Kleur van EHBO kleding

Auteur Topic: Kleur van EHBO kleding  (gelezen 50058 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

avdkooij

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 6
Reactie #40 Gepost op: 29 december 2009, 00:24:22
Vind het nog steeds knap dat de Reddingsbrigade het in minder dan 5 jaar voor elkaar heeft gekregen om van 180 verschillende kleurencombinaties (zoveel aangesloten verenigingen zijn er) landelijk naar het internationaal erkende rood-geel te gaan. Bij alle inzetten, oefeningen en evenementen rond het water zie je tegenwoordig een 'zee' van rood/geel en ik vind dat we daar trots op mogen zijn.

Weet er iemand of de landelijke EHBO-koepel(s) het blauw/geel ook actief gaan steunen in woord (=promotie) of daad (=financiele ondersteuning)??

Zo'n gesmeerde operatie zoals bij de reddingsbrigades hoeven we denk ik niet te verwachten. Ik zie een aantal fundamentuele verschillen:
  • Blauw-geel is geen internationale standaard
  • Versnippering over meerdere koepelorganisaties, en dus ook geen landelijke uniforme uitstraling. Iedere groep wil zich onderscheiden.
  • Van de vijf grote koepelorganisaties hebben alleen KNV EHBO en EHBO Nederland de kleur blauw in de huisstijl, het rode kruis heeft bovendien zijn eigen officiële kledinglijn
  • De KNV EHBO heeft op haar site wel melding gemaakt dat het in webshop is opgenomen, maar veel aandacht wordt er niet aan gegeven. Ik kan het zelf ook niet terugvinden in de webshop.

idd blauw/geel is gekozen tot EHBO kleur.

Door wat of wie? :)

KNV EHBO heeft blauw/geel gekozen als kledingkleur.


amstaf3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 532
Reactie #41 Gepost op: 29 december 2009, 11:36:29
Klopt als een bus het staat niet in de webshop

en zolang het RK hun eigen kleur combinatie behoud blijf je verschil houden.

Hier ligt een taak voor het OK dat die dit meer gaat promoten en desnoots verplichten
Persoonlijk vind ik deze kleur stelling niet verkeerd je bent goed zichtbaar ook in de drukte ben je goed zichtbaar  zeker van bovenaf
ook belangrijk als het weer eens misgaat en hulp modig hebt
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #42 Gepost op: 31 december 2009, 17:42:00
Hier ligt een taak voor het OK dat die dit meer gaat promoten en desnoots verplichten

Jammer voor het OK dat die niet de positie heeft om zoiets te verplichten ;)

Wat wel zou kunnen is dat
a. de gemeente de kleur van EHBO kleding voorschrijft in de vergunningvoorwaarden voor evenementen (heb ik nooit zien gebeuren, maar theoretisch kan het)
b. de rijksoverheid dit opneemt in wet- of regelgeving (die er op dit vlak niet is).
c. Kwaliteitsstandaard van één of ander instituut. Dat kan alleen geen doorzettingsmacht uitoefenen, EHBO organisaties kunnen zelf blijven bepalen of ze die standaard willen volgen.
c. regelgeving op europees niveau

OK en overheid kunnen het natuurlijk wel proberen te stimuleren op diverse manieren. De belangrijkste stimulans die de EHBO-organisaties willen zien zal echter geld zijn...
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #43 Gepost op: 1 januari 2010, 15:07:49
Jammer voor het OK dat die niet de positie heeft om zoiets te verplichten ;)

Wat wel zou kunnen is dat
a. de gemeente de kleur van EHBO kleding voorschrijft in de vergunningvoorwaarden voor evenementen (heb ik nooit zien gebeuren, maar theoretisch kan het)
b. de rijksoverheid dit opneemt in wet- of regelgeving (die er op dit vlak niet is).
c. Kwaliteitsstandaard van één of ander instituut. Dat kan alleen geen doorzettingsmacht uitoefenen, EHBO organisaties kunnen zelf blijven bepalen of ze die standaard willen volgen.
c. regelgeving op europees niveau

OK en overheid kunnen het natuurlijk wel proberen te stimuleren op diverse manieren. De belangrijkste stimulans die de EHBO-organisaties willen zien zal echter geld zijn...

Waarom zou een overheid zich bemoeien met de huisstijl van een organisatie.. De ambulancesector heeft dat als beroepsvereniging gedaan, daar heeft geen overheid zich rechtstreeks mee bemoeit..
De koepel organisaties kunnen daar iets over roepen.. echter sommige EHBO verenigingen blijven hangen in de  gele hesjes en een tasje op een stoeltje zitten variant.. Dat vind ik erg jammer..


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #44 Gepost op: 2 januari 2010, 01:58:44
Waarom zou een overheid zich bemoeien met de huisstijl van een organisatie..

Ik zou het liever herkenbaarheid dan huisstijl willen noemen ;)
Als de overheid uniformiteit, eenduidigheid, herkenbaarheid (en meer van dat soort termen) belangrijk vindt, kan dat voor de overheid een reden zijn om zich daarmee te bemoeien.

Een praktisch voorbeeld daarvan, is het kledingvoorschrift voor verkeersregelaars in de Regeling Verkeersregelaars 2009.
Iedere verkeersregelaars-organisatie kan er verder prima z'n eigen huisstijl op nahouden, in briefpapier, website, enz.

Een ander praktisch voorbeeld is het beeldmerk voor particuliere beveiligers (V'tje)


Ik heb echter niet de illusie dat de overheid herkenbaarheid e.d. bij EHBO-organisaties dusdanig belangrijk vindt, dat ze daarvoor regels gaat opstellen.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


petre

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #45 Gepost op: 5 januari 2010, 00:01:48
Bovendien zie ik het Rode Kruis niet haar uniform, huisstijl/kledingstijl aanpassen naar geel/blauw..


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #46 Gepost op: 5 januari 2010, 22:45:47
En reddingsbrigade leden ook niet,  terwijl deze ook eerste hul[ diensten leveren op evenementen


EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Reactie #47 Gepost op: 6 januari 2010, 16:10:28
Zeer verwarrende uniform keuze van een aannemersbedrijf:


Bron: gespot.at5.nl (gepubliceerd: 05-01-10)


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #48 Gepost op: 6 januari 2010, 18:59:23
Och, de SIGMA en de gemeentelijke reinigingsdienst zijn hier ook niet uit elkaar te houden ;D
Arts  www.alphalog.nl


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #49 Gepost op: 10 januari 2010, 15:53:00
Och, de SIGMA en de gemeentelijke reinigingsdienst zijn hier ook niet uit elkaar te houden ;D
Essent en reddingsbrigade (vroeger ook MMT) ook niet ;)



Dan heeft nuon het m.i. slimmer bekeken met de paars - gele kleurstelling

Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s