Kleur van EHBO kleding

Auteur Topic: Kleur van EHBO kleding  (gelezen 49922 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jasper

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 168
Reactie #30 Gepost op: 24 oktober 2008, 08:12:35
In Nijmegen hebben we er voor gekozen om bij grotere evenementen naast de NRK kleding gele refelecterende hesjes met rood kruis of ehbo er op te dragen. Niet alleen vanwege de zichtbaarheid in het publiek, maar ook om bv ehbo-ers te kunnen sturen en volgen via de camera's in bv het voetbalstadion. Daarnaast draagt het hesje bij evenemeneten op straat (hardloopwedstrijden) of motorcross bij aan de veiligheid.
De coordinatior van een grote inzet draagt een groen hesje met 'C ehbo' op de rug. Zio weet men gelijk wie aanspreekpunt is.
SB Calamiteiten UMCN / Event Medical Service Uden / Het Nederlandse Rode Kruis afd. Nijmegen


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #31 Gepost op: 24 oktober 2008, 10:17:30
Bij grote inzetten draagt de coördinator(en) hier een geel hesje, met groot RK logo achterop en "Coördinator"
de gele hesjes met hetzelfde logo en "Eerste Hulp" of "EHBO" achterop zijn onderweg....

I.p. valt het RK uniform wel op, maar zeker niet in alle gevallen. In een grote mensen massa, val je echt niet op in je witte shirtje... je rode jas of bodywarmer valt dan al meer op (maar die trek je niet aan met + 25C in de zomer...)

Vandaar dat we hebben besloten van die hesjes aan te schaffen.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #32 Gepost op: 25 oktober 2008, 20:23:34
Gezien de vele varianten in kleur en uitvoering is het minder relvant, zolang het maar opvalt.

Het enige wat m.i. afdoende werkt is je functie voor en achter op gele hesjes vermelden in grote letters, die je ook zonder leesbril kunt lezen.

Als je als commandant van de ehv ploeg [ OVD EHV ] op je hese staat, dan klinkt dat mooi, maar [TEAMLEIDER EHV ] geeft een beter beeld wat je van iemand kunt en mag verwachten.
Beter geen hesje dan een hesje met een verkeerde omschrijving.
Doe je daarbij dus niet beter voor dan dat je bent, want je wordt afgerekend op hetgeen er op staat.


avdkooij

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 6
Reactie #33 Gepost op: 14 februari 2009, 00:06:42
Lees net dat de KNV EHBO nu de blauw/geel als standaard heeft gekozen en ook de kledinglijn aanbiedt aan de lokale verenigingen:
http://www.koninklijke-ehbo.nl/index2008/nieuwediensten.php

Hier nog even overzichtje van de kleding die hier lokaal wordt gebruikt:
ambulance (turkoois/ geel), ehbo (kobalt blauw/geel) en de reddingsbrigade (rood/ geel)


Harm Roetert

  • Verpleegkundige i.o.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 73
  • Altijd nagaan, nooit aannemen!
Reactie #34 Gepost op: 20 december 2009, 23:01:18
idd blauw/geel is gekozen tot EHBO kleur.

Hieronder een foto van op Dickensfestijn. Duidelijk herkenbaar en toch onderscheid met ambulance.
Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel.  4dejaars student HBO-Verpleegkunde | Minor High Care met stage op de IC | Reddingsbrigade Deventer, Li


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #35 Gepost op: 20 december 2009, 23:53:51
idd blauw/geel is gekozen tot EHBO kleur.

Door wat of wie? :)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #36 Gepost op: 21 december 2009, 00:05:53
idd blauw/geel is gekozen tot EHBO kleur.


Zo heb ik er al een aantal zien lopen op de kerstmarkt Dordrecht, paar dagen terug. Ziet er mooi uit.


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #37 Gepost op: 21 december 2009, 13:08:23
Bij ons in Den Bosch lopen ze er ook zo bij.

Nu hopen dat het blauw/geel ook echt een landelijke trend wordt..

Vind het nog steeds knap dat de Reddingsbrigade het in minder dan 5 jaar voor elkaar heeft gekregen om van 180 verschillende kleurencombinaties (zoveel aangesloten verenigingen zijn er) landelijk naar het internationaal erkende rood-geel te gaan. Bij alle inzetten, oefeningen en evenementen rond het water zie je tegenwoordig een 'zee' van rood/geel en ik vind dat we daar trots op mogen zijn.

Ook Frankrijk en Engeland hebben rood/geel als kleurencombi voor waterrescue en strandwacht, dus het is ook nog prettig herkenbaar voor toeristen aan de kust en bij internationale evenementen.

Weet er iemand of de landelijke EHBO-koepel(s) het blauw/geel ook actief gaan steunen in woord (=promotie) of daad (=financiele ondersteuning)??
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #38 Gepost op: 21 december 2009, 15:38:32
Bij ons in Den Bosch lopen ze er ook zo bij.

Nu hopen dat het blauw/geel ook echt een landelijke trend wordt..

Vind het nog steeds knap dat de Reddingsbrigade het in minder dan 5 jaar voor elkaar heeft gekregen om van 180 verschillende kleurencombinaties (zoveel aangesloten verenigingen zijn er) landelijk naar het internationaal erkende rood-geel te gaan. Bij alle inzetten, oefeningen en evenementen rond het water zie je tegenwoordig een 'zee' van rood/geel en ik vind dat we daar trots op mogen zijn.

Ook Frankrijk en Engeland hebben rood/geel als kleurencombi voor waterrescue en strandwacht, dus het is ook nog prettig herkenbaar voor toeristen aan de kust en bij internationale evenementen.

Weet er iemand of de landelijke EHBO-koepel(s) het blauw/geel ook actief gaan steunen in woord (=promotie) of daad (=financiele ondersteuning)??

Bij mijn weten is alleen de KNV de enige koepel organisatie de enige het kobalt blauw/fluor geel, promoot..
In de EHBO wereldje kom je allerlei kleuren tegen, er is verder geen enkele afgesproken uniformiteit..


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #39 Gepost op: 21 december 2009, 18:29:18
In de EHBO wereldje kom je allerlei kleuren tegen, er is verder geen enkele afgesproken uniformiteit..

Klopt als een bus. Zo liep ik eens in Ahoy in polo met ''EHBO, Ahoy, Rotterdam'' op de rug, in de huisstijl van Ahoy.. Geen fluor, niets. Ik kan je vertellen dat dat tot lastige situaties leidt, als je je door de menigte probeert te bewegen, ten einde bij een S.O. te komen.