Brandweer in zee met Bossche brigade

Auteur Topic: Brandweer in zee met Bossche brigade  (gelezen 11098 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #40 Gepost op: 19 augustus 2008, 14:37:13
Dat er op dit moment niet op de meest efficiente wijze te werk wordt gegaan, ben ik met jullie eens. Maar zoals ik eerder al in dit topic aangaf is dit alles langzaam zo gegroeid en verwachten wij dat het blijft groeien en we bijvoorbeeld een echte post kunnen realiseren ipv een oude boerenschuur aan het randje van de stad met slechte uitvalswegen.

De gemeente Maasdriel ging in eerste instantie uit van het opleiden en versterken van haar eigen vrijwilligerskorps. De Bossche Reddingsbrigade zou dan een boot met hen delen voor de bewaking van het recreatiegebied en de opleiding verzorgen. Zoals Rob al aangaf stuitte dit op problemen met de belasting van zowel hun als onze vrijwilligers en het op korte termijn op peil brengen van de kwaliteit. Volgens mij is het duikteam van Brandweer Den Bosch hierbij nooit echt in de picture geweest. Dit zou vanuit economisch oogpunt kunnen zijn, maar in zo'n kleine gemeente gaat het ook om persoonlijke achtergronden: kennen en gunnen. Wij hebben al jaren goede persoonlijke contacten met college- en gemeenteraadsleden én de inwoners die het strandbad bezoeken en dat doet gewoon veel in een plaats waar ze weinig op hebben met Bosschenaren ;)
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #41 Gepost op: 20 augustus 2008, 14:56:06
Allemaal leuk en aardig maar dat dergelijke redenen een keuze zijn tussen snelle hulp of dan maar iets langer wachten op hulp kan denk ik niet meer in deze tijd.

Om maar even enkele voorbeelden aan te halen werden in het verleden weldegelijk inzetten vanuit Den Bosch gedaan in de regio Gelderland-Zuid. Zowel bij waterongevallen als bij brand.

In ieder geval kunnen tijden en inzichten veranderen.

Verder ben ik niet op de hoogte van alle ins en outs maar vind het een rare gang van zaken.

Ik heb wat vragen weg gezet om opheldering te vragen en zal daar hier over melden wanneer ik meer weet.


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #42 Gepost op: 20 augustus 2008, 16:42:03
Allemaal leuk en aardig maar dat dergelijke redenen een keuze zijn tussen snelle hulp of dan maar iets langer wachten op hulp kan denk ik niet meer in deze tijd.

Vind ik ook, maar ik denk dat daar het grote verschil zit tussen hulpverleners en (lokale) politiek. Vanuit mijn werkachtergrond (adviseur voor innovaties in de publieke sector, voornamelijk op het gebied van samenwerkingen tussen gemeenten) kan ik je zeggen dat lokale politici en ambtenaren 'de burger' (in dit geval 'het slachtoffer') vaak niet centraal stellen in hun overwegingen tot besluitvorming, terwijl dit wat mij betreft juist de basis zou moeten zijn.

Maar dit gaat wel heel ver en doet in dit geval ook te veel af aan het genomen besluit en de mensen die dit besluit namen en iedereen die achter deze keuze staat. Misschien is het inderdaad wel zo simpel dat de beroepskrachten van Brandweer Den Bosch te duur zijn!? Ik ken de ins en outs ook niet, dus wacht je antwoorden af.
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #43 Gepost op: 21 augustus 2008, 00:14:09
Ik vind het betrekken van de economische -geld- kant een volstrekt vanzelfsprekende aanpak.

En het zou goed zijn als er wat meer duidelijkheid over die geldkant zou komen, en dan niet over waar dat geld vandaan komt maar wel over wat preventie, paraatheid en reddingen aan geld ongeveer kosten.

De politiek mag dan vervolgens kiezen, in de zorg is men daar veel verder mee dan elders, daar valt mogelijk wat van te leren.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #44 Gepost op: 21 augustus 2008, 08:32:59
Een eenheid van de reddingsbrigade zou wel eens minder goedkoop kunnen zijn dan je denkt, er vindt alleen in het kostenplaatje een verschuiving plaats in het voordeel van de gemeente ten opzichte van de beroepseenheid van de brandweer. Als je alles berekend volgens de KNRM methode, waarbij je de financiele vervangingswaarde van de vrijwilligers meetelt als gift, blijft de reddingsbrigade misschien wel goedkoper, maar de balans ziet er dan wel anders uit.

Henk