010, 23:40:04
Dit zijn drie verschillende incidenten in het zelfde gebied. Er zitten ongeveer 2 uur tussen de meldingen. Als je wat verder kijk bij Dordrecht staat er ook nog een ander stukje op de site over de 1ste en 2de  melding.


Omgeslagen Lelievlet
Dordrecht, 16 oktober 2010

  
 
Het informeel samenzijn na de gezamenlijke oefening van de stations Dordrecht, Ouddorp, Stellendam Binnen en - Buiten was nog maar net begonnen of schipper Eric Rhodenhuis van station Stellendam kreeg telefoon. Het was een melding van een omgeslagen bootje in het Vuile Gat.

Aangezien de 'KBW 1910' als pendelschip fungeerde tussen het kleine en ondiepe insteekhaventje van de Herberg Tiengemeten en de voor anker liggende blusboot 'Zuid-Holland' met opzij de 'Antoinette', moest ook de bemanning van Dordrecht er uit. Allereerst werd natuurlijk de bemanning van Stellendam overgevaren.

Toen dit gebeurd was kwam er om omstreeks 13:40 uur echter een tweede melding binnen voor Stellendam. Het zou gaan om een omgeslagen Lelievlet in het Aardappelengat.

Er zouden twee personen te water zijn. In overleg met het Kustwacht Centreum (KWC) ging de 'KBW 1910' hier ook naar toe. Ter plaatse aangekomen had de 'Neeltje Struijs' reeds een sleepverbinding met een jacht en daar achter ook de Lelievlet. Het jacht wilde assisteren tot het ook zelf aan lager wal raakte.

De 'KBW 1910' heeft de Lelievlet overgenomen van het gesleepte jacht. Toen het jacht weer enigszins leeg gehoosd was, kon deze zijn reis weer op eigen kracht vervolgen.

Vervolgens werd de Lelievlet overgegeven aan de 'Neeltje Struijs', zodat de 'KBW 1910' weer retour kon voor de evaluatie van de oefening.

Bron KNRM Dordrecht