Incidenten op/aan het water

Auteur Topic: Incidenten op/aan het water  (gelezen 250420 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Rescue-Boy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 235
  • Velocitas-Vis-Nostra
    • Arctic-challenge
Reactie #70 Gepost op: 3 september 2010, 15:40:35
Jacht is gezonken, jammer niet binnen kunnen brengen.

Tot zover.......

Res  8) 0021
NoordBorgh go's North again in 2009


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #71 Gepost op: 3 september 2010, 20:25:19
http://www.telegraaf.nl/binnenland/7550526/__Zeiljacht_in_brand_op_Noordzee__.html?sn=binnenland,buitenland

vr 03 sep 2010, 15:11
Zeiljacht in brand op Noordzee

DEN HELDER -  Een zeiljacht is vrijdagmiddag 3 kilometer uit de kust bij Callantsoog op de Noordzee in brand gevlogen. Twee opvarenden wisten zich met een kleiner vaartuig in veiligheid te brengen en zijn door een reddingsboot van de KNRM uit het water gevist. Dat heeft een woordvoerder van de Kustwacht laten weten.

Volgens de zegsman moet het jacht als verloren worden beschouwd. Bij de reddingsactie waren drie reddingsschepen, een marinevaartuig en een blusboot betrokken. De nationaliteit van de opvarende was nog niet bekend.


Rene501

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 164
Reactie #72 Gepost op: 3 september 2010, 20:40:25
Het blijft een probleem op de Noordzee met de droge hulpverleners, Jacht zit buiten Waterrand (gemeentelijk ingedeeld) gebied, en toch wil de OVD-B zich er graag tegen aan bemoeien, ........

Blijft altijd lachen....

Bedoel je eigenlijk? : brandweer is gealarmeerd omdat lokatie niet exact bekend was (mogelijk wel dichtbij strand) en heeft daarna keurig via de OvD-B gevraagd of er nog assistentie nodig was. Dat contact liep via een koppeling met een RMG-groep in direct overleg met de reddingsboot. Eerst is er gevraagd aan de brandweer of zij met een pomp(je) en materialen aan boord mee konden gaan voor (na)bluswerkzaamheden. Even later was dat niet meer nodig.

Kortom : niks 'bemoeien met' maar gewoon keurig samengewerkt tussen de hulpdiensten!

Jammer dit soort stemmingmakende berichten op een forum waar juist de samenwerking tussen hulpdiensten voorop staat....

groeten,
René dC


Rene501

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 164
Reactie #73 Gepost op: 3 september 2010, 20:48:36
Zit er nu een vertraging in de alarmering van de watereenheden of zijn de eerste eenheden eerst gaan kijken?

Volgens mij niet :

14.19 - Kustwacht alarmeert reddingsboten Den Helder en Callantsoog
14.22 - Meldkamer Veiligheidsregio alarmeert Brandweer Den Helder en OvD-B Veiligheidsregio
14.30 - Meldkamer Veiligheidsregio alarmeert Brandweer Callantsoog en Reddingsbrigade Callantsoog (op verzoek OvD-B)
14.32 - Kustwacht alarmeert reddingsboot Petten

 ;)

groeten,
René dC


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #74 Gepost op: 3 september 2010, 20:58:17
Volgens mij niet :

14.19 - Kustwacht alarmeert reddingsboten Den Helder en Callantsoog
14.22 - Meldkamer Veiligheidsregio alarmeert Brandweer Den Helder en OvD-B Veiligheidsregio
14.30 - Meldkamer Veiligheidsregio alarmeert Brandweer Callantsoog en Reddingsbrigade Callantsoog (op verzoek OvD-B)
14.32 - Kustwacht alarmeert reddingsboot Petten

 ;)

groeten,
René dC

Je hebt helemaal gelijk. De melding van 14:19 werd pas later in het topic geplaatst :)


Rescue-Boy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 235
  • Velocitas-Vis-Nostra
    • Arctic-challenge
Reactie #75 Gepost op: 4 september 2010, 00:00:10
Bedoel je eigenlijk? : brandweer is gealarmeerd omdat lokatie niet exact bekend was (mogelijk wel dichtbij strand) en heeft daarna keurig via de OvD-B gevraagd of er nog assistentie nodig was. Dat contact liep via een koppeling met een RMG-groep in direct overleg met de reddingsboot. Eerst is er gevraagd aan de brandweer of zij met een pomp(je) en materialen aan boord mee konden gaan voor (na)bluswerkzaamheden. Even later was dat niet meer nodig.

Kortom : niks 'bemoeien met' maar gewoon keurig samengewerkt tussen de hulpdiensten!

Jammer dit soort stemmingmakende berichten op een forum waar juist de samenwerking tussen hulpdiensten voorop staat....

groeten,
René dC

Laten we wel even duidelijk stellen dat deze melding niets voor de RAC was, maar zuiver een SAR actie,de aanwezige brandweer-politie-ambu´s storen de comms op het water.Gevolg de C2000 bak gaat heeeeeel zacht en we handelen af op VHF.Dinsdag hadden we hier overigens geen last van, toen zaten we ver buiten C2000 dekings gebied.

