Incidenten op/aan het water

Auteur Topic: Incidenten op/aan het water  (gelezen 250490 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
Reactie #40 Gepost op: 9 juli 2010, 13:52:54
Niet wat ik zocht maar beter dan niets


whyllum

  • BM, OW, BOT
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 211
Reactie #41 Gepost op: 9 juli 2010, 13:55:31
Ziet er wel spectaculair uit, zo'n mini-tsunami  O0


vistuig

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
    • KNRM Dordrecht
Reactie #42 Gepost op: 9 juli 2010, 22:24:26
Schepen varen uitgaand 2 kabels vanaf de duinvoet
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #43 Gepost op: 14 juli 2010, 22:45:36
http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Binnenland/article/detail/497761/2010/07/14/Jongen-verdrinkt-in-de-Noordzee.dhtml

Jongen verdrinkt in de Noordzee

NOORDWIJK - Een 17-jarige jongen is woensdagmiddag in de Noordzee bij Terschelling verdronken. Een andere jongen van twintig is in zorgwekkende toestand overgebracht naar het Universitair Medisch Centrum in Groningen.
De jongens waren aan het zwemmen en kwamen door de sterke stroming als gevolg van de getijwisseling in de problemen. De strandbewaking van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) haalde de jongens uit het water, waarna de 17-jarige ter plekke overleed. De jongen had volgens de KNRM hartproblemen. Of hij als gevolg daarvan is verdronken, is onbekend. (ANP)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #44 Gepost op: 15 juli 2010, 10:06:33
http://www.telegraaf.nl/binnenland/7175133/___Straf_zwemmende_eilandhopper___.html?sn=binnenland,buitenland

do 15 jul 2010, 08:56
'Straf zwemmende eilandhopper'

VLIELAND -  De 19-jarige Christian de Kleijn die van Terschelling naar Vlieland zwom, zou dat hebben gedaan om geld in te zamelen voor een zieke vriend. Zijn actie kan hem echter een boel geld gaan kosten, want de burgemeester van Vlieland vindt dat Christian alle gemaakte kosten voor de reddingsactie moet betalen.

Burgemeester Yorick Haan vindt dat de zeezwemmer straf verdient voor zijn onbezonnen actie. Haan noemt de soloactie onverantwoord en vindt dat de zwemmer de uitruk van de reddingsboot moet betalen.

Dinsdagmiddag zwom Christian van het ene naar het andere Waddeneiland. Een schipper die bijna over de jongen heen voer, alarmeerde de KNRM. De reddingsmaatschappij rukte uit, maar de man weigerde zijn zwemtocht te staken en aan boord te komen.

De KNRM heeft de zwemmer vervolgens tot aan Vlieland achtervolgd. De man is na zijn avontuur door de politie meegenomen voor verhoor.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #45 Gepost op: 16 juli 2010, 14:17:41
NOS headlines 15-7-2010; Drukte voor Reddingsbrigade



stln01

  • chemisch analist/ vrijw. bedrijfsbrandweer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 221
Reactie #46 Gepost op: 20 juli 2010, 21:29:58
Kom dit zo vaak voor? (met deze gevolgen?)

Weleens ja..

bron hvzeeland

VLISSINGEN - Dinsdagmiddag rond 17.30 uur zijn enkele kinderen gewond geraakt na het passeren van een te snel varend zeeschip voor de Boulevard Eversten te Vlissingen.
 
Door de vloedgolf die het schip veroorzaakte werden een tien jarig meisje uit Middelburg en een Duits jongetje uit Malberg tussen de paalhoofden geslagen en raakten daarbij gewond aan armen en benen. Ook een Vlissingse vrouw raakte licht gewond aan haar arm in een poging haar kind uit het water te halen.

Strandwachten wisten daarnaast nog drie kinderen uit het water te halen waaronder een peuter van circa 2 jaar oud. Van een strandwacht die te hulp schoot ging haar portofoon verloren in het zoute water. De gewonden zijn in de eerste hulp post aan het badstrand aan hun verwondingen geholpen.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #47 Gepost op: 23 juli 2010, 00:14:55
http://www.pzc.nl/regio/zeeland/7017177/Vervolging-na-vloedgolf.ece

Vervolging na vloedgolf

door Maurits Sep. donderdag 22 juli 2010 | 07:36 | Laatst bijgewerkt op: donderdag 22 juli 2010 | 13:15
Tekstgrootte tekst verkleinentekst vergroten

VLISSINGEN - Voor het eerst kan een kapitein strafrechtelijk worden vervolgd omdat zijn schip op het Badstrand in Vlissingen een vloedgolf heeft veroorzaakt waarbij mensen gewond zijn geraakt. Rijkswaterstaat Zeeland en de waterpolitie doen onderzoek naar een vloedgolf die dinsdagmiddag om half zes ontstond toen het containerschip Sint Petersburg van JR Shipping in Harlingen voorbij de Vlissingse boulevard voer.

Twee kinderen en een volwassen vrouw kwamen daardoor in een paalhoofd terecht en raakten gewond. De strandwachten hebben hen verzorgd en het incident gemeld bij de waterpolitie en Rijkswaterstaat.

De uitkomsten van het onderzoek worden voorgelegd aan het Openbaar Ministerie en dat kan besluiten tot strafrechtelijke vervolging. Rijkswaterstaat bevestigt dat dat een primeur zou zijn.

