Incidenten op/aan het water

Auteur Topic: Incidenten op/aan het water  (gelezen 250407 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue-Boy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 235
  • Velocitas-Vis-Nostra
    • Arctic-challenge
Reactie #80 Gepost op: 4 september 2010, 08:05:26
Nee sterker nog, er werd zelfs een ambu op texel gealarmeerd, neee hoe bedoel je ...............

Res die zijn info niet van P2000 fora heeft maar iets dichter op het vuur zat en daar zijn mening op baseert.  98uiye
NoordBorgh go's North again in 2009


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #81 Gepost op: 4 september 2010, 08:56:45
He rescue-boy,

Hoe is het?
Ik heb het wel van P2000, maar het zag er op zijn zachts gezegd iets wat vreemdig uit.
Waarom alarmeert de kustwacht de reddingsbrigade niet die op het strand zit, en wordt dit 11 minuten later door de OVD-B gedaan???? :P


stormvogel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 139
Reactie #82 Gepost op: 4 september 2010, 09:56:17
Je kunt wel ergens tegen aan trappen alleen blijft het een vervelend feit dat je vroeg of laat elkaar weer een keer nodig hebt. Volgens mij zijn de brandweer mensen normaal gesproken meer bekend met een brandblussen dan mensen van de KNRM? Maar misschien is dit op het station in callantsoog anders. Je kunt beter doen waar je voor opgeleid bent en een ieder in zijn waarde laten dan tegen een mede hulpverlener aan te gaan schoppen. De opleiding die je bij de KNRM krijgt met betrekking tot het blussen van branden stelt niet zo heel veel voor volgens mij. Maar goed dat is mijn mening kijk maaar of je er iets mee doet.
Laten we wel even duidelijk stellen dat deze melding niets voor de RAC was, maar zuiver een SAR actie,de aanwezige brandweer-politie-ambu´s storen de comms op het water.Gevolg de C2000 bak gaat heeeeeel zacht en we handelen af op VHF.Dinsdag hadden we hier overigens geen last van, toen zaten we ver buiten C2000 dekings gebied.

Kortom Landhulpdiensten Bij twijfel wachten op assistentie vraag en niet proberen de baas te spelen in een gebied waar je geen middelen tot je beschikking hebt of waar je geen idee van hebt met welke elementen je aan het vechten bent.....(wij gaan ons primair ook niet bemoeien met een inzet van de bijvoorbeeld brandweer op het land, reageren alleen op een hulpvraag van deze brandweer, of willekeurig welke hulpverlening organisatie)

Als voorbeeld, ambu mensen in NHN gaan (willen of mogen) niet meer mee met een reddingboot als het incident buiten het gemeentelijk ingedeeld water zit.......

Res (die in een vorig leven te vaak met mannetjes met gekleurde hesjes te maken gehad heeft)  8)

P.s Lokatie niet bekend??? maakt praktisch echt niet uit, de gemiddelde brandweerwagen kan niet eens op het strand laat staan in de buurt van de zee komen om daar iets te doen, dus inzet 3 tasjes???? lijkt mij een beetje raar om daar mee op de stelconplaten te blijven staan kijken en praten en tegenaan bemoeien.

Maar dat is mijn mening, en daar kun je mee doen wat je wilt, ik zou voor de volgende inzet eerst de inzet voorstellen nog eens tegen het licht houden, maar dat hoeft niet natuurlijk.......... 0021


Rene501

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 164
Reactie #83 Gepost op: 4 september 2010, 11:54:01
Res die zijn info niet van P2000 fora heeft maar iets dichter op het vuur zat en daar zijn mening op baseert.  98uiye

Nou, dan zal jij het echt beter weten, moeten we maar aannemen...
Jammer dat je gewoon geen antwoord geeft op mijn vraag.

