Incidenten op/aan het water

Auteur Topic: Incidenten op/aan het water  (gelezen 250559 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #250 Gepost op: 26 augustus 2011, 11:04:55
Visbootje gekapseisd in ankergebied voor Scheveningen. 25 augustus 2011.
De tanker ‘Sten Skagen’, ten anker liggend in het ankergebied op ca 18 kilometer west van Scheveningen, meldde om 13.10 uur aan het Kustwachtcentrum Den Helder dat zij een persoon in het water zagen liggen. Nadat zij de man hadden opgepikt meldde deze dat hij met een tweede persoon aan het vissen was nabij een wrak en het bootje was gekapseisd, vermoedelijk omdat het anker aan het wrak vast bleef zitten. Inmiddels waren de reddingboten van de stations Scheveningen, Ter Heijde en Katwijk aan Zee van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij gealarmeerd, alsmede een Defensie helikopter van vliegbasis Leeuwarden. Het Kustwachtvliegtuig, dat juist aan een reguliere patrouillevlucht was begonnen, ging onmiddellijk naar de plaats van het incident. Ook twee Kustwachtvaartuigen en een schip van de Havendienst Rotterdam gaven aan dat zij in de buurt waren en verlegden hun koers. Rond 14.00 uur meldde het vliegtuig en het Kustwachtvaartuig ‘Zeearend’ dat ze de persoon in zicht hadden. Hij zat op het omgeslagen bootje en is enkele minuten later opgepikt door de ‘Zeearend’. De persoon die door de ‘Sten Skagen’ was opgepikt is door de reddingboot van Scheveningen eveneens overgebracht naar de ‘Zeearend’. Vervolgens is de arts van de helikopter afgezet om beide personen te onderzoeken. Hoewel de drenkelingen het naar omstandigheden goed maakten, adviseerde de arts om ze voor de zekerheid over te brengen naar een ziekenhuis voor nader onderzoek, omdat ze lichte onderkoelingsverschijnselen hadden. De ‘Zeearend’ is daarop naar Scheveningen gegaan waar beide personen zijn overgedragen aan een ambulance.
www.kustwacht.nl   O0


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #251 Gepost op: 28 augustus 2011, 11:29:58
o.k. niet in Nederlands gebied maar toch iets wat hier ook 'speelt':

Ongeluk door kapitein op wc
De Finse kustwacht gaat een onderzoek instellen naar een ongeluk met een veerboot begin deze maand. De boot voer op een zandbank, omdat de kapitein vast zat op de wc. Er waren 54 passagiers en 5 bemanningsleden aan boord, er vielen geen gewonden.

Een medewerker had het schip wel langzamer laten varen, maar kon niet voorkomen dat het schip aan de grond liep. De kapitein kreeg het slot van de wc niet meer open, aldus de Finse kustwacht. Hij wordt aangeklaagd voor het in gevaar brengen van de verkeersveiligheid. (TH)

 ;)   www.schuttevaer.nl


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #252 Gepost op: 29 augustus 2011, 02:33:03
Tja, de onderbezetting op de redacties begint zijn vruchten af te werpen. Men denk echt -niet gehinderd door enige maritieme kennis- een foto te plaatsen van de Johanna Margareta...



Redders Den Oevers helpen jacht in nood
Gepubliceerd op 28 augustus 11, 23:03Laatst bijgewerkt op 28 augustus 11, 23:28
 DEN OEVER - De Johanna Margareta van reddingsstation Den Oever heeft zaterdagmiddag de bemanning van het jacht Sea Berry uit een penibele situatie geholpen.
 
Het jacht, dat deelnam aan de 24-uurs race die afgelopen weekeinde werd gehouden op IJsselmeer en Waddenzee had zijn mast overboord gezeild. Het voer op dat moment dwars van de Oude Zeug, ongeveer 5 mijl vanaf het boothuis. Een van de stagen (versteviging van de mast) was afgeknapt, waardoor mast met zeil en al overboord sloeg en de Sea Berry vleugellam raakte. De Johanna Margareta was snel op de plek des onheils en zette twee bemanningsleden over. Besloten werd ook de voor en achterstag te kappen en de mast gecontroleerd te laten zinken. Hierna kon het zeiljacht op de motor op eigen gelegenheid naar de haven van Den Oever varen. Door het slechte weer was de race zwaarder dan verwacht waardoor veel schepen vroegtijdig de strijd staakten.