Het veroorzaken van een vloedgolf waardoor strandgasten gewond raken, is sinds een week een srafbaar feit.

De Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit in het Scheldegebied heeft dat op 14 juli bekendgemaakt.

Volgens die instantie is de strengere aanpak nodig omdat 'het vereiste van goed zeemanschap onvoldoende wordt nageleefd'.

Een woordvoerder van Rederij JR Shipping reageert geschrokken op de mogelijkheid van een strafrechtelijke vervolging. "Ongeacht of we schuldig zijn, is het triest dat er mensen gewond zijn geraakt. Wij zullen ons melden bij de betrokken instanties. Anderzijds is het lang niet altijd mogelijk goed te voorspellen of er een vloedgolf ontstaat. Dat hangt niet alleen af van de snelheid maar ook van de omstandigheden. Dat is vanaf de brug van het schip niet altijd vast te stellen. Ik vraag me daarom wel af hoe eerlijk het dan is om tot strafrechtelijke vervolging over te gaan."


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #48 Gepost op: 23 juli 2010, 00:44:25
http://www.pzc.nl/regio/zeeland/7017177/Vervolging-na-vloedgolf.ece

Vervolging na vloedgolf

door Maurits Sep. donderdag 22 juli 2010 | 07:36 | Laatst bijgewerkt op: donderdag 22 juli 2010 | 13:15
Tekstgrootte tekst verkleinentekst vergroten

VLISSINGEN - Voor het eerst kan een kapitein strafrechtelijk worden vervolgd omdat zijn schip op het Badstrand in Vlissingen een vloedgolf heeft veroorzaakt waarbij mensen gewond zijn geraakt. Rijkswaterstaat Zeeland en de waterpolitie doen onderzoek naar een vloedgolf die dinsdagmiddag om half zes ontstond toen het containerschip Sint Petersburg van JR Shipping in Harlingen voorbij de Vlissingse boulevard voer.

Twee kinderen en een volwassen vrouw kwamen daardoor in een paalhoofd terecht en raakten gewond. De strandwachten hebben hen verzorgd en het incident gemeld bij de waterpolitie en Rijkswaterstaat.

De uitkomsten van het onderzoek worden voorgelegd aan het Openbaar Ministerie en dat kan besluiten tot strafrechtelijke vervolging. Rijkswaterstaat bevestigt dat dat een primeur zou zijn.

Het veroorzaken van een vloedgolf waardoor strandgasten gewond raken, is sinds een week een srafbaar feit.

De Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit in het Scheldegebied heeft dat op 14 juli bekendgemaakt.

Volgens die instantie is de strengere aanpak nodig omdat 'het vereiste van goed zeemanschap onvoldoende wordt nageleefd'.

Een woordvoerder van Rederij JR Shipping reageert geschrokken op de mogelijkheid van een strafrechtelijke vervolging. "Ongeacht of we schuldig zijn, is het triest dat er mensen gewond zijn geraakt. Wij zullen ons melden bij de betrokken instanties. Anderzijds is het lang niet altijd mogelijk goed te voorspellen of er een vloedgolf ontstaat. Dat hangt niet alleen af van de snelheid maar ook van de omstandigheden. Dat is vanaf de brug van het schip niet altijd vast te stellen. Ik vraag me daarom wel af hoe eerlijk het dan is om tot strafrechtelijke vervolging over te gaan."

Nou, veel verstand heb ik er natuurlijk niet van, maar ik weet wel dat er verband bestaat tussen je snelheid en de mate waarin je een golf creert. Vaak is achterom kijken al voldoende voor wat besef...

Bovendien als het niet strafbaar is vaar je zo hard mogelijk natuurlijk, want tijd is geld.

Henk


Jan1

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 30
Reactie #49 Gepost op: 23 juli 2010, 11:24:02
Dat ligt bij een containerschip van die afmeting wel iets anders dan bij de gemiddelde RIB. Met een schip van die afmeting moet je een bepaalde vaart lopen wil je nog goed kunnen sturen. Vooral in een allemachtig smal geultje als bij Vlissingen moet je dus echt wat vaart maken om daar veilig langs te kunnen (rekening houdend met stroom ,wind wegzetting daardoor etc.)

Ik ben dr zelf een aantal malen met een groot schip (130 meter) voorbij gevaren en je moet soms alle zeilen bij zetten om daar goed in de geul te blijven.

Daarom vind ik het ook een beetje raar dat een kapitein voor deze zaak zou worden aangeklaagd. Dat je volle kracht langs een volle binnenvaarder vaart kan natuurlijk niet, maar die zitten niet in deze geul. Deze geul wordt voornamelijk door de grote zeevaart gebruikt. Je kunt je dan ook afvragen (althans dat doe ik) of het niet een beetje ver gezocht is dit. Mensen op het strand worden volgens mij al gewaarschuwd dat er grote schepen voorbij komen die een beste golf kunnen veroorzaken. Als je dan toch tussen de paalhoofden gaat staan tijdens de passage van een groot schip kun je je natuurlijk afvragen of dat nou echt zo verstandig is.

Ik vaar momenteel net de rivier af bij Abu Dhabi met mn eigen boot en daar maak ik ook een beste golf. Niet omdat ik zo een haast heb, maar omdat mn boot nou eenmaal een beste golf maakt als je er een beetje vaart in zet, maar hier vinden ze de golven juist leuk. De jet ski's die springen over onze golven zijn in de regel niet te tellen.

Jan