Kortom Landhulpdiensten Bij twijfel wachten op assistentie vraag en niet proberen de baas te spelen in een gebied waar je geen middelen tot je beschikking hebt of waar je geen idee van hebt met welke elementen je aan het vechten bent.....(wij gaan ons primair ook niet bemoeien met een inzet van de bijvoorbeeld brandweer op het land, reageren alleen op een hulpvraag van deze brandweer, of willekeurig welke hulpverlening organisatie)

Als voorbeeld, ambu mensen in NHN gaan (willen of mogen) niet meer mee met een reddingboot als het incident buiten het gemeentelijk ingedeeld water zit.......

Res (die in een vorig leven te vaak met mannetjes met gekleurde hesjes te maken gehad heeft)  8)

P.s Lokatie niet bekend??? maakt praktisch echt niet uit, de gemiddelde brandweerwagen kan niet eens op het strand laat staan in de buurt van de zee komen om daar iets te doen, dus inzet 3 tasjes???? lijkt mij een beetje raar om daar mee op de stelconplaten te blijven staan kijken en praten en tegenaan bemoeien.

Maar dat is mijn mening, en daar kun je mee doen wat je wilt, ik zou voor de volgende inzet eerst de inzet voorstellen nog eens tegen het licht houden, maar dat hoeft niet natuurlijk.......... 0021
NoordBorgh go's North again in 2009


Rene501

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 164
Reactie #76 Gepost op: 4 september 2010, 00:09:36
Laten we wel even duidelijk stellen dat deze melding niets voor de RAC was, maar zuiver een SAR actie,de aanwezige brandweer-politie-ambu´s storen de comms op het water.Gevolg de C2000 bak gaat heeeeeel zacht en we handelen af op VHF.Dinsdag hadden we hier overigens geen last van, toen zaten we ver buiten C2000 dekings gebied.

Kortom Landhulpdiensten Bij twijfel wachten op assistentie vraag en niet proberen de baas te spelen in een gebied waar je geen middelen tot je beschikking hebt of waar je geen idee van hebt met welke elementen je aan het vechten bent.....(wij gaan ons primair ook niet bemoeien met een inzet van de bijvoorbeeld brandweer op het land, reageren alleen op een hulpvraag van deze brandweer, of willekeurig welke hulpverlening organisatie)

Als voorbeeld, ambu mensen in NHN gaan (willen of mogen) niet meer mee met een reddingboot als het incident buiten het gemeentelijk ingedeeld water zit.......

Res (die in een vorig leven te vaak met mannetjes met gekleurde hesjes te maken gehad heeft)  8)

Ik weet niet wat jouw rol vandaag was? Heb je meegeluisterd met de C2000 communicatie?
Ik vermoed van niet, want dan zou je toch echt niet zo'n onzin uitkramen...
En zo ja, dan ben ik wel benieuwd hoe de OvD-B dan probeerde de baas te spelen...

groeten,
René dC


Rene501

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 164
Reactie #77 Gepost op: 4 september 2010, 00:13:20
P.s Lokatie niet bekend??? maakt praktisch echt niet uit, de gemiddelde brandweerwagen kan niet eens op het strand laat staan in de buurt van de zee komen om daar iets te doen, dus inzet 3 tasjes???? lijkt mij een beetje raar om daar mee op de stelconplaten te blijven staan kijken en praten en tegenaan bemoeien.

Maar dat is mijn mening, en daar kun je mee doen wat je wilt, ik zou voor de volgende inzet eerst de inzet voorstellen nog eens tegen het licht houden, maar dat hoeft niet natuurlijk.......... 0021

Zucht... het "tasje" uit Den Helder is teruggekeerd toen de lokatie duidelijker werd...
Daarop is ook een ander korps gealarmeerd. Misschien een idee om je mening niet alleen op P2000 berichten te baseren?

groeten,
René dC


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #78 Gepost op: 4 september 2010, 00:33:25
En Henk op jou vraag: ik ben bemanningslid op de Koen Obereman

Lijkt me niet dat de info uit P2000 gehaald wordt, toch?  ;)

Helaas ben ik al weer een tijdje Algemeen-Strandwacht-Commandant-af, anders was ik vanaf strandslag 6 ook die kant op gejekkerd! Nee, gekkigheid, volgens mij ken ik m'n plek wel....  0098

Groeten,
Mark


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #79 Gepost op: 4 september 2010, 02:16:29
Gelukkig geen persoonlijk ongelukken, het zal je maar midden op de oceaan gebeuren:

http://www.knrm.nl/30waar_wij_zijn/10reddingstations/den_helder/06reddingrapporten/?TheArticle=16081

 :-\