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #253 Gepost op: 29 augustus 2011, 07:24:42
Tja, de onderbezetting op de redacties begint zijn vruchten af te werpen. Men denk echt -niet gehinderd door enige maritieme kennis- een foto te plaatsen van de Johanna Margareta...

Dat ligt niet aan onderbezetting, dat gebeurt regulier ook. Hoe vaak zie je niet bij een artikel over brand een TS van een ander korps, zelfs andere regio? Idem dito bij politie- en ambulanceinzetten. Een oranje boot is een reddingboot, maakt toch niet uit welke?
Het gebeurt meestal bij persberichten, anders stond er wel een foto bij van een "eigen" fotograaf die ter plaatse was.
Dus misschien een tip voor organisaties om of zelf standaard een archieffoto bij te voegen, of een verwijzing/link naar een foto-album op de eigen site.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #254 Gepost op: 29 augustus 2011, 22:59:41
Tja, de onderbezetting op de redacties begint zijn vruchten af te werpen. Men denk echt -niet gehinderd door enige maritieme kennis- een foto te plaatsen van de Johanna Margareta...

Deze foto zal echt niet onder de naam van de Johanna Magareta in de database zitten. Waarschijnlijk wel onder een algemene noemer. En dat de kennis van dit soort dingen niet groot is heeft inderdaad met de personele bezetting te maken.

Overigens, de boot op de foto is de Barracude van Rederij Noordgat op Terschelling ;-)

Dat ligt niet aan onderbezetting, dat gebeurt regulier ook. Hoe vaak zie je niet bij een artikel over brand een TS van een ander korps, zelfs andere regio? Idem dito bij politie- en ambulanceinzetten.
Zoals de 746 van Haarlem bij een brand in Uithoorn?

Dus misschien een tip voor organisaties om of zelf standaard een archieffoto bij te voegen, of een verwijzing/link naar een foto-album op de eigen site.
Wat mij veel meer stoort is het ontbreken van de vermelding dat het een archieffoto betreft. Bij het korte intro op homepage kan ik het me voorstellen, maar bij het artikel moet er m.i. altijd staan dat het om een archieffoto gaat.

Overigens heb ik in samenwerking met de lokale reddingsbrigade gemerkt dat het nog knap lastig is om een verzameling van dit soort archieffoto's aan te maken. Ze moeten iets tonen, maar toch ook weer neutraal zijn. Niet lokatiespecifiek, niet inidentspecifiek, geen roepnummers, geen verkeerde striping, etc.


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #255 Gepost op: 30 augustus 2011, 00:08:11
Ko,

ik begrijp precies wat je bedoelt. Afgelopen jaren zijn de 2 landrovers van de Zandvoortse Reddingsbrigade echt door heel Nederland ingezet als ik de foto's bij persberichten mag geloven. Maar nimmer is er vermeld dat deze foto's ter illustratie waren.

Toch zie je bij lokale reddingsbrigades dat zij ondertussen toch "vaste" fotografen hebben die materiaal aanleveren. En dat er vervolgens een meerwaarde aan informatie naar de lezer gebracht wordt. Zeker als ik naar Kennemerland kijk: Ko voor IJmuiden, Michel voor Bloemendaal en Robin voor Zandvoort. Maar wat ook pleit is dat er geen "broodneit" is tussen de heren fotografen.

RR (Of ze moeten het heel goed maskeren)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #256 Gepost op: 30 augustus 2011, 00:16:14
Maar wat ook pleit is dat er geen "broodneit" is tussen de heren fotografen.
RR (Of ze moeten het heel goed maskeren)
Breek me de bek niet open....