Ik heb uit de communicatie tussen de OvD-B en reddingsboot niets kunnen halen wat leek op "de baas willen spelen" (juist het tegenovergestelde).

groeten,
René dC


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #84 Gepost op: 5 september 2010, 22:27:00
Nou, dan zal jij het echt beter weten, moeten we maar aannemen...
Jammer dat je gewoon geen antwoord geeft op mijn vraag.

Ik heb uit de communicatie tussen de OvD-B en reddingsboot niets kunnen halen wat leek op "de baas willen spelen" (juist het tegenovergestelde).

groeten,
René dC

Nou, ik begrijp dat gevoel van Rescue-boy heel goed.  Samenwerking is prima, maar het moet geen hete adem in je nek worden.  De lokatie was exact bekend en dat was geen gemeentelijk ingedeeld gebied. Er werkt iets niet goed als er ver op zie iets brand en op het land beginnen doorvoor ineens allerlei brandweerauto's te rijden.

RAC's zijn niet gewend dat iets beweegd waarbij zij kunnen niet bepalen waarheen.

Ik ben blij dat Rescue-boy openlijk durft te zeggen hoe er vrij algemeen op het water over wordt gedacht.
Dat is niet gericht tegen de mensen op de werkvloer, maar betreft het middenkader en soms zelfs hoger wat zich persé wil laten gelden en maar niet accepteert dat het niet zij zijn die bij een SAR actie de leiding hebben.

Henk


Rene501

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 164
Reactie #85 Gepost op: 5 september 2010, 23:28:09
Nou, ik begrijp dat gevoel van Rescue-boy heel goed.  Samenwerking is prima, maar het moet geen hete adem in je nek worden.  De lokatie was exact bekend en dat was geen gemeentelijk ingedeeld gebied. Er werkt iets niet goed als er ver op zie iets brand en op het land beginnen doorvoor ineens allerlei brandweerauto's te rijden.

RAC's zijn niet gewend dat iets beweegd waarbij zij kunnen niet bepalen waarheen.

Ik ben blij dat Rescue-boy openlijk durft te zeggen hoe er vrij algemeen op het water over wordt gedacht.
Dat is niet gericht tegen de mensen op de werkvloer, maar betreft het middenkader en soms zelfs hoger wat zich persé wil laten gelden en maar niet accepteert dat het niet zij zijn die bij een SAR actie de leiding hebben.

Henk

Feit 1 : brand was niet ver uit kust, en op het land vanuit Den Helder en vanaf de N9 was een grote zwarte rookkolom te zien.
Feit 2 : brandweer nam hier geen leiding, maar vraagt (na enige tijd aan zee-eenheden) of zij nog ondersteuning nodig hebben.
Feit 3 : reddingsboot vraagt of zij brandweer kunnen oppikken met blusmateriaal (pomp etc.), dit verzoek wordt even later ingetrokken (bootje zinkt....)

Dan kunnen we er wel van alles bij verzinnen, maar dat is zo zinloos en helpt zo weinig mee aan een betere samenwerking tussen hulpdiensten!

groeten,
René dC


Rene501

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 164
Reactie #86 Gepost op: 5 september 2010, 23:32:27
Nee sterker nog, er werd zelfs een ambu op texel gealarmeerd, neee hoe bedoel je ...............

Res die zijn info niet van P2000 fora heeft maar iets dichter op het vuur zat en daar zijn mening op baseert.  98uiye

Daar had ik overheen gelezen...  

Dat een ambulance van Texel na een ziekenhuis ritje (Den Helder of Alkmaar) voor een incident op het vasteland wordt ingezet is hier heel gewoon hoor... De meldkamer ziet precies wie in de buurt is...

