Incidenten op/aan het water

Auteur Topic: Incidenten op/aan het water  (gelezen 251650 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #120 Gepost op: 2 november 2010, 19:53:59
Onbemand zeiljacht aangetroffen op het IJsselmeer. Info nr. 1. 2 november 2010

Om 15.15 uur meldde het politievaartuig P-87 aan het Kustwachtcentrum dat een zeiljacht was aangetroffen langs de dijk tussen de Ketelbrug en de Flevocentrale. De zeilen waren op, maar aan boord werd niemand aangetroffen.
Er van uitgaande dat een opvarende over boord is gevallen, is door het Kustwachtcentrum Den Helder direct een zoekactie opgestart met de reddingboten van de stations Enkhuizen en Urk van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij, de offshore reddings helikopter, een Defensie helikopter en twee politievaartuigen.
Aan de hand van aan boord gevonden zaken, is de politie een onderzoek gestart naar de eigenaar van het jacht

Onbemand jacht aangetroffen op IJsselmeer Info nr. 2. 2 november 2010

De zoekactie naar de vermiste opvarende van het jacht, dat vanmiddag onbemand werd aangetroffen nabij Flevoland, heeft geen resultaat opgeleverd. De politie is er inmiddels in geslaagd contact te leggen met de familie, zodat er nu zekerheid is dat het om 1 opvarende gaat.
In overleg met de zoekende eenheden is besloten om de zoekactie te staken als gevolg van de invallende duisternis. Als laatste heeft de offshore redding helikopter met de warmteapparatuur het gebied nog een keer intensief afgezocht.
Aan de zoekactie hebben de volgende eenheden deelgenomen:
6 reddingboten van de stations Urk, Enkhuizen en Lemmer van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij
De offshore redding helikopter
Een helikopter van Defensie
Twee politie vaartuigen
Twee vaartuigen van Rijkswaterstaat

www.kustwacht.nl

Dit voorspelt weinig goeds.... ???


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #121 Gepost op: 3 november 2010, 01:08:52


een plaatje van het zoekspoor van de RWS25, met rechts de Ketelbrug. Bron: marinetraffic.com

zie ook "radioverkeer hulpdiensten ~" het staat er al op...


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #122 Gepost op: 3 november 2010, 09:38:27




en die van de Kapiteins Hazewinkel, die zien er zo op het eerste gezicht wat minder gestructureerd uit...


Jeff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 308
Reactie #123 Gepost op: 3 november 2010, 13:34:59

en die van de Kapiteins Hazewinkel, die zien er zo op het eerste gezicht wat minder gestructureerd uit...

Vergeet niet dat AIS hierin een vrij vertekend beeld kan geven. Bijvoorbeeld door ontvangst van de website, en de verversings rate van de AIS zelf.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #124 Gepost op: 3 november 2010, 13:56:42
Bij het verversen wordt de tijd aangehouden waarmee de signalen ontvangen werden en geupload naar de server.

Dat kan misschien een vertekend beeld geven, maar dat is hier zeker niet het geval, want tussen de ontvangen signalen zit slechts zo'n tweeëneenhalve minuut, elk driehoekje stelt een ontvangen signaal voor. De AIS dekking is in dat gebied zeer goed. Zou een signaal gemist worden dan mist er ook een driehoekje. De website onvangt zelf geen radio signalen, dat doen de lokale stations. Die gegevens sturen ze naar de server van Marinetraffic.com.

De tijds-intervallen worden langer naarmate de snelheid afneemt, omdat de transponder minder vaak gaat uitzenden.