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #257 Gepost op: 6 september 2011, 17:44:07
Weekend overzicht 3 en 4 september 2011. 4 september 20.30 uur
Gedurende dit weekeinde moesten het Kustwachtcentrum en de hulpverleners 22 maal in actie komen voor hulpverlening aan de recreatievaart. Het betrof voornamelijk aan de grond gelopen jachten of motorproblemen. Hiervoor kwamen 22 reddingboten van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij, vier maal een reddingsbrigade, vier maal bergers en drie overheidsvaartuigen in actie.
Vermeldenswaardig hierbij was een zoekactie naar twee personen in een roeibootje nabij de Moerdijkbrug. Hier is met vijf eenheden (twee KNRM reddingboten van station Dordrecht, twee Rijkswaterstaatvaartuigen en een politievaartuig) gezocht. Na ruim 2 uur werd het bootje met de beide inzittenden gezond en wel aangetroffen.

Kustwacht, KNRM en Redding Brigades vragen recreatievaarders dringend om de motor van hun schepen regelmatig te controleren en te (laten) onderhouden. Te vaak wordt hulp ingeroepen van reddingboten vanwege motorproblemen of een tekort aan brandstof.
Voorkom dat reddingseenheden onnodig moeten uitvaren. Redden in Nederland is kosteloos, maar kost wel degelijk geld.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #258 Gepost op: 6 september 2011, 17:49:34
Vrouw valt van ferry

IJMUIDEN -  De ferry Princess Seaways van Newcastle naar IJmuiden is dinsdagochtend in IJmuiden gearriveerd met een passagier minder.
Een Engelse vrouw viel op 20 mijl uit de Engelse kust overboord. Het schip wijzigde zijn koers en ging op zoek naar het slachtoffer.
De vrouw is na een half uur gevonden en weer aan boord gekomen. Een helikopter heeft haar opgepikt en naar het ziekenhuis gebracht.
www.telegraaf.nl


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #259 Gepost op: 8 september 2011, 09:52:38
Visserij is dodelijkste arbeidssector in V.S
116 doden per honderdduizend werknemers
In de Verenigde Staten lopen vissers het grootste risico om het slachtoffer te worden van een fataal werkongeval. Dat blijkt uit cijfers van het Amerikaanse Bureau of Labor Statistics. De visserij komt aan een cijfer van 116 doden per honderdduizend werknemers.
Stormen vormen daarbij het grootste risico. Het voorbije jaar kwamen bij werkongevallen 29 Amerikaanse vissers om het leven.
Bij arbeidsongevallen lieten in de Verenigde Staten in totaal 4.547 werknemers het leven. Dat betekende een daling met 23 procent tegenover het begin van de eeuw.
Tegenover vorig jaar, waarbij een laagterecord uit de noteringen van het Bureau of Labor Statistics werd opgetekend, bleef het aantal doden ongeveer status-quo. Per 100.000 werknemers werden 3,5 fatale arbeidsongevallen opgetekend.
De grootste ramp van het voorbije jaar was de ontploffing van de Upper Big Branch Mine in West-Virginia, waarbij negenentwintig mijnwerkers om het leven kwamen.
Het ongeval met het boorplatform Deepwater Horizon van British Petroleum in de Golf van Mexico staat op de tweede plaats. Bij die ramp lieten elf werknemers het leven.
Door die twee rampen steeg het aantal doden bij ongevallen in de ontginningssector met 74 procent tot 172 slachtoffers.
Na de visserij lopen houthakkers het grootste risico op een dodelijk ongeval. In die sector vallen gemiddeld 92 doden per honderdduizend werknemers.
De top tien bestaat verder uit luchtvaart (71), landbouw (41), mijnbouw (39), dakwerkers (32), reinigingsdiensten (30), vrachtwagenbestuurders (22), industriële herstellingen (20) en politie (18).Bron:Express.be    

Niet helemaal onverwacht; als je al die visserij programma's ziet zoals Deadliest Catch, houd je soms je hart vast dat dat allemaal maar goed gaat  ::)