Kortom : met conclusies trekken uit P2000 berichten kan je de plank flink mis slaan!

groeten,
René dC


stormvogel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 139
Reactie #87 Gepost op: 6 september 2010, 10:54:05
Het lijkt me niet meer dan logisch dat wanneer een vaartuig dat in brand heeft gestaan en welke richting het strand gesleept word dus richting de gemeentegrond, de desbetreffende commandant vraagt of zijn hulp nog gewenst is. Een situatie als deze zal op de binnewateren niet gauw voordoen omdat je dan altijd te maken hebt met gemeente en provinciegrenzen. Maar dan nog is het beter om samen te werken dan te denken van daar heb je die bemoeial weer.Misschien eens wat vaker met elkaar oefenen dan leer je alkaar ook wat beter kennen.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #88 Gepost op: 10 september 2010, 12:05:00
http://www.knrm.nl/30waar_wij_zijn/10reddingstations/petten/06reddingrapporten/?TheArticle=16104

Weer brand, Duits jacht 'Roy Bay' brandt volledig uit
Petten, 3 september 2010

Melding brand aan boord! Brandend jacht ter hoogte van Callantsoog.
Als de 'Dolfijn' om 15.00 uur ter plaatse komt zijn de 'Joke Dijkstra' en 'Koen Oberman' reeds aanwezig. Het blijkt een Duits zeiljacht te zijn waarvan het dek over de gehele lengte in brand staat.

Met de meegebrachte motorspuit (pomp) klaar voor gebruik krijgen we van de 'Joke Dijkstra' (die met 2 stralen staat te blussen) het verzoek of de 'Dolfijn' naar paal 13 kan varen om daar eventuele brandweerlieden en materiaal aan boord te nemen?

Dit gaat niet door. Daarna op verzoek van 'Joke Dijkstra' vastgemaakt aan het jacht, om het naar de kant te slepen. Na ongeveer een halve mijl zinkt het jacht en wordt de sleeptros gekapt!

Dit is tevens voor de 'Dolfijn' einde actie en gaat ze terug naar het boothuis.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #89 Gepost op: 10 september 2010, 14:04:46
Gelukkig geen persoonlijk ongelukken, het zal je maar midden op de oceaan gebeuren:

http://www.knrm.nl/30waar_wij_zijn/10reddingstations/den_helder/06reddingrapporten/?TheArticle=16081

 :-\

http://www.knrm.nl/30waar_wij_zijn/10reddingstations/den_helder/06reddingrapporten/?TheArticle=16081

Duits jacht brandt volledig uit
Den Helder, 3 september 2010

Op vrijdag 3 september om 14.18 uur worden de reddingstations Den Helder en Callantsoog gealarmeerd voor een zeiljacht, dat in brand staat voor de kust van Callantsoog. De 2 opvarenden hebben het schip al verlaten en zitten in een rubberboot.
De 'Koen Oberman' is als eerste ter plaatse en pikt de 2 opvarenden op en brengt ze naar het strand, waar een team klaar staat om de mensen naar het boothuis te brengen en op te vangen. Ook is er een sportvisboot en een marinevaartuig ter plaatse.

De Reddingboot 'Dolfijn' van Petten is ook door de Kustwacht gealarmeerd. Als de 'Joke Dijkstra' ter plaatse komt is er geen redden meer aan: de mast van 17 meter ligt al gesmolten in het water.

De pompen worden gestart om het vaartuig te blussen en eventueel te verslepen. Als de brand onder controle is, is er niets meer van het zeiljacht over en aan bakboord zijde is de romp al gedeeltelijk weg gesmolten. Besloten wordt om met de 'Dolfijn' het wrak richting het strand te slepen, zodat het daar eventueel op een dieplader afgevoerd kan worden.

Helaas is de schade zo groot dat het wrak zinkt. Het wrak is gemarkeerd met 2 oranje blazen.

http://www.knrm.nl/ud/images/16081_slide1.jpg

http://www.knrm.nl/ud/images/16081_slide2.jpg

http://www.knrm.nl/ud/images/16081_slide3.jpg

http://www.knrm.nl/ud/images/16081_slide4.jpg

http://www.knrm.nl/ud/images/16081_slide5.jpg