Ik denk dat de weergegeven patronen vrij nauwkeurig zijn, gezien deze faktoren, er zijn erg veel ontvangen signalen zonder grote tijdssprong, waardoor de naukeurigheid groot is.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #125 Gepost op: 3 november 2010, 17:36:45
Lynx-reddingshelikopter zoekt verdwenen bemanning
3 november 2010, 13.09 uur
Een Lynx-reddingshelikopter van het Defensie Helikopter Commando is gisteren ingezet voor een zoekactie naar de bemanning van een zeilboot op het IJsselmeer.
De zeilboot was aangetroffen zonder bemanning maar met draaiende motor en gehesen zeil tussen de Flevocentrale en de Ketelbrug. Vervolgens vroeg de Kustwacht assistentie bij het zoeken naar drenkelingen. Toen het donker werd heeft een Bristow helikopter van de Kustwacht de zoekactie overgenomen. Dit toestel beschikt over een infraroodcamera. De bemanning is niet gevonden.
Lynx helikopters van het Maritiem Vliegkamp De Kooy staan 7 dagen in de week, 24 uur per dag paraat voor reddingsacties.
Sinds 1962 zijn er ruim 1300 mensen gered vanaf MVK de Kooy.

www.mindef.nl
 O0


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #126 Gepost op: 3 november 2010, 17:37:33
Is er in dit gebied een radarpost die alle vaarbewegingen in de gaten houd? Het zeiljacht had geen AIS? Zijn er zeiljachten met AIS aan boord?


Onger Oensien

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 431
Reactie #127 Gepost op: 3 november 2010, 17:46:35
Ik heb wel eens een zeiljacht op de AIS gezien. Maar dat zijn vaak zeezeilers.


Jeff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 308
Reactie #128 Gepost op: 3 november 2010, 18:45:54
Bij het verversen wordt de tijd aangehouden waarmee de signalen ontvangen werden en geupload naar de server.

Dat kan misschien een vertekend beeld geven, maar dat is hier zeker niet het geval, want tussen de ontvangen signalen zit slechts zo'n tweeëneenhalve minuut, elk driehoekje stelt een ontvangen signaal voor. De AIS dekking is in dat gebied zeer goed. Zou een signaal gemist worden dan mist er ook een driehoekje. De website onvangt zelf geen radio signalen, dat doen de lokale stations. Die gegevens sturen ze naar de server van Marinetraffic.com.

De tijds-intervallen worden langer naarmate de snelheid afneemt, omdat de transponder minder vaak gaat uitzenden.

Ik denk dat de weergegeven patronen vrij nauwkeurig zijn, gezien deze faktoren, er zijn erg veel ontvangen signalen zonder grote tijdssprong, waardoor de naukeurigheid groot is.


Ik snap dat de site zelf geen radioberichten ontvangt, maar wilde het even simpel verwoorden. Die interval van twee en een halve minuut kan je zoekpatroon aardig vertekenen. Zeker bij korte slagen, zoals ze daar vlak onder de dijk gedaan hebben. Deze interval is alsnog redelijk groot, ik weet niet zeker met wat voor AIS de Hazewinkel is uitgerust maar ik vermoed klasse A. Deze zend bij snelheden boven de 14kn om de 6 seconde, of nog korter uit.

Ik blijf erbij dat dit een zeer vertekend beeld geeft. Als ik een track van een zoekpatroon op een plotter weergeef kies ik ook vaak voor tijdsinterval versus afstand, om deze vertekeningen te voorkomen.


Highlander

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 172
Reactie #129 Gepost op: 3 november 2010, 20:14:45
Ik snap dat de site zelf geen radioberichten ontvangt, maar wilde het even simpel verwoorden. Die interval van twee en een halve minuut kan je zoekpatroon aardig vertekenen. Zeker bij korte slagen, zoals ze daar vlak onder de dijk gedaan hebben. Deze interval is alsnog redelijk groot, ik weet niet zeker met wat voor AIS de Hazewinkel is uitgerust maar ik vermoed klasse A. Deze zend bij snelheden boven de 14kn om de 6 seconde, of nog korter uit.

Ik blijf erbij dat dit een zeer vertekend beeld geeft. Als ik een track van een zoekpatroon op een plotter weergeef kies ik ook vaak voor tijdsinterval versus afstand, om deze vertekeningen te voorkomen.
Bovendien kun je pas echt zeggen welke patronen er nu precies gevaren zijn, als je de tracks van alle betrokken boten over elkaar legt.
Een deel van de betrokken boten heeft niet eens AIS.
Conclusies trekken a.d.h.v. het patroon van 1 der betrokken boten is niet zinvol.